2023-12-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det där argumentet om att inget kan försvinna utan att allt bara omvandlas är så uttjatat. Visserligen stämmer det men det är inget belägg för att ditt medvetande kommer leva för evigt. Kommer dina fötter och knän också göra det eller?
Det mesta pekar på att medvetandet skapas av hjärnan och även om exakt samma hjärna skulle återskapas i framtiden så hade det inte varit du. Förmodligen är det materia som skapar temporära medvetanden och inte medvetanden som skapar tillfällig materia.

Det där var riktigt bra skrivet och är nog så nära sanningen man kommer i nuläget.

Många här i tråden menar att meningen med vårt tillfälliga liv är att ha roligt.

Men då undrar man ju vad som är meningen med döden?
Citera
2023-12-30, 16:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det där var riktigt bra skrivet och är nog så nära sanningen man kommer i nuläget.

Många här i tråden menar att meningen med vårt tillfälliga liv är att ha roligt.

Döden har inget eller iaf väldigt lite att göra med meningen med livet. Det är ju som att försöka hitta poängen med en fest i vad som händer efter festen när den är slut.

Men starta gärna en ny tråd om meningen med döden!
Citera
2023-12-30, 16:43
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Det där argumentet om att inget kan försvinna utan att allt bara omvandlas är så uttjatat. Visserligen stämmer det men det är inget belägg för att ditt medvetande kommer leva för evigt. Kommer dina fötter och knän också göra det eller?
Det mesta pekar på att medvetandet skapas av hjärnan och även om exakt samma hjärna skulle återskapas i framtiden så hade det inte varit du. Förmodligen är det materia som skapar temporära medvetanden och inte medvetanden som skapar tillfällig materia.

Kloner bevisar att det inte är en exakt kopia.. utan mer ett kopierat skal utan det medvetna innehåll som fanns i originalet.

Har du pengar och dna från ett dött husdjur så kan du köpa en klon av ditt döda husdjur.. och du märker då snabbt att det inte är samma hund fast den ser identisk ut.

Se bara på Eminem.. hans kloner kan inte rappa men dom försöker.

Dom klonade Eminem relativt offentligt också när dom hade hundratals klonliknande kopior på scen vilket sägs vara tidpunkten när Eminem dog och ersattes med kloner som knappt kan rappa.
Efter det så fick klonen en kortslutning i en intervju och bara stirrade som att den är helt korkad.
Senast redigerad av KungPungPat 2023-12-30 kl. 16:49.
Citera
2023-12-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Döden har inget eller iaf väldigt lite att göra med meningen med livet. Det är ju som att försöka hitta poängen med en fest i vad som händer efter festen när den är slut.

Men starta gärna en ny tråd om meningen med döden!

Men festen leder ju till att man får ligga med någon 😂 Det är ju då det börjar.

Sen har man ju alla bilder och minnen från festen som man kan gå tillbaka till och njuta och givetvis planera in nästa fest i lilla almanackan 🙂

Men jag håller med dig att man alltid ska göra det bästa av situationen dvs alltid göra det man känner för här i livet. Det är en bra strategi och kanske meningen med livet.
Citera
2023-12-30, 20:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Men festen leder ju till att man får ligga med någon 😂 Det är ju då det börjar.

Sen har man ju alla bilder och minnen från festen som man kan gå tillbaka till och njuta och givetvis planera in nästa fest i lilla almanackan 🙂

Men jag håller med dig att man alltid ska göra det bästa av situationen dvs alltid göra det man känner för här i livet. Det är en bra strategi och kanske meningen med livet.
Fast man kan ju räkna liggandet som en del av festen.
Är gift sedan länge så det var ett tag sen jag tänkte på fester på det sättet. Visst kan det pirra till ändå med någon på en fest (eller i kören jag är med i), men tror ärligt talat inte alls att mitt liv skulle bli ett dugg bättre och få mer mening om jag s a s gick all in... Däremot skulle det kunna bli mycket krångligare och jobbigare då.
Citera
2023-12-30, 21:25
Medlem
KungPungPats avatar
Igår åt jag livets mening, sen drömde jag hela natten som på gamla goda tiden när vi inte blev medvetslösa varje gång våra kroppar somnar.

Jag skalade 4 morötter, en rödlök, 4 vitlöksklyftor.. sen skivade jag ner allt i ett litermått av plast.
Sen på med lite äppelcidervinäger, kallpressad olivolja, curry och oregano.. allt ekologiskt.
Sen mixade jag ihop allt med stavmixer , sen åt jag det som pålägg på rostat italienskt lantbröd.
Jävligt gött.

Förr i tiden åt vi enbart råkost vilket gjorde att vi var medvetna i drömmarna istället för att bli medvetslösa vilket endast händer pga tillsatser i mat, flourtandkrämer, deos av aluminium och kranvatten med allt möjligt i.

Livets mening är därför att sluta leva som en vilsen och sjuk asätande domedagsapa, för att gå tillbaka till att leva som den intelligenta fredsälskande multidimensionella växtätande människan som inte blir medvetslös varje natt och börjar tro på teorier i brist på svar.
Citera
2023-12-30, 21:28
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Kloner bevisar att det inte är en exakt kopia.. utan mer ett kopierat skal utan det medvetna innehåll som fanns i originalet.

Har du pengar och dna från ett dött husdjur så kan du köpa en klon av ditt döda husdjur.. och du märker då snabbt att det inte är samma hund fast den ser identisk ut.

Se bara på Eminem.. hans kloner kan inte rappa men dom försöker.

Dom klonade Eminem relativt offentligt också när dom hade hundratals klonliknande kopior på scen vilket sägs vara tidpunkten när Eminem dog och ersattes med kloner som knappt kan rappa.
Efter det så fick klonen en kortslutning i en intervju och bara stirrade som att den är helt korkad.

Självklart går det inte att klona och få tillbaka samma varelse/ människa. Att det går att skapa en identisk kopia av någon är en annan sak.
Citera
2023-12-30, 21:32
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Självklart går det inte att klona och få tillbaka samma varelse/ människa. Att det går att skapa en identisk kopia av någon är en annan sak.

Exakt. För medvetandet går inte att kopiera när man klonar.
Medvetandet och kroppen är inte samma sak.
Enligt bevisen.
Citera
2023-12-30, 21:33
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Meningen med döden kanske är att slippa stanna kvar på denna planeten för all framtid.
Ingen jätterolig mening men det hade nog varit tufft att behöva leva för alltid
Citera
2023-12-30, 21:35
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Exakt. För medvetandet går inte att kopiera när man klonar.
Medvetandet och kroppen är inte samma sak.
Enligt bevisen.

Vilka bevis?
Citera
2023-12-30, 21:45
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Vilka bevis?

Om du beställer ett klonat husdjur som görs av päls från en hund som varit död länge.. så får du bevis för att det inte är samma hund, fast den ser identisk ut.
Citera
2023-12-30, 21:55
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Om du beställer ett klonat husdjur som görs av päls från en hund som varit död länge.. så får du bevis för att det inte är samma hund, fast den ser identisk ut.

Klart att det inte är samma men att en kopia av något inte är den ursprungliga versionen är knappast ett bevis för att medvetandet är evigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in