2023-12-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Överklassen brukar väl sällan fokusera på någonting utöver det materiella. Däremot händer det att underklassen tror på horoskop och spöken.
Jo jävlar vad de fokuserar, just på saker som ett ekonomiskt oberoende som nån farfar eller morfarsfar skapat för de efterkommande generationerna och pengar är inte den trånga sektorn. Mest tydligt bland vänstersorten. Pengar finns, även om det kan vara lite chic att ha dåligt med kulor. En fattig konstnär eller musiker… ändå så vet man att de finns. Man har tomt på bankkontot… men sju miljoner i nån volvoaktie och naturligtvis släktens sommarparadis att tillbringa somrar på.
Senast redigerad av Kokoluring 2023-12-21 kl. 19:34.
Citera
2023-12-21, 20:00
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vi dör själsligt, medan vi ännu lever biologiskt. Den kloke Marc Antinatalist: https://m.youtube.com/watch?v=eXC1hsC6914
Mannen i klippet ser säkert mening med att utrota dess snigelparasiter. Själen är inte känslorna, det är själen som reagerar på känslorna eller i frånvaron av känslor.
Citera
2023-12-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Själen är inte känslorna, det är själen som reagerar på känslorna eller i frånvaron av känslor.

Citat:
Själ eller psyke är de mentala förmågorna hos en levande varelse: förnuft, karaktär, känsla, medvetande, minne, perception, tänkande et cetera.

Själsbegreppet i filosofin
I modern materialism räknar man själen endast som ett uttryck för processer i nervsystemet. Ett sådant synsätt kallas även reduktionism, eftersom det reducerar människan till endast materia.
Själsbegreppet i psykologin
Psykologin är den vetenskapliga läran om själen, vilket också ordet psykologi betyder. Inom psykologin använder man dock sällan det svenska ordet själ, utan föredrar det grekiska lånordet psyke.
Själsbegreppet i religionerna
I de flesta religioner räknar man med en eller flera själar hos människa och/eller djur. De ses som regel som självständiga från materien. I de flesta religioner tänker man sig att själen tillfälligt eller för alltid kan lämna kroppen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4l
Citera
2023-12-21, 22:11
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4l
Vill man ha mening i livet får man se till att hålla igång andan och inte vika sig för små och stora katastrofer. Själen är inte borta förrän man är död, det är bara leva på. Klura ut något att göra med hjärtslagen man har till godo. En mygga mindre och en ostmacka till, det finns så mycket att göra här på jösseklotet.
Citera
2023-12-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Vill man ha mening i livet får man se till att hålla igång andan och inte vika sig för små och stora katastrofer. Själen är inte borta förrän man är död, det är bara leva på. Klura ut något att göra med hjärtslagen man har till godo. En mygga mindre och en ostmacka till, det finns så mycket att göra här på jösseklotet.

Jag hade svårt att förstå om det var religion eller psykologi du menade.

Oboy till ostmackan är fint
Citera
2023-12-22, 23:50
Medlem
Med tanke på hur fort livet är över är det helt otroligt korkat av oss, mig inkluderad, att tillmäta det något som helst allvar öht. Nihilismen har alltid varit rätt. Antingen har livet ingen mening alls eller så är den okänd för oss, vilket i praktiken blir detsamma. Riv ner hela charaden säger jag. Låt oss ha en sista fest efter vi ger upp. Vi kommer uppenbarligen ingen vart efter två tusen år+
Citera
2023-12-23, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Med tanke på hur fort livet är över är det helt otroligt korkat av oss, mig inkluderad, att tillmäta det något som helst allvar öht. Nihilismen har alltid varit rätt. Antingen har livet ingen mening alls eller så är den okänd för oss, vilket i praktiken blir detsamma. Riv ner hela charaden säger jag. Låt oss ha en sista fest efter vi ger upp. Vi kommer uppenbarligen ingen vart efter två tusen år+

"Ty allting, som till jorden födes, är blott värt, att det förödes."

Goethe; Faust

Citera
2023-12-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur definierar du dessa klasser? Jag är medelklass, möjligen övre, har iaf inga större bekymmer med pengar och köper och gör i stort sett precis vad jag vill. Som löneslav är man dock aldrig överklass.

Få se nu. Din logik är alltså att bara dessa klasser bekymrar sig om meningen med livet? Möjligt om man talar om mentalt friska människor... Tycker du att trådens "pessimister" verkar friska?

Enkelt. Meningen med livet är döden, eftersom livet alltid leder dit. Det kan vi konstatera.

/ Sokrates
Citera
2023-12-23, 11:35
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Enkelt. Meningen med livet är döden, eftersom livet alltid leder dit. Det kan vi konstatera.

/ Sokrates
Lika fel som att meningen med julen skulle vara att slänga granen när julen är slut.

Färsök nu iaf att njuta av julen nu när den är här.

God Jul till alla!
Citera
2023-12-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Lika fel som att meningen med julen skulle vara att slänga granen när julen är slut.

Färsök nu iaf att njuta av julen nu när den är här.

God Jul till alla!

Vad menar du? Meningen med julen har väl alltid varit att man slänger granen på julafton framför släkten.

Nåväl God jul på er alla glada Flashbackfilosofer 🙂 Vi får hoppas att Arne Weise säger några kloka ord om meningen med livet imorgon från tv-fåtöljen.
Senast redigerad av Link04 2023-12-23 kl. 12:27.
Citera
2023-12-23, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vad menar du? Meningen med julen har väl alltid varit att man slänger granen på julafton framför släkten.

Nåväl God jul på er alla glada Flashbackfilosofer 🙂 Vi får hoppas att Arne Weise säger några kloka ord om meningen med livet imorgon från tv-fåtöljen.

Fast...det går ju inte. Arne har ju änna kolat🤔
Citera
2023-12-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Ty allting, som till jorden födes, är blott värt, att det förödes."

Goethe; Faust

Fy fan. Jag är så jävla förbannad att jag utsatts för denna meningslösa mardröm. Känns som man bara går och väntar på cancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in