2009-11-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allnamesaretaken
Hej där!

Jag har stött på ett litet problem i mitt jobb eftersom att jag bestämt mig för att resa bort över nyår. Min chef har i efterhand berättat för mig att jag MÅSTE jobba på nyårsdagen och drygt kommenterat att "det är därför man alltid måste ta ledigt innan man bokar en resa". Att tillägga är att jag tidigare av min chef har fått höra att ledighet godkänns om ansökan kommer in minst en månad i förväg och att jag dessutom inte har fått ett schema för december än.

Så, min fråga till någon kunnig människa därute är alltså; får en arbetsgivare kräva att man jobbar en viss dag?

Och ja, vi har kollektivavtal på mitt jobb.

Svar uppskattas!

Vilken branch vilket avtal?

Vet i en del brancher finns regler för ansökan av ledighet, beviljas den inte - då ska man vara på jobbet. Punkt slut annars gäller löneavdrag och en varning.
2009-11-10, 23:14
Medlem
Hanzels avatar
Nekad att ta med stöd på möte med cheferna

Bakgrund:
Ställer frågan utifrån en kollegas situation. Vi är systemutvecklare på ett mjukvaruföretag med ca 80 anställda. Den senaste tiden har hårdhandskarna tagits fram på vår arbetsplats och alla som tycker annorlunda än cheferna har fått en mycket tuff tid. Fem personer som inte varit fackligt anslutna har fått gå/säga upp sig själva under press, på mycket tveksamma grunder.

Min kollega har, såväl som många andra, varit kritisk till det arbetssätt som vi har. Han har varit fullständigt transparent med detta, och således givit konstruktiv kritik. Han är mycket omtyckt av oss alla. Men nu verkar turen ha kommit till honom. På sitt utvecklingssamtal tog han återigen upp vad som fattas honom för att fullt ut trivas på arbetsplatsen, chefen lyssnade.

Igår, två veckor senare haffar cheferna honom i korridoren och tar honom avsides till en annan byggnad som inte tillhör vår arbetsplats och talar om att det har kommit indikationer om att han inte är nöjd med ledningen av företaget och nu vill vi diskutera detta med dig helt förutsättningslöst. Min kollega uppfattade dem som hotfulla och sa genast att han inte uppfattade detta som förutsättningslöst utan han ville ha tid för förberedelse. Efter en del om och men gick cheferna med på att boka om mötet till torsdag. Han frågar även en äldre kollega om stöd, som även varit med i ledningsgruppen i flertalet år men valt att hoppa av pga den här nya vågen av destruktivt ledarskap.

Idag kom den ena chefen in till den äldre kollegan och förbjöd honom att närvara vid mötet trots att den yngre kollegan gärna ville detta. Den äldre kollegan ifrågasatte detta och sa att diskussion av företagsledningen kan väl inte vara så känsligt, varpå chefen svarade att det bara var en mindre del av det hela för egentligen tänkte man diskutera den yngre kollegans person. Den andra chefen haffade den yngre kollegan och sa i princip samma sak, den äldre får inte vara med och detta är något mellan endast dig och oss. Den yngre kollegan svarar då att nu känns det som om mötets agenda plötsligt är ändrad och jag vill nog gärna ha skriftligt på den nya agendan innan jag kommer på något möte samt att nu låter det snarare som att jag behöver ha en facklig representant närvarande.

Frågor:
1) Får arbetsgivaren uppge ett syfte med ett möte (lämna konstruktiva förslag till företagsledningen) men egentligen ha ett annat syfte (diskutera arbetstagarens problematiska person och beteende)?

2) Får cheferna neka min yngre kollega att ta med sig den äldre kollegan som stöd på mötet? Får cheferna neka min yngre kollega att ta med en facklig representant på mötet?

Vår arbetsplats har inga kollektivavtal.

Mycket tacksam för svar
2009-11-10, 23:30
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Frågor:
1) Får arbetsgivaren uppge ett syfte med ett möte (lämna konstruktiva förslag till företagsledningen) men egentligen ha ett annat syfte (diskutera arbetstagarens problematiska person och beteende)?

