2009-08-05, 06:51
Medlem
Serumets avatar
Återbetalning av semester

Jag är fast anställd som administratör på ett bygge.
Har jobbat i 1 ½ år och har nu sökt ett nytt jobb som jag förhoppningsvis kommer att få.
Jag har tagit 4 veckors betald semester i sommar som jag fått "låna" eftersom att jag inte hunnit jobba in alla dagar än. Nu till frågan...

När jag måste betala tillbaka semesterpengarna, hur fungerar det då? Dras allting på en gång från min sista lön? Någon som varit med om det? Är rädd att det inte blir så mycket pengar kvar...
2009-08-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serumet
Jag är fast anställd som administratör på ett bygge.
Har jobbat i 1 ½ år och har nu sökt ett nytt jobb som jag förhoppningsvis kommer att få.
Jag har tagit 4 veckors betald semester i sommar som jag fått "låna" eftersom att jag inte hunnit jobba in alla dagar än. Nu till frågan...

När jag måste betala tillbaka semesterpengarna, hur fungerar det då? Dras allting på en gång från min sista lön? Någon som varit med om det? Är rädd att det inte blir så mycket pengar kvar...

har du jobbat ett och ett halvt år i samma företag borde du ha 4 veckors betald semester intjänad. Du har ju rätt till ca 2 dagar per månad du jobbar, såvida inte du tagit ut någon innan och/eller haft semesterersättning istället.

De säkraste är o ta kontakt med din tidigare chef, och fråga hur dom gör där.
2009-08-05, 10:33
Medlem
Serumets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
har du jobbat ett och ett halvt år i samma företag borde du ha 4 veckors betald semester intjänad. Du har ju rätt till ca 2 dagar per månad du jobbar, såvida inte du tagit ut någon innan och/eller haft semesterersättning istället.

De säkraste är o ta kontakt med din tidigare chef, och fråga hur dom gör där.

Jomen jag lånade till semester förra sommaren och jobbade ikapp det sen, men nu tog jag semester i sommar igen och måste således jobba ikapp ett halvår ungefär men eftersom jag kanske slutar nu så kommer jag ju bli skyldig.
2009-08-05, 10:40
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Jomen jag lånade till semester förra sommaren och jobbade ikapp det sen, men nu tog jag semester i sommar igen och måste således jobba ikapp ett halvår ungefär men eftersom jag kanske slutar nu så kommer jag ju bli skyldig.
Det förändrar ingenting. Du har fortfarande rätt till 25 dagars betald semester.
2009-08-05, 12:19
Medlem
Serumets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Det förändrar ingenting. Du har fortfarande rätt till 25 dagars betald semester.

Ja men jag måste ju fortfarande jobba in dem? 2 dagar i månaden? och det har jag inte hunnit göra men ändå tagit ut full semester, därmed blir jag återbetalningsskylldig. Har jag missat nåt här? =)
2009-08-05, 19:36
Medlem
Dhlns avatar
Beskrivning av problem:
Arbetar sedan 5 månader som systemutvecklare, och gick med i Unionen för 1 månad sedan. Min anställningsform är "provanställning", vilken kommer/skulle övergå till fast anställning efter 6 månader (i början av september). Jag kommer att säga upp mig till onsdagen den 20:e augusti pga. studier. Det står ingenting om uppsägningstid i mitt anställningsavtal, och det enda avtal jag skrivit under utöver det är sekretessavtalet.

Frågeställning:
Hur lång tid är min uppsägningstid? Om jag har förstått det rätt kan jag säga upp mig och gå samma dag, medan arbetsgivaren måste säga upp mig 2 veckor innan, stämmer det?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Min arbetsplats har enligt Unionen inget kollektivavtal.
2009-08-05, 21:20
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ja men jag måste ju fortfarande jobba in dem? 2 dagar i månaden? och det har jag inte hunnit göra men ändå tagit ut full semester, därmed blir jag återbetalningsskylldig. Har jag missat nåt här? =)
Du har redan arbetat in din semesterlön. Du uppger själv att du varit anställd i ett och ett halvt år. Det innebär att du har rätt till 25 dagars betald semester fr.o.m. 1 april 09.

Den ”förskottssemester” som du fick förra året, var ett lån av kontanta medel som din arbetsgivare beviljade. Det lånet friskriver inte arbetsgivarens skyldighet att bevilja semester, eftersom det är en lagfäst rättighet.

