2009-08-12, 22:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Du menar alltså att om hon har en bra förklaring till varför hon ändrar (angående det hon sa i förhöret till vad hon säger i rättssalen) sig så kanske hon kan frias?

Ja åklagaren kommer ju visa på hennes utsagor där hon hon erkänner att hon haft makt att påverka utgången. Även där hon uttryckligen säger att 'fixa' = (betyder) mörda theres (+ hennes sms där hon skrivit att han måste "fixa" det. Även i det fall vid sms:et hon skickat till TV "stick hem gör inget dumt" har hon faktiskt vidhållit att hon inte ville att han skulle mörda therese, vilket förundersökningsledaren noterar. Och frågar om de pratat om det i telefon och då har hon fått reda på det. Därför skrev hon så.
Dagen efter var den dagen hon skrev att hon inte orkade sitta bredvid Therese på tunnelbanan och att Therese skulle 'dö'.

Det kommer bli en tuff dag när hon ska vittna och förklara alla de motstridiga uppgifter hon lämnat, och ge dem en rimlig förklaring.
Senast redigerad av sanne 2009-08-12 kl. 22:24.
Citera
2009-08-12, 22:23
Medlem
Daleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Alltså måste, precis som HusvagnSvensson skrivit, åklagaren bevisa att TL uppsåtligen förmått TV att bringa livsanden ur TJR. Oaktsamhet duger inte.

Och där är SMS:en bevis som blir så gott som omöjliga att bortförklara. Det bör inte heller gå att hänvisa till att hon på grund av anledning X inte har förstått hur SMS:en skulle kunna tolkas. Orden är solklara, upprepningarna är solklara, pressen på TV är solklar. Avsaknaden av försök att förhindra TV från att begå brottet är också solklar.

Juridiskt sett bör det inte räcka med en förklaring i stil med "Jag skrev upprepade gånger att jag ville se henne död och tjatade på honom om att döda henne (annars skulle jag göra det själv) - men jag menade det ju inte!". Jag har svårt att se att TL skulle kunna gå fri, oavsett hur mycket man än vrider och vänder på ord som "oaktsamhet" och "likgiltighet".

EDIT: Som jag tidigare skrivit tror jag fortfarande inte att TL verkligen ville att någon skulle dö. Hennes faktiska agerande har dock övertygat TV om att hon inte bara ville det, utan till och med krävde det. Om jag har fel i mina slutsatser, så rätta mig gärna!
Senast redigerad av Daleri 2009-08-12 kl. 22:27.
Citera
2009-08-12, 22:26
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den där texten vågar jag mig inte på att tolka utan experthjälp. Gäller oaktsamheten verkligen uppsåtet vid anstiftan eller gäller den likgiltighet och oaktsamhet gällande de handlingar den uppsåtliga anstiftan orsakar?

För fortfarande så låter det inte logiskt att man kan anstifta något som man inte är medveten om att man har anstiftat. Själva brottet anstiftan måste väl ändå definieras som "en handling i syfte att"?

Åklagaren måste väl ändå bevisa att Tove ville att Therese skulle dö, vilket han antagligen kommer att kunna göra tillräckligt med stöd av sms:n, men åklagaren måste dock kunna visa att syftet var att offret skulle dö? Eller att syftet var att offret skulle utsättas för sådant våld att likgiltighet eller oaktsamhet kan komma i fråga?

Nu är det här iofs inte i det här fallet aktuellt med oaktsamhet. Jag ville bara visa att begreppet finns. Handlar man oaktsamt döms man i regel för "vållande".

I det här fallet gäller åtminstone sk. "likgiltlighetsuppsåt". Dvs. man borde förstå vad som kunde hända, men var likgiltlig inför det.

Tim hade förklarat för Tove att han var beredd att döda för henne. Han hade tom. vid åtminstone ett tillfälle berättat hur han tänkt göra (vodkaflaskan).

Trots detta fortsatte Tove att pusha honom.

Med andra ord, hon var likgiltlig för de eventuella följderna av sitt tjatande på honom.

Läs gärna denna uppsats om uppsåt:
http://vrproj.vr.se/detail.asp?arendeid=42341
Citera
2009-08-12, 22:27
Medlem
BlotGoths avatar
har jag drömt det här, men sa inte åklagaren i början att rättegången kanske skulle hållas för öppna dörrar iom mediaintresset? Oo
Citera
2009-08-12, 22:28
Medlem
sannes avatar

Hon säger att hon trott att han skulle 'fixa' en överraskning vid många tillfällen. Men ibland försäger (?) hon sig och genom upprepade frågeställningar ifrån F säger hon att det gäller Therese. Hon hävdar att hon sa att han skulle göra det, för att bli av med honom, och att hon därmed ville ge honom ett 'omöjligt' uppdrag. Kan det räknas som att hon inte haft uppsåt?

