2011-03-24, 11:37
Medlem
WelcomeToSkyValleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swille
Nej kanske inte.. Men tänk om en som inte tror på gud, eller som råkar läsa här nått som någon annan har skrivit här om att gud inte finns och tror på det där, då kanske han utesluter helt att gud inte finns.. Men ifall han hör motsatsen kanske det ringer en klocka och man tänker andra hållet, förstår du..

När religionen skapades så styrdes samhället alltid av överklassen, det va alltid de som bestämde. Den här överklassen skapade religionen för att kunna kontrollera de undre klasserna. Man hade de tio budorden som regler och hotade folk med helvetet och allt vad det va, i fall det inte löd dessa lagar. Om det skulle vara förjävligt för folket i de undre klasserna vad det gäller jobb, mat osv. Så skulle det bara sätta sig ner och be till gud i stället för att revoltera mot ledarna. Detta gör att den övre klassen alltid har haft kontrollen.
Alltså skapades religionen bara för att kunna ha kontroll, precis som man har skapat myter om troll och allt det där. Bara för att barnen inte ska springa in i skogen själva och gå vilse. Alla myter och sånt skit är skapade för att ha kontroll inget annat. Man kan inte heller direkt motbevisa att troll inte finns, men tänker man bara logiskt så inser man att det är skitsnack.

Den vetenskapliga teorin på hur jorden och människorna kom till låter fan så mycket mer logiskt än era (som i religiösa) idiotiska saker ni hittar på för att ni är för dumma för att tänka logiskt.
Citera
2011-03-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Elegant resonemang!
Ganska nära ett bevis på att Gud inte finns!

Inte ens ett försök till att bevisa att gud inte existerar. Däremot ett bra sätt att förklara det orimliga i att tro på något som det saknas bevis för och än värre ifrågasätta de som ifrågasätter.
Citera
2011-03-24, 11:47
Medlem
bon-vivants avatar
Vidare undrar jag också, var Gud full när han skapade jorden eller? Varför är inte kontinenterna det minsta symmetriska eller åtminstone har ett vackert mönster? Jag tycker att jorden ser ut precis som om allt vore en ren slump, skapat genom t.ex. Big Bang-teorin.
Citera
2011-03-24, 11:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det finns massor av trådar där man skall bevisa att Gud/Gudar finns.

Jag anser dock att det är fel metod att finna "sanningen" så länge man inte kan bevisa gud inte finns skall man låta folk tro på vad de tycker är kul, rimligt och passar dem. (Ja även om man skulle finna ett vattentätt bevis på att Gud inte finns kan man låta folk få tro på va de vill så länge de inte skadar andra.)

Så upp till bevis FBare!
Bevisa att Gud/Gudar inte finns!

Obsevera: Denna tråd är inte till att bevisa att Gud finns!

Till er som är troende, gör gärna ett försök till ett logisk resonemang som utesluter existensen av Gud. Blir det inte bra så går ni ju bara stärkta ut ur diskussionen!

Frågan är fel ställd. Självklart måste något först bevisas innan det kan motbevisas.

Jfr tex med en motståndsrörelse, det måste finnas något att göra motstånd mot.

Annars kan man dra frågeställningen hur långt som helst, bevisa att det inte finns:

Aliens
Enhörningar
Troll
Di sma undar jordi
Zeus
Mitra
Tomtar
En ost i omloppsbana runt jupiter
Näcken
Mylingar
Apollon
mm, etc, osv.
Citera
2011-03-24, 12:30
Medlem
OrangeBolls avatar
Kan du bevisa att min osynliga kompis Albin inte finns?

Jag har känt honom sen jag var liten, jag har även skrivit en bok om honom. Jag har ett fåtal kompisar som pratat med honom, dom har hjälpt mig att skriva boken om honom. Läs boken du med, Albin är helt otroligt fantastiskt underbar, oj vilka grejer han hittat på, hyvens kille den där Albin. Snälla läs min bok och tro på Albin med varenda fiber i din kropp. Hallelulea!!! prisa Albin.