Värdet på varje enskild semesterdag räknar du ut här:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=8115508&postcount=21

Citat:
Ursprungligen postat av Dhln
[Frågeställning:
Hur lång tid är min uppsägningstid? Om jag har förstått det rätt kan jag säga upp mig och gå samma dag, medan arbetsgivaren måste säga upp mig 2 veckor innan, stämmer det?
Vid provanställnings upphörande finns ingen uppsägningstid (= tid efter uppsägningstillfället). Istället tillämpas varseltid (= tid före uppsägningstillfället).

Enligt Unionens avtal gäller 14 dagars varseltid. Det betyder att du skall meddela arbetsgivaren minst 14 dagar före den 20:a augusti - att du avslutar din anställning.

Edit: Nu ser jag att Unionens avtal inte gäller på din arbetsplats. I sådana fall finns ingen varseltid enligt LAS § 6, utan din anställning upphör i samma ögonblick arbetsgivaren underrättas om detta.
Senast redigerad av wildhorses 2009-08-05 kl. 21:25.
2009-08-06, 10:24
Medlem
grelchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses

Måste nog komma med en liten synpunkt här: Alla har enligt semesterlagen rätt till 25 dagars semester, dock behöver denna inte vara betalt. Semesterlön får man bara i den mån man tjänat in den. Hur man tjänar in semesterlön varierar. Inom vissa företag ska man tjäna in semesterersättningen året innan den tas ut, i andra fall har man samma intjänandeår som semesterår. I det sistnämnda fallet kan detta innebära att du tagit ut semestern innan du tjänat in den, och skulle du då sluta innan årets slut kan du bli skyldig att betala tillbaka. Ofta förekommer också att man får sk. förskottsemester första året som skrivs av efter 5 år, slutar man innan dess kan man också ersättningskyldig.
2009-08-07, 07:09
Medlem
Serumets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelch
Måste nog komma med en liten synpunkt här: Alla har enligt semesterlagen rätt till 25 dagars semester, dock behöver denna inte vara betalt. Semesterlön får man bara i den mån man tjänat in den. Hur man tjänar in semesterlön varierar. Inom vissa företag ska man tjäna in semesterersättningen året innan den tas ut, i andra fall har man samma intjänandeår som semesterår. I det sistnämnda fallet kan detta innebära att du tagit ut semestern innan du tjänat in den, och skulle du då sluta innan årets slut kan du bli skyldig att betala tillbaka. Ofta förekommer också att man får sk. förskottsemester första året som skrivs av efter 5 år, slutar man innan dess kan man också ersättningskyldig.

Precis! Jag vet att precis före semestern så var jag plus minus noll, inte återbetalningsskyldig, men sen 20 dagars semester så jag är helt säker på att jag kommer bli återbetalningsskyldig. Det jag undrar över är om ni vet hur det funkar med återbetalningen? Dras allt från min sista lön?
2009-08-07, 07:20
Medlem
Citat:
Precis! Jag vet att precis före semestern så var jag plus minus noll, inte återbetalningsskyldig, men sen 20 dagars semester så jag är helt säker på att jag kommer bli återbetalningsskyldig. Det jag undrar över är om ni vet hur det funkar med återbetalningen? Dras allt från min sista lön?

Ja, det kommer att dras från din sista lön.
2009-08-10, 15:48
Medlem
Såg på nyheterna för ett tag sedan där de pratade om ams..

Det de pratade om va när handläggaren skickar iväg en arbetsökande på jobb långt bort så de är tvungen att flytta..
Men att bara 5% av ams gör så..( är lite osäker på att d va 5%)

Och mina frågor är:
Hur går sådan till?

Ex: handläggaren säger att de har ett arbete till mig i göteborg och boende är ordnat och jag börjar om 1 vecka..

kan d gå till så??!
2009-08-10, 16:54
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 73ven
Såg på nyheterna för ett tag sedan där de pratade om ams..

Det de pratade om va när handläggaren skickar iväg en arbetsökande på jobb långt bort så de är tvungen att flytta..
Men att bara 5% av ams gör så..( är lite osäker på att d va 5%)

Och mina frågor är:
Hur går sådan till?

Ex: handläggaren säger att de har ett arbete till mig i göteborg och boende är ordnat och jag börjar om 1 vecka..

kan d gå till så??!
Ja, om är du arbetssökande och samtidigt uppbär ersättning från a-kassan.

A-kassan har rätt att ställa motkrav på dig. Det innebär att du inte har rätt att kräva att få ett arbete inom ett visst yrkesområde. Du har inte heller rätt att begränsa ditt sökområde geografiskt.

Om Arbetsförmedlingen anvisar dig att söka ett arbete eller arbetsmarknadspolitiskt program bör du naturligtvis göra det, i annat fall riskerar du att a-kassan beslutar om nedsättning av ersättningen eller att din ersättningsrätt upphör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in