2016-06-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Har du jobbat på ett företag där arbetsgivaren tidigare behandlar dig bra skulle jag varsko min chef så tidigt som möjligt. Annars skulle jag nog vänta.

Det har också lite betydelse hur länge du jobbat på företaget. Ligger du högt i LAS listen så kan inte din arbetsgivare bli av med dig hur som helst. Har ni kollektivavtal och med i facket innebär det också extra trygghet.

Hmm då var det kanske inte en sån enkel fråga trots allt. Jag har blivit bra behandlad och vill ju avsluta jobbet på ett snyggt sätt, vilket talar för att jag borde berätta det nu. Samtidigt är jag färskast på jobbet och är fortfarande i en läroperiod, till viss del, så jag kan samtidigt tänka mig att jag fortfarande ses som en kostnad/investering.

Kollektivavtal har vi men min chef kan trots detta alltså säga upp mig, bara för att jag sa upp mig?

Då blir det hela väldigt knivigt..
2016-06-18, 16:32
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation
Hmm då var det kanske inte en sån enkel fråga trots allt. Jag har blivit bra behandlad och vill ju avsluta jobbet på ett snyggt sätt, vilket talar för att jag borde berätta det nu. Samtidigt är jag färskast på jobbet och är fortfarande i en läroperiod, till viss del, så jag kan samtidigt tänka mig att jag fortfarande ses som en kostnad/investering.

Kollektivavtal har vi men min chef kan trots detta alltså säga upp mig, bara för att jag sa upp mig?

Då blir det hela väldigt knivigt..
Nej, det kan hen inte om du är tillsvidareanställd. Att du säger upp dig själv är inget giltigt skäl för AG att avsluta anställningen tidigare än det datum du anger.
2016-06-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Nej, det kan hen inte om du är tillsvidareanställd. Att du säger upp dig själv är inget giltigt skäl för AG att avsluta anställningen tidigare än det datum du anger.

Men jag är inte tillsvidareanställd utan har en tidsbegränsad anställning, gäller annorlunda regler då?
2016-06-18, 17:54
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Men jag är inte tillsvidareanställd utan har en tidsbegränsad anställning, gäller annorlunda regler då?
Då gäller egentligen att man inte kan avsluta anställningen innan den överenskomna tiden löpt ut. En del kollektivavtal har andra regler så att det går att avsluta visstidsanställningar i förtid men som sagt, enligt lagen (LAS), kan man inte det.

Det ändrar i vart fall inte det du frågar om, har du en visstidsanställning du vill avsluta så kan din AG inte avsluta den tidigare än du vill bara för att du talar om det i god tid.
2016-06-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Då gäller egentligen att man inte kan avsluta anställningen innan den överenskomna tiden löpt ut. En del kollektivavtal har andra regler så att det går att avsluta visstidsanställningar i förtid men som sagt, enligt lagen (LAS), kan man inte det.

Det ändrar i vart fall inte det du frågar om, har du en visstidsanställning du vill avsluta så kan din AG inte avsluta den tidigare än du vill bara för att du talar om det i god tid.

Tack för hjälpen! Mitt företag har kollektivavtal med unionen/bemanningsföretagen och där står det såhär:

Kan jag tolka detta som att jag kan avsluta anställningen innan den överenskomna tiden löpt ut? Och att det är safe att berätta det tidigare än en månad innan planerat datum?
2016-06-18, 18:37
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Tack för hjälpen! Mitt företag har kollektivavtal med unionen/bemanningsföretagen och där står det såhär:

Kan jag tolka detta som att jag kan avsluta anställningen innan den överenskomna tiden löpt ut? Och att det är safe att berätta det tidigare än en månad innan planerat datum?
Ja, det kan du.
2016-06-27, 20:54
Medlem
Hej,

Tänker att någon kanske kan ha koll på detta. Om man har en skuld till sitt företag (som ej är förskottssemester) och man blir uppsagd. Finns det regler som då reglerar skulden?
2016-06-27, 22:42
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritstag
Hej,

