2010-05-01, 23:34
  #2365
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Man undrar om han varit otrevlig mot sonens mamma för att få henne att skriva brev eller om hon gjort det frivilligt?

Och att blanda in sonen i sin svartsyn är ju helt makabert.

Och så får han stöd från de som inte ens kan argumentera för att han ska få full umgänge/vårdnad om barnet. Var är argumenten och källorna till att det går pappans väg nu?

Kommer det från Daddy så vet jag inte om jag ska tro på det.

Sonens mamma har väl all fördel av att han riktar sin energi mot R - på så sätt behöver hon inte oroa sig för att behöva diskutera förändringar gällande sonen.

Däremot reagerar jag lite över hennes brev. Dels så finns R:s mamma med när J har umgänge med sin son, vilket betyder att hon behöver inte lämna sin lilla son obevakad hos J - om då har obehandlad ADHD. Dels klagar hon över R:s mammas agerande när sonen har lämnats hos dem -- och då undrar jag -- vad är hon för mor som överlämnar sonen om hon inte tror att han har det bra?

Är hon kompetent att fälla någon dom över en annan förälders kompetens?
Citera
2010-05-01, 23:37
  #2366
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Jag är övertygad om att hon förhindrat umgänge om hon är vettig, det borde hon gjort och jag är en smula förvånad att den första mamman inte gjort detsamma. Speciellt efter Daddy hängde ut att han involverat sonen i konflikten genom det brev sonen fick skriva till domaren som skulle vara till Daddys fördel. Hallå, ett litet barn som pressas att försvara sin far i rätten?? Hur mycket ansvarig lämplig förälder är man då???

Denna bindgalenhet med dominansbehov som Daddy driver både IRL och på internet orsakar helt klart stress. Det strider helt mot sund konflikthantering och allt vad samarbetsvillighet heter.
Daddy bränner skepp efter skepp och tror ändå, nä han är helt övertygad om, att allt är alla andras fel.
Jag blir lite trött på alla diskussioner där det är antingen svart eller vitt...
Hittar man fläckar på mamman, betyder det verkligen att hon är svart och daddy därmed vit eftersom han är motparten? Hittar man fläckar på daddy betyder det verkligen att han är svart och mamman därmed vit eftersom hon är motparten?

Ni får ursäkta, men jag kan se både fel begångna och tecken på omogenhet hos båda parter och vill inte placera någon av dem som förövare/offer, det verkar ha varit lite både ock från båda parter...dock ÄR det daddy som mest kännt av myndigheternas inblandning i sina försök att se till dotterns bästa vilket faktiskt gör att han mycket väl kan känna sig kränkt.

