2014-08-15, 13:50
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heroinhets
Ok så om man jobbar som tjänsteman på kontor så är det inte nödvändigtvis samma regler som t ex en montör eller truckförare på en industri?
Exakt. Sen finns det regler om dygns och veckovila, mm i arbetstidslagen (sök på av.se), men att arbeta 40 h/veckan natt strider inte mot lagen.
2014-08-15, 13:54
Medlem
heroinhetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Exakt. Sen finns det regler om dygns och veckovila, mm i arbetstidslagen (sök på av.se), men att arbeta 40 h/veckan natt strider inte mot lagen.

Ok, tack!
2014-08-15, 17:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Under anställningsform i mitt kontrakt står det tidsbegränsad timanställning, från x till y datum.
Jag ska jobba 100% med fast arbetstid under 3 mån.

Är timanställning en anställningsform och kan man vara 100% timanställd?
Nej, timanställning är ingen anställningsform som återfinns i LAS. Däremot finns inget i LAS om arbetstid. Arbetstiden bestäms i avtal och lönen kan vara antingen timlön eller månadslön. Många med timlön misstolkar det som att de är timanställda.

Man kan vara anställd per timme. Det är då en allmän visstidsanställning och varje gång man arbetar är i praktiken en ny visstidsanställning.
2014-08-18, 08:56
Medlem
Transport - laglig rätt?

Hej,

Skriver detta för att få svart på vitt att min flickväns chefer inte följer lagar och regler.

Hon arbetar som lastbilschafför på ett av de största Transport & distributionsföretagen i Sverige.
Så sent som idag blev hon påtvingad att hämta och köra ut gods som skulle varit på plats i torsdags med tidslossning och fredags. Hennes chefer säger till henne att charma kunden eftersom hon är tjej så kanske de 'överser' att godset är sent.

Utöver detta så tvingar de henne att äta medan hon kör. "Du får äta medan du kör, men se för fan till att polisen inte ser dig, för då är du rökt" - chef 1. "Ett bra tips på lunch som du kan äta med en hand medan du kör är kebabrulle" - chef 2.

Hon får alltså inte äta under arbetstid för att de inte klarar av att planera hennes dagar på ett bättre sätt. Måste sätta färdskrivaren på rast medan hon lossar och så vidare för att hinna med dagen. Sedan skäller de ut henne för att hon inte fått ut allt. Hon har varken raster eller luncher och får ändå inte ut allt de ger henne.

Vad säger lagen om detta?
2014-08-18, 10:53
Medlem
Såhär ser det ut på många ställen.

Säg åt henne att söka sig till något annat inom transport, jag har själv hoppat runt lite innan jag fann mig tillfreds.

Finns faktiskt annat att göra än att köra stycke.

Föresten börjar hon gnälla och ha sig kommer det inte gynna henne - hur mycket än lag och kör-vilotider säger är det inte så det fungerar i verkligheten.

Det är en skitbransch.
Senast redigerad av echox 2014-08-18 kl. 10:55.
2014-08-18, 16:22
Medlem
Nu kör jag iofs fjärrtrafik från Finland till Norge, lastar nu som då i Sverige då de finns gods där men inte i Norge. Nåväl, under de år jag har kört långtradare kan jag säga att 99% av dagarna har jag mina raster just vid last/loss. Ibland försöker jag ha på "annat arbete" i skrivaren om jag bara vet jag hinner ta rast någongång under dagen, dock är detta sällan. Om man printar ut ur min skrivare ser det oftast ut som så att jag har haft 9 timmar körtid, 45 minuters raster uppdelade eller sammanhängande och ca 2 minuter last/loss per dag.
2014-08-19, 20:48
Medlem
Johanboyboys avatar
Kanske inte är i rätt tråd, men jag försöker.

Jag har en skillnad på enbart 0.8% på semesteravdraget och semestetlönen, låter det rätt? Jag är heltidsanställd och har jobbat på samma företag i 2år.
2014-08-19, 23:17
Medlem
Nichosjs avatar
Hej! Jag har en fråga angående företrädesrätt vid återanställning.

Det är så att jag jobbar på en större företagskoncern, där jag nu under sommaren har varit semestervikarie. Min anställning avslutades nu i söndags, MEN jag blev erbjuden förlängt jobb, som skulle gälla en månad och sedan högst troligt också året ut, då en ordinarie anställd är sjukskriven på obestämd tid. Den tjänst som förlängningen gäller påbörjas idag, tisdag 19/8.

Nu var det så att en annan kille som tidigare har jobbat med en liknande tjänst (båda är truckrelaterade) fick nys om att jag fått denna tjänst, och han har "företrädesrätt vid återanställning", då han tidigare varit anställd i över 360 dagar under den senaste treårsperioden. Denna kille har anställning på samma företag och hans anställning slutar 24/8, alltså på söndag. Tydligen så har han gått till företagsledningen och argumenterat för att han ska ha denna tjänst istället, eftersom han har företräde för tjänster.

Det jag funderar över är om han verkligen har företräde till denna tjänst? Han är ju trots allt redan anställd på företaget på en annan tjänst som semestervikarie och denna tjänst fortsätter ju efter att anställningen på den tjänst som jag har fått börjar. För då kan han ju inte bli "återanställd", eftersom han redan har en tjänst i företaget, plus att detta inte var en öppen tjänst att söka. Är det någon som har koll på om han är berättigad att få tjänsten eller om dessa regler inte gäller i detta fall?

