2014-11-27, 17:48
Medlem
Hej!
Jag tänkte söka jobb på migrationsverket. Lite osäker om man får söka dit som boendesansvarig om man inte har medborgarskap. Kommer från en EU land. Har en annat jobb som maskinoperatör, men vill byta. Jag har inte ringt dom och frågat än. Har varit i Sverige nu i 4 år och har alltid haft andra jobb som har inga krav på medborgarskap. Någon snäll själ har ett bra svar eller tanke om det?
Tack i förväg.
2014-12-04, 15:26
Medlem
Vad händer om jag skiter i att arbeta även om jag lovat det som timanställd? I avtalet står det att anställningsrelationen är slut efter varje arbetstillfälle. Har dock lovat att arbeta någon enstaka dag i framtiden vilket jag glömt av datum på, jag tänker skita i att arbeta hur som helst.

Kan jag bli anmäld för det eller är det värsta som kan hända att jag får sparken?
2014-12-04, 15:37
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nifle
Vad händer om jag skiter i att arbeta även om jag lovat det som timanställd? I avtalet står det att anställningsrelationen är slut efter varje arbetstillfälle. Har dock lovat att arbeta någon enstaka dag i framtiden vilket jag glömt av datum på, jag tänker skita i att arbeta hur som helst.

Kan jag bli anmäld för det eller är det värsta som kan hända att jag får sparken?
Inget kan hända såvida du inte skriftligt förbundit dig att arbeta. Du kan självklart inte bli uppsagd, "få sparken" iom att du enligt avtalet inte är anställd då du inte jobbar.

Den här typen av anställningar kallas interimistisk anställning:
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
verkar det röra sig om en form av interimistisk anställning, dvs att det handlar om flera visstidsanställningar (de dagar du arbetar) och att det däremellan inte råder ett anställningsförhållande. Det kännetecknade för sådana anställningar är att man är fri att söka andra anställningar och/eller avvisa erbjudet arbete i de perioder man ej arbetar. Dvs, du kan tacka nej nästa gång din "nuvarande" AG erbjuder mer arbete.

Det ovan skrivna gäller om det är en interimistisk anställning. Eftersom jag inte sett anställningsavtalet kan jag inte veta om det verkligen är det.
2014-12-04, 15:39
Medlem
Citat:
Inget kan hända såvida du inte skriftligt förbundit dig att arbeta. Du kan självklart inte bli uppsagd, "få sparken" iom att du enligt avtalet inte är anställd då du inte jobbar.

Med skriftligt förbundet menar du avtalsmässigt? Jag lovade att arbeta i ett sms har jag för mig, men detta anses inte skriftligt förbundet?
2014-12-04, 19:18
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Med skriftligt förbundet menar du avtalsmässigt? Jag lovade att arbeta i ett sms har jag för mig, men detta anses inte skriftligt förbundet?
Beror på hur det är formulerat, ex "Ja, jag jobbar åt dig den 24 dec kl 16:00 - 24:00 enligt samma avtal som tidigare." är ganska bindande. "Visst, hör av dig om du behöver hjälp så ställer jag upp" är inte bindande öht. Men generellt har din föregående AG väldigt små möjligheter att tvinga dig att ta en ny anställningsperiod mot din vilja.
2014-12-04, 22:44
Medlem
Citat:
Beror på hur det är formulerat, ex "Ja, jag jobbar åt dig den 24 dec kl 16:00 - 24:00 enligt samma avtal som tidigare." är ganska bindande. "Visst, hör av dig om du behöver hjälp så ställer jag upp" är inte bindande öht. Men generellt har din föregående AG väldigt små möjligheter att tvinga dig att ta en ny anställningsperiod mot din vilja.

Okej, hm svårtolkat.

Kan man bli åtalad eller något liknande? Jag kommer inte att visa upp mig på arbetet, frågan är vad kan jag förvänta mig? De har försökt kontakta mig vilket jag ignorerat.

Jag har hört någonstans på internet att om arbetet inte får kontakt i en och man inte visat sig på 2 veckor anses anställningsförhållandet avslutat. Stämmer det?
2014-12-04, 23:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Okej, hm svårtolkat.

