2019-12-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Kan inte tänka mig att rättsmedvetandet inte anser att en person som blir våldtagen, misshandlad, terrorhotad eller andra brott som denne utsätts för inte får berätta om det och offentligt även ange ett namn. Yttrandefriheten måste man värna om så för min del är det absolut av högsta vikt att målet vandrar ända upp till HD eftersom det inte finns en vägledande dom på området.

Om du läser domen en gång till så ser du att Tr för ett ganska utvecklat resonemang om Yttrandefriehten för att vara Tr. Deras slutsats är att hon har full rätt till sin historia samt att delge den till familj och vänner.

Hon har dock inte rätt att göra det på bästa kolumnplats. Det handlar således om spridningen inte om den upplevelse hon vill berätta. Vilket i sammanhanget är två helt skilda saker.

I övrigt finns det gott om vägledning så det här fallet kommer inte tas upp i HD. Kändisar har stämt allt och alla för förtal otaliga gånger så Hovrätten kommer bli sista instans.
Citera
2019-12-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CameliaCalua
2. Cissi påstår att hon haft samma berättelse sedan 2008. (Hanna Wigh eller Emmaslemma, kan ni sammanställa de olika versionerna så att de finns att läsa i kontexten av hennes vittnesmål?)
Det finns en läsvärd post redan.
(FB) Skvaller om Cissi Wallin (Rubrik ändrad/Mod)

Den kan kompletteras med, när "penis i mun" historien dyker upp för första gången, december 2010, i skrift i samband med "prata om det".
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...allin-valdtakt
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2019-12-12 kl. 13:04.
Citera
2019-12-12, 13:40
Medlem
Är det någon annan mer än jag som undrar varför pojkvän 2 - hennes dåvarande pojkvän - inte hörs i samband med Cissis våldtäktsanmälan utan endast i förtalsanmälan (2018)?
Han finns förd som vittne i våldtäktsanmälan (2011-12-13) men någon skriftlig dokumentation av något förhör med honom finns inte med i FUP:n.

Våldtäktsanmälan - FUP - pojkvän 1 (2012-OS-04)
"Nu har jag fått reda på det, men då fick jag inte explicit reda på vad som hänt. Det måste ha varit mellan 2006-2007. Då var vi inte tillsammans utan hängde mer och hade sexuellt umgänge. Sedan tog det slut helt januari 2008. Sedan har vi hörts och setts då och då och tar en kopp kaffe".
Hon antydde att det hade hänt något men sade aldrig rent ut att hon blivit antastad eller våldtagen eller så. Det har jag fått reda på nu senare i samband med att jag fick reda på att polisen skulle kontakta mig.
Förtalsanmälan - FUP - pojkvän 2 (2018-06-12)
förhållande med henne tidigare

H: Det var från, 98 höll jag på säga, det var det inte alls det, det var från 2008

tre och ett halvt år ungefär.

Ja egentligen rätt så snabbt efter vi hade blivit ihop så berättade hon den här episoden om Fredrik Virtanen, som då hade förgripit sig på henne under någon typ av fest, nåt. Nu kommer jag inte ihåg hur lång tid hon sa det var exakt tidigare. Men det kom upp i ett, i ett sammanhang för hon hade fått ett SMS av honom. Så att när jag kom dit, eller hem till henne så var hon upprörd och så visade hon det här Sms:et, och så, då kom liksom hela den här historien.
FL: Var det i början av eran relation?
H: Ja, så det måste ha varit där 2008 någon gång helt enkelt.
FL: Mm. Kommer du ihåg vad det stod i Sms:et?
H: Nej, det gör jag nog faktiskt inte, utan jag har för mig att det var liksom rätt så kort och typ, men någonting om att träffas har jag för mig, men sen om det var att jag såg det eller att hon sa det, det kommer jag inte ihåg.

FL: Mm, okej. Och det fortgick till 2011 eller 2012 sa du?
H: Ja, precis.
FL: Okej.
H: Jag är inte jätte bra på det här med tider.

H: Och sen har vi pratat på telefon någon enstaka gång, liksom senaste året.
Har jag missat något?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2019-12-12 kl. 13:46.
Citera
2019-12-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Är det någon annan mer än jag som undrar varför pojkvän 2 - hennes dåvarande pojkvän - inte hörs i samband med Cissis våldtäktsanmälan utan endast i förtalsanmälan (2018)?
Han finns förd som vittne i våldtäktsanmälan (2011-12-13) men någon skriftlig dokumentation av något förhör med honom finns inte med i FUP:n.

