2010-12-21, 22:55
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kneedrag
Killen jobbar på ett ställe utan kollektivavtal.
Lite osäkert om han får ut lönen, om det är rätt lön, de betalar inte pension , osäkert om de skattar.
Inget anställningbevis har han fått.

Killen är med i facket men facket säger de kan inget göra för att företaget inte har kollektivavtal.
Stämmer det verkligen.
Om "killen" är medlem i det fack som även organiserar den verksamhet killens arbetsgivare sysslar med, kan facket vidta stridsåtgärder för att tvinga företaget att teckna kollektivavtal. Vanligtvis strejk och blokad.

edit: Sen är ju några av de saker du tar upp lagstiftade, faktiskt alla tror jag. Då är det rättstvister som facket kan ta förhandling om utan kollektivavtal. Det stämmer alltså, i dubbel bemärkelse, INTE att facket inget kan göra.
Senast redigerad av Brain Damage 2010-12-21 kl. 23:02.
2010-12-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kneedrag
Killen jobbar på ett ställe utan kollektivavtal.
Lite osäkert om han får ut lönen, om det är rätt lön, de betalar inte pension , osäkert om de skattar.
Inget anställningbevis har han fått.

Killen är med i facket men facket säger de kan inget göra för att företaget inte har kollektivavtal.
Stämmer det verkligen.

Spelar ingen roll.
Lön har han rätt till enligt lag.
Sociala avgifter och skatt ska betalas enligt lag
Anställningsbevis med innehåll (lön, omfattning osv) ska lämnas ut enligt lag.

Facket kan inte gör något direkt mer än o sätta i blockad. men de krävs ofta lite mer, eller ja, fråga hon som drev salladsbaren i göteborg.
2010-12-22, 02:50
Medlem
tror inte det finns en lag som säger att man ska ha lön faktiskt... däremot avtal (tex antsällningsavtal) reglerar lönen. lager styr upp allt annat, arbetstider osv... som iofs och ett avtal kan göra :-)
2010-12-22, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
tror inte det finns en lag som säger att man ska ha lön faktiskt... däremot avtal (tex antsällningsavtal) reglerar lönen. lager styr upp allt annat, arbetstider osv... som iofs och ett avtal kan göra :-)

Näe. LAS talar om lön inte mindre än 17 gånger. Lagen säger inte vad lönen ska vara, det gör kollektivavtalet. Däremot så kan man läsa sig till i lagen att lön ska utbetalas. Arbetstider och annat finns också lagstadgat, och sedan regleras det närmare i kollektivavtal och sedan anställningsavtal.
2010-12-22, 11:52
Medlem
En fråga:
Jag har nyss gått med i ett fackförbund (Civilekonomerna) och har nyss fått jobb på ett litet företag som inte är anslutet till ett kollektivavtal. Det är både jag och företaget nöjda med!

Vad kommer hända nu? Kommer Civilekonomerna att börja utöva påtryckningar mot min arbetsgivare för att skriva kollektivavtal eller liknande?

Det vill jag nämligen undvika! Jag vill mest vara med i fackförbundet för att få tillgång till deras inkomstförsäkring, jag vill inte alls att de ska tjafsa "för min skull" och vidta några stridsåtgärder eller påverka min arbetsgivare negativt på nåt annat sätt.
Senast redigerad av Max Seaman 2010-12-22 kl. 11:55.
2010-12-22, 19:04
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
En fråga:
Jag har nyss gått med i ett fackförbund (Civilekonomerna) och har nyss fått jobb på ett litet företag som inte är anslutet till ett kollektivavtal. Det är både jag och företaget nöjda med!

Vad kommer hända nu? Kommer Civilekonomerna att börja utöva påtryckningar mot min arbetsgivare för att skriva kollektivavtal eller liknande?

Det vill jag nämligen undvika! Jag vill mest vara med i fackförbundet för att få tillgång till deras inkomstförsäkring, jag vill inte alls att de ska tjafsa "för min skull" och vidta några stridsåtgärder eller påverka min arbetsgivare negativt på nåt annat sätt.
Civilekonomerna kommer knappast att utöva påtryckningar på din arbetsgivare för kollektivavtal av enbart skälet att du är medlem i förbundet. - Men det är bara min högst personliga uppfattning.

Civilekonomerna kan svårligen anses vara en riktigt fackförening utan får snarare betraktas vara en intresseorganisation utan närmare kampglöd. Förvänta dig alltså inte att Civilekonomerna skulle strida för din rätt och dina villkor om du inte själv uttryckligen begär det av förbundet.
2010-12-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Civilekonomerna kommer knappast att utöva påtryckningar på din arbetsgivare för kollektivavtal av enbart skälet att du är medlem i förbundet. - Men det är bara min högst personliga uppfattning.