Kan man bli åtalad eller något liknande? Jag kommer inte att visa upp mig på arbetet, frågan är vad kan jag förvänta mig? De har försökt kontakta mig vilket jag ignorerat.

Jag har hört någonstans på internet att om arbetet inte får kontakt i en och man inte visat sig på 2 veckor anses anställningsförhållandet avslutat. Stämmer det?
Tja, vad ska jag skriva när du själv är så otydlig? Du kan ju i princip ha tackat ja på en bindande anställning i ditt SMS. Vad var frågan från din "AG" och vad svarade du på SMS mer exakt?

Nej, du kan inte bli åtalad, möjligtvis stämd för kontraktsbrott beroende på hur fråga/svar var formulerat i er SMS-konversation. Du behöver nog inte oroa dig för påföljd alls om det inte är så att du faktiskt förbundit dig att arbeta och din AG förlorar stora värden iom att du inte gör det. Jag tycker gott att du kan svara dem att du inte avser att acceptera det senaste jobberbjudandet för du har andra planer, ett sådan svar gör varken till eller från i rättsläget men är sjyst mot din AG.

Tro inte allt du läser på nätet. Om man är frånvarande och inte hör av sig till sin AG har denne en skyldighet att undersöka varför. Skyldigheten sträcker sig längre än att bara ringa några ggr eller skicka några SMS. Om AG inte får tag på AT kan AG skicka ett rekommenderat brev där AT ges 14 dagar att höra av sig, annars anses anställningen ha upphört. Om AT har legala skäl att inte kontakta AG, ex om AT är svårt sjuk och inte kan svara, upphör inte anställningen om AT hör av sig så snart denne kan göra det (blir tillräckligt frisk). Sammanlagt kan anställningen knappast upphöra på mindre än 3 veckor om man inte hör av sig.
2014-12-09, 01:52
Medlem
Vet inte om de passar in här men kör.

Har läkartid på Måndag, kommer sannolikt då bli sjukskriven.

Imorgon kommer jag ringa och sjukskriva mig som vanligt (och Onsdag-Måndag) är tanken men är ganska säker min chef kommer börja undra STARKT på Torsdag åtminstone. Vilka rättigheter har han och vilka rättigheter har jag? Vet Arbetsgivare kan kräva sjukintyg innan 7st sjukdagar gått om "speciella......." gäller"... Har jag nått att ryta tillbaka med? Kommer ringa mitt fack men har för mig att om arbetsplats kräver sjukintyg innan dag 7 så måste dem dels fixa och betala för undersökningen?
2014-12-09, 13:41
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Vet inte om de passar in här men kör.

Har läkartid på Måndag, kommer sannolikt då bli sjukskriven.

Imorgon kommer jag ringa och sjukskriva mig som vanligt (och Onsdag-Måndag) är tanken men är ganska säker min chef kommer börja undra STARKT på Torsdag åtminstone. Vilka rättigheter har han och vilka rättigheter har jag? Vet Arbetsgivare kan kräva sjukintyg innan 7st sjukdagar gått om "speciella......." gäller"... Har jag nått att ryta tillbaka med? Kommer ringa mitt fack men har för mig att om arbetsplats kräver sjukintyg innan dag 7 så måste dem dels fixa och betala för undersökningen?
Om ni går på lagtexten har du väldigt lite att "ryta" tillbaka med. Vad som kan vara "särskilda skäl" anges i förarbetena att de kan "föreligga såväl när det speciella rehabiliteringssynpunkter att beakta som när kontrollsynpunkter talar för tidigareläggning av kravet på intyg". Lagtexten ger dig heller inte rätt till ersättning för intyget.

