2009-12-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_algot
Jag förstår lite mer nu när jag läser ditt inlägg igen, men inte allting, speciellt inte delen om TRO.

Om vi och våra gener är ovissa om vad vi vill kan vi inte vara skapade med något gudomligt syfte, om syftet inte är att se hur vi utvecklas. Då är vår mening i livet att utvecklas, som då är att vara lyckliga.

Så har jag skrivit om TRO, mitt huvudbudskap är att våra gener inte är förprogrammerade till någonting, vi uppstod ur "ursoppan" och därifrån har generna utvecklats osv. Om man nu tror på evolutionen så påvisar det att religioner som menar att "gud" har skapat oss har fel. Eftersom om det var så att gud hade skapat oss hade vi varit förprogrammerade för att vara just människor. Bevisen man ser genom att studera gener är att vi är nära släkt med apor påvisar att dom har fel.
Citera
2009-12-10, 17:36
Medlem
krachons avatar
Meningen med livet.....

...är att ge livet mening. Ok?

Alltså! Det du bestämmer är meningsfullt, om du inte lyckas uppnå detta, känns livet misslyckat.

Vad göra?

Jo! Du korrigerar definitionen av "meningen med livet" så att den bättre passar dina förutsättningar, dvs mål & medel.

Nu har du vips en annan mening med livet, som då kanske är lättare att uppfylla = nu har livet mening = du mår bra = är lycklig!!!

Capisce!!!!
Citera
2009-12-10, 23:08
Medlem
mr_algots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar001
Om vi och våra gener är ovissa om vad vi vill kan vi inte vara skapade med något gudomligt syfte, om syftet inte är att se hur vi utvecklas. Då är vår mening i livet att utvecklas, som då är att vara lyckliga.

Så har jag skrivit om TRO, mitt huvudbudskap är att våra gener inte är förprogrammerade till någonting, vi uppstod ur "ursoppan" och därifrån har generna utvecklats osv. Om man nu tror på evolutionen så påvisar det att religioner som menar att "gud" har skapat oss har fel. Eftersom om det var så att gud hade skapat oss hade vi varit förprogrammerade för att vara just människor. Bevisen man ser genom att studera gener är att vi är nära släkt med apor påvisar att dom har fel.

Nånting jag inte riktigt förstår är när evolutionen började utveckla ett samvete. Ett beteende där man hjälper andra utan att vinna på det själv, kanske tom. förlora på det (resursmässigt) borde ju vara en svaghet evolutionärt?
Citera
2009-12-10, 23:33
Medlem
Bulbasaurs avatar
Citat:
Nånting jag inte riktigt förstår är när evolutionen började utveckla ett samvete. Ett beteende där man hjälper andra utan att vinna på det själv, kanske tom. förlora på det (resursmässigt) borde ju vara en svaghet evolutionärt?

Var det verkligen evolutionen som utvecklade ett samvete då?
Kan det inte vara inlärt?
Människor som, låt oss säga, blir slagna som barn har väl oftast mindre empati (tycker dessa hänger ihop) än människor med en "normal" uppväxt, iallafall enligt min erfarenhet?
Citera
2009-12-11, 00:19
Medlem
Citat:

Det är sant, en bra fråga att ställa. Varför överhuvud taget utvecklas? Det har att göra med att organismen i fråga vill överleva, den måste skydda sig mot andra organismer osv... vad menar du med ett beteende där man hjälper andra?
Citera
2009-12-11, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krachon
...är att ge livet mening. Ok?

Alltså! Det du bestämmer är meningsfullt, om du inte lyckas uppnå detta, känns livet misslyckat.

Vad göra?

Jo! Du korrigerar definitionen av "meningen med livet" så att den bättre passar dina förutsättningar, dvs mål & medel.

Nu har du vips en annan mening med livet, som då kanske är lättare att uppfylla = nu har livet mening = du mår bra = är lycklig!!!

Capisce!!!!

Du är inne på fel spår... det är inte riktigt vad det handlar om
Citera
2009-12-11, 11:26
Medlem
mr_algots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar001
Det är sant, en bra fråga att ställa. Varför överhuvud taget utvecklas? Det har att göra med att organismen i fråga vill överleva, den måste skydda sig mot andra organismer osv... vad menar du med ett beteende där man hjälper andra?