Nej du är inte den enda som tycker att det är märkligt, det är verkligen märkligt.

Tack för länken till sammanfattningen av Ester Amin!
Citera
2019-12-12, 14:18
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ja egentligen rätt så snabbt efter vi hade blivit ihop så berättade hon den här episoden om Fredrik Virtanen, som då hade förgripit sig på henne under någon typ av fest, nåt. Nu kommer jag inte ihåg hur lång tid hon sa det var exakt tidigare. Men det kom upp i ett, i ett sammanhang för hon hade fått ett SMS av honom. Så att när jag kom dit, eller hem till henne så var hon upprörd och så visade hon det här Sms:et, och så, då kom liksom hela den här historien.
FL: Var det i början av eran relation?
H: Ja, så det måste ha varit där 2008 någon gång helt enkelt.
FL: Mm. Kommer du ihåg vad det stod i Sms:et?
H: Nej, det gör jag nog faktiskt inte, utan jag har för mig att det var liksom rätt så kort och typ, men någonting om att träffas har jag för mig, men sen om det var att jag såg det eller att hon sa det, det kommer jag inte ihåg.

Hm, var inte deras sista SMS-kontakt någonting om att de eventuellt skulle träffas på Hultsfred där Virtanen var sommaren 2007? Jag har för mig det, men orkar inte gräva upp det.
Citera
2019-12-12, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Hm, var inte deras sista SMS-kontakt någonting om att de eventuellt skulle träffas på Hultsfred där Virtanen var sommaren 2007? Jag har för mig det, men orkar inte gräva upp det.
Om den citerade texten, pojkvän 2;
Först vittnar han om - "och så visade hon det här Sms:et"
Sedan vittnar han om - " men sen om det var att jag såg det eller att hon sa det, det kommer jag inte ihåg"

Missade jag något
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2019-12-12 kl. 14:42.
Citera
2019-12-12, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGarfield
Om du läser domen en gång till så ser du att Tr för ett ganska utvecklat resonemang om Yttrandefriehten för att vara Tr. Deras slutsats är att hon har full rätt till sin historia samt att delge den till familj och vänner.

Hon har dock inte rätt att göra det på bästa kolumnplats. Det handlar således om spridningen inte om den upplevelse hon vill berätta. Vilket i sammanhanget är två helt skilda saker.

I övrigt finns det gott om vägledning så det här fallet kommer inte tas upp i HD. Kändisar har stämt allt och alla för förtal otaliga gånger så Hovrätten kommer bli sista instans.

Kan du ta fram ett vägledande domslut här och nu ? Alltså från Högsta domstolen nu om du kan skillnaden mellan Tingsrätt och Hovrätt och vägledande domslut. Lär dig stava också om någon öht ska ta dig seriöst.
Citera
2019-12-12, 17:28
Medlem
11433.08s avatar
Citat:
Kan du ta fram ett vägledande domslut här och nu ? Alltså från Högsta domstolen nu om du kan skillnaden mellan Tingsrätt och Hovrätt och vägledande domslut. Lär dig stava också om någon öht ska ta dig seriöst.

Du låter som en skribent utan argument när du ska klaga på stavning, gör inte det om du vill att någon öht ska ta dig seriöst. 😂
Citera
2019-12-12, 19:18
Medlem
Citat:
Den kan kompletteras med, när "penis i mun" historien dyker upp för första gången, december 2010, i skrift i samband med "prata om det".
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...allin-valdtakt

Vilket gravt antifeminististiskt dravel av Cissi:

Varför så många av de andra drabbade bagatelliserat det de varit med om vet jag inte. Jag kan inte säga åt andra hur de ska reagera efter fysiska övergrepp. Men jag kan inte låta bli att fundera över varför de inte värdesätter sina kroppar mer än att de låter en slemmig snubbe ta på dem, enbart på sina villkor?

I dag är en av de drabbade tjejerna, som inte tycker att det är så farligt att bli tagen på fittan mot sin vilja, kollega med det här svinet. De jobbar ihop regelbundet.*
Jag mår illa på riktigt, undrar vad Cissis sekt hade sagt om detta om man inte berättade vem som skrivit det?

(Min fetning)
Citera
2019-12-12, 19:27
Medlem
Kul att mitt inlägg verkar uppskattas. Tack för länkningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av moralhora

På tal om Hultsfred-smset så har CWs uttalanden kring detta också ändras väsentligt över tid. Mina fetningar.