Som förälder kan jag förstå att han känner sig kränkt i vårdnadstvisten och även att exet träffat en annan...men jag håller inte med honom automatiskt att man kan belägga samhället till skuld för denna känsla...det är ju hans och hans ex misslyckande att tillsammans ge dottern en trygg kontakt med båda sina föräldrar som samhället måste försöka reda upp. Betyder det att det blir alltid rättvist för de vuxna?
Nej, men målet är att ge barnet en trygghet i kontakten med föräldrarna när kontakten sker.
Citera
2010-05-01, 23:47
  #2367
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sonens mamma har väl all fördel av att han riktar sin energi mot R - på så sätt behöver hon inte oroa sig för att behöva diskutera förändringar gällande sonen.
Däremot reagerar jag lite över hennes brev. Dels så finns R:s mamma med när J har umgänge med sin son, vilket betyder att hon behöver inte lämna sin lilla son obevakad hos J - om då har obehandlad ADHD. Dels klagar hon över R:s mammas agerande när sonen har lämnats hos dem -- och då undrar jag -- vad är hon för mor som överlämnar sonen om hon inte tror att han har det bra?
Är hon kompetent att fälla någon dom över en annan förälders kompetens?
Nej jag kan inte tycka att hon agerar kompetent. Jag undrar också när hon tillåter att hennes son dras in i Daddys vuxenkonflikt med sin nya partner i deras separationsprocess och uppmanas att skriva ett brev till domaren i den rättegången.
Men det kan vara som du skriver, att hon är glad att Daddys uppmärksamhet riktas åt annat håll så hon själv slipper problemen, men hennes son är tyvärr i evighet inetsad på internet rörande Daddys problem, det tycker jag att hon borde tänka på.
__________________
Senast redigerad av HenrikJ 2010-05-02 kl. 00:05.
Citera
2010-05-02, 00:00
  #2368
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag blir lite trött på alla diskussioner där det är antingen svart eller vitt...
Hittar man fläckar på mamman, betyder det verkligen att hon är svart och daddy därmed vit eftersom han är motparten? Hittar man fläckar på daddy betyder det verkligen att han är svart och mamman därmed vit eftersom hon är motparten?
Du har helt rätt och det är ju just detta som sund konflikthantering handlar om .
Nu har vi tyvärr inte en sund konflikthantering här då Daddy driver sin kampanj både här på flashback och i egen blogg och försöker även starta en stiftelse kring den konflikt han inte vill lösa på ett sunt sätt.
Vi har här ett litet barn som blir uthängt, en mamma, en mormor, ja även morfadern, olika myndighetspersoner, journalister, advokater mm mm.
Detta handlar mycket om tillvägagångssättet.
Någon som vill sina barn väl och månar om dem hänger inte ut barnen på internet på detta integritetskränkande sätt. Någon som vill finna en konfliktlösning hänger inte ut och hotar de oliktänkande på internet med bild och namn och andra identifierbara upplysningar.
Citera
2010-05-02, 00:47
  #2369
Medlem
bagarn29s avatar
Lucky, Leroy 1 och Mayito:

Anser ni att JR:s självmordsförsök julen 2009 kommer att ha någon påverkan av den nya utredningen?

Skulle ni vilja vara vänliga att motivera ert svar.
Citera
2010-05-02, 01:19
  #2370
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Lucky, Leroy 1 och Mayito:

Anser ni att JR:s självmordsförsök julen 2009 kommer att ha någon påverkan av den nya utredningen?

Skulle ni vilja vara vänliga att motivera ert svar.

Nu riktade du dig inte till mig, men jag tror inte att det kommer påverka utslaget av domen, vare sig negativt eller positivt.
Citera
2010-05-02, 01:23
  #2371
Medlem
Ståltomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag blir lite trött på alla diskussioner där det är antingen svart eller vitt...
Hittar man fläckar på mamman, betyder det verkligen att hon är svart och daddy därmed vit eftersom han är motparten? Hittar man fläckar på daddy betyder det verkligen att han är svart och mamman därmed vit eftersom hon är motparten?

Ni får ursäkta, men jag kan se både fel begångna och tecken på omogenhet hos båda parter och vill inte placera någon av dem som förövare/offer, det verkar ha varit lite både ock från båda parter...dock ÄR det daddy som mest kännt av myndigheternas inblandning i sina försök att se till dotterns bästa vilket faktiskt gör att han mycket väl kan känna sig kränkt.

Som förälder kan jag förstå att han känner sig kränkt i vårdnadstvisten och även att exet träffat en annan...men jag håller inte med honom automatiskt att man kan belägga samhället till skuld för denna känsla...det är ju hans och hans ex misslyckande att tillsammans ge dottern en trygg kontakt med båda sina föräldrar som samhället måste försöka reda upp. Betyder det att det blir alltid rättvist för de vuxna? Nej, men målet är att ge barnet en trygghet i kontakten med föräldrarna när kontakten sker.

Vettigt. Jo, det behöver ju inte vara riktigt så sinistert som vissa tror. Det har ju liksom blitt "sjukskriven pedofil kämpar mot en mentalpatient/knarkare som får den globala feministiska konspirationen i ryggen. Kränkningar, rättsövergrepp, och nu slutligen SLUTSTRIDEN".

Det är väl en aningen blekare historia än så (dessbättre, för barnets skull).

Som jag ser det, "detta har hänt": musikern Joakim, med ADHD och starkt kontrollbehov, och med alkohol- och andra själsliga problem, träffar en tjej med vissa oros- och kanske tom borderlinesymptom, och missbruk i sitt förflutna. De blir förälskade. Kanske har han lite jesuskomplex, vill "rädda" henne från inre och yttre kaos. Kanske ser hon en möjlighet till stadga i hans personlighet... det finns en möjlighet till en symbios som gagnar båda.

