2014-09-02, 05:29
Medlem
Vilka pengar har jag rätt till och hur går jag till väga? (Sa upp mig för 1år sen)

Hej!

Jag har skrivit en liknande tråd innan, men ger det ett nytt försök.

I augusti månad 2013 slutade jag jobba för min far, jag hade varit där i ca 1 år och 6 månader. För den perioden fick jag ut ca 8500 i semesterersättning, när jag kom fram till att jag ska ha ca 24 000. Minns inte exakt.

Fick extremt dålig timlön och väldigt många timmar ibland. Som mest jobbade jag 240h+´, men i normala fall 160 timmar samt 6 timmar varannan lördag. Så 172h~ / mån.

Min timlön varierade mellan 80-100kr utan OB, vilket är riktigt uselt och han baserade lönen på inkomsten för företaget denna månad eller sitt humör.

Jag skrev aldrig något anställningsavtal, men fick alla mina pengar vita.

Jag vet att hans företag ingick i kollektivavtal och betalade alldeles för lite pengar till mig, men jag orkade inte bråka om det hela dagarna.

Mina lönespecifikationer är extremt dåligt skrivna, det enda jag ser är belopp för månaden, ibland timmar, skattade pengar sen nettobeloppet.

Nu till mina frågor.

Om jag fick t.ex 100kr i timlön varje månad, även fast kollektivavtalet säger att jag ska ha 118kr minimum plus OB. Kan jag kräva "innestående" pengar utav honom? Det är ca 50 000kr jag haft "rätt" till om jag förstått rätt.

Jag ska ha ca 16 500 till i semesterersättning för den perioden jag jobbade. Är det försent att kräva det och har jag rätt till att få ut dom pengarna?

Har jag rätt att kontakta hans revisor och be om kopior på alla lönespeccar? Han ger mig inte dom, vill helst undvika kontakt med honom.

Jag skrev aldrig kontrakt, jag gick aldrig med i facket. Vet att det var extremt korkat, men jag fann mig i situationen, då jag inte hade något annat. Har försökt prata med honom om det här under en lång tid, får ingen respons. Advokat har jag inte råd med, speciellt då jag inte ens vet vilka pengar jag har rätt till att få.

Kan jag polisanmäla ärendet? Känns ju ändå som har begått flera lagbrott.

Mvh
Niveo
2014-09-02, 06:07
Medlem
-defekt-s avatar
Börja med att kräva arbetsgivarintyg, sen ska han redovisa timmar du har jobbat, även mycket du skulle ha haft i lön per timma.
Risken är att han har betalat ur egen ficka eftersom ni inte skrivit några papper, och då är det du som åker på skiten.
2014-09-02, 06:42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Varför kriga med din egen farsgubbe om såna skitsummor? Det blir bara mindre kvar till arvet om du ska hålla på och dra det till rättegång...
Dock extremt snålt av honom om han medvetet lurat sitt eget barn, men folk är ju jävla konstiga ibland..
2014-09-02, 07:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niveo
Jag skrev aldrig kontrakt, jag gick aldrig med i facket. Vet att det var extremt korkat, men jag fann mig i situationen, då jag inte hade något annat. Har försökt prata med honom om det här under en lång tid, får ingen respons. Advokat har jag inte råd med, speciellt då jag inte ens vet vilka pengar jag har rätt till att få.

Mvh
Niveo

Nej, du kan inte "polisanmäla", för allt du pratar om är civilrättsliga tvistemål, och inte brottsmål. Alltså får du isåfall stämma honom. Då kommer du att behöva en advokat (för du klarar inte att representera dig själv) och denna måste du betala under processens gång.

Nej, du har inte rätt att "kontakta hans revisor". Eller visst får du kontakta vederbörande, men han är inte skyldig att hjälpa dig (och får inte göra det heller) . Du måste kontakta din arbetsgivare, som såklart har rätt att få rimlig ekonomisk ersättning för extrajobbet att plocka fram dem. Men de flesta gör det kostnadsfritt. Du är skyldig att hålla ordning på dina papper.

Hur kommer det sig att de som väljer att inte gå med i facket oftast verkar vara sådana som inte har en aning om hur de skall agera vid en konflikt med arbetsgivaren?
Senast redigerad av EckiEcki 2014-09-02 kl. 07:45.
2014-09-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Börja med att kräva arbetsgivarintyg, sen ska han redovisa timmar du har jobbat, även mycket du skulle ha haft i lön per timma.
Risken är att han har betalat ur egen ficka eftersom ni inte skrivit några papper, och då är det du som åker på skiten.

Krävde det, tjatade i princip varje dag i ett år. Han vägrade. Fick skattade pengar, så det var inget problem.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför kriga med din egen farsgubbe om såna skitsummor? Det blir bara mindre kvar till arvet om du ska hålla på och dra det till rättegång...
Dock extremt snålt av honom om han medvetet lurat sitt eget barn, men folk är ju jävla konstiga ibland..

Såna skitsummor kan vara bra att ha. Skiter i hans arv, vill inte ha en spänn av honom. Vill bara ha det han är skyldig mig. Han har även lånat 60 000kr av mina "18-årspengar" som jag inte sett röken av. Idag är han miljonär, ändå kan han inte betala ut "skitsummor" han faktiskt är skyldig mig.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, du kan inte "polisanmäla", för allt du pratar om är civilrättsliga tvistemål, och inte brottsmål. Alltså får du isåfall stämma honom. Då kommer du att behöva en advokat (för du klarar inte att representera dig själv) och denna måste du betala under processens gång.

