Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Hatten av! Det du skriver verkar inte likna någon direkt specifik filosofi iof, men jag känner av spår av Heidegger. Existentialismen ligger ganska nära besläktad kanske. Skulle vara intressant att läsa en bok som tar upp just denna iden.
Eftersom "Vad är meningen med livet?" innehåller i sig vad det innebär att vara människa finns det ju en ontologisk vinkel i och med "vara". Människan är ju något som är till, som är delaktigt i att vara. Det är väl där man kan ge Heidegger en öppning, och liksom honom först rikta sig mot människans deltagande i att vara för att lägga in en kil i att förstå "att vara" i sig. Då förstår vi bättre, tror jag, den första frågan om "meningen med livet" när vi klarlagt en av dess centrala termer och just vilken av dess skiftande meningar vi talar om - och vilken som ska ha högst ställning. Jag har bara kommit så långt med Heidegger och hoppas att jag inte felrepresenterar, därför vågar jag inte säga att ens en del av innehållet i mitt inlägg var heideggerskt. Jag ser det som åtminstone inspirerat och skulle ha svårt att säga exakt vilken bok du skulle titta i. Du kan också hitta en del av de olika meningarna av vara redan hos Aristoteles. Franz Brentanos (på engelska) "On the several senses of being in Aristotle" är en intressant utläggning. Och är också den bok Heidegger ska ha läst tidigt i livet som tagit in honom på hans bana om vilken den mest fundamentala meningen av vara är. Leta på nätet och betala inget för den (i första hand), då jag inte tror att det ensamt är tillräckligt likt vad jag talar om.