2012-10-15, 08:50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkaba
Jag var även med i facket innan jag började plugga men gick ur då jag inte vill betala 300+ varje månad med en studentinkomst.

Det var väl excetionellt korkat eftersom det verkar som om man bara betalar 100kr för hela studietiden.

http://www.unionen.se/medlemskapet/student/medlemsavgift-student
Senast redigerad av EckiEcki 2012-10-15 kl. 09:31.
2012-10-15, 09:30
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
Jag la mig på låg ingångslön för mitt första jobb efter studier. Nu har jag jobbat över ett år och ska löneförhandla. Jag och chefen är hyfsat överens om att jag är lika kompetent som mina kollegor. Men chefen sa ändå inför mötet att det inte finns tillräckligt med pengar för att jag ska kunna närma mig kollegorna. Det skulle bli en alldeles för står höjning.
Men alla kollegor är överens om att min lön är oskäligt låg.
Självklart finns det pengar. Men jag vet inte riktigt hur jag ska komma vidare om chefen hävdar att det inte finns.

Vad har jag för rättigheter när det gäller oskälig lön? Jag pratade med facket men fick skitdåliga råd. Funderar på att byta förbund.

Det som gör det ännu mer komplicerat är att jag är anställd av ett bemanningsföretag.
När du skriver "Chefen", är det då din chef på bemanningsföretaget eller på det företag du jobbar?
2012-10-15, 09:48
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
När du skriver "Chefen", är det då din chef på bemanningsföretaget eller på det företag du jobbar?
Bemanningsföretaget.
2012-10-23, 14:43
Bannlyst

Hade en provanställning för två veckor sedan. Hade då jobbat (varit på provanställning i 1 månad exakt). Blev uppsagd till dagen efter... så blev alltså uppsagd på måndagen och "behövde inte" gå till jobbet på tisdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
I provanställningar gäller en uppsägningstid inom tidsramen för provanställningen på 14 dagar enligt lag eller 1 månad enligt kollektivavtal för arbetsgivare. För arbetstagare finns ingen reglerad uppsägningstid inom formen provanställning.
Detta gäller alltså? Nu har det ju gått två veckor - kan jag kräva ersättning på lönen eller vafan?

Tackar så mycket för svar.

/helt oinsattt
2012-10-23, 19:25
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laas

Hade en provanställning för två veckor sedan. Hade då jobbat (varit på provanställning i 1 månad exakt). Blev uppsagd till dagen efter... så blev alltså uppsagd på måndagen och "behövde inte" gå till jobbet på tisdagen.

Detta gäller alltså? Nu har det ju gått två veckor - kan jag kräva ersättning på lönen eller vafan?

Tackar så mycket för svar.

/helt oinsattt
Uppenbarligen är Wikipedia också oinsatt då det inte är fråga om en uppsägningstid vid avslutande av provanställningar. Provanställningar avslutas med en varseltid på 14 dagar, eller övergår i tillsvidareanställningar.

Hur som helst har din AG gjort fel. Du skulle ha varslats 14 dagar innan provanställningen avslutades. Du kan alltså kräva lön för dessa dagar då du i praktiken arbetsbefriats under varseltiden. Du kan naturligtvis påtala detta själv till din AG och hoppas på att dom rättar felet. Om AG inte rättar sig frivilligt är det nog bara facket som är ett realistiskt alternativ för indrivning av pengarna. Att anlita juridisk hjälp "på stan" blir ett högriskprojekt iom den höga kostnaden du riskerar om du förlorar i rätten. Själv har du inga möjligheter att driva saken utan juridisk support.
2012-10-24, 03:09
Medlem
Tje

Just nu arbetar jag ca 90% deltid inom handels. Arbetspassen löper genom en 2 veckors period och jag har ca hälften öppningar stängnigar.

Idag fick jag veta att arbetsgivarn skriver om schemat. Tydligen ska jag jobba 100% och majoriteten av dagarna stänga (1 öppningar varannan vecka). Detta har jag inte tillfrågats om och jag har panik för detta. Jag trivs bra som det är just nu liksom.

Får arbetsgivarn göra detta? Utan att konsultera mig? Tilläggas bör också att företaget sitter i skiten finansiellt samt att mina kollegor som nu öppnar vill ha det gammla schemat.
2012-10-25, 08:43
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2DoOrNoT2
Tje

Just nu arbetar jag ca 90% deltid inom handels. Arbetspassen löper genom en 2 veckors period och jag har ca hälften öppningar stängnigar.

Idag fick jag veta att arbetsgivarn skriver om schemat. Tydligen ska jag jobba 100% och majoriteten av dagarna stänga (1 öppningar varannan vecka). Detta har jag inte tillfrågats om och jag har panik för detta. Jag trivs bra som det är just nu liksom.

