2012-10-29, 03:28
Medlem
Jag är timanställd på ett äldreboende där vi för timlistor som sedan skickas in till lönekontoret i slutet av månaden.

Nu undrar jag om någon av er har någon typ av kunskap kring om andra i personalen (utöver samordnare) har rätt att ändra i min timlista som jag har skrivit under som uppgiftslämnare. Det har hänt två gånger under min period. Jag vet att jag har rätt till 80% av min lön när jag är inbokad på ett pass men drabbas av sjukdom, givetvis efter en karensdag. Det är nämligen så att någon i personalen har stryckit tre av mina tider under helgen och bara skrivit sjuk på mig. Detta anser jag borde ses som någon typ av förfalskning? Hoppas att någon av er har någon typ av kunskap om detta!

Mvh, Roempke
2012-10-29, 17:14
Medlem
Upfucks avatar
Hej.

Jag jobbar på kontrakt åt ett företag, och har nu anställning fram till 31:a december. När det kontraktet är slut så har jag jobbat i ungefär 5 månader, dock inte sammanhängande. Vad jag har förstått så får man inte jobba mer än 6 månader på kontrakt utan att få tillsvidare anställning?

Så jag funderar på vad som händer efter 31:a december? Kan företaget fortsätta med kontrakten eftersom det blir nytt kalenderår?
2012-10-29, 20:53
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaius Caligula
Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips och rad med min situation. Har forsokt hitta liknande tradar men fann inga:

(F1) = Bemanningsforetag 1 som jag skrivit kontrakt med. Uppsagningstid pa 1 manad enligt kontrakt.
(F2) = Bemanningsforetag 2, som jag inte skrivit kontrakt med, men som har ett kontrakt med (F1) for att skicka mig pa ett uppdrag hos en kund.
(K) = Kunden dar jag jobbar.

The twist: (K) vet bara att jag kommer ifran (F2).

(K) ska nu gora mig fast anstalld. Jag har skickat uppsagningsbrev till (F1) dar sager att jag sager upp mig fran och med 31 Okt. Jag ber dem att upphava uppsagsningstiden pa 1 manad. Kontraktet med (K) ar redan signerat. (NOTE: Jag blir tvungen att betala 1 manadslon till (F1) om jag struntar i uppsagningstiden och de tar mig infor lagen, vilket ar OK).

(K) har sagt att de ska anstalla mig till (F2), och (F2) sager da till (K) att jag har 3 manaders uppsagning.
Det enda kontrakt jag har ar med (F1) och dar star det klart 1 manad.
(F2) havdar att jag jobbar for dem och de har vissa regler jag maste folja.

Min fraga ar: Visst ar det 1 manads uppsagningstid som galler?
Jag kan inte komma ihag att jag signerat ett kontrakt med (F2) ang. uppsagsningstid, och det enda kontraktet jag har ar med (F1). Det start klart och tydligt 1 manad. (F2) namns inte alls i kontraktet, och det star inget om jag inte far skriva kontrakt med kunden jag jobbar at eller att det galler 3 manaders uppsagningstid.
Tror ni (F2) forsoker blasa mig?
Finns det nagot kryphal de kan anvanda aven da mitt kontrakt ar med (F1)?

OBS: (K) har inget problem med att vanta 3 manader, men detta vill jag ej da det ar bade samre ekonomiskt och inte enligt mitt kontrakt med (F1).

Slutord: bemanningsforetag suger.
Du är bara bunden av det anställningsavtal du själv ingått och undertecknat.

Citat:
Ursprungligen postat av Roempke
Jag är timanställd på ett äldreboende där vi för timlistor som sedan skickas in till lönekontoret i slutet av månaden.

Nu undrar jag om någon av er har någon typ av kunskap kring om andra i personalen (utöver samordnare) har rätt att ändra i min timlista som jag har skrivit under som uppgiftslämnare. Det har hänt två gånger under min period. Jag vet att jag har rätt till 80% av min lön när jag är inbokad på ett pass men drabbas av sjukdom, givetvis efter en karensdag. Det är nämligen så att någon i personalen har stryckit tre av mina tider under helgen och bara skrivit sjuk på mig. Detta anser jag borde ses som någon typ av förfalskning? Hoppas att någon av er har någon typ av kunskap om detta!

Mvh, Roempke
Nej, självklart får ingen ändra dina tidrapporteringar, men är detta verkligen den lista som ligger som underlag för lön/sjuklön etc? Är det inte så att någon i upplysningssyfte har noterat att du var sjuk, och att din tidrapportering är något helt annat?
2012-10-29, 21:04
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upfuck
Hej.

Jag jobbar på kontrakt åt ett företag, och har nu anställning fram till 31:a december. När det kontraktet är slut så har jag jobbat i ungefär 5 månader, dock inte sammanhängande. Vad jag har förstått så får man inte jobba mer än 6 månader på kontrakt utan att få tillsvidare anställning?

