2009-09-06, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
OK det var ett tag sen jag läste FUP:en som du märker :-D

Hursomhaver... jag tycker det säger en hel del att inga av de killarna kontaktade polis eller någon annan vuxen. Det är som om olycklig omständighet läggs på olycklig omständighet och ingen reagerar. Och det KAN bero på att man är avtrubbad och tänker att "äh fan de där två bråkar ju jämt liksom - klart det inte är seriöst". Och det är väl just detta som TL:s advokat hävdar: att det är så ofantligt otänkbart att smsandet skulle vara seriöst. Själv vacklar jag fram och tillbaka: jag VILL inte tro att det hela är något annat än tragiska omständigheter som leder fram till det hemska mordet... men samtidigt finns det onekligen en hel del som pekar på något annat...

Ofantligt otänkbart att det skulle vara seriöst.....

Ja, men sammanaget så har jag så väldigt svårt att se att hon inte skulle ha tagit det seriöst. Tänk på när Tim planerade och försökte få ut Therese i skogen för att leta efter en vodkaflaska. De både planerade före och han försökte men lyckades inte få ut henne i skogen så han kunde slå ihjäl henne som planerat. Efter detta så FORTSÄTTER hon att pressa och uppmana honom på ett utstuderat sätt.

Det tar liksom inte slut fast han påstår sig ha gjort ett allvarligt försök.

Och det att hon försökte dölja sina sms när hon vänder sig om och bläddrar i mobilen efter ett sms som hon ska visa så att inget ska synas. Det var en hemlighet. Man kan naturligtvis säga att hon dolde det för att hon visste att det var fel att skriva sånt men att hon ändå inte menade och trodde att Tim skulle döda Therese.

Men hela tiden när jag försöker förklara varför hon inte förstod, inte menade så kommer jag fram till att hon är mer eller mindre hjärndöd. Och det är hon ju inte egentligen.

Att hon bara skulle ha babblat på i mobilen om det där, så ofta utan att någon gång reflektera är att resonera att hon inte kan tänka och dra slutsatser som en normal människa och att det måste vara något fel på hennes förståndsgåvor.

Hon måste ha insett att Therese kunde dö. Tim var i alla fall i väg och sökte upp henne för att göra det när de letade flaskan och hon slutade aldrig. Förstod hon inte hans seriositet då så ja då vet inte jag. En sjuåring kanske skulle oroligt ha frågat sig; men ska han döda henne? Det är orimligt (i mina ögon) att hon inte skulle fråga sig det samma.
Citera
2009-09-06, 22:11
Medlem
RoSannaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
Jo det är klart! Det blir ju mycket spekulerande pga de stängda dörrarna.

Angående sms:en: han killen (kommer inte ihåg namnet nu...var det Oskar?) som läste sms:en i TV:s mobil och skrev av dem: undrar om han verkligen inte berättade det för någon?

Det var Ola.
Citera
2009-09-07, 10:16
Medlem
När kommer domen?
Citera
2009-09-07, 11:17
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
När kommer domen?

Det meddelas imorgon efter slutpläderingarna.
Citera
2009-09-07, 12:34
Medlem
Någon som het hur de e med det här att slutpläderingarna eventuellt skulle vara offentliga?
Citera
2009-09-07, 12:46
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Någon som het hur de e med det här att slutpläderingarna eventuellt skulle vara offentliga?

Det beslutet meddelar rättens ordförande imorgon när förhandlingsdagen inleds. Så brukar det i varje fall gå till.
Citera
2009-09-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamub

Hon måste ha insett att Therese kunde dö. Tim var i alla fall i väg och sökte upp henne för att göra det när de letade flaskan och hon slutade aldrig. Förstod hon inte hans seriositet då så ja då vet inte jag. En sjuåring kanske skulle oroligt ha frågat sig; men ska han döda henne? Det är orimligt (i mina ögon) att hon inte skulle fråga sig det samma.

Ja, hon borde ha förstått någonstans att Therese kunde dö men jag kan tänka mig att TL främst skickade sms:en för att plåga Tim. Det var hennes nr 1 syfte, inte att Therese skulle dö. Hon ville att Tim skulle lida för det han gjort mot henne (skämt ut henne och svikit henne genom att vara otrogen). Att det faktiskt kunde vara så illa att Therese dog tror jag inte hon tänkte så mycket på. Vilket självklart säger en hel del om hennes state of mind.

Jag tror Tim var det enda hon tänkte på. Att han skulle våndas och må dåligt. Hon njöt säkert av att känna makten över honom och att veta att han skulle göra allt för att få henne tillbaka.. t o m gå så långt som att mörda, ja, det var nog en jävligt skön känsla. Något som tröstade henne för hans otrohet. Samtidigt såg hon ner på Tim och trodde inte att han skulle klara av att mörda Therese när det väl kom till kritan. Men hon skulle se till att hetsa honom så långt det bara gick men jag tror hon förberedde sig på att han skulle "svika" henne igen genom att en dag sms:a tillbaka "Jag kunde inte. Förlåt" Och OM han nu faktiskt skulle mörda.. Ja, då är det win-win. Hon har hämnats på Tim ordentligt.
Citera
2009-09-07, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Ja, hon borde ha förstått någonstans att Therese kunde dö men jag kan tänka mig att TL främst skickade sms:en för att plåga Tim. Det var hennes nr 1 syfte, inte att Therese skulle dö. Hon ville att Tim skulle lida för det han gjort mot henne (skämt ut henne och svikit henne genom att vara otrogen). Att det faktiskt kunde vara så illa att Therese dog tror jag inte hon tänkte så mycket på. Vilket självklart säger en hel del om hennes state of mind.