Barnet föds med den stress detta innebär, förhållandet mellan dessa två sköra människor går i kras. Mamman umgängessaboterar, det behöver inte vara konstigare än att hon helt enkelt ogillar Joakim starkt numera och dessutom är orolig (befogat eller ej) för sitt småbarns säkerhet. Mormodern börjar ta mer plats i dotterns liv. Joakim börjar blogga.

Mamman träffar en ny man och Joakim blir otroligt svartsjuk, både pga sina känslor för mamman och för sina känslor för dottern. Den nya mannen är en rival till honom i hans roll som pappa och ex-partner. Detta är långt bortom hans kontroll, och triggar honom oerhört, han börjar blogga mer. Han har även en fantasi om en karriär i media. Stigande siffror i statistiken för hans blogg ger honom än mer vatten på sin kvarn. Kanske kommer jesuskomplexet in i bilden här med: han blir riddaren på den vita hästen som kämpar för alla fäders rätt, och som riddare börjar han mer och mer se drakar lite här och var.

Det blir mer och mer rättshaveristisk och ilsken ton på bloggen. Mamman som är orolig till naturen ändå, skräms av allt detta. Mamman, mormodern och den nya mannen pratar om dessa saker och är rätt ense om att Joakim är ganska knäpp. Joakim nekas en praktikantplats på Uppdrag Granskning och är ganska långsint (detta gör senare att han engagerar sig ganska hätskt mot just UG på sin blogg i Bjästafallet.)

Joakim fortsätter processa för att få mer kontakt med sin dotter (helt förståeligt och normalt). Mamman "med familj" tycker fortfarande Joakim är knäpp, och här kommer anklagelserna om sexuellt gränsöverskridande in. Helt sannolikt är dessa anklagelser falska; systemet med sociala myndigheter etc läser in den möjligheten i de svaga indicier som finns, och på nåt sätt blir så Joakims profetia om orättvist behandlade fäder självuppfyllande. Nu får han verkligen vatten på sin kvarn! Men striden om umgänget med dottern tar väldigt lite egentlig tid, byråkratins kvarnar mal långsamt. Som sjukskriven blir det mycket tid över fylla, avyttrandes ADHD-energi. Bloggandet fortsätter.

Han skaffar konto på Flashback och startar denna tråd. Kontrollbehovet gör dock att han snabbt blir portad -- eftersom han inte kan moderera eller på annat stt styra förloppet här, har han försökt kontrollera tråden med subtila hot om "outning" utan att inse hur kulturen här är när det gäller användares anonymitet. Han lanserar en ny mer avancerad websajt. Byråkratins kvarnar mal lite till, och han får utökat umgänge med dottern, detta är dock varken "på grund av" eller "trots" hans bloggande och andra spektakel på internet, kvarnarna malde helt enkelt på medan han satt framför datorn.

Rätt lärorik tråd på många sätt ändå!
__________________
Senast redigerad av Ståltomten 2010-05-02 kl. 01:26.
Citera
2010-05-02, 10:24
  #2372
Bannlyst
Håller med ståltomten. Den förhållandevis stora ålderskillnaden gör ju också att mamman kan ha varit mer böjlig för Joakim i början. Eftersom hon fortfarande nästan är tonåring (var hon 20?) då så kanske hon ser en man på 30+ (35?)som den som vet bäst. När barnet kommer så växer hon, blir vuxen och då händer något i relationen.

Joakim som verkar att ha svårt att ta in andras åsikter, har aldrig sett honom resonera om något, det är my way, or the hightway liksom. Joakim kan ju inte acceptera advokater, poliser, domares kunskaper på någon punkt som avviker från hans inställning. Hur lätt hade han att acceptera att denna tonåring som han ville ta hand om (forma på sitt sätt?) plötsligt är mamma och mognar och får åsikter om hur hon vill vara och hon kanske - hugaligen - får åsikter som skiljer sig från Joakims.

