2010-05-02, 13:27
  #2377
Medlem
Ståltomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Håller med ståltomten. Den förhållandevis stora ålderskillnaden gör ju också att mamman kan ha varit mer böjlig för Joakim i början. Eftersom hon fortfarande nästan är tonåring (var hon 20?) då så kanske hon ser en man på 30+ (35?)som den som vet bäst. När barnet kommer så växer hon, blir vuxen och då händer något i relationen.

Ja, detta tänkte inte jag ens på. Året i en människas liv mellan 19-20 är ju inte direkt samma som året mellan 30-31, även utan föräldraskap. Naturligtvis måste åldersskillnaden mellan de två haft ganska stor inverkan på förhållandet, och i andras tankar om förhållandet (t ex mormoderns).

Man kanske får uppfattningen att jag tycker att båda parterna är psyksjuka vrak som samhället borde neka rätten att ha barn, men det tycker jag alltså alls inte. Jag tror (som det är nu) att dom är lite knäppa men i stort som folk är mest, och att en del av Joakims excentriciteter har blivit formade av idén att han är hjälte på internet.
Citera
2010-05-02, 13:34
  #2378
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ståltomten
Ja, detta tänkte inte jag ens på. Året i en människas liv mellan 19-20 är ju inte direkt samma som året mellan 30-31, även utan föräldraskap. Naturligtvis måste åldersskillnaden mellan de två haft ganska stor inverkan på förhållandet, och i andras tankar om förhållandet (t ex mormoderns).

Man kanske får uppfattningen att jag tycker att båda parterna är psyksjuka vrak som samhället borde neka rätten att ha barn, men det tycker jag alltså alls inte. Jag tror (som det är nu) att dom är lite knäppa men i stort som folk är mest, och att en del av Joakims excentriciteter har blivit formade av idén att han är hjälte på internet.


Jag tror att han var 35 eller om det var 36 till och med.

Ja Joakim borde sluta leka på nätet och ta tag i sitt liv.
Citera
2010-05-02, 13:57
  #2379
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mamman har vid två tillfällen fått sekretess skyddade uppgifter t ex. Det är inte en helt enkel process att få detta. Det räcker helt enkelt inte med att man ligger i vårdnadstvist och tycker den andra personen är besvärlig. Det räcker inte ens med att man blivit misshandlad, att barnen utsatts o dyl -- det kräver att man kan visa objektivt att det föreligger ett reellt överhängande hot och i synnerhet när det finns en andra förälder med i bilden.
På vilken grund har mamman beviljats detta?

Tiden när mamman lämnar Joakim har han aktiv obehandlad ADHD - han framställer sig i bloggen som den lugna kärleksfulla klippan i mammans liv, och henne som en trasig människa. Han är den trygga och stabila. Trots det så får han igenom en ADHD utredning 2006 - och diagnostiseras 2007 med ADHD. Det är i mitt landsting minst 1 1/2 års väntan på sådan utredning - om du står på listan för prioriterade - dvs de som har stora problem i vardagen på grund av en eventuell diagnos.
Det säger till mig att Joakims bild av sig själv under den perioden sannolikt inte är helt överensstämmande med mammans och socialtjänstens bild av Joakim.

Det Socialtjänsen gjort under dessa år är att ge Joakim visst umgänge - med kontaktperson, och efter diagnos och medicinering (om jag förstått det rätt) försökt utöka umgänget med övernattning.



Det här med obehandlad ADHD får en ju att undra hur han egentligen har uppträtt emot den unga mamman och dottern innan det blev en vårdnadstvist. Det är konstigt att Joakim inte själv tar upp att han kanske inte har uppträtt okej alla gånger men å andra sidan inte - Joakim erkänner aldrig ett fel.


Joakim framställer det som om han var helt vit och mamman var fruktansvärt störd.
Citera
2010-05-02, 14:17
  #2380
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Det här med obehandlad ADHD får en ju att undra hur han egentligen har uppträtt emot den unga mamman och dottern innan det blev en vårdnadstvist. Det är konstigt att Joakim inte själv tar upp att han kanske inte har uppträtt okej alla gånger men å andra sidan inte - Joakim erkänner aldrig ett fel.


Joakim framställer det som om han var helt vit och mamman var fruktansvärt störd.


I JR:s värld så är det inte fel utan så här uppträder man om man har en obehandlad ADHD. Man kan ju sen fråga sig varför man inte behandlar sin ADHD om man har en sådan diagnos.
Citera
2010-05-02, 14:19
  #2381
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
I JR:s värld så är det inte fel utan så här uppträder man om man har en obehandlad ADHD. Man kan ju sen fråga sig varför man inte behandlar sin ADHD om man har en sådan diagnos.
Joakim får igenom en ADHD utredning 2006 - och diagnostiseras 2007 med ADHD. Det är i mitt (micros) landsting minst 1 1/2 års väntan på sådan utredning - om du står på listan för prioriterade - dvs de som har stora problem i vardagen på grund av en eventuell diagnos.

