2012-02-16, 21:10
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockhummern
Hej, jag har i 4 år arbetat innom detaljhandlen.
Efter ett år fick jag en tillsvidareanställning på ca 26 timmar i veckan. Något som jag aldrig känt mig helt nöjd med, och har påtalade gånger informerat både chef och administratör om att mer timmar hade varit mer än önskvärda.

Grejen är att under min tid på denna arbetsplats, har jag men också flera andra medarbetare fått våra önskemål förbisedda. Så fort någon tjänst på högre procent eller timmar frigörs anställs det ständigt en ny personal.

Finns det något jag kan göra,kräva? förutom att säga upp mig...
Enligt såväl Handels kollektivavtal som LAS § 25a har deltidsanställd företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad vid arbetskraftsbehov. Som förutsättning gäller att du har tillräckliga kvalifikationer.

Du kan naturligtvis påtala din rätt för arbetsgivaren men sannolikheten får trots allt bedömas vara stor att han struntar i dig. Du behöver därför hjälp och som vanligt gäller att medlemskap i facket alltid är tillrådligt.
2012-02-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Enligt såväl Handels kollektivavtal som LAS § 25a har deltidsanställd företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad vid arbetskraftsbehov. Som förutsättning gäller att du har tillräckliga kvalifikationer.

Du kan naturligtvis påtala din rätt för arbetsgivaren men sannolikheten får trots allt bedömas vara stor att han struntar i dig. Du behöver därför hjälp och som vanligt gäller att medlemskap i facket alltid är tillrådligt.

Vad kan man kräva av facket i sådana här situationer? Jag sitter själv i en sådan sits, där en annan arbetstagare (som har jobbat på timmar) helt plötsligt skall få en visstidsanställning på 100% (jag själv går på 60% och har jobbat i 1,5 år innan hon började på timme) Jag har begärt att få mer timmar, men min chef har struntat i det och istället ringt in den andra tjejen. Hon skall få den här tjänsten eftersom en av mina kollegor nyligen sa upp sig. Min chef tycker bättre om den här tjejen och hånar mig när jag säger att hon inte får göra på det viset. Imorgon skrivs papper på hennes anställning på 100% och jag kommer då kontakta facket igen( har pratat med dem senast idag). Troligtvis kommer hon bara strunta i det eller riva anställningen för den andra tjejen och tro att allt är frid och fröjd, men jag har längtat efter att få "sätta dit" henne då hon både snackar skit om sina anställda och har redan mobbat ut en person så han fått gå.. Kan man kräva att chefen skall få en varning? eller vad kommer hända? Hon kommer ju begå brott mot LAS i vilket fall..

Är det förresten någon som vet om det finns några avtal vad gäller löner inom handels? Går det enbart på erfarenhet? Alla timmasntällda, vikarier osv tjänar bra mycket mer än mig, de har inte ens jobbat inom handel tidigare. Har ifrågasatt min chef hur alla andra kan tjäna så mycket mer än mig, men hon påstår att allt går på erfarenhet och att de har mer erfarenhet än mig. Trots att jag har utbildning (3 år gymnasie inom handel) och 3 års erfarenhet inom butiskarbete. Räknas det inte hur länge jag jobbat i butiken innan alla extrajobbare kommer eller hur verkar det?
2012-02-17, 19:45
Medlem
tomteblosss avatar
Hejsan, jag är deltids anställd 20timmar per vecka på ett terminalföretag som befattas av transportavtalet vad jag förstått.

jag jobbar alltså fyra timmar irad på detta stället varjedag och gör en enda jävla samma arbetsuppg som är den mest fysiska krävande uppg på arbetet, efter 2,5 timme brukar jag äta en macka på fyra minuter för man blir så jävla hungrig av uppgiften, "min chef" klagar då så jag undrar vad för rast jag har rätt till?

tack
2012-02-17, 21:23
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeila
Är det förresten någon som vet om det finns några avtal vad gäller löner inom handels? Går det enbart på erfarenhet? Alla timmasntällda, vikarier osv tjänar bra mycket mer än mig, de har inte ens jobbat inom handel tidigare. Har ifrågasatt min chef hur alla andra kan tjäna så mycket mer än mig, men hon påstår att allt går på erfarenhet och att de har mer erfarenhet än mig. Trots att jag har utbildning (3 år gymnasie inom handel) och 3 års erfarenhet inom butiskarbete. Räknas det inte hur länge jag jobbat i butiken innan alla extrajobbare kommer eller hur verkar det?

