2010-04-18, 01:23
Medlem
pramuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SouthsideJohnny
Jag sitter för närvarande på en tidsbegränsad anställning som går ut i slutet av Juni. Detta är på ett själadödande jobb som jag inte alls trivs på. Nu har jag fått erbjudande om en förlängning av anställningen, men till en lön som inte alls känns intressant för detta skitjobb. Dessutom är min närmaste chef en fullständig idiot som bl.a. "tvingat" mig att komma till jobbet och gå på möten under en treveckorsperiod då jag var 100% sjukskriven och gick på sjukpenning...

Jag har nu fått ett erbjudande från en annan arbetsgivare, men de vill att jag börjar i stort sett direkt (inom ett par veckor). Detta är ett jobb som jag verkligen vill ha, men jag kan ju inte bryta min nuvarande anställning. Vad skulle hända om jag bara säger att jag slutar och inte kommer dit något mer? Jag kan ju inte gärna tvingas att gå dit... Jag är inte intresserad av referensermotsv. av min nuvarande arbetsgivare...

Jag reagerade på det du skrev här "tvingat mig att komma till jobbet och gå på möten under en treveckorsperiod då jag var 100% sjukskriven"
En chef kan absolut inte tvinga ngn som är sjukskriven att komma till jobbet, och utföra uppgifter som är direkt arbetsrelaterade, vilket jag antar att dessa möten har varit.
Om dessa möten har varit under arbetstid så ska företaget också betala ut lön till dig för de timmar du varit där, annars så är det ett uppenbart kollektivavtals brott.
Finns det en inlämnad sjukförsäkran till din arbetsgivare på låt oss säga 2 månader, så har han ingen rätt att ens ringa dig, och absolut inte tvinga dig att komma till jobbet.
Detta tycker jag du ska ta upp med facket!

Nu är jag osäker på hur det är med tidsbegränsade anställningar men jag tror att en ömsesidig uppsägningstid av 1 månad gäller om inget annat förhandlats fram med arbetsgivaren.
Väljer du att bara sluta ett jobb och inte gå dit så har arbetsgivaren rätt till att utdela ett vite, vilket oftast brukar resultera i indragen lön under den uppsägningstiden du skulle haft p.g.a. den ekonomiska skada du förosakat företaget.
Senast redigerad av pramus 2010-04-18 kl. 01:25.
2010-04-18, 16:40
Medlem
dannees avatar
Hej, jag skall börja arbeta på ett nytt jobb, när jag ska skriva på mitt anställnings avtal, så vill min nya anställnings givare att jag skall visa upp mina gammla anställnings avtal för att tillgodo räkna mig dom x åren som erfaranhet och få en lönen enligt kollektiv avtalet som jag borde ha.

Mitt problem är att jag har tappat bort ett gammalt avtal, finns det något annat jag kan göra för att bevisa att jag har jobbat den tiden?
Tacksam för hjälp!
2010-04-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Hej, jag skall börja arbeta på ett nytt jobb, när jag ska skriva på mitt anställnings avtal, så vill min nya anställnings givare att jag skall visa upp mina gammla anställnings avtal för att tillgodo räkna mig dom x åren som erfaranhet och få en lönen enligt kollektiv avtalet som jag borde ha.

Mitt problem är att jag har tappat bort ett gammalt avtal, finns det något annat jag kan göra för att bevisa att jag har jobbat den tiden?
Tacksam för hjälp!

det borde du väl fråga din nya arbetsgivare. Annars får du ringa ditt gamla jobb och be om nya papper.
2010-04-18, 23:10
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Tacksam för hjälp!
Inkomstuppgiften. Alla arbetsgivare ska ju skicka ut ett besked, strax efter nyår, med uppgifter om intjänad lön föregående år. Det är ju en typ av "bevis" på att du jobbat.
2010-04-20, 19:53
Medlem
Jag har nyss skrivit under ett anställningsavtal, men blev nu i efterhand fundersam om lönen.
Min fråga lyder; Kan semesterersättning ingå i månadslönen utan att detta framkommer av anställningsavtalet?
Anställningen är en "Allmän visstidsanställning" som kommer löpa under 6 veckor. Anställningsvillkor regleras av Allmänna bestämmelser AB. Jag har letat men hittar inget svar på min fråga. Vore tacksam om någon lärd person kunde svara!
2010-04-20, 20:45
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejkej
Jag har nyss skrivit under ett anställningsavtal, men blev nu i efterhand fundersam om lönen.
Min fråga lyder; Kan semesterersättning ingå i månadslönen utan att detta framkommer av anställningsavtalet?
Anställningen är en "Allmän visstidsanställning" som kommer löpa under 6 veckor. Anställningsvillkor regleras av Allmänna bestämmelser AB. Jag har letat men hittar inget svar på min fråga. Vore tacksam om någon lärd person kunde svara!

