2011-03-24, 23:53
Medlem
Abbadohns avatar
Jag förstår inte varför folk tror att Gud finns när det är glasklart att denne inte gör det.
Det enda som finns är människors känsla av att Gud finns. Denne Gud som alla talar om existerar inte... Om denne nu existerade och stod för allt gott, varför dör då massvis av oskyldiga var dag?
Citera
2011-03-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leech92
Bevisa att jultomten inte finns...

http://i.helgon.se/g/%7BCDC/%7BCDCB6181-4DFB-484F-99C1-1EC39DF64840%7D.jpg
Citera
2011-03-24, 23:58
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Jodå, jag förstår, har varit ateist innan jag studerade bibeln för att avslöja religionen.
Religionen avslöjades kvickt eftersom de inte håller sig till bibeln.

Vad sen Gud är fattar inte våra små begränsade hjärnor.
Sedan är det så att vi har lämnat Gud, så vad ska Han lyssna till utom om vi vill veta vad Hans vilja är.

Så eftersom du läst en bibel, som för övrigt lär vara en grovt förvanskad variant av Tanach tack vare alla översättningar och tolkningar som skett under de två senaste årtusendena, så har du gått från ateist till troende?

Men problematiken kvarstår, det går inte att motbevisa något som inte är definierat.
Det är som att jag skulle begära att någon på FB skall bevisa att jag inte har en blå bil, utan att bidra med någon mer information. Det innebär att allt bli presumtioner om hur min bil ser ut, men så länge jag inte säger något mer om bilen kan inget bevis presenteras då det varken går att dra teoretiska eller empiriska slutsatser när man inte har något indata.

Om man nu tycker att exemplet ovan håller dåligt för att det finns data om "gud", så får TS gärna vissa dessa då jag anser att de inte finns.
Däremot finns det utsagor, men de är vare sig primär- eller sekundärkällor och därför saknas bevisvärde.
Citera
2011-03-24, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadohn
Jag förstår inte varför folk tror att Gud finns när det är glasklart att denne inte gör det.
Det enda som finns är människors känsla av att Gud finns. Denne Gud som alla talar om existerar inte... Om denne nu existerade och stod för allt gott, varför dör då massvis av oskyldiga var dag?

Ser på din avartar vem du är släkt med
Citera
2011-03-25, 00:02
Medlem
skurtigutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Detta.

Hur ska man kunna bevisa att något inte finns? Vad man än säger så kan man hitta ett påstående som gör att man kan undvika det sk. beviset.

Lyckligtvis måste man bevisa att något existerar för att det ska tros på, och inte tvärtom.

Men det handlar å andra sidan om vetenskap, detta är annorlunda.
Det är precis tvärtom, så länge något inte har bevisats så är det en teori, en tro, hypotes. När det bevisas är det fakta och vetskap. Så egentligen behövs inte något bevisas för att det ska tros på.
Citera
2011-03-25, 00:03
Medlem
skurtigutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadohn
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teodic%C3%A9problemet
Citera
2011-03-25, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skurtigutt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teodic%C3%A9problemet

Teodicé problemet
I urminnes tider har människan frågat sig hur Gud, om han är god och allsmäktig, kan tillåta all ondska som finns i vår värld.

Om ett barn blir sjukt så är det kärleksfullt att låta detta barn genomgå en smärtsam operation för att sedan bli frisk är detta kärleksfullt. (Guds barn)
Adam & Eva ville visa att de kunde styra jorden själva, i o m att det är en fri vilja, fick de tillfälle till det. Under tiden detta bevisas kan inte Gud ingripa, då skulle det inte bli bevisat om de kunde styra eller inte.

En vanligt förekommande anklagelse mot Gud är hur han kan tillåta att människor svälter om han nu är en så God Gud som de frälsta påstår.
Har inte Gud försett världen med tillräckligt att äta?
Att anklaga Gud för världssvälten är som att gå på en middagsbjudning, äta upp all maten själv och sedan anklaga middagsvärden för att han inte lagat tillräckligt med mat åt de andra middags gästerna.
Citera
2011-03-25, 00:11
Medlem
Swippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Teodicé problemet
Adam & Eva ville visa att de kunde styra jorden själva, i o m att det är en fri vilja, fick de tillfälle till det. Under tiden detta bevisas kan inte Gud ingripa, då skulle det inte bli bevisat om de kunde styra eller inte.

adam o eva som i de första två människorna på jorden? Hur funkade det där egentligen, De knullade varandra, fick barn och sen knullade barnen varandra? eller knullade adam o eva sina egna barn barn kanske?
Citera
2011-03-25, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swipper
adam o eva som i de första två människorna på jorden? Hur funkade det där egentligen, De knullade varandra, fick barn och sen knullade barnen varandra? eller knullade adam o eva sina egna barn barn kanske?

Hade du varit seriös skulle jag svart dig.
Citera
2011-03-25, 00:17
Medlem
Swippers avatar
Bra tänkt...
Citera
2011-03-25, 00:41
Medlem
Brain Damages avatar
Som många före mig nämnt går det inte att bevisa ickeexistensen av en godtycklig gud.

En god, allsmäktig och allseende gud går däremot lätt att avfärda.
En gud som kräver tro och straffar dem han inte utrustat med tillräckligt stark gudsgen är helt enkelt inte god.
Citera
2011-03-25, 00:53
Medlem
skurtigutts avatar
Var det en fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in