Citat:
Ursprungligen postat av Serumet
Ja men jag måste ju fortfarande jobba in dem? 2 dagar i månaden? och det har jag inte hunnit göra men ändå tagit ut full semester, därmed blir jag återbetalningsskylldig. Har jag missat nåt här? =)
Du har redan arbetat in din semesterlön. Du uppger själv att du varit anställd i ett och ett halvt år. Det innebär att du har rätt till 25 dagars betald semester fr.o.m. 1 april 09.
Den ”förskottssemester” som du fick förra året, var ett lån av kontanta medel som din arbetsgivare beviljade. Det lånet friskriver inte arbetsgivarens skyldighet att bevilja semester, eftersom det är en lagfäst rättighet.
Värdet på varje enskild semesterdag räknar du ut här:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=8115508&postcount=21
Citat:
Ursprungligen postat av Dhln
[Frågeställning:
Hur lång tid är min uppsägningstid? Om jag har förstått det rätt kan jag säga upp mig och gå samma dag, medan arbetsgivaren måste säga upp mig 2 veckor innan, stämmer det?
Vid provanställnings upphörande finns ingen uppsägningstid (= tid efter uppsägningstillfället). Istället tillämpas varseltid (= tid före uppsägningstillfället).
Enligt Unionens avtal gäller 14 dagars varseltid. Det betyder att du skall meddela arbetsgivaren minst 14 dagar
före den 20:a augusti - att du avslutar din anställning.
Edit: Nu ser jag att Unionens avtal inte gäller på din arbetsplats. I sådana fall finns ingen varseltid enligt LAS § 6, utan din anställning upphör i samma ögonblick arbetsgivaren underrättas om detta.