Så han mår bättre nu.
Citera
2010-05-02, 15:19
  #2382
Medlem
Ståltomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Jag tror att han var 35 eller om det var 36 till och med.

Från http://daddys.blogg.se/category/politik.html

Citat:
Ursprungligen postat av Joakim
Jag har jobbat inom ungdomsvården. Som vikarie kan man få jobb utan socionomutbildning. Jag var alltid poppis bland mina unga klienter, däremot sällan särskilt poppis bland mina socionomkollegor

Från kommentarerna till http://maukonen.wordpress.com/2009/12/25/botten-ar-nadd-efter-4-ars-kamp/ (mellan J och mammans nya man)

Citat:
J: Filip. Berätta gärna om din relation till C och hur den uppstod.

F: Joakim, Jag kan ju berätta om hur er relation uppstod om du vill ... jag varit med från början och kan berätta ett och annat som kan bli väldigt obehagligt för vissa. Men som sagt har jag inte som vana att hänga ut folk på nätet. ... Jag har kollat med C så det är helt ok att säga att vår relation startade med en Indiansk svetthyddecermoni och såvitt jag vet är det inte olagligt eller på något sätt fel.

Sedan, intet mer i kommentarerna från J.

Hmm, kan mamman på något sätt ha varit vårdklient där J jobbade, och det var så de träffades? Eller har någon några andra helt lösryckta eller ogrundade teorier/ skvaller?
Citera
2010-05-02, 15:50
  #2383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Joakim får igenom en ADHD utredning 2006 - och diagnostiseras 2007 med ADHD. Det är i mitt (micros) landsting minst 1 1/2 års väntan på sådan utredning - om du står på listan för prioriterade - dvs de som har stora problem i vardagen på grund av en eventuell diagnos.

Så han mår bättre nu.
Men vänta lite här nu, kallas du också för micro... hmmmm!
Vad är det som gör att du lägger så mycket krut på adhd?
Jag känner mängder av människor som har adhd och jag kan inte se vad det är du försöker få fram.
Visst jag skulle kunna förstå lite om han varit manodepressiv, bordeline, det är ju en mer svängande personlighet. Men att adhd oavsett om den är behandlad eller inte skulle per automatik betyda att han är mindre kapabel till föräldraskap.

Men du, jag måste säga att jag nog aldrig sett en så flitig kommentator på ett forum över huvudtaget.
Kolla alla dina tider du skriver kommentarer, jisses människa att du hinner
Jag skulle vilja påstå att du är otroligt besatt/manisk av daddy.
__________________
Senast redigerad av Tyfonen 2010-05-02 kl. 16:33.
Citera
2010-05-02, 15:57
  #2384
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
I JR:s värld så är det inte fel utan så här uppträder man om man har en obehandlad ADHD. Man kan ju sen fråga sig varför man inte behandlar sin ADHD om man har en sådan diagnos.
Obehandlad ADHD? Det är ju för sjutton ingen sjukdom heller!!
Snarare ett funktionshinder(även om det är att ta i) än sjukdom, och även om det finns läkemedel som kan underlätta så är det ingen sjukdom.

Att odiagnostiserad ADHD kan orsaka nedstämdhet är en sak då man inte lärt sig hantera och förstå vilka strategier man behöver i vilka situationer och därmed kan uppleva ett visst kaos.
När dottern var nyfödd verkar daddy ha varit just nedstämd och om jag förstod det rätt var det också då han "självmedicinerade" genom alkohol...en inte alltför ovanlig bild av verkligheten för de som är odiagnostiserade.

Vad jag menar är att det är inget konstigt hur det var för daddy vid denna tiden, och det är inte alls konstigt att mamman tog hand om sitt barn på det sätt hon gjorde under de omständigheterna...vad som är konstigt är att daddy anser att myndigheterna ska utgå från att daddys alla problem runt hans diagnos innan han fick diagnosen helt plötsligt upphört så fort diagnosen blev satt.
Att få diagnos är en bit på väg, att få medicin är ytterligare en bit - men man är långt ifrån "botad" och det kan ta väldigt lång tid innan man för sig själv rett ut exakt vad ens egna svårigheter består av och vilka strategier man behöver för att få en så stabil och harmonisk vardag som möjligt.
Citera
2010-05-02, 16:37
  #2385
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Obehandlad ADHD? Det är ju för sjutton ingen sjukdom heller!!
Snarare ett funktionshinder(även om det är att ta i) än sjukdom, och även om det finns läkemedel som kan underlätta så är det ingen sjukdom.

