2010-04-02, 13:58
Medlem
Continental Ops avatar
finns det verkligen inget sätt att komma runt ett sånt här lokalt KA om förlängd uppsägningstid för folk med inkomst som överstiger visst belopp?

vilka jävla fittvillkor att tvinga på folk alltså, o jag är oxå en fitta som inte ens sett det, det kommer ju sabba för mig på intervjuer av bara fan att jag har 3 mån, vikariat lär bara vara att glömma liksom. Jag börjar bli redigt less på mitt jobb o vill vidare o så ser jag att jag missat detta
2010-04-06, 21:29
Medlem
jag sa upp min timanställning idag som gäller fram till sommarn igentligen, chefen sa då att jag har 2v uppsägningstid. stämmer det?
2010-04-06, 22:17
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delad
jag sa upp min timanställning idag som gäller fram till sommarn igentligen, chefen sa då att jag har 2v uppsägningstid. stämmer det?
Jag utgår ifrån att du har en tidsbegränsad anställning och är avlönad per timme.

Flera kollektivavtal medger att arbetstagaren kan avbryta en tidsbegränsad anställning före den tid som bestämts vid anställningstillfället genom att lämna besked (varsel) till arbetsgivaren en vecka i förväg (enl vissa kollektivavtal två veckor i förväg). Förutsättningen är naturligtvis att arbetsgivaren är bunden till kollektivavtal.

Om arbetsgivaren inte är bunden till kollektivavtal gäller att en tidsbegränsad anställning inte går att avbryta i förväg, om inte arbetsgivaren ensidigt medger det.
2010-04-08, 12:28
Medlem
Jag sitter för närvarande på en tidsbegränsad anställning som går ut i slutet av Juni. Detta är på ett själadödande jobb som jag inte alls trivs på. Nu har jag fått erbjudande om en förlängning av anställningen, men till en lön som inte alls känns intressant för detta skitjobb. Dessutom är min närmaste chef en fullständig idiot som bl.a. "tvingat" mig att komma till jobbet och gå på möten under en treveckorsperiod då jag var 100% sjukskriven och gick på sjukpenning...

Jag har nu fått ett erbjudande från en annan arbetsgivare, men de vill att jag börjar i stort sett direkt (inom ett par veckor). Detta är ett jobb som jag verkligen vill ha, men jag kan ju inte bryta min nuvarande anställning. Vad skulle hända om jag bara säger att jag slutar och inte kommer dit något mer? Jag kan ju inte gärna tvingas att gå dit... Jag är inte intresserad av referensermotsv. av min nuvarande arbetsgivare...
2010-04-08, 12:30
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SouthsideJohnny
Jag sitter för närvarande på en tidsbegränsad anställning som går ut i slutet av Juni. Detta är på ett själadödande jobb som jag inte alls trivs på. Nu har jag fått erbjudande om en förlängning av anställningen, men till en lön som inte alls känns intressant för detta skitjobb. Dessutom är min närmaste chef en fullständig idiot som bl.a. "tvingat" mig att komma till jobbet och gå på möten under en treveckorsperiod då jag var 100% sjukskriven och gick på sjukpenning...

Jag har nu fått ett erbjudande från en annan arbetsgivare, men de vill att jag börjar i stort sett direkt (inom ett par veckor). Detta är ett jobb som jag verkligen vill ha, men jag kan ju inte bryta min nuvarande anställning. Vad skulle hända om jag bara säger att jag slutar och inte kommer dit något mer? Jag kan ju inte gärna tvingas att gå dit... Jag är inte intresserad av referensermotsv. av min nuvarande arbetsgivare...
Är inte säker på vad som står i ditt kontrakt men en sak dom kan göra är väl att behålla ev. innestående lön ifall du har en viss uppsägningstid och skiter i den.
2010-04-16, 11:05
Medlem
rpattzs avatar
Jag har en visstidsanställning på 3 månader. Det är 1,5 månad kvar. När måste dem senast ge mig besked om eventuell förlängning?
2010-04-16, 16:53
Medlem
Onebyones avatar
Felpost.
Senast redigerad av Onebyone 2010-04-16 kl. 16:54. Anledning: Felpost.
2010-04-16, 18:09
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rpattz
Jag har en visstidsanställning på 3 månader. Det är 1,5 månad kvar. När måste dem senast ge mig besked om eventuell förlängning?
Du har fattat fel.

Kravet i LAS är att lämna besked om att ingen förlängning / fortsatt anställning kommer att ske.