Varsågod och hoppas att det löser sig för dig, inte kul när sånt händer.

2012-02-18, 20:05
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeila
Vad kan man kräva av facket i sådana här situationer?
Din situation är följande:

- Det finns regler i lagstiftning och kollektivavtal som ger dig företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad vid arbetskraftsbehov.
- Din arbetsgivaren struntar i reglerna och nyanställer istället för att ge dig ett högre arbetstidsmått.

Du förstår säkert att reglerna blir meningslösa om du samtidigt saknar möjlighet att sanktionera brott mot reglerna. Det är alltså fråga om din rättssäkerhet på din arbetsplats. Du kan söka hjälp av antingen facket eller advokaten - hjälp av facket förutsätter medlemskap, hjälp av advokaten förutsätter god ekonomi (eftersom han vill ha betalt för sina tjänster)
Citat:
Du gör bäst i att ringa till Handelsanställdas förbund och fråga hur lönereglerna i kollektivavtalet fungerar. Betalar inte arbetsgivaren vad han är skyldig, begär du hjälp av Handels.
2012-02-18, 20:13
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtebloss
Hejsan, jag är deltids anställd 20timmar per vecka på ett terminalföretag som befattas av transportavtalet vad jag förstått.

jag jobbar alltså fyra timmar irad på detta stället varjedag och gör en enda jävla samma arbetsuppg som är den mest fysiska krävande uppg på arbetet, efter 2,5 timme brukar jag äta en macka på fyra minuter för man blir så jävla hungrig av uppgiften, "min chef" klagar då så jag undrar vad för rast jag har rätt till?

tack
Rätt till rast utgår först efter fem timmars arbetspass (arbetstidslagen § 15). Det innebär att arbetsgivaren inte är skyldig att bevilja rastuttag för kortare arbetspass än fem timmar. Transport terminalavtal reglerar dessvärre inte frågan alls, utan arbetstidslagen gäller.

Däremot ska arbetsgivaren ordna arbetet så att du kan ta paus istället. Med paus ska förstås ett kortare avbrott i arbetet för återhämtning. Paus räknas in i arbetstiden.
2012-02-20, 19:22
Medlem
SanjiPieces avatar
Hej!

För ett tag sedan hade jag (av misstag) sönder en utav företagets blixtar. Den var slarvigt monterad men pga stress så råkade jag köra ner den i golvet.

Efter mer än en månad har företaget ringt mig och sakt att dom ska ha ersättning utav den här blixten på 1900kr har sökt runt men hittar inget konkret på vad lagen säger om ersättnings skyldighet.

Jag bara undrar om företag får göra detta, vad har jag för rätt här?
Senast redigerad av SanjiPiece 2012-02-20 kl. 19:24.
2012-02-20, 21:28
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanjiPiece
Hej!

För ett tag sedan hade jag (av misstag) sönder en utav företagets blixtar. Den var slarvigt monterad men pga stress så råkade jag köra ner den i golvet.

Efter mer än en månad har företaget ringt mig och sakt att dom ska ha ersättning utav den här blixten på 1900kr har sökt runt men hittar inget konkret på vad lagen säger om ersättnings skyldighet.

Jag bara undrar om företag får göra detta, vad har jag för rätt här?
En arbetsgivaren kan naturligtvis ställa vilka ersättningskrav som helst på dig. Du gör dock enklast i att skriftligen bestrida kraven. Arbetsgivaren får då vända sig till domstol för rättslig prövning, vilket är ett mycket stort ekonomiskt risktagande för arbetsgivaren.

Intressantare blir frågeställning om arbetsgivaren kan kvitta sitt krav på lönen. Huvudregeln är att din lön alltid är skyddad, enligt kvittningslagen. Kvittning är inte tillåten utan ditt medgivande (sk kvittningsmedgivande). I vissa situationer kan emellertid arbetsgivaren tvångskvitta en fodran mot din lön. För det krävs att en klar och förfallen fodran har uppkommit i anställningen som avser ersättning för skada som arbetstagaren vållat uppsåtligen.

