2009-09-06, 06:06
Medlem
Waadis avatar
Mobilvanor

Hur är det egentligen med de där samtalen som Toves bonuspappa ringer till henne under mordkvällen? I Förhör säger han att "svara knappen" måste ha kommits åt och mobilen gått igång på hans inkommande samtal. Han lyssnar alltså av Tove & Olivia i ett samtal avslutat 23:15 (Befann de sig i eller på väg till Hoppbacken) och försöker därefter ringa henne utan att komma fram. Nästa samtal "råkar" Toves mobil ringa till honom, Mikael, registrerat mellan 23:30 - 23:45, han hör tunnelbanemeddelanden om Gullmarsplan bl.a.

Vad ÄR detta?

Verkar ju som om, vilket Oliva tillstyrker i sitt vittnesmål, Tove "gör så". Ganska utstuderat manipulativt sätt att pissa på sina föräldrar. Men: Har Tove fått iden om ett möjligt Alibi för att Tim när de möttes i hoppbacken påpekat att han vid deras tidigare mobilsamtal hört Tunnelbaneutropet och därigenom avslöjat att Tove var hos Gordon? När Mikael försöker ringa upp Toves mobil igen efter det att samtalet brutits är det upptaget. Kort därefter ringer TOve upp honom. Meddelar att det är 2 min tills bussen går.

Vad betyder detta?

Är det ett medvetet sätt att skaffa Alibi?
Citera
2009-09-06, 06:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waadi
Hur är det egentligen med de där samtalen som Toves bonuspappa ringer till henne under mordkvällen? I Förhör säger han att "svara knappen" måste ha kommits åt och mobilen gått igång på hans inkommande samtal. Han lyssnar alltså av Tove & Olivia i ett samtal avslutat 23:15 (Befann de sig i eller på väg till Hoppbacken) och försöker därefter ringa henne utan att komma fram. Nästa samtal "råkar" Toves mobil ringa till honom, Mikael, registrerat mellan 23:30 - 23:45, han hör tunnelbanemeddelanden om Gullmarsplan bl.a.

Vad ÄR detta?

Verkar ju som om, vilket Oliva tillstyrker i sitt vittnesmål, Tove "gör så". Ganska utstuderat manipulativt sätt att pissa på sina föräldrar. Men: Har Tove fått iden om ett möjligt Alibi för att Tim när de möttes i hoppbacken påpekat att han vid deras tidigare mobilsamtal hört Tunnelbaneutropet och därigenom avslöjat att Tove var hos Gordon? När Mikael försöker ringa upp Toves mobil igen efter det att samtalet brutits är det upptaget. Kort därefter ringer TOve upp honom. Meddelar att det är 2 min tills bussen går.

Vad betyder detta?

Är det ett medvetet sätt att skaffa Alibi?

Intressant tanke. Det har ju i tråden talats om att det kanske var så att hon var i hoppbacken för tydligt visa när hon lämnade samt att hon sov hos Olivia för att skaffa alibi.

Det som du tar upp här har jag aldrig tänkt på men det kan vara som du säger. Mer förslagen än man tror? Det är ju inte lätt att föreställa sig hur kallsinnigt människor kan handla, man har en tendens att tro att man inte kan vara si eller så kallsinnig, fastän när man tänker efter visst vet att det finns såna människor. Vilket ju i och för sig inte alls behöver vara fallet när det gäller Tove. Men man funderar ju hur det egentligen står till.
Citera
2009-09-06, 06:43
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamub
Intressant tanke. Det har ju i tråden talats om att det kanske var så att hon var i hoppbacken för tydligt visa när hon lämnade samt att hon sov hos Olivia för att skaffa alibi.

Det som du tar upp här har jag aldrig tänkt på men det kan vara som du säger. Mer förslagen än man tror? Det är ju inte lätt att föreställa sig hur kallsinnigt människor kan handla, man har en tendens att tro att man inte kan vara si eller så kallsinnig, fastän när man tänker efter visst vet att det finns såna människor. Vilket ju i och för sig inte alls behöver vara fallet när det gäller Tove. Men man funderar ju hur det egentligen står till.

Vore jag åklagare skulle jag i alla fall vilja belysa den här frågeställningen.
Anledningen till att man inte "vill" tänka att Tove är så förslagen är väl ålder, utseende men även att allt detta utspelar sig i "fel" kontext. Föräldrar som bryr sig, kompisgäng som verkar visserligen lite utlevande promiskuösa men i grunden omtänksamma och ansvarsfulla gentemot varandra (jag tänkte på vittnesmålen från mordkvällen om hur de trots allt letade efter TJR, samt föräldrarnas omsorger).

MEN!

Det bestäms ganska sent att Tove ska sova hos Olivia. Olivias föräldrar, paret Branö, (där båda är hörda) har lite olika info, pappan säger att det bestämdes över telefon mitt i fotbollen (20-22), Mamman har sms: 20:02 där det står "Tove sover hos oss", med bakgrund att Tove nekats sova över föregående natt kan man ju uppfatta det sms:et lite bestämt. Eva pratar därefter med TLs "pappa".

