2010-04-27, 18:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Och så till pappan i detta drama. Jag vet inte hur det ligger till med den formella vårdnaden för din del.

Men du ska tveklöst kräva ut alla uppgifter som rör din dotter och om detta ofredande handlar om henne har du rätt att få veta vad din dotter ska ha råkat ut för. För du misstänks ju som sagt inte för något brott alls. Och en pappa har samma rättigheter som en mamma.

Han är inte vårdnadshavare så han kan inte kräva ett smack. Jag trodde du påstod att du kunde de här målen.

Det är vårdnadshavaren som har rätt till insyn -- det är ingen biologisk rätt, utan en juridisk rätt.
Citera
2010-04-27, 18:16
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle man få en advokat tilldelad för ett ofredande brott?

Förklara.

Därför att man har rätt till det i Sverige vid brott som kan ge 6 månaders fängelse och maxstraffet för ofredande är 1 år.

Det var det ena.

Det andra är att vi inte riktigt får veta vem brottsoffret skulle vara. Om det är ett litet barn det handlar om lär ingen domstol se mellan fingrarna när det gäller detta mot våra minsta (huva!). Och skulle misstankarna röra dottern kommer pappan tveklöst att få en advokat.

Min gissning är att detta inte är värre än att det stinker fitta...
Citera
2010-04-27, 18:17
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Han är inte vårdnadshavare så han kan inte kräva ett smack. Jag trodde du påstod att du kunde de här målen.

Det är vårdnadshavaren som har rätt till insyn -- det är ingen biologisk rätt, utan en juridisk rätt.

Jag riktar mig till pappan nu: kräv ut alla uppgifter rörande dottern. Skulle du sakna den formella rätten så skit i det också. Kräv ut rubbet hos polisen. Det kan bli så att du trots allt får veta en del.

Ha, ha, ha!
Citera
2010-04-27, 18:21
Bannlyst
Citat:
Jag riktar mig till pappan nu: kräv ut alla uppgifter rörande dottern. Skulle du sakna den formella rätten så skit i det också. Kräv ut rubbet hos polisen. Det kan bli så att du trots allt får veta en del.
Ha, ha, ha!
Han kan kräva sig blå om han vill, han är inte juridisk vårdnadshavare, han får nada.
Får han "trots allt" veta sådant han inte har juridisk rätt till så är det någon som begår tjänstefel.
Citera
2010-04-27, 18:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Därför att man har rätt till det i Sverige vid brott som kan ge 6 månaders fängelse och maxstraffet för ofredande är 1 år.

Det var det ena.

Det andra är att vi inte riktigt får veta vem brottsoffret skulle vara. Om det är ett litet barn det handlar om lär ingen domstol se mellan fingrarna när det gäller detta mot våra minsta (huva!). Och skulle misstankarna röra dottern kommer pappan tveklöst att få en advokat.

Min gissning är att detta inte är värre än att det stinker fitta...

Minimistraffet är böter - vilket innebär att advokat inte automatiskt tillfördnas, det kräver att brottet är av den arten att åklagaren sannolikt kommer att yrka fängelse för att så skall ske.

Du har alltså sån insyn i fallet menar du att du vet att det är riktat mot barn och att max straff kommer att yrkas?
Citera
2010-04-27, 18:24
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Han kan kräva sig blå om han vill, han är inte juridisk vårdnadshavare, han får nada.
Får han "trots allt" veta sådant han inte har juridisk rätt till så är det någon som begår tjänstefel.

Jaha, då får du väl JO-anmäla snuten då...
Citera
2010-04-27, 18:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Ha, ha, ha!
Ja, han får ut samma information som jag kan få om jag kräver att få ut handlingar i ärendet.

Ha ha ha
Citera
2010-04-27, 18:27
Bannlyst
Citat:
Jaha, då får du väl JO-anmäla snuten då...

Är det en snut som läcker information. Var har du fått den uppgiften ifrån?
Citera
2010-04-27, 18:30
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Minimistraffet är böter - vilket innebär att advokat inte automatiskt tillfördnas, det kräver att brottet är av den arten att åklagaren sannolikt kommer att yrka fängelse för att så skall ske.

Du har alltså sån insyn i fallet menar du att du vet att det är riktat mot barn och att max straff kommer att yrkas?

Ne, jag skrev ju rakt ut att vet inte har en aning om vilken person som fått sig ett målsägandebiträde. Det kan ju vara någon fitta på någon kvinnojour som känner sig hotad av pappans blogg eller vem som helst egentligen. Det brukar ju nämligen stå vilken person som fått sig ett målsägandebiträde.

Antingen mörkar Tuesday eller så vet hon inte. Och om hon inte vet så tyder det mesta på att det handlar om ett barn (sekretess) och då troligen dottern. Det är ungefär så jag gissar mig fram i tillvaron. Och gäller det dottern blir det advokat garanterat.

En sak verkar glasklar: ingen är misstänkt. Pappan har inte ens förhörts och än mindre delgetts misstanke om brott.

Om du nu inte vill hävda att pappan ljuger. Då ligger bevisbördan helt på dig.
Citera
2010-04-27, 18:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ne, jag skrev ju rakt ut att vet inte har en aning om vilken person som fått sig ett målsägandebiträde. Det kan ju vara någon fitta på någon kvinnojour som känner sig hotad av pappans blogg eller vem som helst egentligen. Det brukar ju nämligen stå vilken person som fått sig ett målsägandebiträde.

Antingen mörkar Tuesday eller så vet hon inte. Och om hon inte vet så tyder det mesta på att det handlar om ett barn (sekretess) och då troligen dottern. Det är ungefär så jag gissar mig fram i tillvaron. Och gäller det dottern blir det advokat garanterat.

En sak verkar glasklar: ingen är misstänkt. Pappan har inte ens förhörts och än mindre delgetts misstanke om brott.

Om du nu inte vill hävda att pappan ljuger. Då ligger bevisbördan helt på dig.

Advokat ges om det är stadgat minimistraff på sex månader -- ofredande har ett minimistraff på böter och maximistraff på ett år. Alltså faller det där.

En annan omständighet kan vara att man trots lägre minimistraff redan tidigt anser att inget annat än fängelse kan komma i fråga - då skall advokat tillförordnas även om minimistraffet är lägre än sex månaders fängelse.

Vad skulle vara så grovt menar du att ha man redan i det här stadiet har bestämt sig för att det kommer vara fråga om att yrka fängelse?

Det handlar fortfarande om ett ofredande - inte ett sexuellt ofredande, som är något annat.
Citera
2010-04-27, 18:36
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ja, han får ut samma information som jag kan få om jag kräver att få ut handlingar i ärendet.

Ha ha ha

Nej.
Citera
2010-04-27, 18:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej.
Jo, det är exakt det han har rätt till och inget annat.

Om vi förutsätter att polisen inte kan lagen och begår tjänstefel om en person begär ut handlingar och uppgifter - då kan vi också utgå från det om någon annan gör samma sak. Så även i det scenariot så kommer man inte längre än så.

Dock tycker jag vi håller oss till lagens begränsning - och där är det bara vårdnadshavaren som har rättigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in