Citat:
Ursprungligen postat av Kaleman
Meningen med livet är inte att arbeta fem dagar i veckan, nej. Det är själva förutsättningen för att du ska ha ett liv att fundera kring överhuvudtaget. Du arbetar för din egen överlevnads skull, något som folk tappat greppet om idag då välståndet nått den nivån där man överhuvudtaget kan spekulera i dessa banor. Arbetet är inte syftet med ditt liv utan en uppgift du behöver lösa för att sen kunna finna din egen mening. Hade du varit bondeslav i forntida ryssland där du bara arbetade för Tsarens välstånd, utan någon möjlighet för eget kapital eller frihet - ja då hade du nog kunnat ifrågasätta meningen med ditt liv. Eller afrikansk slav i Amerikanska södern. Då hade jag kunnat förstå dig. Men är du en frisk person i Sverige idag är det inte synd om dig. Det är ditt ansvar att finna en personlig mening med ditt liv och de bästa förutsättningarna för det är att ta ansvar för alla andra områden också. Säkra din pengauppgift, bostadsförutsättningar och liknande för att sedan nyttja den fantastiska frihet du har utöver för att finna värdet i livet för dig själv.
Som sagt, att tro att man ska leva för att jobba motverkar ju bara möjligheterna för att finna det man själv anser är värt för en själv. Känner folk som anser att det bästa de vet är att skruva i bilar. Det är deras mening, men ingen rättighet som borde vara deras för det. Istället arbetar de för att säkra den möjligheten. De tar aktivt ansvar för sitt livs förutsättningar.
Om det inte finns någon absolut mening med livet hur ska då droger kunna vara en naturlig designad förutsättning för våra liv? Att bruka droger är ett val, inget annat. Du har ett val - ta den snabba kicken eller finna något långsiktigt som känns meningsfullt för en själv. Moraliskt tar jag ingen ståndpunkt för vad folk brukar då jag är liberal, men personligen anser jag att folk nog snarare borde ifrågasätta sig själva och anledningen till att de söker den snabba utvägen framför det aktiva beslutet att hitta något som är värt långsiktigt. Allt ligger i slutändan på ens eget ansvar hur som helst. Som Sarte sa - det finns inga ursäkter.
Återigen finns det ingen som designat samhället för att se ut på ett visst sätt. Kan råda dig att läsa historia för att få bättre insikt hur vårt samhälle och våra förutsättningar faktiskt har utvecklats enormt och gett oss möjligheter idag som var utpoiska fantasier bara för några sekler sedan. Ingen har någonsin kunnat besvara frågan om meningen med livet, däremot har vår överlevnad alltid varit förutsättningen för livet. Det du gör då du argumenterar för att arbetet skulle vara meningen med livet (och anse att det är fel) är att bli förbannad på ditt livs förutsättning. Sluta vara passiv och ta ansvar för de möjligheter du har istället.
Varför jag poängterar detta för dig är för jag resonerat exakt som du nu gör, men slutade med den rättfärdiga cynismen, slutade vara passiv och insåg möjligheterna istället. Idag är jag stolt över att jag är en självständig och fri arbetande man, med möjligheter att själv skapa min egen mening i livet.
På vilket sätt har jag varit förbannad på mina förutsättningar eller passiv för den delen? På vilket jävla sätt är du rätt man att avgöra en sån sak? Jag tar vara på min tid, jag reser, har det bra etc men det jag menar är att det kanske inte är meningen med livet. Jag är inte rädd för döden och bryr mig inte när eller om jag dör även om det finns andra som gör det.
Jag har inte sagt att arbeta är meningen med livet, jag diskuterar utifrån ett oberoende perspektiv, dvs att det kan vara så att arbete är meningen med livet men det är inte alls säkert.
Du svammlar på om pengar, att bo på vissa platser, att möjligheter kommer med pengar. Är det meningen med livet bara för att vissa personer på vissa positioner bestämmer att pengar ska användas för konsumtion och för att kunna göra det man vill, dvs köpa lycka, svar nej, bara för att vissa utformat ett system så är det inte säkert att det systemet är meningen med vår existens. Blanda inte in saker som pengar i diskussionen, pengar, konsumtion och prylar hanldar om politik. Det vill säga att andra har bestämt att pengar ska användas och att meningen med livet enligt dessa är att arbete ska utföras för att få pengar.
Man bör ställa sig frågan, vad är meningen med allas vår existens? Inte varje individs existens. Alla kan skapa sig en mening genom att konsumera eller sysselsätta sig med saker som vi själva skapat, men det är inte säkert att vi ska hålla på med just det bara för att några uppfunnit något för att tjäna pengar och på så sätt fått sin mening med livet tillfredställd.
Jag vet mycket väl vilka möjligheter som finns och du verkar inte ha läst speciellt många andra av mina inlägg och vad jag sysslat med tidigare. Jag spelar golf, jag driver runt, jag köper dyra saker, jag reser, jag är också fast i ekorrhjulet. Jag tänker inte på den totala meningen med livet dagligen, men när jag ser dessa typer av ämnen så kan jag reflektera, dock är det inget jag hakar upp mig på. Jag gör precis det alla andra gör varje dag för att tillfredställa systemet, jag skapar min egen mening med livet efter det jag blir glad av men jag vet att det inte är meningen med allas vår existens.
Gå in i arbetslivs forumet istället då du verkar vilja diskutera vilka möjligheter alla individer har, att de kan kamma sig och skaffa ett jobb som de trivs med, har ingenting med meningen med livet att göra. Systemet är skapat av oss människor, det är inte ens säkert att systemet ska vara uppbyggt som det är uppbyggt. Reflektera lite istället för att bara blunda. Alla förstår att det inte kommer att bli någon skillnad på systemet eller kommer något svar på vad meningen med vår existens är. Den dagen jorden går under så går den under, svårare än så är det inte.