Får arbetsgivarn göra detta? Utan att konsultera mig? Tilläggas bör också att företaget sitter i skiten finansiellt samt att mina kollegor som nu öppnar vill ha det gammla schemat.
Utan att ha koll på ditt avtal, men det låter som att din chef har all rätt i världen att lägga om scheman. Det är ju givetvis rekommenderat att göra det i samråd med berörda, men inget krav. Har för mig att det behövs göras 2 veckor innan det börjar gälla.
2012-10-27, 00:43
Medlem
Passion-pits avatar
ni som har jobbat i cafe, snabbmatskedjor och restauranger hur mycket fick ni betalt ? vart jobbade ni och hur mycket ob tillägg fick ni ?

Jag är 20 år, jag undrar vad är det minsta timlönen jag kan få ?
jag har jobbat på taco bar och jag fick så lite som 90 kronor i timmen och 16 kronor i ob
nu har jag börjat på ett nytt ställe och där får jag också 90 men det känns inte rätt, det känns som att man blir blåst och det är helt omöjligt att hitta riktigt bra info om detta på internet

så ni som vet FAKTA om det finns lag på det minsta jag kan få i timmen? och ob tillägg ..

det känns som att jag har blivit blåst
2012-10-27, 13:19
Medlem
Gaius Caligulas avatar
Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips och rad med min situation. Har forsokt hitta liknande tradar men fann inga:

(F1) = Bemanningsforetag 1 som jag skrivit kontrakt med. Uppsagningstid pa 1 manad enligt kontrakt.
(F2) = Bemanningsforetag 2, som jag inte skrivit kontrakt med, men som har ett kontrakt med (F1) for att skicka mig pa ett uppdrag hos en kund.
(K) = Kunden dar jag jobbar.

The twist: (K) vet bara att jag kommer ifran (F2).

(K) ska nu gora mig fast anstalld. Jag har skickat uppsagningsbrev till (F1) dar sager att jag sager upp mig fran och med 31 Okt. Jag ber dem att upphava uppsagsningstiden pa 1 manad. Kontraktet med (K) ar redan signerat. (NOTE: Jag blir tvungen att betala 1 manadslon till (F1) om jag struntar i uppsagningstiden och de tar mig infor lagen, vilket ar OK).

(K) har sagt att de ska anstalla mig till (F2), och (F2) sager da till (K) att jag har 3 manaders uppsagning.
Det enda kontrakt jag har ar med (F1) och dar star det klart 1 manad.
(F2) havdar att jag jobbar for dem och de har vissa regler jag maste folja.

Min fraga ar: Visst ar det 1 manads uppsagningstid som galler?
Jag kan inte komma ihag att jag signerat ett kontrakt med (F2) ang. uppsagsningstid, och det enda kontraktet jag har ar med (F1). Det start klart och tydligt 1 manad. (F2) namns inte alls i kontraktet, och det star inget om jag inte far skriva kontrakt med kunden jag jobbar at eller att det galler 3 manaders uppsagningstid.
Tror ni (F2) forsoker blasa mig?
Finns det nagot kryphal de kan anvanda aven da mitt kontrakt ar med (F1)?

OBS: (K) har inget problem med att vanta 3 manader, men detta vill jag ej da det ar bade samre ekonomiskt och inte enligt mitt kontrakt med (F1).

Slutord: bemanningsforetag suger.
Senast redigerad av Gaius Caligula 2012-10-27 kl. 13:29.
2012-10-27, 18:43
Medlem
Badassoverheres avatar
Sökte inom tråden och på forumet men kunde inte hitta något om det jag undrar över:

Jag har sedan 1½ år tillbaka jobbat lördagar på en byggvarukedja kallad Optimera.
Är ej medlem i handels då jag tidigare bara sommarjobbat på stället, fick idag reda av min kusin att jag har rätt till OB på lördagar.
Så jag undrar nu vad det är som gäller angående OB enligt handels avtal.

-Hur mycket pengar rör det sig om här? (kunde inte hitta då handels hemsida är en j**la röra )
-Har jag rätt till OB trots att jag inte är med i handels?
-Om jag har rätt till OB; har jag rätt till att få OB-ersättning för de lördagar jag jobbat retroaktivt?

Och sist men inte minst: Ett bra sätt att ta upp det här med den löneansvarige?

Tackar för all hjälp
/badass

Edit: Arbetstiderna är 9-13
2012-10-27, 21:34
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passion-pit
ni som har jobbat i cafe, snabbmatskedjor och restauranger hur mycket fick ni betalt ? vart jobbade ni och hur mycket ob tillägg fick ni ?

jag har jobbat på taco bar och jag fick så lite som 90 kronor i timmen och 16 kronor i ob
nu har jag börjat på ett nytt ställe och där får jag också 90 men det känns inte rätt, det känns som att man blir blåst och det är helt omöjligt att hitta riktigt bra info om detta på internet

så ni som vet FAKTA om det finns lag på det minsta jag kan få i timmen? och ob tillägg ..

Lagen reglerar inga löner, det finns inte ens någon minimilön. Kollektivavtal reglerar löner och andra ersättningar.

Det absolut bästa är ju om du tar reda på vilket kollektivavtal arbetsplatsen är ansluten till och ringer dem och frågar. Efter att ha kollat runt lite verkar dock 90 kr/h inte vara någon konstig summa för din ålder.
2012-10-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passion-pit

90 + sem ers.är en bbra timlön i din branch för din ålder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in