2011-03-25, 09:45
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Är ni så skräckslagna för skaparen så att ni måste förneka honom för att orka leva?

Det du skriver är ungefär som att säga att vi skulle vara rädda för tomtar och troll.

Ja en gång var vi det men så fick vi mer kunskap om världen och argument/bevis för att att tomtar och troll inte finns.

Nu är det Guds tur att bli utrensad och förpassad till sagornas värld. Därför startade jag tråden.
För att argumenten behövs för att befria folk från villfarelse.

(Det är helt ok, med bevis/argument som bevisar att Gud,Jahve,Allah inte finns till.)
Citera
2011-03-25, 09:59
Medlem
ceterus avatar
Jag väntar fortfarande på ett svar på min tidigare fråga.

Vad är "gud" för någonting?
Citera
2011-03-25, 10:20
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru

ja om man det visste....
... tydligent är han/hon/den/det olika oss var och en.
Kanske är det så att beviset att gud inte finns bara kan vara personligt, men argumenten publika.
Citera
2011-03-25, 10:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swipper
adam o eva som i de första två människorna på jorden? Hur funkade det där egentligen, De knullade varandra, fick barn och sen knullade barnen varandra? eller knullade adam o eva sina egna barn barn kanske?

Enligt Bibeln fanns det massor av andra människor på jorden. Det fanns också jättar.
Citera
2011-03-25, 11:56
Medlem
Först. Vad är Gud ? En person, ett övernaturligt väsen, som vistas någonstans, där vi inte kan se eller träffa honom? Vad skulle det vara för bra med det? Troende människor har olika förklaringar till detta, alla lika naturvetenskapligt osannolika, men på olika sätt tillrättalagda och passande för deras sätt att just tro. Det finns inget konkret, som talar för hans existens. Ingen har faktiskt sett honom, det finns inga bildbevis, inga spår eller andra konkreta materiella bevis för det. Det finns bara indirekta tecken, som är tolkade av människor, som är troende. Någon gång i världshistorien någonstans borde, statistiskt sannolikt, bevis av något slag uppdagats. Väldigt många har ju hållit utkik så att säga. Det lär dock finnas vissa bevis för att personen Jesus faktiskt existerat, men att den personen skulle varit Guds son. Absolut inte enligt min åsikt!

Om Gud finns, och är god - varför låter han då så mycket ondska förekomma i världen? Och varför låter han så mycket illasinnat ske, ofta under religionens täckmantel (inkvisitionen, Balkankrigen, tortyr av oliktänkande, häxbränning och dylikt), utan att sätta stopp för det? Förklaringen att han sätter människan på prov o.s.v. är bara alltför dålig, och verkar tillrättalagd för att passa de gudstroende. I historien har människor alltid varit påverkade av vidskeplighet - alla krigsmakter har ansett att Gud (Jehova, Buddha eller Allah) varit på deras sida, vilket ju är anmärkningsvärt, och åtminstone den ena sidan har alltså alltid haft fel (Om Gud finns).

Uppfattar man Gud som något som inte är konkret (alltså ett allomfattande uttryck för människans godhet och allt annat som är gott i världen), så blir det mer komplicerat. Den synen kräver inga naturvetenskapliga bevis. Godhet, omtanke och rättvisa finns ju trots allt. Men varför då ta omvägar som kyrkor, bön och psalmsång, offerriter ? Räcker det inte med att man bestämmer själv och styr över sina handlingar? Sådant är humanismens budskap - tron på att människan själv formar sitt (förhoppningsvis) goda liv - med omtänksamhet om sig själv och alla andra människor, och det finns inget övernaturligt väsen som sköter detta. Alla vet att man kan påverka sin morgondag, även om det kan vara jobbigt ibland!
Citera
2011-03-25, 12:04
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru

Du lär nog få vänta. Ingen religös kan förklara vad Gud är, hur han uppstod, hur han fungerar och exakt hur han skapade världen och genomför sina mirakel.
Citera
2011-03-25, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Du lär nog få vänta. Ingen religös kan förklara vad Gud är, hur han uppstod, hur han fungerar och exakt hur han skapade världen och genomför sina mirakel.

Ett intellekt, en dynamisk kraft.
Citera
2011-03-25, 12:08
Medlem
LucNNs avatar
Framlägg en jävla hypotes, och så ser vi om den är testbar, om den har förklaringskraft, om den är logiskt tvingande eller linande. Annars kan vi inte "motbevisa" något som helst. Ni går runt med flummiga ideer om, at vi vet vad som menas med gud, och vad denna tro implicerar. Problemet är, att det inte als är så klart. Jag vet t.ex. inte vad ni menar med gud. Förklara det, och förklara era skäl att tro på gud. Att "guds" existens är logisk möjlig är inget bevis. Om man generaliserar det, ska allt som är logiskt möjligt ingå i er kropp av formodningar, och om ni vill diskriminera mellan gud och andra logiska möjligheter, då får ni formulera det princip ni diskriminerar utifrån. Då kan vi se, om det finns skäl att tro eller inte. Jag har inte sett övertygande skäl än, så även fast jag inte kan motbevisa någon existens, kan jag avvisa att vi bör tro att den faktiskt existerar.
Citera
2011-03-25, 12:12
Medlem
Danieloss avatar
Är det verkligen särskilt logiskt att tänka sig att denna Gud som alltid funnits plötsligt börjar känna sig uttråkad och ensam och beslutar sig för att han via Big Bang, miljarder år innan jorden uppkommer och många miljoner år av evolution slutligen ska komma fram till oss så att han har någon att interagera med?

Om Gud finns, är det inte mer troligt att det är som i grekisk mytologi, med ett pantheon av gudar? Varför skulle Gud vara ensam egentligen? Och hur roligt exakt är det att interagera med en art som människor? Det vore väl ungefär som om människor försökte ha en "relation" med flugor.

Man kan ju bara tänka sig hur förvirrad stackars Jesus måste ha varit när han tog mänsklig gestalt. Bara att andas, röra sig i en främmande fysisk kropp, att kissa, att äta/dricka, bli trött och att sova måste varit helt omvälvande upplevelser för en gud. Tänk dig själv om du fick leva 33 år som fluga och försöka förklara för dom att du är "Flugornas herre"...
Citera
2011-03-25, 12:13
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Ett intellekt, en dynamisk kraft.

Tack! Därmed har vi bevisat Gud! Nobelpriset till dig!
Citera
2011-03-25, 12:18
Bannlyst
Tomten
Påskharen
John Blund
Nils Karlsson Pyssling
Teskedsgumman
Kalle Anka

osv osv

Kanske inte är världens bästa inlägg till om gud finns eller inte men man måste ju vara bra trött i pannbenet om man tror att det finns en"gud"..

Förklara gärna vad denna tingeste skulle tillföra oss människor då... För DET har ju fan inte gjort ett skit rätt än så länge..
Citera
2011-03-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nocolus
Tomten
Påskharen
John Blund
Nils Karlsson Pyssling
Teskedsgumman
Kalle Anka

osv osv

Kanske inte är världens bästa inlägg till om gud finns eller inte men man måste ju vara bra trött i pannbenet om man tror att det finns en"gud"..

Förklara gärna vad denna tingeste skulle tillföra oss människor då... För DET har ju fan inte gjort ett skit rätt än så länge..

Skyll du på Gud.

Det är vi som styr samhället helt efter egen vilja.

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in