Citat:
Ursprungligen postat av BetweenTheBars
Hej svårmodiga hörnan på fb
Jag har fastnat för en komiker vid namn Bill Hicks.
Han är inte en komiker i vanlig bemärkelse utan tar upp större frågor, t ex simplifierar han en teori om meningen med livet i klippet som jag ämnar diskutera.
::
http://www.youtube.com/watch?v=Q95kX_EP2Nk
Don't worry don't be afraid- ever- because... this is just a ride.
Vad är det för insikt han snackar om? Vilka människor är det som har förstått detta och inte uppskattas av samhället?
Hehe, vem har inte fastnat för Bill Hicks?
Angående vad han säger i det där klippet (som, tror jag, spelades in nån gång 1992) så pratar han om att jordelivet bara är en resa, en åktur, och det stämmer väl mer eller mindre
Som han säger tidigare i samma show (och under många andra framträdanden också (del av rutinen, liksom

)):
Citat:
Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a low vibration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively. There's no such thing as death, life is only a dream and we are the imagination of ourselves.
Med andra ord, Hicks är väldigt inspirerad av vad man kan inse om verkligheten genom att ta (extrema mängder av) starka psykedeliska droger.
Detta återspeglas även senare, då han i juni/juli/augusti nån gång 1993 får veta att han har pankreatisk cancer (bukspottskörtelcancer eller vare är ^^) och tar 5 gram torkade svampar ute i naturen nånstans i texas:
http://www.youtube.com/watch?v=YW31ruQG1Xk
Del av hans album "Rant in E-Minor", väldigt intressant

Men sammanfattningsvis är det ungefär den här uppfattningen han snackar om med citat du bidrog med ovan.
Jag tror dock inte det är ALLTFÖR många människor som har förstått det. Däremot forskar/undersöker jag väldigt mycket kring nära-döden upplevelser, och dessa människor kommer generellt sett också till den där slutsatsen.
Finns så mycket mer att säga, men låter dej få ordet igen nu
Hoppas jag har förtydligtgjort nånting
Kramar