Vet Tove att TJR ska möta upp Tim mfl i hoppbacken vid den tiden?
Citera
2009-09-06, 07:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waadi
Vore jag åklagare skulle jag i alla fall vilja belysa den här frågeställningen.
Anledningen till att man inte "vill" tänka att Tove är så förslagen är väl ålder, utseende men även att allt detta utspelar sig i "fel" kontext. Föräldrar som bryr sig, kompisgäng som verkar visserligen lite utlevande promiskuösa men i grunden omtänksamma och ansvarsfulla gentemot varandra (jag tänkte på vittnesmålen från mordkvällen om hur de trots allt letade efter TJR, samt föräldrarnas omsorger).

MEN!

Det bestäms ganska sent att Tove ska sova hos Olivia. Olivias föräldrar, paret Branö, (där båda är hörda) har lite olika info, pappan säger att det bestämdes över telefon mitt i fotbollen (20-22), Mamman har sms: 20:02 där det står "Tove sover hos oss", med bakgrund att Tove nekats sova över föregående natt kan man ju uppfatta det sms:et lite bestämt. Eva pratar därefter med TLs "pappa".

Vet Tove att TJR ska möta upp Tim mfl i hoppbacken vid den tiden?

Att Tove kan ha vetat att TJR ska finnas i hoppbacken är möjligt, Gordon eller någon annan kan ha sagt något, men det är ju inte säkert så vitt jag vet.

Tycker inte att det hela varkar ha varit minutiöst planerat men ev. planerat allt efter hand, det hade ju under en lång tid tänkt på det här och det fanns ju minst ett allvarligare tidigare försök. Så på något sätt hade de ju samtalat om hur det skulle "fixas". De hade ju ringat in problem och var bägge inriktade (mest Tove) på att de skulle "fixa" Therese.

Det är möjligt att hon i rätten säger något som gör att hon frias, jag har bara så svårt att tänka mig vad det skulle vara.

Att säga att det bara var ett spel är ju märklgt då det sträckte sig över så lång tid. Att spela något så intensivt och i den omfattningen under denna tidsperiod låter ju som man saknar verklighetsförankring. Ska brist på verklighetsförankring verkligen kunna fria henne från straff?

Att säga att hon bara sa det och inte menade ger samma tankar. Ska hon frias på grund av att hon inte förstår vad hennes ord kan ställa till med?

Att hon bara är en ung tjej och orimligen kan ha önskat att Therese skulle dö förstår jag inte heller då det hon har sagt visar på det och hon säger själv att hon var orolig över att det skulle ske.

Att hon är ung tjej och inte förstod vad som höll på att se för att hon är för ung och inte kan förväntas fatta sånt är ett perspektiv som jag har svårt att ansluta mig till. Varför skulle hon inte fatta liksom? För att hon är tjej? För att hon är ung? Ska hon omyndigförklaras eller nåt?

Ja jag vet inte, jag kan ha jättefel. Om hon blir frikänd så får jag väl en förklaring på det också.

Toves allomfattande intresse verkar ju ha varit den här tiden att åtminstone skicka sms om att Tim ska "fixa".
Citera
2009-09-06, 09:43
Medlem
Men OM hon nu skulle frias, vad har hon att komma tillbaka till? Hon läre ju byta stad och namn osv. Nån kommer ju slå ihjäl henne om hon ska vara kvar på samma ställe.
Citera
2009-09-06, 10:16
Medlem
mahkees avatar
Citat:
Angående barn och psykopati. http://www.psykopat.se/barn-psykopat.php

Nu är ju inte det det som kan göra att man får rättspsykiatrisk vård istället för fängelse men det kan vara intressant att se hur de som senare kan diagnostiseras kan ha haft för beteende som barn.

Läste din länk. Jag tycker inte det framkommit något i FUP som visar på att TL (eller TV för den delen) skulle visa dessa drag. Tycker du det och i så fall vem och vilka drag?
Citera
2009-09-06, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
Läste din länk. Jag tycker inte det framkommit något i FUP som visar på att TL (eller TV för den delen) skulle visa dessa drag. Tycker du det och i så fall vem och vilka drag?

Nej inget alls som klart och tydligt visar på nåt sånt. Jag skulle varit tydligare med det. Jag klistrade länken för att saken diskuterats.

Dock känns det som om det skulle kunna vara nåt allvarligt fel på tösen, men jag ser inget som entydigt och klart och tydligt visar på det. Det är mest en okvalificerad uppfattning från min sida för att jag inget annat kan.
Citera
2009-09-06, 18:03
Medlem
mahkees avatar
Citat:
Nej inget alls som klart och tydligt visar på nåt sånt. Jag skulle varit tydligare med det. Jag klistrade länken för att saken diskuterats.

Dock känns det som om det skulle kunna vara nåt allvarligt fel på tösen, men jag ser inget som entydigt och klart och tydligt visar på det. Det är mest en okvalificerad uppfattning från min sida för att jag inget annat kan.

