2018-08-31, 13:09
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Sluta slingra dig genom att tala om vad du TROR att jag tror.
Var fick gudarna materialet ifrån och vem hade skapat det materialet?

gudarna kan skapa planeter så vad är det ens för fråga att fråga vart gudar får sina material ifrån?
Dom skapar väl materialet med hjälp av att vara gudar.
Citera
2018-08-31, 13:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ja precis, ateisterna är med i en klubb där dom inte kan synda även om dom förstör hela planeten av meninglösa levande varelser.. för pengar och en stark tro på stor smäll är det som gör ateisten produktiv.
Inte alls. Vår klubb har kommit överens regler (så kallade lagar)som man måste följa.
Jag är inte en meningslös varelse, jag ger mig själv mening. BigBang äe fortfarande en beskrivning av universums expansion.

Citat:
Det är ingen fantasi att säga att en dator som skapar datorer, eller celler som skapar celler.. måste ha designats av någon som är väldigt medveten och vis.
Nej. Vi att datorer är design, vi vet inte hur celler uppstått.

Citat:
Du har dock en väldigt galen gantasi om du tror att datorer eller cellen kan sätta ihop sig själv och sen börja skapa kopior av sig själv. Det vora faktist magi om cellen skapade sig själv utan att vara designad för att evolutionera DNa-koder.
Jag tror inte att datorer kan sätta ihop sig själva. Jag vet inte hur celler sätts ihop.
Citera
2018-08-31, 13:26
Medlem
Citat:
gudarna kan skapa planeter så vad är det ens för fråga att fråga vart gudar får sina material ifrån?
Dom skapar väl materialet med hjälp av att vara gudar.
Ok, du tror på ”magi från ingenting” alltså.
Samma sak som beskyller andra för ....
Citera
2018-08-31, 19:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
gudarna kan skapa planeter

Belägg, tack.
Citera
2018-08-31, 19:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah, så NU finns det guds-bevis i bibeln (det där med att kommunicera med sina celler för att hitta 'gud' har du lämnat).

Det kan vi ta på tråden "Är bibeln sann".

Citat:
Ja det finns bevis för gudar i bibeln och på pyramidens väggar.. men dom ända som kan se dom är människorna som har intresse för astral resor och tallkottkörteln..

Men då måste du först legitimera att astralresor och tallkottkörtlen är valide underlag för vidare resonnerande.

(Desutom så är det ju även möjligt, att ponerat att astralresor/tallkottkörtlen är ett legitimt underlag, att detta ändå inte ledar till guds-bevis).

Citat:
Och hur var det med beläggen för detta?

Citat:
]Jag kör uteslutningsmetoden själv för att hitta belägg.

"Uteslutningsmetoden" (~argument from ignorance) ger inte belägg för något.

Citat:
Hittar jag inget annat än ett medvetande som kan designa system.. då börjar jag inte tro på explosioner av skapelse som big bang,

Citat:
eller gradvis ökande komplexitet för att få mig själv att inte tro på att bevisen för medvetenhet finns i alla designade system.. ickeorganiska som organiska.

Det är inte mera än några dagar sen, jag demonstrerade hur enkelt det är att observera ökande komplexitet. Har du redan "glömd" detta?

Citat:
Vad baserar du din normaliserade tro om big bang på?

Vad vet du om min "tro" på BigBangs betydelse i detta sammanhang?
Citera
2018-09-01, 17:15
Bannlyst
evulutionen är väldigt bevisad och har forskats kring och om hur mkt som helst. religionerna säger att gud skapade allt vilket då utfaller som ren lögn. är det bevis nog?

hela frågeställningen är dum som fan. om jag säger att jag kan väcka döda med tankekraft och ber dig bevisa att jag har fel så kommer du skaka på huvudet och tycka att jag är dum i skallen.

bevisa att kalle anka inte är verklig, bevisa att påven inte är pedofil...
Citera
2018-09-01, 17:21
Medlem
Jag får inte påverka fri vilja och inte säga att jag är Gud.
Så det här blir lite svårt!
Men jag finns inte
Nog med bevis
Har jag skapat människor som bygget datorer ?
Don't think so
Senast redigerad av troligengud 2018-09-01 kl. 17:25.
Citera
2018-09-01, 17:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
evulutionen är väldigt bevisad och har forskats kring och om hur mkt som helst. religionerna säger att gud skapade allt vilket då utfaller som ren lögn. är det bevis nog?

hela frågeställningen är dum som fan. om jag säger att jag kan väcka döda med tankekraft och ber dig bevisa att jag har fel så kommer du skaka på huvudet och tycka att jag är dum i skallen.

bevisa att kalle anka inte är verklig, bevisa att påven inte är pedofil...

Problemet är bara, att vetenskapen inte kan uttala sig tvärsäkert om filosofiska frågor. Vetenskap är inte "absolut".
Citera
2018-09-02, 08:14
Bannlyst
Citat:
Problemet är bara, att vetenskapen inte kan uttala sig tvärsäkert om filosofiska frågor. Vetenskap är inte "absolut".

nej men den har ju mer att borga för än religionen av helt uppenbara anledningar. Vetenskap bygger ju delvis på fakta men även på teorier, till skillnad från religion som bara bygger på teorier som sedan kallas fakta utan någon som helt sanningsgrund.
Citera
2018-09-02, 11:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
nej men den har ju mer att borga för än religionen av helt uppenbara anledningar. Vetenskap bygger ju delvis på fakta men även på teorier, till skillnad från religion som bara bygger på teorier som sedan kallas fakta utan någon som helt sanningsgrund.

Visst är vetenskapen överlägsen på sin egen planhalva, men fortfarande gör detta den inte kompetent till att "trumfa" filosofin utanför den vetenskapliga planhalva.

Jag kan rekommendera dig, att du lär dig det mest elementära om båda vetenskapsteori och om logik, metafysik och epistemologi.
Citera
2018-09-02, 11:40
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Tyvärr bygger inte religion alls på teorier!

Religion bygger på
1/ vidskeplighet
2/ hypoteser, dvs insufficienta teser ; undermåliga påståenden som ej kan härledas dvs. utan adekvata källor - men missionerats hårt och länge.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2018-09-02 kl. 11:42.
Citera
2018-09-02, 11:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Att fånga ett påståendes sanningshalt, vars sanningshalt aldrig klargjorts från början, aldrig verifierats och saknar härledning eller ens seriöst hanterats varför sanningshalten i sig hänger i luften, det signalerar en inbyggd förståelsebrist och ansvarslöshet för påståendets orsaksfaktorer - är i sig :

meningslöst

..när redan påståenden i sig saknar rot/härledning men enbart fungerar som kuttersmycke.

det räcker alltså att konstatera att härledning saknas så är det fullgott att ses som någon slags "motbevisning" och DÄRMED är s.k motbevisning infriat/uppfyllt/slutfört.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2018-09-02 kl. 11:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in