Citat:
Ursprungligen postat av
Moa-
LAS gäller ej för familjemedlemmar till ägare/företagsledare, utan där gäller fri avtalsfrihet, så frågan är vilket kollektivavtal det gäller och om det inkluderar familjemedlemmar?
Blanda inte in LAS i det här. Detta gäller enbart en lön och lönen ska följa kollektivavtal för alla anställda i kollektivavtalsbärande företag, oaktat släktskapet med ägaren.*
*Med reservation för extremt udda kollektivavtal bortom min kännedom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niveo
Nu till mina frågor.
Om jag fick t.ex 100kr i timlön varje månad, även fast kollektivavtalet säger att jag ska ha 118kr minimum plus OB. Kan jag kräva "innestående" pengar utav honom? Det är ca 50 000kr jag haft "rätt" till om jag förstått rätt.
Kollektivavtalen gäller, så långt jag vet, alltid alla anställda. Jag har aldrig sett ett kollektivavtal om gör skillnad mellan AG:s familj och övriga anställda.
Citat:
Jag ska ha ca 16 500 till i semesterersättning för den perioden jag jobbade. Är det försent att kräva det och har jag rätt till att få ut dom pengarna?
Huruvida du har rätt till pengarna beror på om du räknat rätt eller inte. Ingen annan kan göra det åt dig med så lite info som du lämnat.
Semesterersättningskrav kan ställas
minst två år efter förfallodatum, förmodligen även framgångsrikt något senare iom att just semesterersättning är särskilt skyddad.
Citat:
Har jag rätt att kontakta hans revisor och be om kopior på alla lönespeccar? Han ger mig inte dom, vill helst undvika kontakt med honom.
Hur konstigt och idiotiskt det än kan verka så fins ingen lagstadgad rätt till lönespecifikationer. Det finns det däremot säkerligen i det kollektivavta din farsa ska följa även för dig.
Citat:
Jag skrev aldrig kontrakt, jag gick aldrig med i facket. Vet att det var extremt korkat, men jag fann mig i situationen, då jag inte hade något annat. Har försökt prata med honom om det här under en lång tid, får ingen respons. Advokat har jag inte råd med, speciellt då jag inte ens vet vilka pengar jag har rätt till att få.
Se det som "läropengar...
Citat:
Kan jag polisanmäla ärendet? Känns ju ändå som har begått flera lagbrott.
Mvh
Niveo
Nej, du kan inte polisanmäla detta iom att polisen inte hanterar arbetsrättsliga ärenden.