2019-11-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud dömer inte utan orsak eller utan att veta att de är skyldiga. Det är också därför det står skrivet om Domens dag. All synd leder till döden i både GT och NT. Men inte alla synder är dödssynder. Många synder kan förlåtas, men om du döms till döden för det du kallar småsynder är det för mängden synder och din ovilja att ångra synderna.

Då blir Guds dom som en rättvis tvångsmakt för dig, precis som Nürnbergtribunalen blev det för nazister. Någon måste hålla dig ansvarig för vad du har gjort. Många krigsförbrytare erkänner inte domstolars auktoritet. Då var vi full circle tillbaka till varför du inte erkänner Guds auktoritet, och i vilket sällskap du rör dig. Samma tankegods.
Så du erkänner alltså alla påstådda gudars auktoritet?
Varför anser du att det är något gott att du hamnar i en annan religions helvete, kanske för ett litet brott, enligt dig?

Edit: vågar du svara denna gång?
Citera
2019-11-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så du erkänner alltså alla påstådda gudars auktoritet?
Varför anser du att det är något gott att du hamnar i en annan religions helvete, kanske för ett litet brott, enligt dig?

Edit: vågar du svara denna gång?
Nej, inte om de är falska och maktlösa. Vilket Herren inte är. Har du blivit straffad har du gjort dig förtjänt av det.

När har jag inte svaret?
Citera
2019-11-01, 18:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ingen är med gud.
Se, jag kan också häva ur mig icke falsifierbart nonsens.
När du skrev att en ateist är utan Gud framförde du en falsk lära. Ingen kan leva utan kontakt med Gud som gett upphov till och uppehåller allt liv.
Senast redigerad av Calovius 2019-11-01 kl. 18:11.
Citera
2019-11-01, 18:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
När du skrev att en ateist är utan Gud framförde du en falsk lära. Ingen kan leva utan kontakt med Gud som gett upphov till och uppehåller allt liv.

När du skrev att Gud finns framförde du en falsk lära.

Se där, jag kan också skriva tomma påståenden.
Citera
2019-11-01, 18:50
Medlem
Citat:

Jodå, alla lever vi utan gud. Vissa springer dock runt och tror på diverse sagor och du verkar vara synnerligen dåligt påläst om hur livet fungerar.
Citera
2019-11-01, 18:58
Medlem
Citat:
Nej, inte om de är falska och maktlösa. Vilket Herren inte är. Har du blivit straffad har du gjort dig förtjänt av det.

När har jag inte svaret?
Du har fortfarande inte svarat, kan man säga.
Jag leker att din Gud existerar när jag svarar, så det är fegt av dig att inte svara utifrån samma premiss.
Citera
2019-11-02, 09:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Off topic, och jag är inte naturvetare, gå till creation.com.

Det är topic på så sätt att det bevisar att bibeln inte är sann. En global översvämning är en fysisk omöjlighet.
Citera
2019-11-02, 09:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Naturligtvis är det inte mord när Herren straffar syndare, lika lite som det är mord eller omoraliskt människor dömer kriminella. Det står till och med i förklaringen om de mänskliga rättigheterna. Vad har hjorten gjort för fel när det blev påkört av din bil med dig bakom ratten? Är det också mord? Eller antilopen när det blev uppätet av ett lejon? Det är så Herren har skapat världen, och det är inget djur klagar på. Det är fel på din definition av mord.

Oavsett om du tycker det är mord eller inte så är en global översvämning en omöjlighet. Bibeln är alltså bevisad felaktig. Det motbevisar så klart inte Krishna, det kan ju för all del finnas en eller flera gudar, men just den i bibeln går bort.
Citera
2019-11-02, 09:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är topic på så sätt att det bevisar att bibeln inte är sann. En global översvämning är en fysisk omöjlighet.
On topic när tråden heter "Bevisa att gud inte existerar"? Explain that to me!
Förresten, se min avatar: bakom min en smula sorgliga kroppsbyggnad kan du se en rekonstruktion av Noas ark i naturlig storlek. På insidan är det en utställning om syndafloden med massor av forskningsrön. Dit skulle du åka och göra ett besök, så skulle jag få se hur kaxig du vore efteråt.
Citera
2019-11-02, 09:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Oavsett om du tycker det är mord eller inte så är en global översvämning en omöjlighet. Bibeln är alltså bevisad felaktig. Det motbevisar så klart inte Krishna, det kan ju för all del finnas en eller flera gudar, men just den i bibeln går bort.
"en global översvämning en omöjlighet"?
Hehe, du lever i en bubbla, tror inte att du skulle klara av en dust med syndaflodsforskare (alltså utan att regrediera i eskapism)...
Jag träffar ofta folk som blir tydligt nervösa när man nämner kreationistisk forskning och sajter för dem. De är farliga för myten att Bibeln är opålitlig - livslögnen måste skyddas!
En reaktion, försvarsmekanism, är förnekelsen: "Det är omöjligt!".
Citera
2019-11-02, 10:43
Medlem
Citat:
Syndafloden varade några dagar, och du tror att du kan se vattendjupet i ett jordlager? Eller hur hade du tänkt bevisa ditt påstående?
Citera
2019-11-02, 11:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
On topic när tråden heter "Bevisa att gud inte existerar"? Explain that to me!
Förresten, se min avatar: bakom min en smula sorgliga kroppsbyggnad kan du se en rekonstruktion av Noas ark i naturlig storlek. På insidan är det en utställning om syndafloden med massor av forskningsrön. Dit skulle du åka och göra ett besök, så skulle jag få se hur kaxig du vore efteråt.

Vad jag säger är att bibelns gud går bort. Eftersom en global översvämning är en omöjlighet har bibeln fel, därav följer att den kan ha fel på väldigt många ställen. Den är alltså inte pålitlig. Det kanske inte är ett vattentätt bevis för att gud inte existerar, dock skapar det så mycket tvivel att hela bibeln måste ifrågasättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in