2010-01-28, 11:38
Medlem
Calle-ninjas avatar
Tvärtom känner jag mig väldigt betydelsefull!
Jag lever och här hyffsat medveten om min existens vilket är helt otroligt med tanke på hur mycket som inte är ett dugg medveten om något. Att man själv har fått någon sorts position som observant är väldigt väldigt intressant..

Och det ger ju (om även oöverskådligt) mått på hur lite man själv vet och förstår.
Så det ger ju väldigt mycket utrymme för spekulation.

Värre hade det varit utifall jorden var platt med en fast stjärnhimmel och that's it.. DÅ hade jag känt mig hjälplös.
Citera
2010-01-28, 11:54
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Men då kan man tro att myrorna har meningslösa liv. Vad säger att det är meningslöst bara för att de är små? Hade det varit mer meningsfullt om de hade täckt halva universum? Deras liv är ju meningsfulla och det vet de själva om. Samma sak för oss. Bara att bygga en myrstack hela livet för en drottning hade inte jag sett som meningsfullt. Men det hade kanske någon annan gjort. Det är vad som gör det meningsfullt med sitt liv, det man finner själv, inte det du eller andra finner för mig..
Citera
2010-01-28, 12:50
Medlem
MegaBrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syxelin
Det beror väl helt på hur saker och ting fungerar i den lilla, lilla världen. Menar, är människorna på apstadiet? Eller har de moderna villkor? För en individ, och andra, skulle meningsfullhet vara att lösa problemet.

Dessutom kanske individen bedömer vilket val av livsväg som betyder mest och se, den upplever tanken om att lösa problemet med trängsel som en handling av "högre" värde och den att endast stå och trängas som lägre. Därmed tycks en urskiljning (tämligen dålig men tjänar sitt syfte) i vad som kan beaktas som "värdefullt" och därmed meningsfullt.

Ni som känner igen det tankesättet, använder jag det fel måhända?
Vad jag menade var att det inte behöver vara mer eller mindre meningsfullt vare sig världen är stor eller liten. Jag tycker att du beskriver det bra. Att lösa problem ger mening, right?

Själv tycker jag att filmen gör så att livet känns meningsfullt. Bara det att kartläggningen är så långt gången att man kan se på hela universum utzoomat till den grad att det får plats i den lilla Youtube-skärmen ger ju intrycket av att det inte är så förskräckligt vidsträckt, om nu vidsträckthet är det som får en att känna sig obetydlig.
Citera
2010-01-30, 16:33
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Förlåt för att jag postat det här i en mastodonttråd redan men jag vill seriöst ha kritik. Jag vet att det knappast är något "wow"-ögonblick, det här känns lite som matematik där jag förklarar runt svaret och bara kommer fram till att det inte finns något svar. Men ÄNDÅ känns det relativt konkret i relation till mycket annat.

Fråga: Är meningen med livet upp till var och en att finna?

Meningen med livet är två ord i relation med varandra. Förverkligande. Tid.
Tid är viktigare än allt, viktigare än pengar och kärlek. Allting kretsar kring tid. Tiden läker alla sår. Tid är också en bra parallell till djuren som inte alls är medvetna om tid på samma sätt, alltså finner dom sin mening med livet i att slippa tänka på meningen med livet och bara existera. (nu borträknar jag oss medvetna om vår egen existens-människor från djur)
Vi är så medvetna om våra begränsningar att det ger oss ångest, tidsmässigt syftar jag på här. Även om ångest återkommer. Tid ger ångest, tid ger regleringar som vi inte kan påverka, vi bygger långsiktigt för att hantera tiden men livet är likväl så skört att det knappast är något värt. Att leva i nuet är absurt dessutom om det kan komma att finnas nya nu'n i 50 år då du får ta konsekvenser.

Förverkligande. Meningen med livet kretsar kring det. Notera verkligen min avsaknad av ordet själv innan. Att förverkliga sig själv är antagligen många människors personliga mening med livet, men just ordet förverkligande är heligt här. Att åstadkomma saker är syftet med vår existens. Tänk kollektivism, tänk vänskap, kärlek, avla små skitungar. Tänk bygga bilar och använda dom för att tävla i "meningslösa" race. Tänk att installera kameror i ett hus där du betalar människor för att leva för att låta andra få en inblick i deras liv när dom knullar. (Big brother) Där har vi det som gör oss till dom vi är, förmågan att göra mer än att överleva. Förmågan att vara som vandrande simmar. Förverkligande är också att hitta sin roll i världen, som chaufför eller städare, som rockstjärna eller hora. Alla har en roll dom spelar för världen och tillför mer eller mindre direkt, lika mycket indirekt. (Alla kan inte vara rockstjärnor, alltså krävs det ett visst antal städare för att lilla Conny ska få stå på scen med sin triangel och headbanga)

Förverkligande innefattar också erfarenheter, lärdomar. Att lära sig språk, bo på olika ställen, samlaga med olika individer från jordens alla hörn, ta bort folks rätt att självförverkliga (möörda) eller bara vara ett svin (Hålla på AIK).

