2023-12-30, 22:00
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Klart att det inte är samma men att en kopia av något inte är den ursprungliga versionen är knappast ett bevis för att medvetandet är evigt.

Medvetandet hade onekligen kopierats om det var en del av kroppen som klonas.. men nu händer ju inte det.. eftersom medvetandet flög vidare till nästa kropp.. när förra kroppen dog.
Citera
2023-12-30, 22:17
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Medvetandet hade onekligen kopierats om det var en del av kroppen som klonas.. men nu händer ju inte det.. eftersom medvetandet flög vidare till nästa kropp.. när förra kroppen dog.

Låter fascinerande. Men hade detta varit ett bevis på att medvetandet lever vidare efter döden så hade säkerligen forskarna och vetenskapsmännen varit bra mycket bättre på att informera om det.
Men vem vet, de kanske håller bevisen för våra odödliga och eviga själar helt för sig själva
Citera
2023-12-30, 22:23
Medlem
Citat:
Låter fascinerande. Men hade detta varit ett bevis på att medvetandet lever vidare efter döden så hade säkerligen forskarna och vetenskapsmännen varit bra mycket bättre på att informera om det.
Men vem vet, de kanske håller bevisen för våra odödliga och eviga själar helt för sig själva

Medvetandets innehåll är ju beroende inte bara av genetik utan framförallt vilka livsupplevelser och minnen man har, alltså av miljö. Det är ju det som blir "själen". Därför är det inte konstigt att en klon inte får samma medvetande.

Men klart, skulle man kunna göra en identisk klon av dig i nuvarande tillstånd, då borde ju om materialismen är korrekt det bli exakt samma medvetande, med tanke på att dina minnen bör ju befinna sig i din hjärna som är på pricken densamma i så fall.
Senast redigerad av Tandan 2023-12-30 kl. 22:37.
Citera
2023-12-30, 22:41
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Medvetandets innehåll är ju beroende inte bara av genetik utan framförallt vilka livsupplevelser och minnen man har, alltså av miljö. Det är ju det som blir "själen". Därför är det inte konstigt att en klon inte får samma medvetande.

Mm, till och med 50% av ens personlighet sägs formas av livsomständigheter.
Men det blir alltid lite halvknasigt när troende försöker komma med "bevis" för deras övertygelser.
Brukar ju inte gå så jättebra.
Citera
2023-12-30, 22:43
Medlem
Citat:
Mm, till och med 50% av ens personlighet sägs formas av livsomständigheter.
Men det blir alltid lite halvknasigt när troende försöker komma med "bevis" för deras övertygelser.
Brukar ju inte gå så jättebra.

Nej jag kan idag verkligen inte komma på något annat än att just fortsätta testa obes i kontrollerade experiment. Det är det enda som skulle kunna avgöra som jag ser det. Alternativt ger man upp och utropar materialismens seger. Men det kommer nog inte ske oavsett dom uteblivna resultaten, och så länge det fortsätter rapporteras om NDEs och OBEs. Och att materialismen har en hel del problem att lösa.
Senast redigerad av Tandan 2023-12-30 kl. 22:55.
Citera
2023-12-30, 22:47
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

Du är ingen nytta för slavdrivare om du vet om gudar, fria viljan, bibeln och odödligheten..

men du blir nyttig för slavdrivare om du tror att det inte finns någon högre än korrupta rika människor som anställer folk.
Du ska därför vara en lydig ateist som alltid ser upp till dom som anställer dig, och staten.. samt "vetenskapsmän" som vet allt så att du kan fortsätta vara korkad på en arbetsplats där du hittar ditt tidsbegränsade livs mening i form av en halv lön till hyra och mat.

Vetenskapsmän får inte berätta sanningen och förvandla dig till en olydig slav som vet att gudar aldrig skulle skapa nått som kan sluta existera.

Dom får endast säga vilka teorier som du ska tro på för att fungera korrekt på arbetsplatsen.

Det finns ingen mening med livet då big bang är medvetslös och kunde aldrig designa ett syfte med ditt liv din lilla stackare.
Gå till jobbet nu och umgås med andra meningslösa resultat av big bang , även kallad stor smäll.. din omedvetna skapare av ditt meningslösa liv.

Detta är vetenskap som bevisats och du behöver bara tro på det din lilla stackare.
Senast redigerad av KungPungPat 2023-12-30 kl. 22:59.
Citera
2023-12-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fast man kan ju räkna liggandet som en del av festen.
Är gift sedan länge så det var ett tag sen jag tänkte på fester på det sättet. Visst kan det pirra till ändå med någon på en fest (eller i kören jag är med i), men tror ärligt talat inte alls att mitt liv skulle bli ett dugg bättre och få mer mening om jag s a s gick all in... Däremot skulle det kunna bli mycket krångligare och jobbigare då.