Tänker att någon kanske kan ha koll på detta. Om man har en skuld till sitt företag (som ej är förskottssemester) och man blir uppsagd. Finns det regler som då reglerar skulden?
Nej, det finns inga regler förutom de som säger att din AG inte mot din vilja får kvitta dem mot din lön. Dvs, vill du inte kvitta mot innestående lön får AG inte göra det.
Undantaget kvittning som är ok enligt kollektivavtal (detta innebär att om kollektivavtalet exempelvis säger att det är ok att kvitta minussaldo på arbetstidskonto mot slutlön så är det ok).
2016-07-03, 15:25
Medlem
Hej!
Jag sommarjobbar på en byggnadsfirma och har gjort det sammanlagt 14 dagar under de tre senaste veckorna men har inte skrivit under några avtal eller så. Under arbetstid fick jag gips i mitt ena öga som resulterade att jag var tvungen att åka till läkaren varav hon sa att jag inte får jobba till veckan. Mina frågor är:
Har jag som sommarjobbare rätt till sjuklön?
Behöver jag göra något annat än att sjukskriva mig till veckan för att få sjuklön?
Vad ska jag göra ifall jag inte får någon sjuklön?
2016-07-03, 17:45
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deuehw
Hej!
Jag sommarjobbar på en byggnadsfirma och har gjort det sammanlagt 14 dagar under de tre senaste veckorna men har inte skrivit under några avtal eller så. Under arbetstid fick jag gips i mitt ena öga som resulterade att jag var tvungen att åka till läkaren varav hon sa att jag inte får jobba till veckan. Mina frågor är:
Har jag som sommarjobbare rätt till sjuklön?
Behöver jag göra något annat än att sjukskriva mig till veckan för att få sjuklön?
Vad ska jag göra ifall jag inte får någon sjuklön?

Om du haft ett anställningskontrakt så skulle svaret varit att du har rätt till sjuklön med några få undantag beroende på anställningsform, kollektivavtal etc.

Problemet blir nu när du inte har något. Din arbetsgivare kan påstå vad som och det kommer bli svårt att motbevisa om så är fallet.

Du följer ditt företags rutiner för sjukanmälan. Det är vanligt att man skall visa upp läkarintyg efter fem dagar. Efter 14 dagar så får du vända dig till försäkringskassan.

Om du inte får någon sjuklön så vänd dig till facket. Flera fackförbund hjälper "sommarjobbare" även om de inte är med i facket. (Gäller främst ungdomar)
Senast redigerad av Diablo1118 2016-07-03 kl. 17:59.
2016-07-07, 15:26
Medlem
wastaahs avatar
Beskrivning av problem:
Jobbar som konsult på en konsultfirma ca 100 anställda och chefen 'snodde' lite timmar.

Det var så att min mormor dog, och i vårat avtal står det:

Nära anhörigs bortgång
Företagsnamn ersätter den anställda för 3 arbetsdagar i samband med nära anhörigs bortgång.

Jag fick godkännande (muntligt) av chefen att ta ledigt i 3 dagar, hjälpte till med begravning och rensa hennes lägenhet. Men i efterhand kom chefen som då pratat med sin chef och sa att ens mormor inte kan räkna som nära anhörig, utan endast fru, föräldrar och barn så han drog bort dessa timmar från min komptid. Jag frågade då varför detta inte specificerats för jag tolkar nära anhörig som den direkta släkten, han höll till viss del med om detta och kännde sig lite skyldig så han drog inte bort ALLA timmar, bara ca 2dagar.

Frågeställning:

Kan jag göra något åt detta?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Vi har inget kollektivavtal utan bara egna bestämmelser
2016-07-07, 16:46
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Beskrivning av problem:
Jobbar som konsult på en konsultfirma ca 100 anställda och chefen 'snodde' lite timmar.

Det var så att min mormor dog, och i vårat avtal står det:

Nära anhörigs bortgång
Företagsnamn ersätter den anställda för 3 arbetsdagar i samband med nära anhörigs bortgång.

Jag fick godkännande (muntligt) av chefen att ta ledigt i 3 dagar, hjälpte till med begravning och rensa hennes lägenhet. Men i efterhand kom chefen som då pratat med sin chef och sa att ens mormor inte kan räkna som nära anhörig, utan endast fru, föräldrar och barn så han drog bort dessa timmar från min komptid. Jag frågade då varför detta inte specificerats för jag tolkar nära anhörig som den direkta släkten, han höll till viss del med om detta och kännde sig lite skyldig så han drog inte bort ALLA timmar, bara ca 2dagar.

Frågeställning:

Kan jag göra något åt detta?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Vi har inget kollektivavtal utan bara egna bestämmelser
I de flesta avtal där detta regleras följs det av en lista där nära anhöriga preciseras. Finns ingen sådan lista gäller nog din AG:s mening, vilket även styrks av Wiki
Citat:
Som nära anhörig räknas normalt (i Sverige) make/maka/sambo och barn medan syskon, egna föräldrar och make/maka/sambos föräldrar bara räknas som anhöriga. Begreppen är dock inte givna och beror mycket på situationen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in