Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
OK det var ett tag sen jag läste FUP:en som du märker :-D
Hursomhaver... jag tycker det säger en hel del att inga av de killarna kontaktade polis eller någon annan vuxen. Det är som om olycklig omständighet läggs på olycklig omständighet och ingen reagerar. Och det KAN bero på att man är avtrubbad och tänker att "äh fan de där två bråkar ju jämt liksom - klart det inte är seriöst". Och det är väl just detta som TL:s advokat hävdar: att det är så ofantligt otänkbart att smsandet skulle vara seriöst. Själv vacklar jag fram och tillbaka: jag VILL inte tro att det hela är något annat än tragiska omständigheter som leder fram till det hemska mordet... men samtidigt finns det onekligen en hel del som pekar på något annat...
Hursomhaver... jag tycker det säger en hel del att inga av de killarna kontaktade polis eller någon annan vuxen. Det är som om olycklig omständighet läggs på olycklig omständighet och ingen reagerar. Och det KAN bero på att man är avtrubbad och tänker att "äh fan de där två bråkar ju jämt liksom - klart det inte är seriöst". Och det är väl just detta som TL:s advokat hävdar: att det är så ofantligt otänkbart att smsandet skulle vara seriöst. Själv vacklar jag fram och tillbaka: jag VILL inte tro att det hela är något annat än tragiska omständigheter som leder fram till det hemska mordet... men samtidigt finns det onekligen en hel del som pekar på något annat...
Ofantligt otänkbart att det skulle vara seriöst.....
Ja, men sammanaget så har jag så väldigt svårt att se att hon inte skulle ha tagit det seriöst. Tänk på när Tim planerade och försökte få ut Therese i skogen för att leta efter en vodkaflaska. De både planerade före och han försökte men lyckades inte få ut henne i skogen så han kunde slå ihjäl henne som planerat. Efter detta så FORTSÄTTER hon att pressa och uppmana honom på ett utstuderat sätt.
Det tar liksom inte slut fast han påstår sig ha gjort ett allvarligt försök.
Och det att hon försökte dölja sina sms när hon vänder sig om och bläddrar i mobilen efter ett sms som hon ska visa så att inget ska synas. Det var en hemlighet. Man kan naturligtvis säga att hon dolde det för att hon visste att det var fel att skriva sånt men att hon ändå inte menade och trodde att Tim skulle döda Therese.
Men hela tiden när jag försöker förklara varför hon inte förstod, inte menade så kommer jag fram till att hon är mer eller mindre hjärndöd. Och det är hon ju inte egentligen.
Att hon bara skulle ha babblat på i mobilen om det där, så ofta utan att någon gång reflektera är att resonera att hon inte kan tänka och dra slutsatser som en normal människa och att det måste vara något fel på hennes förståndsgåvor.
Hon måste ha insett att Therese kunde dö. Tim var i alla fall i väg och sökte upp henne för att göra det när de letade flaskan och hon slutade aldrig. Förstod hon inte hans seriositet då så ja då vet inte jag. En sjuåring kanske skulle oroligt ha frågat sig; men ska han döda henne? Det är orimligt (i mina ögon) att hon inte skulle fråga sig det samma.