Så jag funderar på vad som händer efter 31:a december? Kan företaget fortsätta med kontrakten eftersom det blir nytt kalenderår?
Vad menar du med "jobba på kontrakt"? Jag misstänker att du haft/har en visstidsanställning av någon typ. Då är det 2 år under en 5-årsperiod man ska jobba för att det med automatik ska bli en tillsvidareanställning.
2012-10-29, 22:20
Medlem
Hej,

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att tolka lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen, och då framförallt §6 som talar om rätten till ledighet för att utföra det fackliga arbetet. Där står att man som facklig förtroendeman har rätt till den ledighet som krävs för att utföra sitt uppdrag, men att ledigheten inte får förläggas så "att den medför betydande hinder för arbetets behöriga gång." Vad räknas som "betydande hinder"? Är det sådana saker som produktionsbortfall och "timtapp", eller hur sjutton ska det tolkas?
2012-10-29, 22:58
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wideawake
Hej,

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att tolka lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen, och då framförallt §6 som talar om rätten till ledighet för att utföra det fackliga arbetet. Där står att man som facklig förtroendeman har rätt till den ledighet som krävs för att utföra sitt uppdrag, men att ledigheten inte får förläggas så "att den medför betydande hinder för arbetets behöriga gång." Vad räknas som "betydande hinder"? Är det sådana saker som produktionsbortfall och "timtapp", eller hur sjutton ska det tolkas?
En inte alldeles enkel fråga att svara på. Det korta svaret är att det beror på, och att det bör överenskommas med arbetsgivaren. Ett något längre svar (6 sidor) ges i detta pm http://www.st.org/currentSite/public/files/5806/Facklig_tid.pdf

Ett mycket utförligare svar ges i denna 20 poänguppsats av Annika Andersson http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1555666&fileO Id=1563732
Senast redigerad av Brain Damage 2012-10-29 kl. 23:04.
2012-10-30, 16:54
Medlem
Upfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vad menar du med "jobba på kontrakt"? Jag misstänker att du haft/har en visstidsanställning av någon typ. Då är det 2 år under en 5-årsperiod man ska jobba för att det med automatik ska bli en tillsvidareanställning.

Visstidsanställning heter det, ja.

Okej, då vet jag, tack för snabbt svar.
2012-10-31, 10:40
Medlem
Miss-Gs avatar
PROBLEMET
Nu är det så att jag har arbetat på min arbetsplats i över 2,5 år och min familje situation har förändrats sen jag började arbeta. Jag är nu ensamstående och har ensamvårdnad om min dotter ingen kontakt med pappan och skall flytta en bit utanför stan, jag har gått ner i tjänst till 85% för att kunna klara av både arbetet och min vardag,
Jag arbetar från 10-18. Nu när jag skall flytta så bad jag min arbetsgivare om vi kunde ändra om mina arbetstider för att jag kommer inte hinna hämta min dotter från dagis så att jag istället jobbar från 10-17, men detta gick dom inte med på. Jag arbetar i en butik och vi är två st som står i butiken till stänging. Deras förklaring var att bara 1 person i butiken skulle inte hinna hjälpa kunderna OM det skulle bli mycket att göra. Men jag vet att mella 17-18 så finns det inte ett shit att göra i butiken, vi har kanske 3-4 kunder mellan 17-18 och jag VET till 100% att det skulle funka att stå 1 i butiken!

FRÅGA:
Kan dom bara neka mig sådär? har dom inga skylldigheter att hjälpa mig?

ARBETAR:
Som telefon försäljare vi är två st som står i butiken
Företaget harkollektiv avtal handel
2012-10-31, 10:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-G
FRÅGA:
Kan dom bara neka mig sådär? har dom inga skylldigheter att hjälpa mig?

ARBETAR:
Som telefon försäljare vi är två st som står i butiken
Företaget harkollektiv avtal handel

Svar: Ja, det har din arbetsgivare rätt att göra. Nej, de har ingen skyldighet att vara tillmötesgående.

Har ni kontanthantering i butiken? Isåfall säger väl Handels avtal att man inte FÅR stänga själv?

Trist situation dock.
2012-10-31, 10:47
Medlem
Miss-Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Svar: Ja, det har din arbetsgivare rätt att göra. Nej, de har ingen skyldighet att vara tillmötesgående.

Har ni kontanthantering i butiken? Isåfall säger väl Handels avtal att man inte FÅR stänga själv?

Trist situation dock.

USCH! Får väl bara börja söka annat! jo vi har kontant hantering men alltid när vi har extrapesonal så får jag stänga själv, söndagar så står bara 1 person i butiken från 12-16??
2012-10-31, 10:50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-G
USCH! Får väl bara börja söka annat! jo vi har kontant hantering men alltid när vi har extrapesonal så får jag stänga själv, söndagar så står bara 1 person i butiken från 12-16??

Jag berättar bara hur jag har förstått reglerna,inte hur just din arbetsgivare tillämpar reglerna.
Inte heller finns det tillräckligt med information för att se om det finns några lokala avtal.
2012-10-31, 11:17
Medlem
Miss-Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag berättar bara hur jag har förstått reglerna,inte hur just din arbetsgivare tillämpar reglerna.
Inte heller finns det tillräckligt med information för att se om det finns några lokala avtal.

Yes jag förstår. tack, är själv inte alls insatt i det med handel och facket.. men tack för ditt svar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in