AB är kollektivavtalet inom kommunen som du hittar här: http://www.skl.se/web/Avtal_och_lagar.aspx

Semesterersättningen får du när anställningen slutar dvs. den är inte inräknad.
2010-04-20, 21:21
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag är provanställd på 6 månader men vill nu avbryta anställningen i förtid. Alltså redan efter den femte månaden. I mitt kontrakt står det att uppsägningstid på 2 månader gäller för båda parter.

Frågeställning:
Måste jag verkligen följa det som står i mitt kontrakt på 2 månader eller får det rättsliga påföljder om jag till exempel säger upp mig ca 3 veckor innan istället?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Jag är inte med i något kollektivavtal.
2010-04-20, 23:15
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttefnask85
Beskrivning av problem:
Jag är provanställd på 6 månader men vill nu avbryta anställningen i förtid. Alltså redan efter den femte månaden. I mitt kontrakt står det att uppsägningstid på 2 månader gäller för båda parter.

Frågeställning:
Måste jag verkligen följa det som står i mitt kontrakt på 2 månader eller får det rättsliga påföljder om jag till exempel säger upp mig ca 3 veckor innan istället?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Jag är inte med i något kollektivavtal.
Detta har säkert tagits upp 3 - 4 ggr i tråden, minst... Men en liten upprepning då:

Under provanställning finns ingen uppsägningstid. Däremot finns en varseltid innan anställningen avslutas.

I lagen, LAS, fastställs varseltiden till 2 veckor om arbetsgivaren vill avsluta provanställningen, och ingen varseltid alls om du som anställd vill avsluta provanställningen.

I vissa kollektivavtal har man även bestämt att den anställde skall ha en varseltid. Oftast har man då lika lång varseltid som arbetsgivaren har och oftast är det då 2 veckor det handlar om.

Det är inte du som "är med i kollektivavtalet", det är arbetsgivaren som ev. är bunden av det. Om arbetsgivaren är bunden till ett avtal gäller det dig oavsett om du är med i facket eller ej.

Alltså:
Om din arbetsgivare inte har kollektivavtal kan du gå hem i morgon och aldrig mer återvända utan att det blir någon påföljd.

Om din arbetsgivare har kollektivavtal gäller de regler som kanske finns om provanställning i det aktuella kollektivavtalet.

Om det finns ett kollektivavtal som tvingar dig varsla din arbetsgivare är det knappast 2 månader det handlar om. Mer troligt 2 veckor.

Och slutligen, om du inte iakttar eventuell varseltid i eventuellt kollektivavtal, kan det eventuellt finnas regler om skadestånd i kollektivavtalet.
2010-04-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Detta har säkert tagits upp 3 - 4 ggr i tråden, minst... Men en liten upprepning då:

Under provanställning finns ingen uppsägningstid. Däremot finns en varseltid innan anställningen avslutas.

I lagen, LAS, fastställs varseltiden till 2 veckor om arbetsgivaren vill avsluta provanställningen, och ingen varseltid alls om du som anställd vill avsluta provanställningen.

I vissa kollektivavtal har man även bestämt att den anställde skall ha en varseltid. Oftast har man då lika lång varseltid som arbetsgivaren har och oftast är det då 2 veckor det handlar om.

Det är inte du som "är med i kollektivavtalet", det är arbetsgivaren som ev. är bunden av det. Om arbetsgivaren är bunden till ett avtal gäller det dig oavsett om du är med i facket eller ej.

Alltså:
Om din arbetsgivare inte har kollektivavtal kan du gå hem i morgon och aldrig mer återvända utan att det blir någon påföljd.

Om din arbetsgivare har kollektivavtal gäller de regler som kanske finns om provanställning i det aktuella kollektivavtalet.

Om det finns ett kollektivavtal som tvingar dig varsla din arbetsgivare är det knappast 2 månader det handlar om. Mer troligt 2 veckor.

Och slutligen, om du inte iakttar eventuell varseltid i eventuellt kollektivavtal, kan det eventuellt finnas regler om skadestånd i kollektivavtalet.

Okej, jag skrev lite fel. Min arbetsgivare är bunden till kollektivavtal när det gäller en annan gren av verksamheten men inte i den delen där jag jobbar som tjänsteman på kontor. Alltså inget kollektivavtal.
Då har du nog bekräftat det jag misstänkte att oavsett vad som står i mitt avtal som jag skrivit på, får jag ändå gå på dagen om jag nu så vill utan att arbetsgivaren kan hänvisa till uppsägningen på 2 månader och utan att det får några rättsliga påföljder. Kommer dock säga upp mig ca 3 veckor i förväg bara för att va lite schysst. Om jag har missförstått något får du gärna säga till.
Tack för hjälpen.
2010-04-21, 15:54
Medlem
PROBLEM

Jobbar för manpower student och är ute på ett uppdrag för tillfället. I mitt anställningsbevis står följande:

Titel: Ambulerad tjänsteman
Anställningsform: Tillsvidareanställd
Från och med: 2008-08-01 till och med ............, alltså ingen begränsad tid.
Lön: Cirka 85kr/h som betalas månadsvis fast detta var då, nu är det relativt högre. Vilket vi kom överens om via mail.
Arbetstid: Ordinarie heltidsarbetsmått 0 timmar i genomsnitt per helgfri vecka med varierande sysselsättningsgrad.

