2004-03-29, 22:09
Medlem
Eremitens avatar
Som ateist anser jag att det inte finns någon som helst mening med livet. Men trots det har jag ingen tanke på att avsluta mitt liv i förtid. Innan jag blir maskföda kommer jag att försöka upptäcka/pröva/njuta/lära mig så mycket som möjligt, trots att det i det långa loppet inte finns någon mening med att göra det, däremot ger det mig personlig tillfredställelse för stunden.

Citat:
Ursprungligen postat av MooGyMaN
Meningen med livet är det du gör för tillfället - för skälet till att du gör just detta är att det är meningsfullt i ditt liv.
Jag tvivlar starkt på att en människa som arbetar vid ett löpande band skulle hålla med om detta.

Citat:
Man gör gärna inte meningslösa saker, och om man nu råkar göra det
brukar man ofta sluta ganska snart eftersom man kommer på att det man gör är
just meningslöst.
Många arbetare tycker att det de gör är tråkigt och meningslöst (för dem själva), men de fortsätter med det dag efter dag enbart för att de behöver pengarna.
Citera
2004-03-29, 22:19
Medlem
Meningen med livet är att utvecklas.. Allt du gör, säger, tänker, upplever processas i din hjärna så att utfallet efter nämnda intryck är att du lärt dig något.. och utvecklats..?
Citera
2004-03-29, 23:37
Medlem
livet har absolut ingen mening och ni som säger annat är underintelligenta idioter :mad: :mad: :mad:
Citera
2004-03-29, 23:42
Medlem
li pos avatar
Om allt i världen utgick från din personliga uppfattning av verkligheten skulle väl det vara sant, men det spelar ju mindre roll för de som uppfattar det som att det finns en mening. Tron kan försätta berg, oavsett om det man tror på existerar eller inte.
Citera
2004-03-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balsam
livet har absolut ingen mening och ni som säger annat är underintelligenta idioter :mad: :mad: :mad:

Då har vi ju löst problemet..
Vad skönt...
Citera
2004-03-30, 01:36
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
om det är meningslöst varför bemödade du dig att ens svara, borde du inte vara ute o gräva din egen grav då?
Citera
2004-03-30, 13:15
Medlem
varför slösar du din tid här om du nu tycker att livet har en mening? Varför inte ta vara på den meningen istället? Jag tycker inte livet har nån mening så jag slösar bort tiden här innan jag dör.
Citera
2004-03-30, 13:23
Medlem
MooGyMaNs avatar
Citat:

Jag tvivlar starkt på att en människa som arbetar vid ett löpande band skulle hålla med om detta.
Många arbetare tycker att det de gör är tråkigt och meningslöst (för dem själva), men de fortsätter med det dag efter dag enbart för att de behöver pengarna.

Ja, tänkte på det jag oxå, kanske min teoris akilleshäl men meningen med löpandebandetträsket är ju självklart just pengarna det ger, men, jobbar man på ett sådant jobb i 30 år, vad har meningen med alla dina vardagar då varit? ett löpande band... tragiskt jo, men kanske sant?
Citera
2004-03-30, 19:06
Medlem
Det finns inget meningen med vår existen, den är meningslös för att inte säga försumbar.

Detta betyder inte att vi inte kan göra något med livet som att söka kunskaper, lycka etc. Men förvänta dig inte något annat än; att enda anledning till att du sattes på den här jorden var att du skulle dö.

"The meaning of life is that it stops." - Franz Kafka

Citat:
Ja, tänkte på det jag oxå, kanske min teoris akilleshäl men meningen med löpandebandetträsket är ju självklart just pengarna det ger, men, jobbar man på ett sådant jobb i 30 år, vad har meningen med alla dina vardagar då varit? ett löpande band... tragiskt jo, men kanske sant?
Kanske för att folk är pack? De arbetar i 30 år för att kunna köpa en widescreen-TV istället för att gå ut och leva. Folk borde sannerligen reflektera kring sin existens, oavsett om du kommer fram till dess meningslöshet eller inte.
Citera
2004-03-30, 20:08
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
varför slösar du din tid här om du nu tycker att livet har en mening? Varför inte ta vara på den meningen istället? Jag tycker inte livet har nån mening så jag slösar bort tiden här innan jag dör.
är flashback ett slöseri med tid? jag vet inte, men är det ens möjligt att slösa bort tid om det nu inte finns något meningsfullt, paradox?

EDIT: tror inte heller det finns någon högre/gudomlig mening med våra liv men nog kan man själv skapa sig en mening i sitt liv.
Citera
2004-03-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.
är flashback ett slöseri med tid? jag vet inte, men är det ens möjligt att slösa bort tid om det nu inte finns något meningsfullt, paradox?

EDIT: tror inte heller det finns någon högre/gudomlig mening med våra liv men nog kan man själv skapa sig en mening i sitt liv.
nej jag tycker inte jag slösar med tiden men från din synvinkel borde jag slösa med tiden för du är så fånigt desperat att du måste sätta en mening på något så meningslöst och deprimerande som livet
Citera
2004-03-30, 22:26
Medlem
Citat:
nej jag tycker inte jag slösar med tiden men från din synvinkel borde jag slösa med tiden för du är så fånigt desperat att du måste sätta en mening på något så meningslöst och deprimerande som livet

Du verkar ju vara en rolig och spirituell typ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in