2010-07-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tochr
väldigt väl skrivet, och jag håller med dig om det mesta, förutom att det låter så lätt: skaffa ett jobb som du trivs med, det är inte de lättaste.

Jag vet. Jag har inte lyckats.
Därför fanns det en plan B:
Hitta ett jobb där det finns arbetskamrater du trivs med.

och en plan C:
Inse att kneget är ett kneg, men du gör det för att kunna köpa dig njutning. Tillvaron blir inte så mycket roligare, men med den insikten slipper TS grubbla över vad som är meningen.
Citera
2010-07-19, 15:52
Medlem
Recycles avatar
Knarka på helgerna eller drick dej full det är arbetarens enkla belöning
Citera
2010-07-19, 15:53
Medlem
foppits avatar
jag e 32 och har aldrig förstått det livet heller. Därför har jag valt att gå andra vägar, och det har gått jävligt bra måste jag säga.

Så vägra svensson e mitt råd. Lev som en människa, inte som en slav. Ju tidigare i livet man inser att "the man" lurar dig, desto bättre.
Citera
2010-07-19, 15:55
Medlem
Rädslan för ett Svensson-liv verkar också vara tämligen utbredd i tråden.

Är ett Svensson-liv så hemskt?
- Duscha, tvätta bilen, och vattna gräsmattan med DRICKSVATTEN (hur många kan göra det?)
- Tillhöra de 2% rikaste av jordens befolkning (98% av jordens befolkning har mindre pengar än dig).
- Aldrig, någons löpa risken att svälta ihjäl.
- Tro på vad du vill, läsa vad du vill, uttrycka vilka åsikter du vill.
- Bosatt i, enligt FN, ett land som är ett utav världens 3 bästa länder att bo i, sett till socialt skyddsnät, sjukvård etc.

Jag tror inte ett Svensson-liv är så kasst om man sätter det i perspektiv.

Jag menar inte att man skall sätta sig på arslet och vara nöjd, eller att alla vill leva så. Däremot känns det sjukt att förkasta ett Svensson-liv.
Senast redigerad av loose-cannon 2010-07-19 kl. 16:00.
Citera
2010-07-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppit
jag e 32 och har aldrig förstått det livet heller. Därför har jag valt att gå andra vägar, och det har gått jävligt bra måste jag säga.

Så vägra svensson e mitt råd. Lev som en människa, inte som en slav. Ju tidigare i livet man inser att "the man" lurar dig, desto bättre.

Berätta mer. Vad är den "andra vägen". Jag är nyfiken!
Citera
2010-07-19, 16:03
Medlem
Marmosets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DialM
Do as follows:

Skaffa ett jobb som är så jävla kul att du längtar till jobbet varje dag och du vill aldrig ha semester.

Skaffa ett hem med en partner som du älskar och alltid vill vara med.

Åk på äventyrliga semesterar på exotiska resmål.

Du kommer att älska livet!

Instämmer med ovanstående. Läs också boken http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/sa-blir-du-rik-pa-riktigt_406197.svd

Livet är inte så pjåkigt när man tänker efter, slår alternativet åtminstone
Citera
2010-07-19, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loose-cannon
Rädslan för ett Svensson-liv verkar också vara tämligen utbredd i tråden.

Är ett Svensson-liv så hemskt?
- Duscha, tvätta bilen, och vattna gräsmattan med DRICKSVATTEN (hur många kan göra det?)
- Tillhöra de 2% rikaste av jordens befolkning (98% av jordens befolkning har mindre pengar än dig).
- Aldrig, någons löpa risken att svälta ihjäl.
- Tro på vad du vill, läsa vad du vill, uttrycka vilka åsikter du vill.
- Bosatt i, enligt FN, ett land som är ett utav världens 3 bästa länder att bo i, sett till socialt skyddsnät, sjukvård etc.

Jag tror inte ett Svensson-liv är så kasst om man sätter det i perspektiv.

Jag menar inte att man skall sätta sig på arslet och vara nöjd, eller att alla vill leva så. Däremot känns det sjukt att förkasta ett Svensson-liv.

Inget av det du lägger fram skulle jag säga gör mig särskilt lycklig. Jag är rätt van vid allt det där och jag behöver mer för att vara lycklig. Ett svensson-liv kan vara rätt kasst och deprimerande även om det finns många människor i världen som har det betydligt sämre...
Citera
2010-07-19, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Isidor-
Inget av det du lägger fram skulle jag säga gör mig särskilt lycklig. Jag är rätt van vid allt det där och jag behöver mer för att vara lycklig. Ett svensson-liv kan vara rätt kasst och deprimerande även om det finns många människor i världen som har det betydligt sämre...

Håller med! Man är ju uppväxt i en sån här omgivning, och mäniskan vill ha mer hela tiden. Det är alltid så.
Citera
2010-07-19, 16:55
Medlem
KarlsKebabs avatar
1. Kamma dig.
2. Lista sedan ut vad du egentligen vill göra med ditt liv.
3. Gör en plan för hur du uppnår detta.
4. Utför planen.
5. Håll tummarna för att du verkligen ville ha det du trodde.
6. Öppna en flaska skumpa och lev lycklig i alla dina dagar.

Lycka till!
Citera
2010-07-19, 16:55
Medlem
Läs mitt första inlägg, det är mer konkreta råd.

Det andra var menat som en tankeställare
Citera
2010-07-19, 17:12
Medlem
För det första finns det redan 1 miljon trådar om ekorrehjulet, livets meningslöshet, att ständigt arbeta (OCH SÅ VIDARE)

Och för andra, det finns väldigt många människor i vårat avlånga land som finner stor trygghet i att ha något att göra varje dag. Väldigt många trivs med ekorrehjulet, samtliga av mina vänner som har jobbat i 10 år + på samma jobb trivs och skulle inte kunna tänka sig att göra något annat, själv jobbar jag annorlunda och frågar ofta om de inte tröttnar och får alltid nej till svar.

För det tredje så säger jag som Kjell Höglund; http://www.youtube.com/watch?v=k_AYOwFY3dQ

Det är outsägligt torftigt, men man vänjer sig

Du kommer glida in i en härlig rutin och utan att du har en aning om vad som har hänt så har det gått 10 år av ditt liv.
Senast redigerad av Dsndss 2010-07-19 kl. 17:15.
Citera
2010-07-19, 17:16
Medlem
LokoJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tochr
det enda man gör är att man jobbar, kommer hem, äter mat, sen sover man, sen vaknar man och börjar jobba igen. Semester får man fan inte ofta, 3 veckor på sommaren. Vad fan är det för liv egentligen?

Majoriteten lever detta liv, vi är alla drönare. Vår uppgift är att producera och konsumera varor och reproducera oss själva. Lär dig älska det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in