Att odiagnostiserad ADHD kan orsaka nedstämdhet är en sak då man inte lärt sig hantera och förstå vilka strategier man behöver i vilka situationer och därmed kan uppleva ett visst kaos.
När dottern var nyfödd verkar daddy ha varit just nedstämd och om jag förstod det rätt var det också då han "självmedicinerade" genom alkohol...en inte alltför ovanlig bild av verkligheten för de som är odiagnostiserade.

Vad jag menar är att det är inget konstigt hur det var för daddy vid denna tiden, och det är inte alls konstigt att mamman tog hand om sitt barn på det sätt hon gjorde under de omständigheterna...vad som är konstigt är att daddy anser att myndigheterna ska utgå från att daddys alla problem runt hans diagnos innan han fick diagnosen helt plötsligt upphört så fort diagnosen blev satt.
Att få diagnos är en bit på väg, att få medicin är ytterligare en bit - men man är långt ifrån "botad" och det kan ta väldigt lång tid innan man för sig själv rett ut exakt vad ens egna svårigheter består av och vilka strategier man behöver för att få en så stabil och harmonisk vardag som möjligt.
ADHD som påverkar personen starkt i vardagen, påverkar givetvis också personens omgivning - det är väl just det som är poängen när man ser på mammans och Joakims situation.

Sedan om man kallar ADHD för ett neuropsykiatriskt funktionshinder, vilket är det korrekta - eller ett obehandlat tillstånd - när det är just ett obehandlat tillstånd som påverkar vardagen, personens inre och yttre funktionalitet och personens omgivning - spelar väl egentligen ingen roll.

Det finns personer med ADHD som kan hantera sin tillvaro utan medicin därför att de klarar av att hantera sina besvär -- de finns de som har så kraftiga besvär och så stor påverkan i sin tillvaro att de inte kan hantera den utan medicin, de medicineras.

Joakim söker hjälp och medicinerar sedan 2007 -- det säger väl att han under perioden med mamman knappast var den stabila klippa som han själv vill framställa sig som.
Citera
2010-05-02, 16:45
  #2386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ståltomten
Från kommentarerna till http://maukonen.wordpress.com/2009/12/25/botten-ar-nadd-efter-4-ars-kamp/ (mellan J och mammans nya man)

Är det hennes nya man??
Tror jag inte.
Citera
2010-05-02, 17:07
  #2387
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
ADHD som påverkar personen starkt i vardagen, påverkar givetvis också personens omgivning - det är väl just det som är poängen när man ser på mammans och Joakims situation.
Sedan om man kallar ADHD för ett neuropsykiatriskt funktionshinder, vilket är det korrekta - eller ett obehandlat tillstånd - när det är just ett obehandlat tillstånd som påverkar vardagen, personens inre och yttre funktionalitet och personens omgivning - spelar väl egentligen ingen roll.
Det finns personer med ADHD som kan hantera sin tillvaro utan medicin därför att de klarar av att hantera sina besvär -- de finns de som har så kraftiga besvär och så stor påverkan i sin tillvaro att de inte kan hantera den utan medicin, de medicineras.
Joakim söker hjälp och medicinerar sedan 2007 -- det säger väl att han under perioden med mamman knappast var den stabila klippa som han själv vill framställa sig som.
Sen är det ju så med medicinerna att det inte är några mirakelkurer som trollar bort besvären. Många har biverkningar och alla mediciner passar inte alla, det är en lång inprövningsperiod som inte så sällan initialt förvärrar symptomen med nedstämdhet, aggressivitet, utåtagerande mm mm.
Jag tycker också att det finns sannolika skäl för att han inte var den stabilaste personen under den perioden.
Sen har han säkert en rätt tung ryggsäck med alla felbehandlingar han utsatts för under sin uppväxt tack vare sitt neurologiska handikapp. Det är inte otroligt att han var stämplad som idiot i skolan då sociala koder inte hör till det handikappets starkare sidor.
Han har mycket att lära om sig själv nu på gamla dagar och jag hoppas att han söker och får hjälp.
Han förstår inte hur illa han gör andra och hur han skrämmer dem, han tror att han gör rätt och det tyder på en obefintlig handikappsinsikt.
Citera
2010-05-02, 17:08
  #2388
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ståltomten
Från http://daddys.blogg.se/category/politik.html



Från kommentarerna till http://maukonen.wordpress.com/2009/12/25/botten-ar-nadd-efter-4-ars-kamp/ (mellan J och mammans nya man)



Hmm, kan mamman på något sätt ha varit vårdklient där J jobbade, och det var så de träffades? Eller har någon några andra helt lösryckta eller ogrundade teorier/ skvaller?

Till Joakims "försvar" i den delen kan jag säga att såvitt det framgår av tidigare utredningar så fanns det inget yrkesmässigt i relationen -- dvs efter vad som framgår så träffades de som två privatpersoner och han har inte varit yrkesmässigt engagerad i henne, och därmed inte brutit några kodex eller gränser av det slaget gällande mamman, såvitt det går att se ur utredningarna i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in