2018-07-15, 10:45
Medlem
Mogrens avatar
Om Gud nu verkligen existerar så är det väl dags att han slutar upp med sin kurragömmalek. Han skulle till exempel kunna börja med att skriva några gudomliga rader i detta forum. Vad är det som hindrar honom? I annat fall får vi nog dra slutsatsen att han inte existerar.
Citera
2018-07-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Vi kan inte bevisa guds existens eller icke existens.
Gud existerar eller gud existerar inte totalt oberoende av vad vi tror.
Min personliga åsikt är att mänskligheten är mer framgångsrik med en tro på gud än en icketro på gud.
(med gud menar jag Abrahams gud, altså judendom kristendom och islam, även om jag ogillar islam)
Så även något du ogillar är bättre att tro på, än att inte vara troende öht?
Om alla skulle följa Jehovas Vittnen eller Westboro baptist church (t.ex.) version av Gud, varför skulle mänskligheten vara mer framgångsrik då? Förklara gärna.
Skulle samhällen med sharialagar vara mer framgångsrik?
Citera
2018-07-15, 12:41
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så även något du ogillar är bättre att tro på, än att inte vara troende öht?
Om alla skulle följa Jehovas Vittnen eller Westboro baptist church (t.ex.) version av Gud, varför skulle mänskligheten vara mer framgångsrik då? Förklara gärna.
Skulle samhällen med sharialagar vara mer framgångsrik?
Det är ju bara o se vilka länder och folk som varit mest framgångsrika. I stort sätt alla har en religiös grund. Om ateism hade varit ett framgångskoncept så tycker man de borde komma på något bättre.
Att Sverige nu har en majoritet ateister betyder inte att det var ateismen som byggde landet. Tvärt om skulle jag säga att det är ateismen som leder till dess förfall.
Citera
2018-07-15, 12:56
Medlem
Citat:
Det är ju bara o se vilka länder och folk som varit mest framgångsrika. I stort sätt alla har en religiös grund. Om ateism hade varit ett framgångskoncept så tycker man de borde komma på något bättre.
Att Sverige nu har en majoritet ateister betyder inte att det var ateismen som byggde landet. Tvärt om skulle jag säga att det är ateismen som leder till dess förfall.
Vilka ateistiska, rent historikt, länder jämför du med? Nämn några?
Själv tror jag att de flesta länder varit religiös, och då är det ju inte konstigt att även dessa är de mest framgångsrika.
Och ateism är ingenting. Det är bara svaret på en enda fråga (tror du på någon gud).
Det kan ju vara så att vissa länder blivit framgångsrik trots religion, inte tack vare religion.
Många länder i mellanöstern är starkt religiös, är det alltså så du definierar ”framgångsrik”?
Citera
2018-07-15, 13:06
Medlem
Citat:
Vilka ateistiska, rent historikt, länder jämför du med? Nämn några?
Själv tror jag att de flesta länder varit religiös, och då är det ju inte konstigt att även dessa är de mest framgångsrika.
Och ateism är ingenting. Det är bara svaret på en enda fråga (tror du på någon gud).
Det kan ju vara så att vissa länder blivit framgångsrik trots religion, inte tack vare religion.
Många länder i mellanöstern är starkt religiös, är det alltså så du definierar ”framgångsrik”?
Det är min poäng. Det finns inga länder byggda på ateism för det är inget framgångsrikt sätt att bygga ett land på.
Citera
2018-07-15, 13:09
Medlem
Citat:
Det är min poäng. Det finns inga länder byggda på ateism för det är inget framgångsrikt sätt att bygga ett land på.
Hur vet du det?
Citera
2018-07-15, 13:15
Medlem
Citat:
Hur vet du det?
Sovjet unionen är ett ganska bra exempel.
Citera
2018-07-15, 13:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så varför pratas det om lejon i skogen?

En liknelse.
Citera
2018-07-15, 14:02
Medlem
Citat:
Sovjet unionen är ett ganska bra exempel.
Jag ser Stalinism som en slags religion. Dessutom var Sovjet en stormakt. Så du får nog definiera ”framgångsrikt” ?
Jag tror sekularisering har varit framgångsrikt för de flesta länder.
Men eftersom ”kyrkan” ofta var rik, så var de ju framgångsrik. Det är ganska lätt att göra den bästa musiken, finaste byggnaderna, finaste målningarna, o.s.v. om man har pengarna.

Men om vi tänker så här:
Vill du hellre ha sjukhus med läkare utbildad inom senaste medicinen, eller vill du ha sjukhus med ”healing” och bön?
Vill du ha lagar som favoriserar de som har en viss gudstro, eller ska lagen vara för alla?
Vill du ha lagar enligt religiös skrift, typ sharialagar?
Citera
2018-07-15, 15:47
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
En liknelse.
Nej du missar poängen, om det garanterat inte finns några lejon i skogen varför skulle då folk börja spekulera om lejon i skogen?
Citera
2018-07-15, 18:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Nej du missar poängen, om det garanterat inte finns några lejon i skogen varför skulle då folk börja spekulera om lejon i skogen?

Hur vet man garanterat att det inte finns lejon i skogen? Inte ens om man letar igenom hela skogen utan att hitta några kan man vara säker på det. Lejonen kan ju flytta sig till platser man redan undersökt.
Så, finns det lejon i skogen? Ingen vet. Finns gud? Ingen vet. Finns det spår av lejon i skogen, finns det några indikationer på att lejon skulle finnas? Nej. Samma sak med gud. Inte det minsta spår, ingenting.

Så att tro på gud och att tro på att det finns lejon i skogen har rätt stora likheter.
Citera
2018-07-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hur vet man garanterat att det inte finns lejon i skogen? Inte ens om man letar igenom hela skogen utan att hitta några kan man vara säker på det. Lejonen kan ju flytta sig till platser man redan undersökt.
Så, finns det lejon i skogen? Ingen vet. Finns gud? Ingen vet. Finns det spår av lejon i skogen, finns det några indikationer på att lejon skulle finnas? Nej. Samma sak med gud. Inte det minsta spår, ingenting.

Så att tro på gud och att tro på att det finns lejon i skogen har rätt stora likheter.
Ja, frågan är varför man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in