Jag tror Tim var det enda hon tänkte på. Att han skulle våndas och må dåligt. Hon njöt säkert av att känna makten över honom och att veta att han skulle göra allt för att få henne tillbaka.. t o m gå så långt som att mörda, ja, det var nog en jävligt skön känsla. Något som tröstade henne för hans otrohet. Samtidigt såg hon ner på Tim och trodde inte att han skulle klara av att mörda Therese när det väl kom till kritan. Men hon skulle se till att hetsa honom så långt det bara gick men jag tror hon förberedde sig på att han skulle "svika" henne igen genom att en dag sms:a tillbaka "Jag kunde inte. Förlåt" Och OM han nu faktiskt skulle mörda.. Ja, då är det win-win. Hon har hämnats på Tim ordentligt.

Ja jag tror att hon mest tänkte på att plåga Tim därför att om Therese dog eller inte var inte betydelsefullt. Dvs hon kunde gått få dö om Tim dödade henne. Det kvittade henne lika. Dock så var hon ju helt införstådd med att Therese skulle dö.

Och kunde han inte göra det kunde hon fortsätta att plåga honom, gjorde han det så kunde hon gotta sig i att han mördat för hennes skull.

Att det just var Therese som skulle dö och ingen annan visar ju dock på att hon inte bara var ute efter att plåga honom och att han skulle döda för att visa sin kärlek. Det var viktigt att det var JUST Therese.
Citera
2009-09-07, 14:31
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ofantligt otänkbart att det skulle vara seriöst.....

Tänk på när Tim planerade och försökte få ut Therese i skogen för att leta efter en vodkaflaska.

Och det att hon försökte dölja sina sms när hon vänder sig om och bläddrar i mobilen efter ett sms som hon ska visa så att inget ska synas. Det var en hemlighet.

Fler indicier till varför hon antagligen förstod/borde förstått?

*Meddelandet om det misslyckade försöket att samla alla i Sköndal (Paristiden).

Andra tveksamheter:
*Att hon överhuvudtaget kom till hoppbacken. Hon stod ju inte ut med att se TJR. Ville hon visa upp sitt upphottade, nya jag? Ville hon bränna TV i hjärtat genom att antyda intresset för Gordon? Ville hon pressa TV att mörda? Ville hon "bara" kontrollera Gordon?

*Att hon inte gjorde slut med TV, ordentligt, åtminstone för att visa Gordon att hon ville ha honom. SKulle hon bara nita TV ordentligt innan? BLi av med TJR?

Hon anstiftade bokstavligen men om det också krävs uppsåt för att anses skyldig finns bl.a. följande
tIll TL's fördel:

*Att hon hade så ambivalenta känslor gentemot TV, (ville ha honom till balkavaljer, och som försäkring för tillhörighet, men avskydde honom) så att hon projicerade sina starka aversioner på honom genom att driva det här absurda mordspelet, för att delvis visa vilken "fitta" han var, som lät sig drivas med, men också för att TL skulle bli av med sin känsla av misslyckande och förlorade heder (förlusterna var många för TL under våren).

*I sms konversationen framgår hur dåligt TL mår under de här veckorna som det är frågan om.

*Att TL faktiskt var mer och mer intresserad av Gordon och mot slutet mer eller mindre bara rörde till lite då och då i mordplansgrytan för att driva med TV.

Sammantaget: TL manipulerar och ljuger (nej det är inga tecken på autismspektrum) mår uselt men saknar möjligen uppsåt eftersom hon kan vara omedveten om följderna, är hon därför oskyldig till Anstiftan?

*Vardagligt språkbruk och kontext i ungdomars sms konversationer ligger nära dem mellan TV och TL, och var någonstans börjar det brottsliga den här gången? När det dras ut över tid? och när det börjar göras faktiska planer och iscensättningar av desamma?
Citera
2009-09-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ja jag tror att hon mest tänkte på att plåga Tim därför att om Therese dog eller inte var inte betydelsefullt. Dvs hon kunde gått få dö om Tim dödade henne. Det kvittade henne lika. Dock så var hon ju helt införstådd med att Therese skulle dö.

Och kunde han inte göra det kunde hon fortsätta att plåga honom, gjorde han det så kunde hon gotta sig i att han mördat för hennes skull.

Att det just var Therese som skulle dö och ingen annan visar ju dock på att hon inte bara var ute efter att plåga honom och att han skulle döda för att visa sin kärlek. Det var viktigt att det var JUST Therese.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om det sista. Eller visst var det viktigt att det var Therese han skulle döda för henne (för det var henne hon hade bestämt) men innan hon bestämde det tror det kunde ha blivit vem som helst egentligen. Nu hade Therese oturen att bli utvald pga av att hon var poppis och råkade pussa lite på Tim.
Citera
2009-09-07, 14:34
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy

Precis!
Citera
2009-09-07, 14:35
Medlem
Citat:

Sant! Att det var just Therese var viktigt. Jag tror heller inte att hon var så brydd om att Therese verkligen dog. Det kunde räcka med ett försök/en misshandel eller att han åtminstone inte helt förkastade tanken på att mörda just henne. Det lungnade nog hennes "ångest" för stunden. Men som sagt, man har ju svårt att se att TL nånsin skulle dra i nödbromsen. Hon var trots allt den drivande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in