Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
I bil ser man ju bara huven. Att se first person sa jag ju var kul i ett bilspel och alltså inte något krigsspel. Dessutom är det skoj även i Skyrim och Dead Island. Inte heller krigsspel. Om GTA skulle vara GTA så skulle vi fortfarande se uppifrån. Alltså börjar det bli dags att uvecklas ytterligare. Och att ha valmöjligheten att se 3rd person eller 1st person skadar ju för fan ingen.
GTA är ingen, och har aldrig varit en renodlad shooter där huvudfokus endast ligger på det man för tillfället gör. Det är ett spel som hela tiden strävar efter att göra världen man lever i så levande som möjligt. Det händer mycket omkring dig hela tiden och därför skulle hela atmosfären gå förlorad om man blev begränsad till förstapersonsvy. Det skulle vara som att gå med skygglappar på sig på gatan. Du skulle gå miste om så mycket detaljer på så vis och då skulle det inte längre kännas som GTA.
Jag vet inte hur andra spelar, men jag älskar att zooma ut vyn när jag kör bil på gatorna och sedan styra kameran med musen i 360 för att se vad som händer vid sidan och bakom mig. Speciellt om jag är jagad av polisen och vill se ifall de krockat i andra bilar när jag sicksackar fram på motorvägen. Att hela tiden kunna se vad konsekvenserna blir av det man gör är en stor del av charmen med GTA. Det skulle inte längre vara samma sak om du var låst till förstapersonvy.