Citat:
Ursprungligen postat av Jeila
Vad kan man kräva av facket i sådana här situationer?
Din situation är följande:
- Det finns regler i lagstiftning och kollektivavtal som ger dig företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad vid arbetskraftsbehov.
- Din arbetsgivaren struntar i reglerna och nyanställer istället för att ge dig ett högre arbetstidsmått.
Du förstår säkert att reglerna blir meningslösa om du samtidigt saknar möjlighet att sanktionera brott mot reglerna. Det är alltså fråga om din rättssäkerhet på din arbetsplats. Du kan söka hjälp av antingen facket eller advokaten - hjälp av facket förutsätter medlemskap, hjälp av advokaten förutsätter god ekonomi (eftersom han vill ha betalt för sina tjänster)
Citat:
Är det förresten någon som vet om det finns några avtal vad gäller löner inom handels? Går det enbart på erfarenhet? Alla timmasntällda, vikarier osv tjänar bra mycket mer än mig, de har inte ens jobbat inom handel tidigare. Har ifrågasatt min chef hur alla andra kan tjäna så mycket mer än mig, men hon påstår att allt går på erfarenhet och att de har mer erfarenhet än mig. Trots att jag har utbildning (3 år gymnasie inom handel) och 3 års erfarenhet inom butiskarbete. Räknas det inte hur länge jag jobbat i butiken innan alla extrajobbare kommer eller hur verkar det?
Du gör bäst i att ringa till Handelsanställdas förbund och fråga hur lönereglerna i kollektivavtalet fungerar. Betalar inte arbetsgivaren vad han är skyldig, begär du hjälp av Handels.