2010-11-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av some.other.dude
Har inte läst ett enda inlägg i tråden men föreslår iaf att op ska snegla på maslovs behovstrappa samt finurla på hur man kan tänkas ta sig så långt upp på denna som möjligt.

Sista steget i denna, om jag inte minns fel, är självförverkligande. Detta är naturligtvis individuellt. Det jag finner intressant är frågan om vi kan förverkliga oss själva. Det är här handlingsfriheten kommer in i bilden. Jag tror inte på den, därför anser jag att mitt liv redan är bestämt. Men eftersom jag anser det, går jag då miste om erfarenheter som jag kunde ha fått om jag inte hade vetat att mitt liv redan är bestämt? Svaret på den frågan är självklart; Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Jacklondon
Alla hatar att jobba och alla bara klagar på det. Och då menar jag ALLA. Jag är så himla trött på dumma folk som bara lever sitt liv utan ambitioner och drömmar och är slav under samhällets status, där lycka mäts i vem som var mest full sist helg eller att "jag hade visst en större TV än du".
Jag är trött på att alla ljuger, skryter, slickar röv, är egoister, inte ser längre än sitt pannben och pratar skit om varann.

Det roliga är att folk inte vill lära sig någonting-då vet dom ingenting. För mig är kunskap lycka. Själv vill jag lära mig så mycket jag bara kan. Sen jag började läsa böcker har jag blivit lyckligare. Sen jag sätt upp mål i livet och utfört dom har jag blivit lyckligare.

Jobba, äta, sova, det förstår jag mig heller inte på. Tydligen gör andra det. Leva, äta, sova. Det är vad jag vill göra, och det går att bryta sig loss och bli fri. Bara man har viljan, och viljan är den man lever för.

Ja, varför jobbar vi egentligen? Jag har hittills inte hört ett tillfredsställande svar på den frågan. ^^
Att leva, som du skriver om, är så svårt. Men varför? Vi har glömt hur det är att leva egentligt, tror jag. Vi är så fast i det materialistiska samhället som bara fokuserar på framgång.
Jag vill ha en förändring, vill inte ni det också? =)
Kan jag drista mig till att säga att det var bättre förr?
Citera
2010-11-16, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IronicTaste
Sista steget i denna, om jag inte minns fel, är självförverkligande. Detta är naturligtvis individuellt. Det jag finner intressant är frågan om vi kan förverkliga oss själva. Det är här handlingsfriheten kommer in i bilden. Jag tror inte på den, därför anser jag att mitt liv redan är bestämt. Men eftersom jag anser det, går jag då miste om erfarenheter som jag kunde ha fått om jag inte hade vetat att mitt liv redan är bestämt? Svaret på den frågan är självklart; Ja.

Ja, varför jobbar vi egentligen? Jag har hittills inte hört ett tillfredsställande svar på den frågan. ^^
Att leva, som du skriver om, är så svårt. Men varför? Vi har glömt hur det är att leva egentligt, tror jag. Vi är så fast i det materialistiska samhället som bara fokuserar på framgång.
Jag vill ha en förändring, vill inte ni det också? =)
Kan jag drista mig till att säga att det var bättre förr?
Nej, det var inte bättre förr, om jag får drista mig till att säga det. Förövrigt så kan man klaga på samhället och alla andra människor hur mycket man än vill, men sanningen är den att du kan förändra ditt liv på oändliga sätt, även om du inte tror det. Vill du gå ut i skogen och jaga så är du fri att göra det men bara för att du säger att du väljer att inte göra det så har du ingen fri vilja stämmer heller inte.

Man har alltid fri vilja, du tycker det bara är obekvämt eller whatever och väljer därför att inte göra det, men du är fortfarande fri att göra det om du anser att känslan av ett fritt eller "riktigt" liv överväger obekvämligheten.

I varje fall, istället för att klaga på hur samhället och livet ser ut just nu kan man helt enkelt göra det bästa av det.

"Be the change you want to see in the world."
Citera
2010-11-16, 01:20
Medlem
Jorgelitos avatar
Blev typ deprimerad av den här tråden. Se det bara från den ljusa sidan. Ta vara på ledigheten, res mycket. Gör det du tycker om bara. Träffa polarna, kolla fotboll eller whatever!
Citera
2010-11-16, 21:08
Medlem
Jag undrar hur det kommer se ut i framtiden. Men jag tror att vi kommer bli mer okänsliga, opersonliga och blåögda. Vi kommer att se på världen genom en mycket smal linje och vara rädda för att inte tappa vägen.
Jag tror inte att vi kommer ha några större framstående politiker. Dom kommer bara tävla om ekonomiska vinster. Jag skulle vara nyfiken hur ett samhälle utan ekonomi och pengar skulle se ut. Om det överhuvudtaget går att avveckla som det ser ut nu.
Mycket kan man fundera över. Tur att Malcolms kaosteori kommer och tar oss sen i vilket fall.
Citera
2010-11-16, 22:43
Medlem
Dgass avatar
Det är nåt äckligt över folk som tror sig vara nåt för att de har ett jobb.[/quote]

Det där känner jag igen, fullständigt!.
Citera
2010-11-16, 22:52
Medlem
Drumsticks avatar
Tja, att ha intressen är en ganska så bra sak att få en att förstå livet.