Nej, du har inte rätt att "kontakta hans revisor". Eller visst får du kontakta vederbörande, men han är inte skyldig att hjälpa dig (och får inte göra det heller) . Du måste kontakta din arbetsgivare, som såklart har rätt att få rimlig ekonomisk ersättning för extrajobbet att plocka fram dem. Men de flesta gör det kostnadsfritt. Du är skyldig att hålla ordning på dina papper.

Hur kommer det sig att de som väljer att inte gå med i facket oftast verkar vara sådana som inte har en aning om hur de skall agera vid en konflikt med arbetsgivaren?

Gick inte med i facket för då hade det blivit ett jävla liv. Går jag med i facket kunde han ju inte blåsa mig på pengar. Då jag har egen lägenhet och utgifter, så utnyttjade han situationen. Jag kunde inte bara säga upp mig. Fick vara glad för det jag hade antar jag.
2014-09-02, 08:30
Medlem
Men jaha, det var ju tråkigt. Kanske får ta och sälja alla koder till maskiner och larm till någon yrkeskriminell. Gubbjäveln förtjänar all olycka han kan få.
2014-09-02, 22:48
Medlem
Citat:
Hej!

I augusti månad 2013 slutade jag jobba för min far, jag hade varit där i ca 1 år och 6 månader. För den perioden fick jag ut ca 8500 i semesterersättning, när jag kom fram till att jag ska ha ca 24 000. Minns inte exakt.

Fick extremt dålig timlön och väldigt många timmar ibland. Som mest jobbade jag 240h+´, men i normala fall 160 timmar samt 6 timmar varannan lördag. Så 172h~ / mån.

Min timlön varierade mellan 80-100kr utan OB, vilket är riktigt uselt och han baserade lönen på inkomsten för företaget denna månad eller sitt humör.

Jag vet att hans företag ingick i kollektivavtal och betalade alldeles för lite pengar till mig, men jag orkade inte bråka om det hela dagarna.

Mina lönespecifikationer är extremt dåligt skrivna, det enda jag ser är belopp för månaden, ibland timmar, skattade pengar sen nettobeloppet.

Nu till mina frågor.

Om jag fick t.ex 100kr i timlön varje månad, även fast kollektivavtalet säger att jag ska ha 118kr minimum plus OB. Kan jag kräva "innestående" pengar utav honom? Det är ca 50 000kr jag haft "rätt" till om jag förstått rätt.

Jag ska ha ca 16 500 till i semesterersättning för den perioden jag jobbade. Är det försent att kräva det och har jag rätt till att få ut dom pengarna?

Har jag rätt att kontakta hans revisor och be om kopior på alla lönespeccar? Han ger mig inte dom, vill helst undvika kontakt med honom.

Mvh
Niveo

Jag tycker du ska kolla med skattemyndigheten att han verkligen betalat in skatt åt dig.... har han inte gjort det så finns det en risk att du själv får en otrevlig överraskning med krav på att själv betala in skatten...
2014-09-03, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Jag tycker du ska kolla med skattemyndigheten att han verkligen betalat in skatt åt dig.... har han inte gjort det så finns det en risk att du själv får en otrevlig överraskning med krav på att själv betala in skatten...

Enligt mina skattepapper hade han betalat in skatt, samt att jag fick tillbaka på skatten. Så det måste han gjort.
2014-09-05, 17:50
Medlem
Citat:
Hej!

Nu till mina frågor.

Mvh
Niveo
LAS gäller ej för familjemedlemmar till ägare/företagsledare, utan där gäller fri avtalsfrihet, så frågan är vilket kollektivavtal det gäller och om det inkluderar familjemedlemmar?
2014-09-05, 19:08
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
LAS gäller ej för familjemedlemmar till ägare/företagsledare, utan där gäller fri avtalsfrihet, så frågan är vilket kollektivavtal det gäller och om det inkluderar familjemedlemmar?
Blanda inte in LAS i det här. Detta gäller enbart en lön och lönen ska följa kollektivavtal för alla anställda i kollektivavtalsbärande företag, oaktat släktskapet med ägaren.*
*Med reservation för extremt udda kollektivavtal bortom min kännedom.

Citat:
Nu till mina frågor.

Kollektivavtalen gäller, så långt jag vet, alltid alla anställda. Jag har aldrig sett ett kollektivavtal om gör skillnad mellan AG:s familj och övriga anställda.
Citat:
Huruvida du har rätt till pengarna beror på om du räknat rätt eller inte. Ingen annan kan göra det åt dig med så lite info som du lämnat.
Semesterersättningskrav kan ställas minst två år efter förfallodatum, förmodligen även framgångsrikt något senare iom att just semesterersättning är särskilt skyddad.
Citat:
Hur konstigt och idiotiskt det än kan verka så fins ingen lagstadgad rätt till lönespecifikationer. Det finns det däremot säkerligen i det kollektivavta din farsa ska följa även för dig.
Citat:
Se det som "läropengar...
Citat:

Mvh
Niveo
Nej, du kan inte polisanmäla detta iom att polisen inte hanterar arbetsrättsliga ärenden.
2014-09-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Blanda inte in LAS i det här. Detta gäller enbart en lön och lönen ska följa kollektivavtal för alla anställda i kollektivavtalsbärande företag, oaktat släktskapet med ägaren.*
*Med reservation för extremt udda kollektivavtal bortom min kännedom.
Det beror ju som sagt hur dessa avtal är utformade.
2014-09-05, 20:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Det beror ju som sagt hur dessa avtal är utformade.
Nämn en möjlig utformning av avtalet där LAS:s regler om närstående som är relevant i TS (Niveo) fall.
Senast redigerad av Brain Damage 2014-09-05 kl. 20:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in