2010-07-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Ah skitsamma då. Politisk inställning på motsatt sida av anarkism typ. De brukar tycka att egoism och framför allt kapital (i form av sedlar och mynt) är grunden för att mänskligheten ska överleva.

Citat:
Ursprungligen postat av baabamaa
Jag kom på nånting liknande när jag hade rökt en pipa hasch, och jag tyckte det var så viktigt att jag skrev ner det.

Livets mening är att utforska och lära sig om sin omgivning, eftersom man då kan berätta om vad man upplevt åt andra människor som sprider kunskapen. Det här är medvetandets evolution.

Man blir så jävla smart av en holk!! Inte riktigt så smart idag när jag läser det, men hade du sagt det där till mig för några dagar sedan så jävlar... Tyvärr brukar jag glömma början av alla mina smarta grejer innan jag ens tänkt klart dem :/
Citera
2010-07-08, 14:07
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
Upplevelse, är allting. Hela ditt och mitt liv formas av upplevelser och att vi resonerar kring upplevelser.

Allting vi gör, allting vi vill göra beror helt och hållet på upplevelse. Det finns inte riktig altruism, utan allting går ut på egoism och alla människor utgår från egoism. Maria Wetterstrand, jag, du, Fredrik Reinfeldt, Mona sahlin, alla är egoister, alla!

Om jag är rädd om livet för barnen i Afrika så är jag det av egoistiska skäl, jag bryr mig om barnen, för att jag bryr mig om mig. Det är helt enkelt så att jag vill få en bra upplevelse och det får jag genom att se dessa barn att må bra eller veta/tro att något bra händer med barnen.

Anledningen till att jag har sex om jag är ute efter barn är också egoism. Jag vill få en ny upplevelse och jag tror att den upplevelsen är så bra att min vilja gör att jag vill ha barn.

Om jag blir tillfångatagen så försöker jag att frigöra mig för att jag vill ha en bättre upplevelse än två pistoler riktade mot mitt huvud, den upplevelsen är dålig och därför vill jag komma ur den.

Det finns triljardtals om inte mer upplevelser människan stöter på varje dag, att ljuset riktas mot det jag beskådar i en viss vinkel i en viss stund med det objektets utseende får min hjärna att tänka. Ljuset förändras ständigt, observationerna blir annorlunda, det händer massor av saker med det jag observerar.

Man bygger sina tankar helt och hållet på upplevda upplevelser och framtida upplevelser, anledningen till att jag vill ha ett bra betyg på provet kan vara massor. Jag kanske vill att mina föräldrar ska bli glada och det gör att jag tror att det ger mig en bättre upplevelse. Jag kanske vill ha en bättre framtid och därför försöker jag justera provresultatet genom att vara bättre på frågorna så att min lärare upplever bättre svar och sätter ett bättre betyg. Vilket gör att jag får en glad upplevelse och min framtid blir en mångfald av bättre upplevelser.

Därför är förmodligen dödandet av en annan människa det värsta man kan göra mot en annan person. Den personen kommer förmodligen aldrig kunna uppleva mer saker någon gång och det är upplevelser som är så fantastiskt och gör livet till ett liv.

Så nu när du vet hur kan detta hjälpa dig tror du?
Citera
2010-07-08, 14:11
Medlem
trobots avatar
Citat:
Ah skitsamma då. Politisk inställning på motsatt sida av anarkism typ. De brukar tycka att egoism och framför allt kapital (i form av sedlar och mynt) är grunden för att mänskligheten ska överleva.
Ok då vet jag Personligen tycker jag att pengar är det sjukaste människan har uppfunnit. I vilket fack det placerar mig i vet/bryr jag mig faktiskt inte om
Citera
2010-07-08, 14:17
Bannlyst
Meningen med livet är egentligen det djuriska, att para sig, försvara, äta, sova ja hela den biten, egentligen så behövs det inte mycket mer än så i ett liv, för vi alla är egentligen djur, djur som har satts i ett påhittat samhälle, det är förklaringen till varför vi är så egoistiska mot varandra, varför exakt alla är det, varför vi går runt på stan och slåss, allt för att vi är djur, i detta samhälle så ses du som en sjuk individ om du mördar någon annan, men det är ärligt talat något som inte någon av oss kan stå för, för vi är djur, vi är inget unikt under, vi är djur, precis som tigrar, zebror, elefanter, ja vi är djur som dem, och det finns inget som heter människor och djur, utan allt är liv, en jord och flera olika liv, och varje liv hjälper jorden på sitt sätt att gå vidare, dock så är det fördömt att människan har gått så långt så ett samhälle har skapats, vi människor mår inte bra av det eftersom att vi mår som bäst när vi får leva som alla andra varelser, inte under politiker och en massa regler, det krossar vårt naturliga helt och hållet.

