2014-08-15, 13:50
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heroinhets
Ok så om man jobbar som tjänsteman på kontor så är det inte nödvändigtvis samma regler som t ex en montör eller truckförare på en industri?
Exakt. Sen finns det regler om dygns och veckovila, mm i arbetstidslagen (sök på av.se), men att arbeta 40 h/veckan natt strider inte mot lagen.
2014-08-15, 13:54
Medlem
heroinhetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Exakt. Sen finns det regler om dygns och veckovila, mm i arbetstidslagen (sök på av.se), men att arbeta 40 h/veckan natt strider inte mot lagen.

Ok, tack!
2014-08-15, 17:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Under anställningsform i mitt kontrakt står det tidsbegränsad timanställning, från x till y datum.
Jag ska jobba 100% med fast arbetstid under 3 mån.

Är timanställning en anställningsform och kan man vara 100% timanställd?
Nej, timanställning är ingen anställningsform som återfinns i LAS. Däremot finns inget i LAS om arbetstid. Arbetstiden bestäms i avtal och lönen kan vara antingen timlön eller månadslön. Många med timlön misstolkar det som att de är timanställda.

Man kan vara anställd per timme. Det är då en allmän visstidsanställning och varje gång man arbetar är i praktiken en ny visstidsanställning.
2014-08-18, 08:56
Medlem
Transport - laglig rätt?

Hej,

Skriver detta för att få svart på vitt att min flickväns chefer inte följer lagar och regler.

Hon arbetar som lastbilschafför på ett av de största Transport & distributionsföretagen i Sverige.
Så sent som idag blev hon påtvingad att hämta och köra ut gods som skulle varit på plats i torsdags med tidslossning och fredags. Hennes chefer säger till henne att charma kunden eftersom hon är tjej så kanske de 'överser' att godset är sent.