Citat:
Ursprungligen postat av takatstamas
Hej. Ledsen om detta kommit upp förut, men har inte lyckats hitta något vettigt. Jag skulle nämligen ha arbetat under julen men blev sjuk i feber. Min arbetsköpare kräver intyg från första dagen över jul och det har jag fixat, men var sjukt irriterande att behöva gå till akuten med en vanlig förkylning. Är detta tillåtet att kräva bara för att det är jul?
Min andra fråga lyder: kommer jag få sjuklön på det jag skulle ha tjänat, dvs. inklusive ob-tillägg, eller får man bara ob för tid man faktiskt arbetat?
Ja, arbetsgivaren kan begära läkarintyg från tidigare dag om han kan styrka
särskilda skäl för skyldighet att betala sjuklön. Är arbetsgivaren bunden till kollektivavtal regleras vanligtvis frågan närmare i avtalet. Kontrollera med facket vad som gäller på din arbetsplats.
Särskilda skäl är en lagteknisk term som ligger emellan
godtagbara skäl (alla skäl) och
synnerliga skäl (mycket speciella skäl). Det kan t.ex. innebära att särskilda skäl ej föreligger om sjukfrånvaron orsakats av tidigare kända diagnostiserade orsaker - migrän, diabetes, allergi m.m.
Arbetsgivaren är förhandlingsskyldig enl MBL § 11 innan han fattar beslut om läkarintyg från tidigare dag.
Sjuklönen storlek utgör 80 procent av anställningsförmånerna. Med det avses lön och andra ersättningsformer som skulle betalats om du arbetat (ob-ersättning, bonus, ackordstillägg, provision etc)
Sjuklönelagen § 10a.
En arbetsgivare får, om det finns särskilda skäl för det, begära att arbetstagaren genom intyg av läkare eller tandläkare styrker nedsättningen av arbetsförmågan från och med en tidigare dag i sjukperioden…http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.htm