FUP, 2011:
Men ganska snabbt så gick de här smsen från att vara väldigt trevliga till att bli väldigt sexistiska. Och han varvade, jag kommer ihåg att vi smsade lite, det här var i juni, han skulle till Hultsfred. För han jobbade där. Jag läste det på hans blogg på aftonbladet att han skulle dit. Och rapportera. Och jag kände liksom att jag ville ha, för jag skulle eventuellt också dit, det var på väg, jag var på väg att åka dit med en kompis med så kom jag aldrig iväg. Men då kände jag så där att jag måste prata med honom. För det känns som att vi inte har rett, att det är någonting som jag bara vill, jag vill kolla med honom om vad det var som hände. På något vis. Jag vill.. få någon bekräftelse på att... jag vet inte. Bara vill ha någon form av kontakt och bara se hur han reagerar och så.
Så då skickade jag, det var enda gången som jag tog initiativet att skicka ett sms till honom, och då skrev jag så här, Hej, är du på Hultsfred? Liknande så här, jag funderade på att, ska vi prata... eller något sådant där, jag kanske kommer dit, ska vi ses? Eller någonting liknande. Och då fick jag inget svar, då tänkte jag så här, skit samma, jag åkte ju inte dit i vilket fall liksom så det spelade ingen roll.
Förtalsrättegång, 2019:
Och jag vet också att den här Hultsfredssaken vi pratade om att... jag minns inte vem som hörde av sig till vem, men det kan mycket väl vara så att det var jag som skickat ett sms till honom och frågat "är du på Hultsfredsfestivalen?" Och det gjorde jag isåfall, eller om han skrev till mig "kommer du hit" eller något sånt där, det var för att jag ville inte träffa honom. Då hade jag börjat tycka att han var obehaglig, redan då. Så det var ett sätt för mig att försäkra mig om att jag inte skulle träffa honom. Och jag åkte inte heller dit när jag fick veta att han var där.
Citera
2019-12-12, 22:19
Medlem
Citat:

Värst vad du blev snarstucken då men jag ber om ursäkt, det var inte meningen att kränka dig med min dåliga stavning.......

Prova målnummer B 1945-14 (2014). Två universitetsstudenter som i en uppsats och inför en paneldebatt påstått att en person varit dömd för brott personen inte blivit dömd för. Studenterna visste om att personen blivit friad. Deras försvar var liknande som Cissis, yttrandefrihet samt social ställning men det godtog inte HD utan de dömdes för förtal med betydligt mindre spridning än här.

Kika också på T 5670-13 (2015). Riktigt elak snubbe som publicerar en film på nätet med kränkande innehåll. Hämndporr kort och gott, klippet låg uppe en vecka. Skuldfrågan diskuteras inte ens då det var tydligt att killen laddad upp materialet. Så målet handlar om skadeståndets storlek eftersom skuldfrågan aldrig togs upp.

Duger det till att börja med?
Citera
2019-12-13, 10:37
Medlem
Cissi Wallin Aftonbladet - sön 27 apr 2008

Dettta är sannolikt den Cissi, Fredrik möter 2006:
Men liksom chocken över hysterin blev överraskningen total när hon insåg hur stjärnorna konsumeras, falnar och slängs på sophögen. Några fler anbud såg hon inte röken av. Själv kände sig Cissi Wallin förbrukad innan karriären ens börjat. Efter den korta tiden i rampljuset väntade ett desto större mörker bakom scenen. Där fanns ingen hjälpande hand och kraven från henne själv hetsade ikapp med förväntningarna hemma i Uddevalla:

Tystnaden förblev total. Paniken växte och successivt gled hon allt längre in i en depression. Självförtroendet, som aldrig varit särskilt starkt, tog stryk av de tvära kasten.
https://www.aftonbladet.se/relatione...-och-jag-drack

För Cissi borde Fredrik ha varit ett jättekap. Handlar hennes våldtäktsanmälan mot Fredrik om besvikelse att han inte såg henne och det blev inget mer mellan dem?
Än några SMS efter deras sammanträffande.

Ur samma artikel:
Spiralen gick spikrakt neråt. Cissi Wallin var full minst fyra kvällar i veckan. Med stor målmedvetenhet gick hon in för att supa sig bortom all sans, vett – och ångest.
Det här är alltså Cissi mellan år 2005 till år 2008.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in