Jag blir tveksam som fan
Citera
2009-08-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja åklagaren kommer ju visa på hennes utsagor där hon hon erkänner att hon haft makt att påverka utgången. Även där hon uttryckligen säger att 'fixa' = (betyder) mörda theres (+ hennes sms där hon skrivit att han måste "fixa" det. Även i det fall vid sms:et hon skickat till TV "stick hem gör inget dumt" har hon faktiskt vidhållit att hon inte ville att han skulle mörda therese, vilket förundersökningsledaren noterar. Och frågar om de pratat om det i telefon och då har hon fått reda på det. Därför skrev hon så.
Dagen efter var den dagen hon skrev att hon inte orkade sitta bredvid Therese på tunnelbanan och att Therese skulle 'dö'.

Det kommer bli en tuff dag när hon ska vittna och förklara alla de motstridiga uppgifter hon lämnat, och ge dem en rimlig förklaring.

Men, kan inte Tim vittna om vad som sagts mellan två ögonen och i telefonen?
Citera
2009-08-12, 22:30
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:

Hon säger att hon trott att han skulle 'fixa' en överraskning vid många tillfällen. Men ibland försäger (?) hon sig och genom upprepade frågeställningar ifrån F säger hon att det gäller Therese. Hon hävdar att hon sa att han skulle göra det, för att bli av med honom, och att hon därmed ville ge honom ett 'omöjligt' uppdrag. Kan det räknas som att hon inte haft uppsåt?

Jag blir tveksam som fan

snarare att hon försöker slingra sig tycker jag. Hon ljuger ju för att hon tror att hon ska komma undan, de hon inte fattar är att de inte direkt är noobs som sitter o förhör henne.
Citera
2009-08-12, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vomitorium
Ta det lugnt. Du får väl uttala dig om vad du vill i tråden, dock tycker jag det börjar bli lite irriterande hur du gång efter annan formulerar dig som att du VET saker som du egentligen inte har en susning om. (Tims farsa, medelklassens förmåga att uppfostra barn, vilka straff TV & TL kommer att bli tilldömda etc.)

Susning har jag visst, jag använder mitt sunda förnuft. Du har inget eget resonemang alls? Du bara kritiserar? Vad tror du om Toves chanser att bli friad då?
Citera
2009-08-12, 22:31
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunlakejen
Men, kan inte Tim vittna om vad som sagts mellan två ögonen och i telefonen?

ord mot ord :/ e ju bara för henne o förneka, eftersom ingen vet vad som sagts, förutom dom två
Citera
2009-08-12, 22:35
Medlem
slabadans avatar
Citat:

Har du tid att delge oss din tanke bakom att du inte trot att åtalet kommer ogillas emot TL?
Vad baserar du det på? Förhör? SMS? Vittnesuppgifter?
Jag är intresserad av att höra hur du uppfattar hur de kan tänkas pröva och resonera kring uppsåtet i det här fallet?
Jag tror att det blir svårt för TL att komma undan m h t hur lång tid det hela (påverkan på TV) pågick samt m h t hur aggresivt och påstridigt hon satte press på TV. Vad som kan få henne att komma undan vore möjligen att man anser att hon själv var i en pressad situation och inte heller rimligen kunde anta att TV de facto skulle begå ett mord. Man bör ha i åtanke att det rör sig om en 16 åring med ett stort kontrollbehov och att det inte är uteslutet att rätten resonerar kring att det hela från TL:s sida mer handlade om att "jävlas" med TV, att ge igen.
Citera
2009-08-12, 22:35
Medlem
Daleris avatar
Citat:

Jag blir tveksam som fan

En fullt frisk och normalbegåvad person skulle ha förstått vad ett sådant krav skulle kunna få för följder. Speciellt när det upprepas många gånger, ställs som villkor för ett fortsatt förhållande och när personen man ställer kravet till svarar med att beskriva hur denne planerat att begå brottet. Att TL inte satte stopp för händelseförloppet utan fortsatte pressa TV är tydligt, även om hon kommer med andra förklaringar i förhören. En empatistörd person kan däremot ha svårt att förstå konsekvenserna och hur den blivande GM tolkar budskapen. Men en eventuell empatistörning borde inte kunna befria TL från ansvar med de förutsättningar som gäller i det här fallet, inte juridiskt sett i alla fall.

Jag tycker att uppsåtet är uppenbart. Men jag kan ha fel, och det är därför jag ställer frågan.
Citera
2009-08-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlotGoth
ord mot ord :/ e ju bara för henne o förneka, eftersom ingen vet vad som sagts, förutom dom två

Jo men även om nu Tim är den som mördat i detta fall borde han framstå som den som är ärlig i sammanhanget då det kommer framgå hur manipulativ hon är som person osv.

Sen vet man inte hur mycket Tim kommer skydda henne iof. Även hur mycket "det är så synd om mig" hon kommer köra med när åklagaren kör på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in