2009-06-12, 23:45
Medlem
RetaliationMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissanheika
... att det tyvärr gick för långt och åt helvete ur TV:s och TL:s synvinkel..

Om det nu varit så, borde dom då inte betett sig annorlunda när dom togs in, typ brutit ihop direkt och bett om nåd "snälla snälla såhär hade vi absolut inte tänkt oss det hela..."
Citera
2009-06-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
Personligen antar jag att det finns mer bevisning än bara smskommunikationen emellan TnT.

Men vad tror du har hänt då? Om nu inte dynamitduon är bestialiska mördare utan begåvade ungdomar? För båda har ju börjat prata och medge omständigheter.

Många på detta forum har problem med att de misstänkta gärningsmännen är ungdomar, tidigare ansedda som välartade och till på råga på allt förmodligen nyktra vid ev gärning?! Vad skall vi nu skylla på? Det är känslan jag får av resonemanget kring detta ämne.

Om, om inte dessa graverande sms funnits - hade då Täss levt idag?

Jag skrev 19.42 ikväll (att ange nummer på posten är tydligen inte en bra idé när inlägg i tråden plockas bort) bla detta:

Om det inte vore för påstådda SMS om att Therese måste dö så vore det rimligaste att anta att Tim bara fått i uppdrag av Tove att ge Therese stryk för att visa att han brydde sig mer om Tove än om Therese, men att han underskattade sin egen styrka och Thereses sårbarhet. Eller att hon föll illa som resultat av ett slag eller en knuff. Men att Tim (och Tove) inte fattade hur illa skadad Therese blivit. De tyckte hon fått vad hon skulle ha och hade ingen tanke på att hon var döende.
Senast redigerad av plokiop 2009-06-12 kl. 23:55. Anledning: Tog bort den felaktiga tidsangivelsen "igår"
Citera
2009-06-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Gärningsmannen behöver inte ha ett direkt uppsåt att döda, det räcker med ett indirekt uppsåt eller ett så kallat likgiltighetsuppsåt. Det innebär att det räcker gärningsmannen insåg att handlingen skulle kunna innebära att offret dog utan att ta hänsyn till detta. Om avsikten i ett sådant fall är att grovt misshandla någon men våldet blir så grovt att offret avlider klassas brottet alltså som mord. Eftersom de även lämnat SMS loggar med planer sedan två månader tillbaka är det också planerat och ett solklart mord.

Både indirekt uppsåt och likgiltighetsuppsåt torde snarare tala för dråp, speciellt i kombination med tillfällig den sinnesförvirring som kan tänkas uppstå efter gärningens utförande.

Jag resonerar naturligtvis helt allmänt här eftersom jag inte har insyn i utredningen kring det här fallet, och därigenom svårligen kan få en bild av händelseförloppet och vad som låg till grund för detta. Men likväl kvarstår faktum, att ett dödande där dom subjektiva rekvisiten utgör allmän likgiltighet för konsekvenserna av handlandet skapar problem i domstol för att någon skall dömas för mord, även om det naturligtvis är fullt ut möjligt förutsatt att det finns stark bakomliggande bevisning (jag har förstått att det finns SMS-trafik och liknande i det här fallet).
Citera
2009-06-12, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0lof
Troligen en blandning av händer, fötter, strypning med halsbandet sen stupet.

Hon blödde från ögonen. Det gör man om man strypts.
Citera
2009-06-13, 00:00
Medlem
budadis avatar
Detta är ju sinnessjukt. Jag lider verkligen med anhöriga till denna flicka. Ännu värre blir det ju av att killen (om det nu är han, och han blir dömd) kommer åka på kanske två år... Sveriges rättssystem bör ses över. Att beröva någon livet är tydligen inte så farligt i Sverige (men fildelning är FAKKING outlaw). Jag skulle önska att GM fick minimum 10år i alla fall.
Citera
2009-06-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Marklunds intentioner är inte alls goda.

Marklund använder det här tragiska fallet för att skapa uppmärksamhet kring sin person och bli mer känd så hon stiger i anseende hos skvallerpressen och får bättre jobb. Det är helt enkelt bra för karriären.

Hon biter såklart på det hon kan handskas med intellektuellt. Så det blir relativt simpla saker hon fokuserar på.

Hade hon inte hetat Marklund hade hon förmodligen jobbat på närmaste ICA eller något.

