2018-07-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Något som slog mig när jag kikade in i tråden "bevisa att gud existerar" var att guds existens varken kan bevisas eller motbevisas.

Så, nu vill jag pröva min tanke, varsågod och försök motbevisa guds existens.

Notera: Vilken guds existens ni väljer att motbevisa spelar ingen roll, vare sig det är den abrahamitiska guden, de hinduistiska gudarna elle åskguden Thors existens.

Vi har varit uppe på Olympus. Zeus var inte där...

Annars ska det nämnas att det är en logisk omöjlighet att bevisa någots icke existens. Du kan tex inte bevisa att det inte finns osynliga enhörningar.
Citera
2018-07-28, 14:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Vi har varit uppe på Olympus. Zeus var inte där...

Annars ska det nämnas att det är en logisk omöjlighet att bevisa någots icke existens. Du kan tex inte bevisa att det inte finns osynliga enhörningar.
Fast det där är inte riktigt sant. Ett krav på vetenskapliga teorier är just att de ska vara falsifierbara.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
Kanske säger t ex teorin att det måste finnas Higgspartiklar inom ett visst massintervall och som kan skapas i laboratorier i tillräckligt energirika kollisioner mellan andra partiklar? Gör man då sådana experiment och det inte blir några Higgspartiklar, ja då har man bevisat att just den sortens Higgspartiklar inte finns. Det är så vi gör inom vetenskap.

På samma sätt bör en vetenskaplig teori om Gud vara falsifierbar.
Citera
2018-07-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fast det där är inte riktigt sant. Ett krav på vetenskapliga teorier är just att de ska vara falsifierbara.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
Kanske säger t ex teorin att det måste finnas Higgspartiklar inom ett visst massintervall och som kan skapas i laboratorier i tillräckligt energirika kollisioner mellan andra partiklar? Gör man då sådana experiment och det inte blir några Higgspartiklar, ja då har man bevisat att just den sortens Higgspartiklar inte finns. Det är så vi gör inom vetenskap.

På samma sätt bör en vetenskaplig teori om Gud vara falsifierbar.

Stämmer. Men gud är inte en vetenskaplig teori. Det är en godnatt saga.
Citera
2018-08-13, 13:40
Medlem
Bra argument för att det inte finnes en Gud

jag behöver råd och tips på vad man kan säga till troende personer så dessa verkligen får sig en tankeställare och börjar inse att det kankse inte behöver finnas en gud.

alltså argument som talar emiot en gudomlig existens.
Citera
2018-08-13, 13:51
Medlem
Keldons avatar
Det är inte så lätt att argumentera mot argumentat att det kan finnas en gud (som du innebär ett högre väsen som skapat människan osv osv).

Det är dock väldigt lätt att argumentera mot de "gudar" som folk hävdar finns. T.ex. de kristna, judarna eller muslimerna. Den abrahamitiska guden tillskrivs ofta egenskaper som allvetande och allseende och evigt god.

Vilket givetivs väcker en massa uppståndelse, ilska och en mängd frågor t.e.x som Epicuros skrev:

“Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?”

― Epicurus

Tänk att på jorden finns det tusentals religioner som beskriver hur världen och deras gud är åtminstone alla utom en, det skulle även kunna vara exakt allihopa, har fel gällande detta.

Alla är ju ateister till de andra religionernas gudar, det är bara det att ateisten tar det ytterligare ett steg längre.
Citera
2018-08-13, 13:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaNyanserAvBajs
jag behöver råd och tips på vad man kan säga till troende personer så dessa verkligen får sig en tankeställare och börjar inse att det kankse inte behöver finnas en gud.

Hur kan du behöva det? Ger ju iaf inte t ex någon mat på bordet. Det betalar ingen hyra. Du behöver det inte i ditt CV. Etc.

Men nog om det. Finns redan en tråd som borde passa:

(FB) Bevisa att gud inte existerar.
Citera
2018-08-13, 14:04
Medlem
crippledmfs avatar
Varför har män bröstvårtor?

Varför finns det skadedjur som inte fyller någon funktion alls i djurlivet?

Två oerhört simpla men konkreta frågor som religiösa människor faktiskt inte har några svar till.
Citera
2018-08-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Varför har män bröstvårtor?

Varför finns det skadedjur som inte fyller någon funktion alls i djurlivet?

Två oerhört simpla men konkreta frågor som religiösa människor faktiskt inte har några svar till.

Skulle se bra sjukt ut om män inte hade bröstvårtor
Sedan så bara för vi människor inte tror att vissa skadedjur inte uppfyller en funktion så betyder det inte att Gud vet.

Tror förövrigt på Gud men följer inte någon religion eller så. Bara upplevt för mycket konstigheter så kan inte förneka längre att det finns högre väsen än oss.

Citat:
Ursprungligen postat av OlikaNyanserAvBajs

Ja du kan ju fråga; har du upplevt något övernaturligt? Många har inte men många har.
Senast redigerad av CB1 2018-08-13 kl. 14:16.
Citera
2018-08-13, 14:16
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Sedan så bara för vi människor inte tror att vissa skadedjur inte uppfyller en funktion så betyder det inte att Gud vet.

Tror förövrigt på Gud men följer inte någon religion eller så. Bara upplevt för mycket konstigheter så kan inte förneka längre att det finns högre väsen än oss.

Så du tror att gud skapade människan och att han gav mannen bröstvårtor "för att det skulle se sjukt ut"? De fyller ingen funktion över huvudtaget, och inte för att vara sådär tråkigt rationell men tror inte gud var så överdrivet utseendefixerad och präglad av en autistisk syn på symmetri.
Citera
2018-08-13, 14:23
Medlem
Keldons avatar
Citat:

Ja du kan ju fråga; har du upplevt något övernaturligt? Många har inte men många har.

Många säger att de har, det är inte samma sak.
Citera
2018-08-13, 14:37
Medlem
Citat:

Hur vet jag om jag upplevt något övernaturligt?
Citera
2018-08-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur vet jag om jag upplevt något övernaturligt?

Och hur skiljer man det från något som är onaturligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in