Att bara sova, vakna, jobba, äta, sova etc. i 80 år låter ju inte kul. Man måste ju sysselsätta sig, roa sig!
Citera
2010-11-17, 02:37
Medlem
Retardess avatar
Livet är meningslöst, så länge du inte gör någonting åt det.
Citera
2010-11-17, 22:44
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tochr
Jag har gått ut gymnasiet precis, och sommarjobbar. Efter sommaren så ska man söka nytt jobb, eller jobba kvar där man är nu. Tjäna pengar, sen kanske man byter jobb fram på, för att få en bättre peng. Men det jag inte riktigt förstår mig på, är att det ända man gör är att man jobbar, kommer hem, äter mat, sen sover man, sen vaknar man och börjar jobba igen. Semester får man fan inte ofta, 3 veckor på sommaren. Vad fan är det för liv egentligen?

Håller med dig till viss del; detta "ekkorhjul" vi har hamnat i för oss vidare till andra dimensioner av vår värld. samhället är byggt på så vis att man måste jobba, äta och sova, för att få ut pengar; så att man kan leva ett "normalt" liv. ett ulitimatum vore ändå att vi levde som våra förfäder gjorde... livnärde sig på vad skog och natur hade att tillkomma med. hur skall vi komma ur detta "ekkorhjul", som tär på våra ambitiösa samt vulgära tillgångssätt...????
Citera
2010-11-17, 23:51
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
Håller med dig till viss del; detta "ekkorhjul" vi har hamnat i för oss vidare till andra dimensioner av vår värld. samhället är byggt på så vis att man måste jobba, äta och sova, för att få ut pengar; så att man kan leva ett "normalt" liv. ett ulitimatum vore ändå att vi levde som våra förfäder gjorde... livnärde sig på vad skog och natur hade att tillkomma med. hur skall vi komma ur detta "ekkorhjul", som tär på våra ambitiösa samt vulgära tillgångssätt...????

Jo, det är ju sant. Frågan är - hur mycket bättre är livet ute i skogen jämfört med vad vi har idag? Det är förvisso säkert mycket mer avslappnade att kunna slippa all stress, oro, relationssvårigheter, reklam. Om man skulle jämföra det med att kunna fiska fram sin mat, leva i skogen bland frisk luft. När man pratar om det så så låter det mer lockade.
Men hur är verkligheten ute i skogen? Hur ska man få fram sin mat? Hur får du fram färskt vatten? Hur håller du dig frisk? Vad gör du om din tand går sönder? Hur skyddar du dig själv ifrån rovdjur? Vad ska du bo i? Verktyg? Göra upp eldar? Det är en miljon saker som man måste tänka på. Det krävs en sådan stor kunskap för att kunna leva som våra förfäder gjorde. De hade en fördel också. De levde i flock och jagade så. Jag tror man glorifierar allt. Jag är likadan. Jag drömmer också om det enkla livet i skogen ibland.

Face it, we all are city people.
Citera
2010-11-19, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tochr
Jag har gått ut gymnasiet precis, och sommarjobbar. Efter sommaren så ska man söka nytt jobb, eller jobba kvar där man är nu. Tjäna pengar, sen kanske man byter jobb fram på, för att få en bättre peng. Men det jag inte riktigt förstår mig på, är att det ända man gör är att man jobbar, kommer hem, äter mat, sen sover man, sen vaknar man och börjar jobba igen. Semester får man fan inte ofta, 3 veckor på sommaren. Vad fan är det för liv egentligen?

Hade man det ekonomiskt förspänt så hade man kunnat flumma hela dagarna och verkligen göra det man vill. Men väldigt få har det så, så det du får göra är att finna tröst i att en övervägande majoritet har det som du mer eller mindre och göra det bästa av det. Res när tillfälle ges och du känner dig redo, festa, träffa folk, diskutera, forska, experimentera, skaffa en hobby, börja träna, meditera, finn inspiration, ta droger (håll dig borta från centralstimulantia), vaska om i kedjorna och prova nya saker, bli inte statisk.
Citera
2010-11-19, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phil.Leotardo
Jo, det är ju sant. Frågan är - hur mycket bättre är livet ute i skogen jämfört med vad vi har idag? Det är förvisso säkert mycket mer avslappnade att kunna slippa all stress, oro, relationssvårigheter, reklam. Om man skulle jämföra det med att kunna fiska fram sin mat, leva i skogen bland frisk luft. När man pratar om det så så låter det mer lockade.
Men hur är verkligheten ute i skogen? Hur ska man få fram sin mat? Hur får du fram färskt vatten? Hur håller du dig frisk? Vad gör du om din tand går sönder? Hur skyddar du dig själv ifrån rovdjur? Vad ska du bo i? Verktyg? Göra upp eldar? Det är en miljon saker som man måste tänka på. Det krävs en sådan stor kunskap för att kunna leva som våra förfäder gjorde. De hade en fördel också. De levde i flock och jagade så. Jag tror man glorifierar allt. Jag är likadan. Jag drömmer också om det enkla livet i skogen ibland.

Face it, we all are city people.

Ja det är förvisso sorgligt att det inte finns djur att jaga och att man maste ga in i den skitige vite mannens livsmedelsaffärer och handla.
Citera
2010-11-19, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lakarsprit
Hade man det ekonomiskt förspänt så hade man kunnat flumma hela dagarna och verkligen göra det man vill. Men väldigt få har det så, så det du får göra är att finna tröst i att en övervägande majoritet har det som du mer eller mindre och göra det bästa av det. Res när tillfälle ges och du känner dig redo, festa, träffa folk, diskutera, forska, experimentera, skaffa en hobby, börja träna, meditera, finn inspiration, ta droger (håll dig borta från centralstimulantia), vaska om i kedjorna och prova nya saker, bli inte statisk.

Att resa pa traditonellt vis är värdelöst, de enda du träffar är andra tokstollar med sin förbannade back-pack; det enda du ser är skit; d v s hotellet eller mostellet, järnvägsstationen, flygplatsen och sa turistställena.

Alltsa, pengar skänker inte lycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in