Citat:
Ursprungligen postat av Waadi
Vore jag åklagare skulle jag i alla fall vilja belysa den här frågeställningen.
Anledningen till att man inte "vill" tänka att Tove är så förslagen är väl ålder, utseende men även att allt detta utspelar sig i "fel" kontext. Föräldrar som bryr sig, kompisgäng som verkar visserligen lite utlevande promiskuösa men i grunden omtänksamma och ansvarsfulla gentemot varandra (jag tänkte på vittnesmålen från mordkvällen om hur de trots allt letade efter TJR, samt föräldrarnas omsorger).
MEN!
Det bestäms ganska sent att Tove ska sova hos Olivia. Olivias föräldrar, paret Branö, (där båda är hörda) har lite olika info, pappan säger att det bestämdes över telefon mitt i fotbollen (20-22), Mamman har sms: 20:02 där det står "Tove sover hos oss", med bakgrund att Tove nekats sova över föregående natt kan man ju uppfatta det sms:et lite bestämt. Eva pratar därefter med TLs "pappa".
Vet Tove att TJR ska möta upp Tim mfl i hoppbacken vid den tiden?
Att Tove kan ha vetat att TJR ska finnas i hoppbacken är möjligt, Gordon eller någon annan kan ha sagt något, men det är ju inte säkert så vitt jag vet.
Tycker inte att det hela varkar ha varit minutiöst planerat men ev. planerat allt efter hand, det hade ju under en lång tid tänkt på det här och det fanns ju minst ett allvarligare tidigare försök. Så på något sätt hade de ju samtalat om hur det skulle "fixas". De hade ju ringat in problem och var bägge inriktade (mest Tove) på att de skulle "fixa" Therese.
Det är möjligt att hon i rätten säger något som gör att hon frias, jag har bara så svårt att tänka mig vad det skulle vara.
Att säga att det bara var ett spel är ju märklgt då det sträckte sig över så lång tid. Att spela något så intensivt och i den omfattningen under denna tidsperiod låter ju som man saknar verklighetsförankring. Ska brist på verklighetsförankring verkligen kunna fria henne från straff?
Att säga att hon bara sa det och inte menade ger samma tankar. Ska hon frias på grund av att hon inte förstår vad hennes ord kan ställa till med?
Att hon bara är en ung tjej och orimligen kan ha önskat att Therese skulle dö förstår jag inte heller då det hon har sagt visar på det och hon säger själv att hon var orolig över att det skulle ske.
Att hon är ung tjej och inte förstod vad som höll på att se för att hon är för ung och inte kan förväntas fatta sånt är ett perspektiv som jag har svårt att ansluta mig till. Varför skulle hon inte fatta liksom? För att hon är tjej? För att hon är ung? Ska hon omyndigförklaras eller nåt?
Ja jag vet inte, jag kan ha jättefel. Om hon blir frikänd så får jag väl en förklaring på det också.
Toves allomfattande intresse verkar ju ha varit den här tiden att åtminstone skicka sms om att Tim ska "fixa".