Citat:
Ursprungligen postat av Gaius Caligula
Hej,
Jag skulle vilja ha lite tips och rad med min situation. Har forsokt hitta liknande tradar men fann inga:
(F1) = Bemanningsforetag 1 som jag skrivit kontrakt med. Uppsagningstid pa 1 manad enligt kontrakt.
(F2) = Bemanningsforetag 2, som jag inte skrivit kontrakt med, men som har ett kontrakt med (F1) for att skicka mig pa ett uppdrag hos en kund.
(K) = Kunden dar jag jobbar.
The twist: (K) vet bara att jag kommer ifran (F2).
(K) ska nu gora mig fast anstalld. Jag har skickat uppsagningsbrev till (F1) dar sager att jag sager upp mig fran och med 31 Okt. Jag ber dem att upphava uppsagsningstiden pa 1 manad. Kontraktet med (K) ar redan signerat. (NOTE: Jag blir tvungen att betala 1 manadslon till (F1) om jag struntar i uppsagningstiden och de tar mig infor lagen, vilket ar OK).
(K) har sagt att de ska anstalla mig till (F2), och (F2) sager da till (K) att jag har 3 manaders uppsagning.
Det enda kontrakt jag har ar med (F1) och dar star det klart 1 manad.
(F2) havdar att jag jobbar for dem och de har vissa regler jag maste folja.
Min fraga ar: Visst ar det 1 manads uppsagningstid som galler?
Jag kan inte komma ihag att jag signerat ett kontrakt med (F2) ang. uppsagsningstid, och det enda kontraktet jag har ar med (F1). Det start klart och tydligt 1 manad. (F2) namns inte alls i kontraktet, och det star inget om jag inte far skriva kontrakt med kunden jag jobbar at eller att det galler 3 manaders uppsagningstid.
Tror ni (F2) forsoker blasa mig?
Finns det nagot kryphal de kan anvanda aven da mitt kontrakt ar med (F1)?
OBS: (K) har inget problem med att vanta 3 manader, men detta vill jag ej da det ar bade samre ekonomiskt och inte enligt mitt kontrakt med (F1).
Slutord: bemanningsforetag suger.
Du är bara bunden av det anställningsavtal du själv ingått och undertecknat.
Citat:
Ursprungligen postat av Roempke
Jag är timanställd på ett äldreboende där vi för timlistor som sedan skickas in till lönekontoret i slutet av månaden.
Nu undrar jag om någon av er har någon typ av kunskap kring om andra i personalen (utöver samordnare) har rätt att ändra i min timlista som jag har skrivit under som uppgiftslämnare. Det har hänt två gånger under min period. Jag vet att jag har rätt till 80% av min lön när jag är inbokad på ett pass men drabbas av sjukdom, givetvis efter en karensdag. Det är nämligen så att någon i personalen har stryckit tre av mina tider under helgen och bara skrivit sjuk på mig. Detta anser jag borde ses som någon typ av förfalskning? Hoppas att någon av er har någon typ av kunskap om detta!
Mvh, Roempke
Nej, självklart får ingen ändra dina tidrapporteringar, men är detta verkligen den lista som ligger som underlag för lön/sjuklön etc? Är det inte så att någon i upplysningssyfte har noterat att du var sjuk, och att din tidrapportering är något helt annat?