Det står inget om uppsägningstid osv.
Jag kan skickas på nya uppdrag och ha olika arbetstider då jag är ambulerad tjänsteman. Nu är saken den att jag är tillsvidareanställd och får lön per timme, verkar inte finnas något som heter timanställd.

- Hur är det nu? Vad skulle hända om jag gick utan uppdrag? har jag ingen garantilön då?
- Vad har jag för rättigheter? Manpower omfattas ju av ett kollektivavtal men hur funkar det när man är konsult?
- Jobbar för manpower student, jag är inte student i praktiken längre?
- Va även på begravning i fredags, vet att man har rätt till bibehållen lön för sådana händelser. Men enligt henne så var jag "timanställd" och kunde därför inte få det. Det stämmer ju väl inte, har vi nu fått reda på eller har jag missat nått klurigt?

Konsultchefen har försökt undvika detta anställningsbrev så det känns som att hon inte vill att jag ska se det. Därför jag vill veta så mycket som möjligt.

TACKSAM FÖR SÅ MYCKET HJÄLP SOM MÖJLIGT!

2010-04-21, 22:07
Medlem
wildhorsess avatar
Enligt bemanningsavtalet för tjänstemän kan du inte vara tillsvidare anställd och samtidigt ambulerande med korta uppdrag. Det strider mot avtalet. Manpower skulle ha anställt dig tidsbegränsat istället, men har begått misstaget att ge dig en tillsvidare anställning.

Eftersom tjänstemannaavtalet för bemanningsanställda inte föreskriver regler om ordinarie arbetstid återstår det att konstatera om du skall vara hel- eller deltidsanställd. Enligt LAS § 6c skall uppgifter om längden på din arbetstid uppges i ditt anställningsbevis. Då din arbetstid är felaktigt angiven till noll timmar, vill jag påstå att du har goda möjligheter till rättelse. Vänd dig till facket för hjälp.

Bemanningsavtalet för tjänstemän

Villkor för tidsbegränsade anställningar:

Arbetsgivaren och tjänstemannen kan komma överens om tidsbegränsad anställning för viss tid vid behov av extra arbetskraft. Anställningsformen får användas för ambulerande tjänstemän, vid kortsiktiga behov av arbetskraft och/eller då uppdraget är av sådan karaktär som kräver speciell kompetens. Arbetskraftsbehovet kan återkomma periodiskt hos samma uppdragsgivare. Denna anställningsform får dock inte användas för att täcka ett kontinuerligt behov av arbetskraft. Gäller enbart ambulerande tjänstemän.

http://www.bemanningsforetagen.se/web/Kollektivavtal.aspx#2
2010-04-22, 10:00
Medlem
Tack för svaret Wildhorses, det var faktiskt svar från dig jag väntade mig dessa dagar.

[quote=wildhorses]Enligt bemanningsavtalet för tjänstemän kan du inte vara tillsvidare anställd och samtidigt ambulerande med korta uppdrag. Det strider mot avtalet. Manpower skulle ha anställt dig tidsbegränsat istället, men har begått misstaget att ge dig en tillsvidare anställning.

Eftersom tjänstemannaavtalet för bemanningsanställda inte föreskriver regler om ordinarie arbetstid återstår det att konstatera om du skall vara hel- eller deltidsanställd. Enligt LAS § 6c skall uppgifter om längden på din arbetstid uppges i ditt anställningsbevis. Då din arbetstid är felaktigt angiven till noll timmar, vill jag påstå att du har goda möjligheter till rättelse. Vänd dig till facket för hjälp.

Okej, jag är med dig och det var just det som just gjorde mig väldigt förvirrad. Det känns som att hon vet om att dem gjort något fel då hon nu i cirka en månad försökt undvika mina mail och begäran av mitt anställningsbevis, men till slut är hon ju tvungen o ge det.

1. Frågan är nu vad jag tjänar på om jag vänder mig till facket och uppfyller mina möjligheter till rättelse?

2. Jag är ju inte heller student längre i praktiken, kan dem inte omplacera mig till manpower professional och ge mig ett nytt jobb, dem e väl tvungna om dem nu råkat göra fel och skrivit mig som tillsvidaranställd?

3. Varför säger hon att jag är "timanställd" och inte kan få bibehållen lön/ersättning för den dagen jag va på begravning?
Senast redigerad av smile 2010-04-22 kl. 10:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in