Citat:
Ursprungligen postat av
Zuzzii
Vet inte om just detta har kommit upp tidigare då tråden är ganska stor..
Beskrivning av problem:
Här beskriver du vad ditt arbete går ut på, vad det är för typ av arbetsplats, hur många som jobbar där och bakgrunden till din frågeställning.
Jobbar i äldrevården(privat) ganska stort företag så runt 60 fast personal(med all vikarie runt 80-90 kanske). Arbetet går ut på att vårda äldre i deras bostad.
För att gå rakt på sak, har jobbat där sen i Maj 2012(ej utbildad undersköterska) och i våras gick en på föräldrabikariat och hon blev även omplacerad (dock inom samma företag). Så nu måste ju nån ta hennes tjänst, jag kan tycka att den är min då dom som började samtidigt som mig har fått en tjänst.
Min chef har inte sagt något och det ryktas om att det kommer bli en annan som får tjänsten,hon är utbildad usk MEN har jobbat där max 1 år. Så kan hon verkligen få tjänsten endast pga av att hon är usk? Trots att jag har jobbat där mer än 1 år längre. Kan jag ta upp detta med min chef? Eller hur går man tillväga när man anställer nån?
Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Ja, kommunal.
Det beror på policy och anställningsavtal, men som regel brukar det tillämpas att tillsvidareanställd personal skall ha utbildning inom området. Med andra ord är svaret det beror på, men troligen kan de välja den utbildade personen, eller vem som helst egentligen, så länge du ej har någon form av företrädesrätt.