Citat:
Ursprungligen postat av
Nifle
Okej, hm svårtolkat.
Kan man bli åtalad eller något liknande? Jag kommer inte att visa upp mig på arbetet, frågan är vad kan jag förvänta mig? De har försökt kontakta mig vilket jag ignorerat.
Jag har hört någonstans på internet att om arbetet inte får kontakt i en och man inte visat sig på 2 veckor anses anställningsförhållandet avslutat. Stämmer det?
Tja, vad ska jag skriva när du själv är så otydlig? Du kan ju i princip ha tackat ja på en bindande anställning i ditt SMS. Vad var frågan från din "AG" och vad svarade du på SMS mer exakt?
Nej, du kan inte bli åtalad, möjligtvis stämd för kontraktsbrott beroende på hur fråga/svar var formulerat i er SMS-konversation. Du behöver nog inte oroa dig för påföljd alls om det inte är så att du faktiskt förbundit dig att arbeta
och din AG förlorar stora värden iom att du inte gör det. Jag tycker gott att du kan svara dem att du inte avser att acceptera det senaste jobberbjudandet för du har andra planer, ett sådan svar gör varken till eller från i rättsläget men är sjyst mot din AG.
Tro inte allt du läser på nätet. Om man är frånvarande och inte hör av sig till sin AG har denne en skyldighet att undersöka varför. Skyldigheten sträcker sig längre än att bara ringa några ggr eller skicka några SMS. Om AG inte får tag på AT kan AG skicka ett rekommenderat brev där AT ges 14 dagar att höra av sig, annars anses anställningen ha upphört. Om AT har legala skäl att inte kontakta AG, ex om AT är
svårt sjuk och inte kan svara, upphör inte anställningen om AT hör av sig så snart denne kan göra det (blir tillräckligt frisk). Sammanlagt kan anställningen knappast upphöra på mindre än 3 veckor om man inte hör av sig.