Citat:
Ursprungligen postat av Kåwnan
Dock tror jag det där är en rätt så vanlig felaktig inställning, att man vet vad man vill och vad som är viktigt osv medans man lever. Men när döden nalkas så brukar man ofta inse ett och annat.
Enligt dig har man alltså olika uppfattningar av meningen med livet "medans man lever" och "när döden nalkas". Om en människa då har "insett ett och annat" när "döden nalkas" och inte har en uppfattning som är förknippad med stadiet då "man lever" kan den därmed inte vara delaktig i stadiet då "man lever" d.v.s. inte vara vid liv och därmed vara omedveten. Om denne sålunda inte är medveten, hur kan den då ha en uppfattning? Alltså kan man inte ha en uppfattning "när döden nalkas" då det stadiet är separerat från det då "man lever" vilket gör det till att *trummvirvel* det är omöjligt att inse ett och annat "när döden nalkas" för då är man omedveten om detta. Var bara tvungen...
Citat:
Ursprungligen postat av Kåwnan
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
F.ö. når man knappast någon stor insikt när man dör. Inse saker, det behöver man vara i livet för att göra.
F.ö. var rolig du är

F.Ö. VAD ROLIG DU ÄR!

(Fientligt betonad sarkasm, ber om ursäkt...)
Det Khepera skriver har en större innebörd än vad som det till synes kan framstå som. Dessutom är den självklart relaterad till detta ämne, nämligen en av de viktigaste teser filosofen Epikuros lärde ut:
"Där döden finns, finns inte vi och där vi finns, finns inte döden. Därför är döden ingenting för oss."
Mina spekulationer: Jag anser inte att en större kvantitet eller längre upplevelse av lidande är ett nödvändigt kriterium för att ha en "givande" uppfattning om livet. En uppfattning eller föreställning om lidande å andra sidan, skulle jag anse vara nödvändig. En människa som utstått minimalt med lidande men som ändock utifrån denna känsla har förmåga till att skapa en föreställning av denna utav en högre kvantitet, skulle möjligtvis ha förmågan att se ett högre värde i sitt liv. Detta är dock, om ens sådana individer existerar, av sällsynt slag. Medan många andra behöver lidande av större art för att uppnå någon "högre" insikt då de ej besitter förmågan att föreställa sig detta utifrån mindre erfarenheter. Liksom i vårt samhälle där så mycket av livet framställs som alldagligt och självklart. Produkten av denna attityd är att bland vissa uppstår det problem med att föreställa sig detta, livet, som något ömtåligt vilket leder till att en insikt ofta endast sker genom en händelse där lidandet ställer alldagligheten mot väggen som t.ex. en bilkrock eller en kronisk sjukdom. Då, helt magiskt som om det aldrig funnits förut, uppenbarar sig, likt det du påpekar, "livets mening".
Jag tror dessutom att, med tillräcklig kapacitet (Om sådan existerar är en annan fråga...) så kan en människa föreställa sig lidande till den grad då den inser "livets mening" liksom den som har utsatts för lidande till den grad.
Summering: "Meningen med livet" är inte beroende av lidande per sig, utan förmågan att föreställa sig den. Dock är den förmågan oftast hos oss människor i kalla norden begränsad och skapar endast förnimmelser om vad vi vill och vad vi inte vill uppleva utan att verkligen förena oss med den känslan som sedan leder till påverkan av vårt liv till den grad då vi inser "meningen med livet". Just därför är det oftast yttre händelser av större art som leder till omvälvningen av våra liv.
Notiser
1. Jag tror snarare att det jag beskrivit är processen för en mer "givande" uppskattning för livet, för dess upplevelser och ens tillvaro snarare än upptäckten av den subjektiva meningen med livet, även om det tidigare nämnda måhända oftast leder till den senare.
2. Det här blev förövrigt en smått rörig tankegång men förhoppningsvis leder detta till något givande för din del. Framförallt eftersom dessa endast var spekulationer, knappt givna någon betänktetid åt, så jag kan inte påstå mig vara djupt rotad inom min tankegång.
3. Och om någon funderar kring alla dessa citationstecken som används så är det för att jag helst inte vill "förknippa" (exakt) och/eller använda mig av vissa ord.