Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Jag har blivit uppsagd av personliga skäl på dagen då jag anlände till jobbet. Det gäller visstidsanställning:
-Måste arbetsgivaren varsko mig personligen två veckor innan avskedandet att det kan hända? Bryter de mot reglerna? De har bara kontaktat facket som jag ej är med i.
Lagen (LAS) gör åtskillnad mellan uppsägning pga personliga skäl och avsked. De olika slags grunder som kan åberopas för avskedande överensstämmer i stort med de grunder som gäller för uppsägning av personliga skäl, dock krävs betydligt allvarligare förseelser som rimligen inte ska behöva tålas i något rättsförhållande. Vid uppsägning pga personliga skäl följer uppsägningstid enligt LAS. Vid avsked upphör anställningen omedelbart.
Arbetsgivare är inte varselskyldig gentemot enskild arbetstagare, däremot skall han fullgöra sin förhandlingsskyldighet mot facklig organisation enligt MBL.
Jag skulle tro att följande samtal har skett mellan arbetsgivare och fack i ditt fall:
AG: - Vi avser att avskeda X därför att… Vill ni förhandla om saken?
Fack: - Han är inte vår medlem. Vi avstår.
Citat:
Måste det vara skriftligt om man är närvarnade vid ett muntligt uppsägande eller kan de skicka det ändå via posten eller anses det då vara formfel? Kan de komma undan formfel om jag inte frågar efter det eller måste de göra det på eget initiativ?
Avsked- eller uppsägningsbesked från arbetsgivaren sida skall vara skriftlig. I beskedet skall arbetsgivaren bl.a. lämna s.k. fullföljdshänvisning. Det innebär en förklaring hur arbetstagaren skall göra om denne önskar att få uppsägningsbeslutet rättsligt prövat. Även uppgifter om tidsfrister skall framgå.
Reglerna om skriftligt uppsägningsbesked är s.k. ordningsregler, som vid brott innebär skadeståndsansvar för arbetsgivaren men påverkar inte uppsägningsbeslutet i övrigt.