Politik, internet, musik, samhällsregler, fotboll, domstolar och fängelse (Tillhör samhällsregler), ja det är bara några exempel på vad som människan har lagt till i vad vi kallar meningen med livet, men inget av de behövs eller är meningen med att vi finns, hur vi lever skall inte följas av onaturliga ting, det enda som behövs är det naturliga, vi trivs faktiskt allra bäst om vi alla hade levt endast efter det naturliga, man är sällan uttråkad, och depression och relationer är inget att tala om, egoism är även det tillåtet, då mår vi ärligt talat som bäst, nu när allt har blivit så onaturligt och religioner har skapats så är det inte konstigt att alla människor går runt och är både självmordsbenägna och jämnt och ständigt funderar på varför dem finns, ja det är sanningen, ja usch säger jag bara.
Citera
2010-07-08, 14:17
Medlem
Screwattacks avatar
Nja det är ju inga nya tankar, men det är ett intressant sätt att koppla egoism till determinism!

Låter helt enkelt som om du flummat fram en skön förening av egoism och determinism här, men meningen med livet... Tja, det är ju ett sätt att se det. Fast det blir ju problematiskt om man börjar motivera och resonera kring människors handlande utefter din teori.
Citera
2010-07-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohmana
Detta är inte meningen med livet. Utan det är livet. Du har inte svarat på meningen med livet överhuvudtaget.

Vissa argumenterar att vi reinkarnerar för att våra "själar" ska lära oss nya saker för att slutligen uppgå i Nirvana (finns fler namn för det). Det kanske är meningen. Eftersom existensen är så jävla komplex ställer jag mig öppen till det här. Så... jag är öppen för att kanske finns ingen mening, eller så finns en högre mening, vilken går ut på en spirituell utveckling mot att bli en mer utvecklad själ (att bli upplyst).

Eller så finns ingen mening alls. Dunno. Jag gillar dock att tro att det finns en högre mening. Det hjälper mig att ha det trossystemet, så varför inte

Att det skulle vara de två enda alternativen håller jag inte med om, men första meningen ang. TS startinlägg var perfekt. Det var något sådant jag ville ha fram men kunde inte formulera det ordentligt.
Citera
2010-07-08, 14:20
Medlem
Citat:
Att det skulle vara de två enda alternativen håller jag inte med om, men första meningen ang. TS startinlägg var perfekt. Det var något sådant jag ville ha fram men kunde inte formulera det ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Meningen med livet är egentligen det djuriska, att para sig, försvara, äta, sova ja hela den biten, egentligen så behövs det inte mycket mer än så i ett liv, för vi alla är egentligen djur, djur som har satts i ett påhittat samhälle, det är förklaringen till varför vi är så egoistiska mot varandra, varför exakt alla är det, varför vi går runt på stan och slåss, allt för att vi är djur, i detta samhälle så ses du som en sjuk individ om du mördar någon annan, men det är ärligt talat något som inte någon av oss kan stå för, för vi är djur, vi är inget unikt under, vi är djur, precis som tigrar, zebror, elefanter, ja vi är djur som dem, och det finns inget som heter människor och djur, utan allt är liv, en jord och flera olika liv, och varje liv hjälper jorden på sitt sätt att gå vidare, dock så är det fördömt att människan har gått så långt så ett samhälle har skapats, vi människor mår inte bra av det eftersom att vi mår som bäst när vi får leva som alla andra varelser, inte under politiker och en massa regler, det krossar vårt naturliga helt och hållet.

Mm, men det är ju inte heller meningen med livet, utan åter igen så är det bara livet.
Citera
2010-07-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto

Politik, internet, musik, samhällsregler, fotboll, domstolar och fängelse (Tillhör samhällsregler), ja det är bara några exempel på vad som människan har lagt till i vad vi kallar meningen med livet, men inget av de behövs eller är meningen med att vi finns, hur vi lever skall inte följas av onaturliga ting, det enda som behövs är det naturliga, vi trivs faktiskt allra bäst om vi alla hade levt endast efter det naturliga, man är sällan uttråkad, och depression och relationer är inget att tala om, egoism är även det tillåtet, då mår vi ärligt talat som bäst, nu när allt har blivit så onaturligt och religioner har skapats så är det inte konstigt att alla människor går runt och är både självmordsbenägna och jämnt och ständigt funderar på varför dem finns, ja det är sanningen, ja usch säger jag bara.
good one. Kanske borde alla acceptera sin reptilnatur.
Citera
2010-07-08, 14:28
Medlem
trobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baabamaa
Livets mening är att utforska och lära sig om sin omgivning, eftersom man då kan berätta om vad man upplevt åt andra människor som sprider kunskapen. Det här är medvetandets evolution.
Jag gillar! Även om det inte är meningen med livet så ger ju tankesättet en mening med livet iaf
Citera
2010-07-08, 14:30
Medlem
Skogstobbes avatar
Nej
Citera
2010-07-08, 14:32
Medlem
InnocentWar1s avatar
Meningen med livet är att söka efter meningen med livet. Att hela tiden hitta nya förklaringar på det som sker och inte sker. Det är därför vi aldrig klarar av att permanent vara tacksamma för att ingenting händer.
Citera
2010-07-08, 14:43
Medlem
Fy fan vilken jävla tramstråd. Det var ett tag sedan jag besökte Filosofiforumet, men är det verkligen på den här nivån det ligger idag? 10 sidor på 11 timmar mitt i natten i en otroligt undermålig tråd. Fy fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in