Kan du bevisa att min osynliga kompis Albin inte finns?
Senast redigerad av OrangeBoll 2011-03-24 kl. 12:33.
Citera
2011-03-24, 12:39
Medlem
Eggartos avatar
Eftersom att Koranen är Allahs rena ord och Koranen finns, alltså finns Allah
Citera
2011-03-24, 12:49
Medlem
Dexxys avatar
Varför motbevisa något som inte går att bevisa? Tyngden ligger först på att ni religiösa lägger fram bevis, sen kan vi börja motbevisa.
Citera
2011-03-24, 13:15
Medlem
Camoplasts avatar
Kroppen blir lättare när den dör, testerna gjordes när den döingen ligger i ett tillslutet vakuum behållare...

Ingen svar än om varför men en del säger att det är själen som lämnar kroppen
Citera
2011-03-24, 13:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camoplast
Kroppen blir lättare när den dör, testerna gjordes när den döingen ligger i ett tillslutet vakuum behållare...

Ingen svar än om varför men en del säger att det är själen som lämnar kroppen

Vad jag vet är detta en skröna som börjades av en kristen läkare som desperat ville hitta bevis för själen och då han ansåg att själen måste ha ett material i kroppen så måste det väga något.

Det går inte att pålitligt reproducera detta fenomen på ett vetenskapligt tillfredställande sätt.
Om någon har material som motsäger detta får dom gärna producera det.
Citera
2011-03-24, 13:28
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Det finns massor av trådar där man skall bevisa att Gud/Gudar finns.

Jag anser dock att det är fel metod att finna "sanningen" så länge man inte kan bevisa gud inte finns skall man låta folk tro på vad de tycker är kul, rimligt och passar dem. (Ja även om man skulle finna ett vattentätt bevis på att Gud inte finns kan man låta folk få tro på va de vill så länge de inte skadar andra.)

Så upp till bevis FBare!
Bevisa att Gud/Gudar inte finns!

Obsevera: Denna tråd är inte till att bevisa att Gud finns!

Till er som är troende, gör gärna ett försök till ett logisk resonemang som utesluter existensen av Gud. Blir det inte bra så går ni ju bara stärkta ut ur diskussionen!

Tack alla som skrivit i tråden. För mig har det varit mycket intressant att läsa.

--- Ja, jag var otydlig i definitionen av Gud med det var med avsikt annars hade man inte kunnat resonera fram de alternativ som ni nu så tydligt visade. Jag skulle mycket väl kunna tro på en Tekanna i omloppsbana runt jorden, men en sådan tro tror jag inte skulle ha så mycket inverkan på mitt liv som en tro på Allah med böne tvång och att avstå från bacon.
Genom att vara otydligt visade ni hur viktigt att man defineirar sin tro och sin gud om man hoppas att andra skall tro på den oxo.

--- Visst att bevisa en neagtion kräver att man vet allt eller minst att man vet allt i det ämne som skall motbevisas.

--- Vad jag fann mycket bra var de personliga agrumenten till att inte tro på Gud som vissa beskrev. Det var mycket fint och det skall de ha all heder av!

--- Bevis strikt logisk är ju ganska tufft. Bevis personligen och privat är av en annan natur eftersom de flesta inser att man inte kan veta allt tror man gärna på aktoriteter och litar på att de inte ljuger. För de flesta måste begränsa sitt bevis till att någon annan har sagt så.
+++++
Mycket bra har skrivits i tråden även om många tyckt att jag var en idiot som startade den.
Citera
2011-03-24, 13:33
Medlem
Cracktusens avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot

Man borde låsa tråden, denna debatt har väl ändå varit uppe många, många gånger?
Citera
2011-03-24, 13:33
Medlem
Christofferzs avatar
Denna bild kan ha postats redan, men den tål att ses flera gånger om...

http://exchristian.net/uploaded_images/religion-demotivational-poster-1216727967-734492.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in