Bra att du inte är otrogen mot din fru. Och att vara lyckligt gift är säkert en skön känsla och kanske en del av meningen med livet. Körsång är mycket vackert. Här är en favorit från mig.

https://www.youtube.com/watch?v=uzbcvo4P7oI

Gott nytt år på dig och alla andra duktiga filosofer i tråden!
Citera
2023-12-30, 23:05
Medlem
Citat:
Meningen med döden kanske är att slippa stanna kvar på denna planeten för all framtid.
Ingen jätterolig mening men det hade nog varit tufft att behöva leva för alltid

Ja det blir nog långtråkigt att leva här för alltid 😂

Men det är nog så att funktionen med både livet och döden är att vi tappra organismer fungerar som överlevnadsmaskiner för våra gener. Och dödsfall för enskilda organismer gör att generna sprider sig mer framgångsrikt. Det är den bästa teorin vi har hittills tycker jag. Sen i framtiden så kanske bilden klarnar mer det vet man aldrig 🙂

Gott nytt år på dig!
Citera
2023-12-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Igår åt jag livets mening, sen drömde jag hela natten som på gamla goda tiden när vi inte blev medvetslösa varje gång våra kroppar somnar.

Jag skalade 4 morötter, en rödlök, 4 vitlöksklyftor.. sen skivade jag ner allt i ett litermått av plast.
Sen på med lite äppelcidervinäger, kallpressad olivolja, curry och oregano.. allt ekologiskt.
Sen mixade jag ihop allt med stavmixer , sen åt jag det som pålägg på rostat italienskt lantbröd.
Jävligt gött.

Förr i tiden åt vi enbart råkost vilket gjorde att vi var medvetna i drömmarna istället för att bli medvetslösa vilket endast händer pga tillsatser i mat, flourtandkrämer, deos av aluminium och kranvatten med allt möjligt i.

Livets mening är därför att sluta leva som en vilsen och sjuk asätande domedagsapa, för att gå tillbaka till att leva som den intelligenta fredsälskande multidimensionella växtätande människan som inte blir medvetslös varje natt och börjar tro på teorier i brist på svar.

Du borde bli författare Kungpung. Du är en naturbegåvning 🙂
Citera
2023-12-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det blir nog långtråkigt att leva här för alltid 😂

Men det är nog så att funktionen med både livet och döden är att vi tappra organismer fungerar som överlevnadsmaskiner för våra gener. Och dödsfall för enskilda organismer gör att generna sprider sig mer framgångsrikt. Det är den bästa teorin vi har hittills tycker jag. Sen i framtiden så kanske bilden klarnar mer det vet man aldrig 🙂

Gott nytt år på dig!

Så jävla snopet om förklaringen nu är så enkel som Dawkins hävdar. Vi är förslavade av en korkad och blind molekyl. haha
Citera
2023-12-30, 23:26
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Du borde bli författare Kungpung. Du är en naturbegåvning 🙂

Det sägs att de så kallade indigobarnen har fötts med 100% av hjärnan aktiverad medans vanligt folk har 90% av hjärnan låst tills aktivering av tallkottkörtel.

Är jag en av dom där freaksen så var min livsmening definitivt inte att bli bokförfattare.. utan istället hade jag varigt på flashback som inläggsförfattare som får ett fåtal människor att inse att dom också kan forska och skriva om sina fynd i kunskapsväg.
Citera
2023-12-30, 23:35
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nej jag kan idag verkligen inte komma på något annat än att just fortsätta testa obes i kontrollerade experiment. Det är det enda som skulle kunna avgöra som jag ser det. Alternativt ger man upp och utropar materialismens seger. Men det kommer nog inte ske oavsett dom uteblivna resultaten, och så länge det fortsätter rapporteras om NDEs och OBEs. Och att materialismen har en hel del problem att lösa.

Känner inte till några andra studier än studierna om obes som testar medvetandets självständiga existens. Och så många år utan bevis ger bevis i sig.
Känner att materialismen har mer för sig än emot sig i nuläget.
Om kvalificerade forskare inte ens kan svara på vad medvetande är exakt så är saken klar att vi inte kan göra det. Blir snarare som man kommer till en punkt där man tar ställning till det som känns mest sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in