Citat:
Ursprungligen postat av Medve
Vilken tid utspelar sig gudfadern på? 60-70?
Gudfadern kom ut -72, och den utspelar sig i samtiden.
Känns som hela grejen i "the GTA-universe" är att parodisera kapitalistsamhället "white America", alltså allt det negativa världsmedia har fokuserat på sedan elfte september. Det samhället tror jag inte fanns på samma nivå under 50/60/70-talet utan höll då på att formas. På riktigt tog det ju fart runt 1980-talet.
Visst var det ett åt helvete samhälle med all maktkorruption, dubbelmoral osv. men å andra sidan vilket rockstar-fan kan relatera till det idag? Hur stor är gruppen 50-talister som spelar GTA? 60-talister? Större delen spelare som förstår spelens parodier är ju från "Fight Club-generationen" om ni fattar vad jag menar. Allt jag tror mig veta om 50/60/70-talets USA har jag lärt mig från historieböckerna, och de skrevs ju också till viss del av "vinnarna" i kalla kriget.. Jag tror det är svårt att uppskatta ett spel lika mycket om man inte är lika nära eran det skildrar eftersom man då inte har någon upplevd kunskap att utgå ifrån. Jag tror R* kommer att tänka kontemporärt med kommande spel.