Och här kanske Joakim försökte vända flickan mot mamman eftersom han har en manipulativ personlighet och inte kan accpetera att detta händer. Mamman väljer då att försöka skydda sin och barnets relation. Fullt begripligt.
__________________
Senast redigerad av Binkermuniten 2010-05-02 kl. 10:44.
Citera
2010-05-02, 10:37
  #2373
Bannlyst
En eloge för ditt referat Ståltomten

Citat:
Håller med ståltomten. Den förhållandevis stora ålderskillnaden gör ju också att mamman kan ha varit mer böjlig för Joakim i början. Eftersom hon fortfarande är tonåring då så kanske hon ser en man på 30+ som den som vet bäst. När barnet kommer så växer hon, blir vuxen och då händer något i relationen.
Joakim som verkar att ha svårt att ta in andras åsikter, har aldrig sett honom resonera om något, det är my way, or the hightway liksom. Joakim kan ju inte acceptera advokater, poliser, domares kunskaper på någon punkt som avviker från hans inställning. Hur lätt hade han att acceptera att denna tonåring som han ville ta hand om (forma på sitt sätt?) plötsligt är mamma och mognar och får åsikter om hur hon vill vara och hon kanske - hugaligen - får åsikter som skiljer sig från Joakims.
Och här kanske Joakim försökte vända flickan mot mamman eftersom han har en manipulativ personlighet och inte kan accpetera att detta händer. Mamman väljer då att försöka skydda sin och barnets relation. Fullt begripligt.
Han vill ju gärna göra sig till ett offer som är samarbetsvilligt på alla plan för att i nästa mening ge en dänga till någon som yppar något nära den egentliga sanningen.
Människor som har sådant kontrollbehov försöker på alla sätt avskära sin partners andra relationer som denne inte har kontroll över. Det är inte alls omöjligt, snarare troligt, att han såg flickans mamma (mormodern) som ett hot.
__________________
Senast redigerad av HenrikJ 2010-05-02 kl. 10:44.
Citera
2010-05-02, 12:25
  #2374
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, om inte annat borde han ju kunna länka till det skriftliga beslutet på yppandeförbudet -- eller hävdar han att det också är belagt med yppandeförbud.

Är det någon som har sett något bevis för att det finns ett yppandeförbud?
Citera
2010-05-02, 12:34
  #2375
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
En eloge för ditt referat Ståltomten


Han vill ju gärna göra sig till ett offer som är samarbetsvilligt på alla plan för att i nästa mening ge en dänga till någon som yppar något nära den egentliga sanningen.
Människor som har sådant kontrollbehov försöker på alla sätt avskära sin partners andra relationer som denne inte har kontroll över. Det är inte alls omöjligt, snarare troligt, att han såg flickans mamma (mormodern) som ett hot.

Angående mormordern så har jag aldrig sett varför det skulle vara något fel på henne, mer än att Daddy har anmält henne för hjälp till kidnappning av hans barn när hon hämtat sin dotter och barnbarn. Annars så är det mest gnäll för att hon umgås med sin dotter och barnbarn och det är tydligen sinnessjukt och galet i Daddys ögon. Men om någon har något konkret att visa upp varför mormor är tokig än att hon umgås med sin dotter så får jag väl ändra inställning i så fall.
Citera
2010-05-02, 13:01
  #2376
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Är det någon som har sett något bevis för att det finns ett yppandeförbud?

OM det finns ett yppandeförbud/någon form av sekretess, så lär ju daddy ha brutit mot den å det grövsta då det finns ett antal användare i denna tråd som påstår att dom har läst skiten. Vi behöver ju inte skriva ut användarnamnen, utan vi kan nöja oss med att kalla dom för "doftande slaka snoppar-klubben".

Jag har dessutom lite svårt för Lucky's obstinata "ni sabbar tråden"-tramsande. Att Lucky har
uppenbara problem med att förstå vad h*n läser är ju helt klart när h*n inte ens klarar av att
koda av trådens första inlägg.

Man kan ju undra varför Lucky försöker flytta fokus från nuvarande diskussion till något som h*n
och "dom tre's" gäng har godkänt som topic? Typiskt trollbeteende med lite inkastande om OT som snabbt får medhåll av "komipsarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in