Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Lite halvt OT så är bilderna på den här sidan ganska intressanta
http://www.giantbomb.com/profile/aperturesilence/a-relative-size-comparison-of-game-world-maps-fascinating/30-49712/
Rätt kass upplösning men man får ändå ett hyfsat storleksperspektiv.
Intressanta bilder, men jag undrar hur jämförelserna är gjorda. Jag har lirat väldigt mycket GTA SA och en hel del Burnout Paradise. Jag skulle jämställa stadsdelen i Burnout med Los Santos (ev lite mindre tom.) och landsbygden med landsbygden kring Los Santos och San Fiero tillsammans. Sen är ju huvudvägarna i Burnout tre gånger så tjocka som motorvägarna i SA på kartan... Hade varit roligt att se hur stort Skyrim är i förhållande till de kartorna f.ö.
Anledningen till att det känns så är förstås att man, i Burnout, alltid sitter i en bil som dessutom oftast är jävigt snabb. I GTA IV löste Rockstar storhetskänslan bland annat genom att göra bilarna sjukt tröga, genom att man sladdade 20 varv så fort man körde på en vägkon samt att man kunde få polisen efter sig för idiotsaker. På det viset tog det en evighet att komma till målet. Jag skulle vilja ha storhetskänslan från GTA SA, där man oftast är koncentrerad på ett distrikt åt gången (och lär sig vägarna utantill snabbare).
Det jag menar är alltså att inte bara kartan avgör hur "stort" spelet blir, det händer minst lika mycket på upplägget. Intressanta bilder dock.