Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Alltså måste, precis som HusvagnSvensson skrivit, åklagaren bevisa att TL uppsåtligen förmått TV att bringa livsanden ur TJR. Oaktsamhet duger inte.
Och där är SMS:en bevis som blir så gott som omöjliga att bortförklara. Det bör inte heller gå att hänvisa till att hon på grund av anledning X inte har förstått hur SMS:en skulle kunna tolkas. Orden är solklara, upprepningarna är solklara, pressen på TV är solklar. Avsaknaden av försök att förhindra TV från att begå brottet är också solklar.
Juridiskt sett bör det inte räcka med en förklaring i stil med "Jag skrev upprepade gånger att jag ville se henne död och tjatade på honom om att döda henne (annars skulle jag göra det själv) - men jag menade det ju inte!". Jag har svårt att se att TL skulle kunna gå fri, oavsett hur mycket man än vrider och vänder på ord som "oaktsamhet" och "likgiltighet".
EDIT: Som jag tidigare skrivit tror jag fortfarande inte att TL verkligen ville att någon skulle dö. Hennes faktiska agerande har dock övertygat TV om att hon inte bara ville det, utan till och med krävde det. Om jag har fel i mina slutsatser, så rätta mig gärna!