Men det kravet finns bara om du jobbat mer än 12 månader åt AG under de 5 senaste åren.
Sådant besked ska isf lämnas senast 1 mån före sista anställningsdag. (andra bestämmelser gäller för säsongsanställda)

Erbjudande om förlängning kan komma när som helst. Eller aldrig...
2010-04-17, 12:09
Medlem
Alteregorandoms avatar
Tjenare

jag skrev i tråden tidigare och fick bra hjälp. Jag blev anställd som lagertjänsteman den 18 augusti med prövotid tills 31 december 2009. när jag frågade om nytt kontrakt sa bara att dom skulle förlänga och jag läste här att jag klassas nu som visstidsanställd, eftersom jag inte fått något nytt kontrakt. hur länge kan jag vara det?

Jag snackade med min chef och han berättade han hade blivit förbjuden att fastanställa mig av sin högre chef, anledning vet jag inte, jag ska snacka med den högre chefen och se vad som händer.
Konstigt att dom inte är lite mera försiktig, jag jobbar själv i en varuutlämning och det är bara jag och chefen som kan systemet, rutinerna information om varorna.

Chefen fick stora problem när jag sjuk i influensan i vintras och det tog tid för honom att ta igen allt hans chef jobb.
Söker jobb på sidan och när jag väl har chansen för ett nytt jobb så kan jag antigen löneförhandla riktigt bra eller kanske få fast tjänst.
2010-04-17, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom
Tjenare

jag skrev i tråden tidigare och fick bra hjälp. Jag blev anställd som lagertjänsteman den 18 augusti med prövotid tills 31 december 2009. när jag frågade om nytt kontrakt sa bara att dom skulle förlänga och jag läste här att jag klassas nu som visstidsanställd, eftersom jag inte fått något nytt kontrakt. hur länge kan jag vara det?

Jag snackade med min chef och han berättade han hade blivit förbjuden att fastanställa mig av sin högre chef, anledning vet jag inte, jag ska snacka med den högre chefen och se vad som händer.
Konstigt att dom inte är lite mera försiktig, jag jobbar själv i en varuutlämning och det är bara jag och chefen som kan systemet, rutinerna information om varorna.

Chefen fick stora problem när jag sjuk i influensan i vintras och det tog tid för honom att ta igen allt hans chef jobb.
Söker jobb på sidan och när jag väl har chansen för ett nytt jobb så kan jag antigen löneförhandla riktigt bra eller kanske få fast tjänst.

Om du inte blivit tillsagd innan provanställningen gick ut, så ska den övergå i en fastanställning, dvs tillsvidare. Så har du inte blivit tillsagd att du bara får visstidsanställning senast innan provanställningen gick ut, ska du rimligen ha tillsvidareanställning.

Visstidsanställning brukar annars kunna vara tills du kommer upp i x antal dagar, tror de är 2 år under 5 års tid eller något sådant.
2010-04-17, 16:43
Medlem
rpattzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du har fattat fel.

Kravet i LAS är att lämna besked om att ingen förlängning / fortsatt anställning kommer att ske.

Men det kravet finns bara om du jobbat mer än 12 månader åt AG under de 5 senaste åren.
Sådant besked ska isf lämnas senast 1 mån före sista anställningsdag. (andra bestämmelser gäller för säsongsanställda)

Erbjudande om förlängning kan komma när som helst. Eller aldrig...
Äntligen någon som är pedagogisk. Nåja, alltså, jag har ju inte jobbat där i fem år. Utan enbart 1,5 månad allt som allt. Tror jag får ta tag saken i egna händer och höra med chefen.
2010-04-17, 20:45
Medlem
Sparvinhos avatar
Jag jobbar på ett ganska stort företag som innesäljare. Jag säljer plast till förpackningar för mat, läkemedel mm. Jag jobbar bara på somrarna och det här blir tredje året. Nu är det dock så att första året var jag anställd via en konsultfirma (studentkonsulting) och sedan blev jag anställd direkt av företaget istället förra året. Jag fick dock samma lön som tidigare och var för feg för att säga något. Eftersom jag planerar att vara lite mer modig i år så vill jag ha lite mer kunskap innan jag löneförhandlar.

Fråga:

Hur mycket kan företaget tänkas ha betalt till studentkonsulting utöver min lön när jag var anställd av dem? Jag har en lön på 18500 vad verkar rimligt att begära när jag nu kommer tillbaka för tredje året.

Jag vill tillägga att jag inte riktigt är utbytbar för dem (eller inte helt lätt iaf) eftersom jag jobbar med franska och spanska marknaden och dessutom fick gå på utbildning i flera månader innan jag började för att lära mig det datasystemet de använder (SAP) och om all plast och alla olika material och förpackningar och tryck osv.

Tacksam för hjälp

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in