Med uppsåtlig skada menas att arbetstagaren med vett och vilja har handlat på ett sådant sätt att det skadat arbetsgivaren ekonomiskt. Arbetsgivaren har alltid bevisbördan. Skulle arbetsgivaren ensidigt verkställa kvittning bör du söka hjälp av facket.
2012-02-20, 21:56
Medlem
SanjiPieces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
En arbetsgivaren kan naturligtvis ställa vilka ersättningskrav som helst på dig. Du gör dock enklast i att skriftligen bestrida kraven. Arbetsgivaren får då vända sig till domstol för rättslig prövning, vilket är ett mycket stort ekonomiskt risktagande för arbetsgivaren.... etc

Okej, ja då har jag läst helt fel i lagboken. Min tanke är dock bara att säga upp mig hellre än att betala ut dom pengarna. (Skulle jag göra det du beskrev ovanför så skulle jag bara bli sparkad i vilket fall)

Är inte med i facket och dom har inte något fackligt avtal så jag tror jag är skrotad där i vilket fall. Ska dock ringa deras fackliga representant och se efter.
2012-02-23, 23:05
Medlem
Quaggas avatar
Uppsägningstid: Anställningsavtal vs. Kollektivavtal...

Hej,

Nu har jag ägnat en stund åt att plöja igenom en mängd trådar rörande uppsägningstid men har inte lyckats hitta ett svar på det jag söker.

Så här ligger det till.
Jag har sagt upp mig från mitt arbete (är tillsvidareanställd). Jag skrev ihop en egen uppsägning där det framgick att jag skulle arbeta kvar i ytterligare två månader.
Två månader är helt korrekt med tanke på min anställningstid (=3 år) enligt det kollektivavtal som gäller min bransch.

Jag skrev ut dokumentet, sökte upp min chef som skrev under. Efter att detta var gjort skickade jag upp dokumentet till vår HR avdelning.

Idag får jag ett mail från HR, "Bekräftelse". "Vi har mottagit din ansökan om uppsägning på egen begäran. Din sista arbetsdag är 2012-05-xx", dvs att jag tvingas arbeta kvar i TRE månader....

Jag ringer givetvis upp personen i fråga. Hon hänvisar till det av mig underskrivna anställningsavtalet där det tydligen framgår att det är tre månaders uppsägningstid som gäller och ingenting annat.
Jag påpekar att min chef skrivit under, att han godkänt två månader.

Icke sa nicke... HR menar på att chefens underskrift endast betyder att han tagit del av informationen. Den betyder INTE att han godkänt endast två månaders uppsägningstid.

Tilläggas kan att chefen som skrev under avslutade sin anställning nu i veckan, han finns inte kvar i företaget.

Vad fasiken gäller?

Vad jag tror gäller är att anställningsavtalet gäller före kollektivavtalet. Arbetsgivaren har därmed rätt att hålla mig kvar i tre månader. Nu har dock min chef (enligt mig) godkänt två månader....

Jag är med i facket och har givetvis tagit kontakt även med dem men ännu inte fått något svar om vad som gäller.

Finns det någon klok och påläst person här som kan tala om för mig hur landet ligger?

Måste jag ta kontakt med min nya arbetsgivare, förklara för dem att jag inte kan börja hos dem förrän om tidigast tre månader?
2012-02-23, 23:34
Medlem
Brain Damages avatar
Här har du ett svar som är relevant i ditt fall https://www.flashback.org/sp21644959

I ditt fall är LAS 11§ omreglerad via kollektivavtal till 2 månaders uppsägningstid. Då är det det som gäller. Det enskilda anställningsavtalet jämkas till vad som gäller i aktuell lagstiftning eller kollektivavtal.
2012-02-23, 23:49
Medlem
Quaggas avatar
Brain damage - stort tack för svaret!

Tyvärr börjar det bli sent, min hjärna verkar inte riktigt hänga med...

LAS§11 & mitt kollektivavtal säger i grunden samma sak: Två månaders uppsägningstid gäller om jag säger upp mig på egen begäran.

Skall jag tolka ditt svar som så att LAS§11 och mitt kollektivavtal gäller FÖRE det av mig själv underskrivna anställningsavtalet där det enligt HR stå att jag har tre månaders uppsägningstid?

Anställningsavtalets tre månader behöver jag inte ta hänsyn till?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in