Väl skrivet, exakt de jag menade dock formulerade jag mig inte lika väl. Jag drog inte ens kopplingen att till Lisa Marklund, de är nog främst för att jag uppskattar hennes böcker och inte ville att de skulle vara hennes avkomma. Men nu är Annikas oförsiktiga och respektlösa sätt mer försåtligt.
Citera
2009-06-13, 00:04
Medlem
ChapterFours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliaFleur
Hon blödde från ögonen. Det gör man om man strypts.

Ja men det har inte bekräftats att hon skulle ha blött från ögonen. Bara spekulationer.
Citera
2009-06-13, 00:06
Medlem
Kissanheikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetaliationMan
Om det nu varit så, borde dom då inte betett sig annorlunda när dom togs in, typ brutit ihop direkt och bett om nåd "snälla snälla såhär hade vi absolut inte tänkt oss det hela..."

Jag tror inte dom förstod vad dom "ställt till med". Tror att dom bryter ihop (TL har kanske redan gjort med tanke på att hon har flyttats till rättspsyk) när det går upp för dom att Therese inte hade nåt "extraliv" eller one-up att ta till.
Citera
2009-06-13, 00:06
Medlem
Razzles avatar
Tragiskt straff

tragiskt att dessa sjuka förövare inte kommer att få några straff...
Citera
2009-06-13, 00:14
Medlem
Troians avatar
Fick ännu ett PM. Känns som hyfsat trovärdigt, tycker jag. Refererar det lite kort:

TL ska alltså, som det tidigare funnits uppgifter på i tråden, varit mycket kontrollerande i sin relation med TV. Hon hade, påstås det, full pli på honom och han gjorde precis som hon sa.

Detta ska ha fått hans kompisar att tracka honom lite, typ "är hon din morsa eller?". En möjlig anledning till strulet med TJR kan ha varit att han ville få stopp på kompisarnas gliringar.

Efter strulet så ska, enligt PM:et, TJR varit lite "efter" TV, vilket gjorde TL helt galen. TL ska även känt sig trackad av TJR på grund av det inträffade. Även TV ska efter strulet utvecklat en avsky mot TJR, då hon setts representera misstaget med strulet.

Slutligen, ett av SMS:en löd då (påstås) "om du verkligen ångrar dig så dödar du henne". Vet inte när det skickades, men troligen inte samma kväll som festen var.
Citera
2009-06-13, 00:14
Medlem
Kissanheikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
tragiskt att dessa sjuka förövare inte kommer att få några straff...

Det vet man väl inte än. Och för den delen har dom väl skaffat sig straff själva genom att inte kunna leva ett normalt liv decennier framöver. Eller nånsin, vad vet jag. Eller är de så hårdnackade redan vid 16 år att dom ser framåt och skaffar sig ny identitet, nytt liv nån annanstans och glömmer allt. Men tja, bara om dom är helt hårdnackade och känslokalla och jävligt bra på att förtränga.
Senast redigerad av Kissanheika 2009-06-13 kl. 00:17.
Citera
2009-06-13, 00:22
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fick ännu ett PM. Känns som hyfsat trovärdigt, tycker jag. Refererar det lite kort:

TL ska alltså, som det tidigare funnits uppgifter på i tråden, varit mycket kontrollerande i sin relation med TV. Hon hade, påstås det, full pli på honom och han gjorde precis som hon sa.

Detta ska ha fått hans kompisar att tracka honom lite, typ "är hon din morsa eller?". En möjlig anledning till strulet med TJR kan ha varit att han ville få stopp på kompisarnas gliringar.

Efter strulet så ska, enligt PM:et, TJR varit lite "efter" TV, vilket gjorde TL helt galen. TL ska även känt sig trackad av TJR på grund av det inträffade. Även TV ska efter strulet utvecklat en avsky mot TJR, då hon setts representera misstaget med strulet.

Slutligen, ett av SMS:en löd då (påstås) "om du verkligen ångrar dig så dödar du henne". Vet inte när det skickades, men troligen inte samma kväll som festen var.
Det förefaller ganska rimligt. TV ville på något sätt visa att han inte var någon toffel. TJR har helgonförklarats överallt. Man ska väl inte tala illa om de döda, men kanske utnyttjade hon situationen lite grann.
Hon satt med triumf på hand - hon hade gjort något (flirt, hångel, sex) med TL:s pojkvän. Det retade gallfeber på TL, och det är inte alls omöjligt att TJR använde sig av det för att trimma TL ytterligare.

Det där SMS:et med det påstådda innehållet - det har tagits upp några gånger i tråden. Inte alls omöjligt att det existerar. Om sedan TL har skrivit det i stundens hetta utan att mena det egentligen vet vi ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in