2011-03-25, 18:24
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frejdon
Det sköna med att tro på Gud är att man inte vetenskapligt behöver ha någon form av underlag att stödja sig mot. Däremot måste ju folk som tror på BB klia sig i huvudet då man aldrig kan komma ifrån det faktum att en kollition på något sätt uppstått och man kan väl leta sig fördärvad i var de ursprungliga objekten kommer ifrån(?).

Tro är enkelt, vad som är svårt att kunna backa upp det med saker som stödjer det. Tror man dock på en religion så behöver man inte stå till svars för några som helst särdrag eller problem.
Om det finns en gud skulle jag vilja påstå att ingenting är omöjligt.
Det sorgliga är ju att folk fortsätter att attackera religioner med irrelevanta fakta (om vi tar bibeln som exempel) som t ex "man kan inte gå på vatten!" eller "hur bli gravid om man inte har sex ) Hur förklarar du det? Vavava?

Något som jag stör mig fruktansvärt på är folk som hävdar att vetenskap är fakta! Så är det inte. Alla teorier om universums skapelse bygger på rena spekulationer. Vissa parametrar är kvalificerade gissningar som inte grundar sig i något "om vi förutsätter att A är 2x så blir A+x 3 x)". Lite förenklat är det ju sådana gissningar man använder för att bygga en teori och gör man så kan man väl bevisa allt?

Ska tilläggas att jag kanske inte är den som är helt objektiv i sakfrågan då jag själv är lite religiöst orienterad. Vet inte ens om det var detta någon frågade efter... Men kanske intressant ändå..

Grattis, du har insett, att det krävs mental skärpa och arbete, om man ska förstå världen. Jag måste dock kondolera, att din nyfikenhet inte har stor nog motiverande kraft, till att övervinna lathetens lockande.

Dessutom finns det inte många som menar att vetenskapliga teorier är slutgiltiga. Det är en myt bland ni som inte bryr er nog till att öppna en bok, och slösa lite svett på studier, men ändå vill diskutera universums mysterier.

Jag ska dock inte börja älta om att du inte får ha din tro - det får du, och jag hoppas till och med att den gör dig glad, så missuppfatta inte min "spya".
Citera
2011-03-25, 18:29
Medlem
Svampss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
1. Definera din Gud ... Gud skapade Big Bang och inget mer
2. ok hur motbevisar du en sådan Gud... tja det kan ju ses som meningslöst fast om man fixar det ett mot bevis för det då är man en riktigt bra philosof.

1. Definera din Gud ... en blå tomte som sitter på din axel (alltid)
2. Titta på axeln och du har bevisar att han inte finns.

Den Goda kristna guden har faktiskt riktigt bra motbevisats i denna tråd. (ok beviset var tydligen 2300år gammalt men snyggt.)

Så kvar att bevisa bort är Allah,Jahve,Budda,Krishna... och ytterligare ett gäng Gudar.

Edit: Massor av mycket fina argument (även om de inte är bevis) som kan komma till god nytta för många!

Du kan inte motbevisa något som inte har några existentiella bevis. Du kan endast påpeka saknaden av bevis som stödjer för och därefter dra slutsatsen.

Om jag säger att du har mördat femtio pers och sedan käkat upp liken, måste jag sedan kräva att du ska motbevisa detta för att slippa fängelse?
Givetvis inte, det är jag som har hävdat ditt folkmord och således är det upp till mig att bevisa att påståendet stämmer. Det är därför en helt meningslös debatt att sitta och snacka motbevis för något som inte har några bevis som talar för starkt. Vad man som individ väljer att tro är högst personligt och inte något som jag tänker klanka på folk. Men att tala om bevis i ett så flummigt och löst ämne som religion är meningslöst och man kommer ingen vart eftersom den ena parten antingen är helt verklighetsbefriad eller bara för dum i huvudet för att förstå skillnaden mellan åsikter och fakta.
Citera
2011-03-25, 18:31
Medlem
Gud finns inte därför att Gud är intet. Gud är inte är en varelse bland andra. Någonting i den stilen uttrycker sig kristna mystiker. Och de heliga skrifterna ska inte läsas bokstavligt, som om de ger gudomliga fakta. Gud är en mänsklig konstruktion, ett samlingsnamn för det ovetbara, som när vi upplever transcendens. Man kanske skulle kunna säg att Gud personifierar den okända orsaken bakom verkligheten. Man skulle lika gärna kunna kalla det för gåtan. En del menar att Gud är varat rätt och slätt, det som är.
Citera
2011-03-25, 18:31
Medlem
skurtigutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Men är du helt dum i huvudet? Frågeställningen var att man skulle bevisa att Gud inte finns, då förklarade jag att man inte kan bevisa det. Sen om du har en hypotes om att Gud finns så är det din uppgift att bevisa att det stämmer, inte min uppgift att motbevisa den.
Haha, nu tar vi det lilla lugna. Nej, jag är inte dum i mitt huvud. Jag reagerade enbart på att du sa att något måste bevisas för att det ska tros på. Lite korkat sagt.
Citera
2011-03-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejdon

Ska tilläggas att jag kanske inte är den som är helt objektiv i sakfrågan då jag själv är lite religiöst orienterad.

Onödigt redundant tillägg....
Citera
2011-03-25, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skurtigutt
Haha, nu tar vi det lilla lugna. Nej, jag är inte dum i mitt huvud. Jag reagerade enbart på att du sa att något måste bevisas för att det ska tros på. Lite korkat sagt.

l2google?

Begreppet 'tro' finns inte bara i religiös bemärkelse.

"Inom matematiken tror man inte på sådant trams." - Förstår du? Sluta gå offtopic nu.
Citera
2011-03-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skurtigutt

Inte för att själv tro på, men i avsikt att någon tänkande människa skall övertygas.

Eftersom religion inte bygger på logik (utan ren och skär hjärntvätt ofta från tidiga år), kan man heller inte botas mha logik. Verkar som att TS har för avsikt att bli botad, så den här tråden är nog fel ansats. Terapi är säkert mycket effektivare. Vet inte om det finns professionell sådan för billig peng, men ett förslag är att förolämpa Gud dagligen. Morgon och kväll t ex. Med tiden känns det lätt att använda logik även i svåra situationer, vilket är ett enormt framsteg. Med lite tur kan man kanske t o m åstadkomma ett och annat som man verkligen vill, i livet.
Senast redigerad av ManManne 2011-03-25 kl. 18:56.
Citera
2011-03-25, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jo0ker
Till TS och alla andra: läs igenom följande långsamt för er själva och reflektera:

Länk

Tråden kan nu låsas.

Vad är det du försöker bevisar...?
Det innehåller ju bara ord,som människan hade skapat.
Så vadå...???
Och...???
Citera
2011-03-25, 19:01
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Kanske har postats förut, orkar inte läsa hela tråden.

Det är omöjligt att bevisa att gud(ar) existerar. På samma sätt är det omöjligt att bevisa motsatsen.

Påståendet "Gud finns" är icke falsifierbart. Däremot kan man resonera sig fram till tanken: "Gud finns nog inte".

Just detta gör en ung kristen man. Han har skapat en youtube kanal där han beskriver sin resa från mycket hängiven kristen till att avsäga sig den kristna tron.

Här är hans kanal: http://www.youtube.com/user/Evid3nc3#p/c/A0C3C1D163BE880A/0/mSy1-Q_BEtQ
Citera
2011-03-25, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bananzo
Alla fysikens lagar, biologi, evolution etc. pekar på att Gud inte finns. Men det handlar inte om fakta utan om tro.

Det kan jag också skriva om vetenskapen!
Citera
2011-03-25, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eggarto
Eftersom att Koranen är Allahs rena ord och Koranen finns, alltså finns Allah

Va...???
Var har du fått det ifrån???
Koranen är människans resultatet genom att rabbla och babbla!!!
Citera
2011-03-25, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Läs gärna rubrik och trådstart.
Detta är inte en tråd för att bevisa Guds existens, utan tvärtom!
Jag vill se bevis eller argument för att Gud eller Gudar inte finns.
Många har faktist givit bra argumet och t.om bevis (fast inte totala, bara för att vissa typer av gudar inte kan existera).

Men hur ska man bevisa,om nånting inte finns då...???
Kan man göra det då???
Visa då detta för mig då!!!
Man kan inte visa något,om det inte finns nånting!
Alltså en evig fråga...men ingen svar.
Gäller samma sak om,varför Livet uppstod!
Det kan ingen svarar på!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in