Mvh
2014-08-19, 23:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Hej! Jag har en fråga angående företrädesrätt vid återanställning.

Det är så att jag jobbar på en större företagskoncern, där jag nu under sommaren har varit semestervikarie. Min anställning avslutades nu i söndags, MEN jag blev erbjuden förlängt jobb, som skulle gälla en månad och sedan högst troligt också året ut, då en ordinarie anställd är sjukskriven på obestämd tid. Den tjänst som förlängningen gäller påbörjas idag, tisdag 19/8.

Nu var det så att en annan kille som tidigare har jobbat med en liknande tjänst (båda är truckrelaterade) fick nys om att jag fått denna tjänst, och han har "företrädesrätt vid återanställning", då han tidigare varit anställd i över 360 dagar under den senaste treårsperioden. Denna kille har anställning på samma företag och hans anställning slutar 24/8, alltså på söndag. Tydligen så har han gått till företagsledningen och argumenterat för att han ska ha denna tjänst istället, eftersom han har företräde för tjänster.

Det jag funderar över är om han verkligen har företräde till denna tjänst? Han är ju trots allt redan anställd på företaget på en annan tjänst som semestervikarie och denna tjänst fortsätter ju efter att anställningen på den tjänst som jag har fått börjar. För då kan han ju inte bli "återanställd", eftersom han redan har en tjänst i företaget, plus att detta inte var en öppen tjänst att söka. Är det någon som har koll på om han är berättigad att få tjänsten eller om dessa regler inte gäller i detta fall?

Mvh
Killen med återanställningsrätt har rätt till tjänsten. LAS 25 § 2:a st: "Företrädesrätten gäller från den tidpunkt då uppsägning skedde eller besked lämnades [...]". https://lagen.nu/1982:80#P25S2
Det är alltså inte från och med då anställningen avslutats rätten gäller utan från den dag beskedet om att den skall avslutas lämnats/skulle ha lämnats.
2014-08-19, 23:45
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Killen med återanställningsrätt har rätt till tjänsten. LAS 25 § 2:a st: "Företrädesrätten gäller från den tidpunkt då uppsägning skedde eller besked lämnades [...]". https://lagen.nu/1982:80#P25S2
Det är alltså inte från och med då anställningen avslutats rätten gäller utan från den dag beskedet om att den skall avslutas lämnats/skulle ha lämnats.
Tack för svar!

Tråkigt för mig, men det är sånt man får leva med.
2014-08-20, 09:41
Medlem
Vet inte om just detta har kommit upp tidigare då tråden är ganska stor..

Beskrivning av problem:
Här beskriver du vad ditt arbete går ut på, vad det är för typ av arbetsplats, hur många som jobbar där och bakgrunden till din frågeställning.

Jobbar i äldrevården(privat) ganska stort företag så runt 60 fast personal(med all vikarie runt 80-90 kanske). Arbetet går ut på att vårda äldre i deras bostad.
För att gå rakt på sak, har jobbat där sen i Maj 2012(ej utbildad undersköterska) och i våras gick en på föräldrabikariat och hon blev även omplacerad (dock inom samma företag). Så nu måste ju nån ta hennes tjänst, jag kan tycka att den är min då dom som började samtidigt som mig har fått en tjänst.
Min chef har inte sagt något och det ryktas om att det kommer bli en annan som får tjänsten,hon är utbildad usk MEN har jobbat där max 1 år. Så kan hon verkligen få tjänsten endast pga av att hon är usk? Trots att jag har jobbat där mer än 1 år längre. Kan jag ta upp detta med min chef? Eller hur går man tillväga när man anställer nån?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Ja, kommunal.
2014-08-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzzii
Vet inte om just detta har kommit upp tidigare då tråden är ganska stor..

Beskrivning av problem:
Här beskriver du vad ditt arbete går ut på, vad det är för typ av arbetsplats, hur många som jobbar där och bakgrunden till din frågeställning.

Jobbar i äldrevården(privat) ganska stort företag så runt 60 fast personal(med all vikarie runt 80-90 kanske). Arbetet går ut på att vårda äldre i deras bostad.
För att gå rakt på sak, har jobbat där sen i Maj 2012(ej utbildad undersköterska) och i våras gick en på föräldrabikariat och hon blev även omplacerad (dock inom samma företag). Så nu måste ju nån ta hennes tjänst, jag kan tycka att den är min då dom som började samtidigt som mig har fått en tjänst.
Min chef har inte sagt något och det ryktas om att det kommer bli en annan som får tjänsten,hon är utbildad usk MEN har jobbat där max 1 år. Så kan hon verkligen få tjänsten endast pga av att hon är usk? Trots att jag har jobbat där mer än 1 år längre. Kan jag ta upp detta med min chef? Eller hur går man tillväga när man anställer nån?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Ja, kommunal.
Det beror på policy och anställningsavtal, men som regel brukar det tillämpas att tillsvidareanställd personal skall ha utbildning inom området. Med andra ord är svaret det beror på, men troligen kan de välja den utbildade personen, eller vem som helst egentligen, så länge du ej har någon form av företrädesrätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in