Mmmm ingen fara på taket. Jag vet inte...jag tycker att det i den här tråden läggs över alltför mycket ansvar på TL. Det är ju TV som enligt egen uppgift på ett faktiskt väldigt rått sätt dödat Therese. Ibland när man läser här på FB så kan man tro att TL är den stora onda häxan och TV en helt oskyldig liten pojke...

En annan sak angående sms:en: Jag vet inte; det KAN vara för att jag jobbar med ungdomar dagligen som gör att jag inte reagerar lika starkt på sms:en som jag tror att andra gör. Jag hör dagligen om jävla hora, bög, stick och dö, ser och hör om SMS som skapar stora draman... Är avtrubbad kanske?

En annan sak: ungdomar delar med sig av sina sms och msn-konversationer hela tiden..."vet du vad han skrev bla bla bla" o s v... Är det verkligen så att ingen annan i deras närhet visste om det här? Även om de inte tolkade sms:en som "på riktigt". Kanske det kommer att framgå när vi får domen.
Citera
2009-09-06, 18:28
Bannlyst
Citat:
Mmmm ingen fara på taket. Jag vet inte...jag tycker att det i den här tråden läggs över alltför mycket ansvar på TL. Det är ju TV som enligt egen uppgift på ett faktiskt väldigt rått sätt dödat Therese. Ibland när man läser här på FB så kan man tro att TL är den stora onda häxan och TV en helt oskyldig liten pojke...

En annan sak angående sms:en: Jag vet inte; det KAN vara för att jag jobbar med ungdomar dagligen som gör att jag inte reagerar lika starkt på sms:en som jag tror att andra gör. Jag hör dagligen om jävla hora, bög, stick och dö, ser och hör om SMS som skapar stora draman... Är avtrubbad kanske?

En annan sak: ungdomar delar med sig av sina sms och msn-konversationer hela tiden..."vet du vad han skrev bla bla bla" o s v... Är det verkligen så att ingen annan i deras närhet visste om det här? Även om de inte tolkade sms:en som "på riktigt". Kanske det kommer att framgå när vi får domen.

Finns ett vittnesmål att Tove skulle visa ett sms och att hon vände sig om för att bläddra fram det så texten inte skulle visas för andra.

Jo förvisso kan ungdomar uttrycka sig så där, men Toves samtal visar ändå på att hon var väldigt fokuserad på vad hon döö-pratade om. Det var inte att nån ANNAN skulle dö utan just Therese.

Varför fokus ligger på Tove torde väl bero på att Tim har erkänt medan Tove åtminstone av mig uppfattas som väldigt manipulativ och lögnaktig i sina förhör. Och att vi alla ser att hon är den som har varit drivande och den dominanta. Det finns en större möjlighet att Tove blir frikänd och därför intressantare att analysera så klart. För min del är Tim klart skyldig, han har erkänt, han kommer att få sitt straff medan Tove, ja det är inte helt säkert.
Citera
2009-09-06, 19:12
Medlem
mahkees avatar
Citat:
Det finns en större möjlighet att Tove blir frikänd och därför intressantare att analysera så klart. För min del är Tim klart skyldig, han har erkänt, han kommer att få sitt straff medan Tove, ja det är inte helt säkert.

Jo det är klart! Det blir ju mycket spekulerande pga de stängda dörrarna.

Angående sms:en: han killen (kommer inte ihåg namnet nu...var det Oskar?) som läste sms:en i TV:s mobil och skrev av dem: undrar om han verkligen inte berättade det för någon?
Citera
2009-09-06, 19:32
Bannlyst
Citat:
Jo det är klart! Det blir ju mycket spekulerande pga de stängda dörrarna.

Angående sms:en: han killen (kommer inte ihåg namnet nu...var det Oskar?) som läste sms:en i TV:s mobil och skrev av dem: undrar om han verkligen inte berättade det för någon?

Jo men det gjorde han ju, hette han inte Nils (?), för några stycken till och med. Om jag inte totalt tappat minnet.
Citera
2009-09-06, 19:58
Medlem
mahkees avatar
Citat:
Jo men det gjorde han ju, hette han inte Nils (?), för några stycken till och med. Om jag inte totalt tappat minnet.

OK det var ett tag sen jag läste FUP:en som du märker :-D

Hursomhaver... jag tycker det säger en hel del att inga av de killarna kontaktade polis eller någon annan vuxen. Det är som om olycklig omständighet läggs på olycklig omständighet och ingen reagerar. Och det KAN bero på att man är avtrubbad och tänker att "äh fan de där två bråkar ju jämt liksom - klart det inte är seriöst". Och det är väl just detta som TL:s advokat hävdar: att det är så ofantligt otänkbart att smsandet skulle vara seriöst. Själv vacklar jag fram och tillbaka: jag VILL inte tro att det hela är något annat än tragiska omständigheter som leder fram till det hemska mordet... men samtidigt finns det onekligen en hel del som pekar på något annat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in