2) Får cheferna neka min yngre kollega att ta med sig den äldre kollegan som stöd på mötet? Får cheferna neka min yngre kollega att ta med en facklig representant på mötet?

Vår arbetsplats har inga kollektivavtal.

Mycket tacksam för svar
1. Ja
2. Ja
3. Nej, arbetsgivare är förhandlingsskyldig gentemot facklig organisation, enligt MBL. Förhandlingen skall dessutom bedrivas skyndsamt och under konstruktiva former.
2009-11-10, 23:40
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
1. Ja
2. Ja
3. Nej, arbetsgivare är förhandlingsskyldig gentemot facklig organisation, enligt MBL. Förhandlingen skall dessutom bedrivas skyndsamt och under konstruktiva former.

Svaret på fråga ett förvånar inte så mycket. Men svaret på fråga två gör det. Om man då inte är med i facket innebär det att man kan bli intvingad i ett rum ensam med cheferna när man vill ha en person som stöd med sig? Men om man är med i facket slipper man vara ensam?

Om man har en egen advokat då? Får då denne inte närvara heller då? Det känns inte helt logiskt för jag trodde att rollen som facket intog är som ditt juridiska ombud, dvs exakt samma roll som en privathyrd advokat också kan ta.

Min kollega är med i facket så får han inte ta någon annan med sig så får han helt enkelt koppla in facket.

Tack för snabbt svar
2009-11-19, 00:33
Medlem
gakashins avatar
Tjenare!

Har jobbat i några månader som timanställd för ett bemanningsföretag. Får kanske 8a jobbdagar i månaden ungefär. Inte särskilt mkt med andra ord. Borde jag gå med i facket/a-kassa och allt vad det heter? Jag fattar 0 när det gäller sånt här...Har inte gått med i nått
2009-11-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakashin
Tjenare!

Har jobbat i några månader som timanställd för ett bemanningsföretag. Får kanske 8a jobbdagar i månaden ungefär. Inte särskilt mkt med andra ord. Borde jag gå med i facket/a-kassa och allt vad det heter? Jag fattar 0 när det gäller sånt här...Har inte gått med i nått

För din egen skull, ja.
2009-11-19, 12:20
Medlem
gakashins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
För din egen skull, ja.

Jaha. Varför då?
2009-11-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakashin
Jaha. Varför då?

Om det visar sig att du ahr fått ihop tillräckligt med timmar så kan du bli ersättningsberättigad. Men du gör ju som du vill..
2009-11-20, 20:07
Medlem
NestTests avatar
tja

Jag va på en intervju angående ett restaurangjobb..

Kom till frågan med lönen, och intervjuaren (och chefen för restaurangen) sa att "Lönen är enligt avtal". Det kändes inte rätt att gå in mer på det då, jag vet jag är feg... men är man 19 och arbetslös tar man inga risker.

I alla fall undrar jag vad det menas med "lön enligt avtal", betyder det lön enligt kollektivavtal?, eller lön enligt ett avtal mellan oss två?

Fick jobbet för övrigt (annars skulle jag nog inte undra så mycket iförsej )

Tack för svar!
2009-11-20, 20:43
Medlem
Brain Damages avatar
Det betyder 9 ggr av 10 lön enligt kollektivavtal när han uttrycker sig så. Men jag kan inte ditt avtal så jag vet inte vad det innebär.
2009-11-20, 20:47
Medlem
hammarby1964s avatar
Förmodligen restauranganställdas och arbetsgivaralliansen kollektivavtals minimilön! Vilka villkor i övrigt gäller, fick du ngn info?
Annars borde han ha upplyst dig om att han inte har ett kollektivavtal, så att du kunde börja förhandla villkor och lön.
2009-11-20, 21:24
Medlem
wildhorsess avatar
SHR/HRF kollektivavtal om minimilöner hittar du här:
Sid 45-46

http://www.arbetsgivaralliansen.se/medlem/branscher/ioio/pdf/avtal/kollektivavtal.pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in