Civilekonomerna kan svårligen anses vara en riktigt fackförening utan får snarare betraktas vara en intresseorganisation utan närmare kampglöd. Förvänta dig alltså inte att Civilekonomerna skulle strida för din rätt och dina villkor om du inte själv uttryckligen begär det av förbundet.

Tack för ditt svar. Jag ringde till Civilekonomernas medlemsjour förut och fick ungefär samma svar som du gav mig nu. De kommer inte kontakta min arbetsgivare så länge jag inte uttryckligen ber om det. De verkar ha rätt attityd, dvs de litar på att jag vet vad som är bäst för mig själv. Inga överförmyndande rödstrumpor med andra ord.

Man har ju sett skräckexempel med vissa fackförbunds stridsåtgärder (blockader av salladsbarer t.ex.), där ingen av de anställda varit intresserade av kollektivavtal men där det ändå ska tjafsas och statueras exempel mot de anställdas vilja. Lyckligtvis håller alltså inte Civilekonomerna på med såna maffiametoder.
Senast redigerad av Max Seaman 2010-12-22 kl. 19:50.
2010-12-23, 09:01
Medlem
Q-Cum-Beers avatar
Om en person får sin lön samma månad som personen arbetar (dvs, utan en månads fördröjning) och sedan slutar den sista en månad - när ska/brukar innestående semesterlön då utbetalas?

Tack på förhand!
2010-12-23, 09:53
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Cum-Beer
Om en person får sin lön samma månad som personen arbetar (dvs, utan en månads fördröjning) och sedan slutar den sista en månad - när ska/brukar innestående semesterlön då utbetalas?

Tack på förhand!
Vid nästa "ordinarie" löneutbetalning, senast en månad efter sista anställningsdag.
2010-12-25, 09:45
Medlem
Hej. Ledsen om detta kommit upp förut, men har inte lyckats hitta något vettigt. Jag skulle nämligen ha arbetat under julen men blev sjuk i feber. Min arbetsköpare kräver intyg från första dagen över jul och det har jag fixat, men var sjukt irriterande att behöva gå till akuten med en vanlig förkylning. Är detta tillåtet att kräva bara för att det är jul?

Min andra fråga lyder: kommer jag få sjuklön på det jag skulle ha tjänat, dvs. inklusive ob-tillägg, eller får man bara ob för tid man faktiskt arbetat?
2010-12-25, 10:21
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takatstamas
Hej. Ledsen om detta kommit upp förut, men har inte lyckats hitta något vettigt. Jag skulle nämligen ha arbetat under julen men blev sjuk i feber. Min arbetsköpare kräver intyg från första dagen över jul och det har jag fixat, men var sjukt irriterande att behöva gå till akuten med en vanlig förkylning. Är detta tillåtet att kräva bara för att det är jul?

Min andra fråga lyder: kommer jag få sjuklön på det jag skulle ha tjänat, dvs. inklusive ob-tillägg, eller får man bara ob för tid man faktiskt arbetat?
Ja, arbetsgivaren kan begära läkarintyg från tidigare dag om han kan styrka särskilda skäl för skyldighet att betala sjuklön. Är arbetsgivaren bunden till kollektivavtal regleras vanligtvis frågan närmare i avtalet. Kontrollera med facket vad som gäller på din arbetsplats.

Särskilda skäl är en lagteknisk term som ligger emellan godtagbara skäl (alla skäl) och synnerliga skäl (mycket speciella skäl). Det kan t.ex. innebära att särskilda skäl ej föreligger om sjukfrånvaron orsakats av tidigare kända diagnostiserade orsaker - migrän, diabetes, allergi m.m.

Arbetsgivaren är förhandlingsskyldig enl MBL § 11 innan han fattar beslut om läkarintyg från tidigare dag.

Sjuklönen storlek utgör 80 procent av anställningsförmånerna. Med det avses lön och andra ersättningsformer som skulle betalats om du arbetat (ob-ersättning, bonus, ackordstillägg, provision etc)

Sjuklönelagen § 10a.
En arbetsgivare får, om det finns särskilda skäl för det, begära att arbetstagaren genom intyg av läkare eller tandläkare styrker nedsättningen av arbetsförmågan från och med en tidigare dag i sjukperioden…
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.htm
2010-12-25, 13:08
Medlem
Jag undrar vad gäller för OB ersättning för progammeringsyrket? det är så att jag arbetar efter timavtal där jag själv styr omfattningen och när jag ska arbeta (arbetar på loven) efter eget behag. Ibland arbetar jag även på kvällar och röda dagar, dock efter eget val. Vad gäller, måste chefen punga ut extra lön ändå eller gäller detta bara när det måste? Det är ju så att det blir ju då dyrare för arbetsgivaren då situationen är den sådan att arbetstagaren själv kan välja att arbeta på tider som ger högre lön... Är det lagbrott annars?
Grejen är att det både är hobby och arbete på samma gång då det är något jag brinner för. Dock sysslar jag med egna projekt också så det blir inte hur mycket arbete som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in