Citat:
Ursprungligen postat av frejdon
Det sköna med att tro på Gud är att man inte vetenskapligt behöver ha någon form av underlag att stödja sig mot. Däremot måste ju folk som tror på BB klia sig i huvudet då man aldrig kan komma ifrån det faktum att en kollition på något sätt uppstått och man kan väl leta sig fördärvad i var de ursprungliga objekten kommer ifrån(?).
Tro är enkelt, vad som är svårt att kunna backa upp det med saker som stödjer det. Tror man dock på en religion så behöver man inte stå till svars för några som helst särdrag eller problem.
Om det finns en gud skulle jag vilja påstå att ingenting är omöjligt.
Det sorgliga är ju att folk fortsätter att attackera religioner med irrelevanta fakta (om vi tar bibeln som exempel) som t ex "man kan inte gå på vatten!" eller "hur bli gravid om man inte har sex
) Hur förklarar du det? Vavava?
Något som jag stör mig fruktansvärt på är folk som hävdar att vetenskap är fakta! Så är det inte. Alla teorier om universums skapelse bygger på rena spekulationer. Vissa parametrar är kvalificerade gissningar som inte grundar sig i något "om vi förutsätter att A är 2x så blir A+x 3 x)". Lite förenklat är det ju sådana gissningar man använder för att bygga en teori och gör man så kan man väl bevisa allt?
Ska tilläggas att jag kanske inte är den som är helt objektiv i sakfrågan då jag själv är lite religiöst orienterad. Vet inte ens om det var detta någon frågade efter... Men kanske intressant ändå..
Tro är enkelt, vad som är svårt att kunna backa upp det med saker som stödjer det. Tror man dock på en religion så behöver man inte stå till svars för några som helst särdrag eller problem.
Om det finns en gud skulle jag vilja påstå att ingenting är omöjligt.
Det sorgliga är ju att folk fortsätter att attackera religioner med irrelevanta fakta (om vi tar bibeln som exempel) som t ex "man kan inte gå på vatten!" eller "hur bli gravid om man inte har sex
) Hur förklarar du det? Vavava? Något som jag stör mig fruktansvärt på är folk som hävdar att vetenskap är fakta! Så är det inte. Alla teorier om universums skapelse bygger på rena spekulationer. Vissa parametrar är kvalificerade gissningar som inte grundar sig i något "om vi förutsätter att A är 2x så blir A+x 3 x)". Lite förenklat är det ju sådana gissningar man använder för att bygga en teori och gör man så kan man väl bevisa allt?
Ska tilläggas att jag kanske inte är den som är helt objektiv i sakfrågan då jag själv är lite religiöst orienterad. Vet inte ens om det var detta någon frågade efter... Men kanske intressant ändå..
Grattis, du har insett, att det krävs mental skärpa och arbete, om man ska förstå världen. Jag måste dock kondolera, att din nyfikenhet inte har stor nog motiverande kraft, till att övervinna lathetens lockande.
Dessutom finns det inte många som menar att vetenskapliga teorier är slutgiltiga. Det är en myt bland ni som inte bryr er nog till att öppna en bok, och slösa lite svett på studier, men ändå vill diskutera universums mysterier.
Jag ska dock inte börja älta om att du inte får ha din tro - det får du, och jag hoppas till och med att den gör dig glad, så missuppfatta inte min "spya".