Skulle du välja att en familj i... typ tyskland skulle bli avrättade om du fick 1000 spänn för det beslutet. Du skulle vara fullständigt annonym såklart.

Om du inte är dum i huvet så svarar du nej. Men egentligen, det enda du skulle tjäna på är egentligen att ta den där tusenlappen, men då är samvetet där och sätter stopp för det.

Jag kan förstå att en hel art klarar sej bättre om det finns en etiskt beteende däri. Men för individen borde de som i historien tagit pengarna ha klarat sej bättre?

Kan ju säga att jag själv är troende och tror att vårat samvete är något som kan begrundas som gudomligt.
Citera
2009-12-11, 20:53
Medlem
Citat:

Kan ju säga att jag själv är troende och tror att vårat samvete är något som kan begrundas som gudomligt.

Jag förstår hur du menar, att det är någon sorts kollektivt syfte eller i alla fall sammanhållning. Vilken livsåskådning har du? Religion?
Citera
2009-12-12, 10:40
Medlem
BetweenTheBarss avatar
Life is just a ride?

Hej svårmodiga hörnan på fb

Jag har fastnat för en komiker vid namn Bill Hicks.
Han är inte en komiker i vanlig bemärkelse utan tar upp större frågor, t ex simplifierar han en teori om meningen med livet i klippet som jag ämnar diskutera.
:: http://www.youtube.com/watch?v=Q95kX_EP2Nk

Don't worry don't be afraid- ever- because... this is just a ride.

Vad är det för insikt han snackar om? Vilka människor är det som har förstått detta och inte uppskattas av samhället?
Citera
2009-12-12, 14:21
Medlem
excelsiss avatar
Trådar sammanfogade

/mod
Citera
2009-12-12, 15:31
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetweenTheBars
Hej svårmodiga hörnan på fb

Jag har fastnat för en komiker vid namn Bill Hicks.
Han är inte en komiker i vanlig bemärkelse utan tar upp större frågor, t ex simplifierar han en teori om meningen med livet i klippet som jag ämnar diskutera.
:: http://www.youtube.com/watch?v=Q95kX_EP2Nk

Don't worry don't be afraid- ever- because... this is just a ride.

Vad är det för insikt han snackar om? Vilka människor är det som har förstått detta och inte uppskattas av samhället?

Hehe, vem har inte fastnat för Bill Hicks?

Angående vad han säger i det där klippet (som, tror jag, spelades in nån gång 1992) så pratar han om att jordelivet bara är en resa, en åktur, och det stämmer väl mer eller mindre

Som han säger tidigare i samma show (och under många andra framträdanden också (del av rutinen, liksom )):

Citat:
Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a low vibration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively. There's no such thing as death, life is only a dream and we are the imagination of ourselves.

Med andra ord, Hicks är väldigt inspirerad av vad man kan inse om verkligheten genom att ta (extrema mängder av) starka psykedeliska droger.

Detta återspeglas även senare, då han i juni/juli/augusti nån gång 1993 får veta att han har pankreatisk cancer (bukspottskörtelcancer eller vare är ^^) och tar 5 gram torkade svampar ute i naturen nånstans i texas:

http://www.youtube.com/watch?v=YW31ruQG1Xk

Del av hans album "Rant in E-Minor", väldigt intressant Men sammanfattningsvis är det ungefär den här uppfattningen han snackar om med citat du bidrog med ovan.

Jag tror dock inte det är ALLTFÖR många människor som har förstått det. Däremot forskar/undersöker jag väldigt mycket kring nära-döden upplevelser, och dessa människor kommer generellt sett också till den där slutsatsen.

Finns så mycket mer att säga, men låter dej få ordet igen nu

Hoppas jag har förtydligtgjort nånting

Kramar
Citera
2009-12-12, 17:19
Medlem
Du har fått en existens, och vad du gör med den är ditt eget val. Med andra ord är det ens egena ansvar att skapa sin egen mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in