Sen har vi barnavlingen som verkligen är sammankopplad med tid, du kan inte leva för alltid, men dina gener kan. Du kan ha någon liten parvel du kan lära ut dina visdomsord till, någon som ska rädda världen från dekadens med dig som lärare.

Meningen med livet är INTE att göra så mycket som möjligt i ren panik. Meningen är att finna sin jävla fucking roll i den världen vi lever i, vad den nu är. Om du så måste ta ditt liv för du mår så dåligt över din roll, då är det din nya roll, att dö.. FÖR MÄNSKLIGHETEN.

1. Släpp inte barndomen, naiviteten du hade då kommer aldrig tillbaka. Det är det vackraste du någonsin haft (Om du inte haft Charizard i din pokemon-samling)

2. Känn ingen onödig (...) press, att slappa och dagdriva och grubbla över vad du tror är irrelevanta saker är inte irrelevant trots allt. (La jag till den punkten för att gynna mig själv och det jag gör för mycket? ja)

Hälften av det du skriver är rappakalja, och den andra hälften motsäger den första. Hur har du ens kommit fram till detta?
Citera
2010-01-31, 00:24
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagtarenpaj
Enligt min mening är "livet" en långvarig kemisk process som därmed varken har mening eller syfte likt kondensation varken har mening eller syfte utan beror enbart på universums "lagar".

+1

Det är det hela. Meningar existerar inte i någon objektiv bemärkelse.
Citera
2010-01-31, 10:13
Medlem
Alla svar på frågan "Vad är meningen med livet" blir till rapakalja, eftersom själva frågan är rapakalja. Några exempel på rapakaljafrågor:

Vad är meningen med att himlen är blå?
Vad är meningen med att det ingår 7 stjärnor i Karlavagnen?
Vad är meningen med att Italien ser ut som en stövel?
Vad är meningen med att bly smälter vid 328 grader?
Vad är meningen med livet?
Citera
2010-02-08, 15:22
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommy-la
Alla svar på frågan "Vad är meningen med livet" blir till rapakalja, eftersom själva frågan är rapakalja. Några exempel på rapakaljafrågor:

Vad är meningen med att himlen är blå?
Vad är meningen med att det ingår 7 stjärnor i Karlavagnen?
Vad är meningen med att Italien ser ut som en stövel?
Vad är meningen med att bly smälter vid 328 grader?
Vad är meningen med livet?
Tycker du är ute på hal is en aning.
Varför är frågan rapakalja när man ifrågasätter syftet med ENS EGET liv? Att ifrågasätta formen på ett land eller fysik / kemi är inte speciellt relevant eftersom det snarare handlar om att "lära sig" dom redan existerande reglerna som gäller.

Att försöka hitta ett syfte med sin existens däremot är väldigt mycket mer relevant eftersom livet är allt vi har och vi inte vill leva för ingenting.

Rapakalja-fråga : Varför ifrågasätter man inte ifrågasättandet av någons ifrågasättande när personen blir ifrågasatt?
Citera
2010-03-17, 12:11
Medlem
McCarthy01s avatar
Förstår inte varför så många "filosofer" frågar sig vad meningen med livet är, när det mest uppenbara syftet borde vara att leva det och njuta till fullo.
Citera
2010-03-17, 18:06
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotdang
Ska använda klassikern igen; 42

fan du han före mig xD

aja plan B

"meningen med livet är att knulla"
Citera
2010-03-17, 22:29
Medlem
nevermindzs avatar
"Mening" är subjektivt så det är väl upp till var och ens livsåskådning, men det närmaste vi kan komma syftet med vår existens är att föra vidare våra gener, men det är egentligen inte ens ett syfte, anledningen till att vi finns är att våra gener varit bra på att reproducera sig.
Citera
2010-03-17, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Om du inte vet varför du lever så får du väl ta reda på det. Fast om du anser att du inte kan veta varför du lever vidare, och samtidigt har den där människosynen, ligger väl självmordet rätt nära till hands.
För tusan, uppmana aldrig en människa att begå självmord - moral!
Citera
2010-03-18, 00:25
Medlem
Meningen med livet... Det är inget vi har det är något vi får, genom att hjälpa andra att utvecklas och söka vägar att göra världen bättre. Jag tror först vi hittat ett sätt att bidra något kan vi finna meningen. Så meningen med livet ser jag inte som något komplicerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in