Om det i ett gällande kollektivavtal finns en inskriven rätt för AG att begära förstadagsintyg tar detta över lagregleringen. I kollektivavtalen brukar ersättningsfrågan, dvs vem som bekostar det tidigarelagda sjukintyget, regleras som att AG står kostnaden.
Senast redigerad av Brain Damage 2014-12-09 kl. 13:43.
2014-12-15, 21:59
Medlem
Bjørnebrygs avatar
Har sen flera år tillbaka jobbat till-och-från som timanställd på ett företag inom avfallsbranschen. Både studerat och haft andra jobb under tiden men fortsatt att hoppa in. Senaste månaderna har jag jobbat rätt mycket åt dom, runt 75% och det talas om nyanställningar nästa år. Gick tillbaka och kollade in mitt anställningsavtal och jag har en allmän visstidsanställning, dock utan slutdatum.

Ser ut som så: http://i59.tinypic.com/ac324x.jpg

Nu har jag läst runt att dylika anställningar ska övergå i fasta efter två år. Men det ska gälla med samma anställningsvillkor som innan och som timanställd har man inga egentliga? Man skulle bli en fast anställd timanställd?

Är det nån mening att gå till cheferna och visa upp detta eller är det bara att köra på som vanligt?

Edit: Kollektivavtal är Pacta tydligen.
2014-12-15, 22:29
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjørnebryg
Har sen flera år tillbaka jobbat till-och-från som timanställd på ett företag inom avfallsbranschen. Både studerat och haft andra jobb under tiden men fortsatt att hoppa in. Senaste månaderna har jag jobbat rätt mycket åt dom, runt 75% och det talas om nyanställningar nästa år. Gick tillbaka och kollade in mitt anställningsavtal och jag har en allmän visstidsanställning, dock utan slutdatum.

Ser ut som så: http://i59.tinypic.com/ac324x.jpg

Nu har jag läst runt att dylika anställningar ska övergå i fasta efter två år. Men det ska gälla med samma anställningsvillkor som innan och som timanställd har man inga egentliga? Man skulle bli en fast anställd timanställd?

Är det nån mening att gå till cheferna och visa upp detta eller är det bara att köra på som vanligt?

Edit: Kollektivavtal är Pacta tydligen.
Det är den sista texten som är av intresse i detta fall, dvs den som börjar "Anställningen är tidsbegränsad enligt LAS 5 § och av oregelbunden (intermittent) karaktär."
Vad du har är en typ av ramavtal för alla dina anställningar. Anställningarna i sig varar bara när du faktiskt arbetar. Däremellan är du inte anställd och står mao till arbetsmarknadens förfogande. Dvs du kan ta ett annat jobb om du vill och/eller tacka nej nästa gång du blir erbjuden arbete.

LAS 5 § 2 st. gäller likaväl och om du under 5 år lyckas skrapa ihop till totalt mer än 730 anställningsdagar övergår anställningen i en tillsvidareanställning.

Oavsett anställningsform skall ett gällande kollektivavtals eventuella arbetstidsregler tillämpas. Finns inga sådana kollektivavtalade regler har AG faktiskt ingen skyldighet att ge dig ett visst antal arbetstimmar.
2014-12-15, 22:44
Medlem
Bjørnebrygs avatar
Citat:
Det är den sista texten som är av intresse i detta fall, dvs den som börjar "Anställningen är tidsbegränsad enligt LAS 5 § och av oregelbunden (intermittent) karaktär."
Vad du har är en typ av ramavtal för alla dina anställningar. Anställningarna i sig varar bara när du faktiskt arbetar. Däremellan är du inte anställd och står mao till arbetsmarknadens förfogande. Dvs du kan ta ett annat jobb om du vill och/eller tacka nej nästa gång du blir erbjuden arbete.

LAS 5 § 2 st. gäller likaväl och om du under 5 år lyckas skrapa ihop till totalt mer än 730 anställningsdagar övergår anställningen i en tillsvidareanställning.

Oavsett anställningsform skall ett gällande kollektivavtals eventuella arbetstidsregler tillämpas. Finns inga sådana kollektivavtalade regler har AG faktiskt ingen skyldighet att ge dig ett visst antal arbetstimmar.

Allright. Några 730 dagar kan jag aldrig tänka mig att jag kommit upp i på det där stället. Tack för klargörande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in