Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 17:26
  #757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Inväntar en Nas som det ska gå att installera plex på men har mest alltid hållt på med xbmc

Men plex lockar lite för just familjevänlig biten, mina funderingar är om jag vill att alla filmer som hamnar på nasen med plex ska spelas utan konvertering alltid måste jag då manuellt gå och någonstans och välja det?

Mina mediauppspelare nvidia shield osv klarar ju alla format direkt.,så tänkte hålla mog ifrån 4k tills plex stödjer 4k60.

Sedan är det svårt att ställa in i plex att man tex delar ut sitt bibliotek som en server så tex föräldrar på annan ort kan nå den och spela upp filmer? Sätter man upp någon form av ftp inställning i plex eller hur går det till? Tänkte införskaffa en Apple tv åt dom så det blir så enkelt så möjligt på deras sida.

Hittade ingen setting på min server som kunde stänga av konvertering helt. Dock finns det möjlighet att sätta in i hur mycket nätverk som används när du streamar till något annat ställe, sen att speca vilket kvalitet vs snabbhet av transcodingen.

För att dela ett bibliotek(du kan ha flera, dock bara 1 rootmapp med bibliotek vilket är synd), måste de du delar ha ett plexkonto(gratis), och lägga till dig som vän. Även du måste ha ett plexkonto för att komma åt servern. Delar själv plex med resten av familjen, ena brodern kollar via apple tv.
Har dock precis flyttat min plexserver från min nas(TS-253A) till en riktig server, och kör också Sickrage och Couchpotato på den för att få ner serier och filmer automagiskt.
Citera
2018-10-26, 01:01
  #758
Medlem
Har tankat hem 2 filmer som enligt beskrivning ska ha DTS. Castar med en Chromecast Ultra till Onkyo TX-NR474. Dock visar min receiver Dolby Digital och inte DTS. Min receiver kan väl inte konvertera ljudformatet till Dolby så innebär det att det helt enkelt inte är DTS på filmerna?
Citera
2018-10-26, 07:45
  #759
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Hittade ingen setting på min server som kunde stänga av konvertering helt. Dock finns det möjlighet att sätta in i hur mycket nätverk som används när du streamar till något annat ställe, sen att speca vilket kvalitet vs snabbhet av transcodingen.

För att dela ett bibliotek(du kan ha flera, dock bara 1 rootmapp med bibliotek vilket är synd), måste de du delar ha ett plexkonto(gratis), och lägga till dig som vän. Även du måste ha ett plexkonto för att komma åt servern. Delar själv plex med resten av familjen, ena brodern kollar via apple tv.
Har dock precis flyttat min plexserver från min nas(TS-253A) till en riktig server, och kör också Sickrage och Couchpotato på den för att få ner serier och filmer automagiskt.
Klicka i passthrough för kompatibla format så konverteras inte det som inte behövs konverteras...
Citera
2018-10-26, 14:44
  #760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaskocken
Har tankat hem 2 filmer som enligt beskrivning ska ha DTS. Castar med en Chromecast Ultra till Onkyo TX-NR474. Dock visar min receiver Dolby Digital och inte DTS. Min receiver kan väl inte konvertera ljudformatet till Dolby så innebär det att det helt enkelt inte är DTS på filmerna?

Har läst att Chromecast inte stödjer DTS, fick bocka i att Chromecast skulle skicka Multichannel även om det inte stöds av mottagaren innan dess fick jag bara stereo. Men förlorar jag något i kvalité när ljudet konverteras från DTS till Dolby?
Citera
2018-11-13, 03:41
  #761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaskocken
Har läst att Chromecast inte stödjer DTS, fick bocka i att Chromecast skulle skicka Multichannel även om det inte stöds av mottagaren innan dess fick jag bara stereo. Men förlorar jag något i kvalité när ljudet konverteras från DTS till Dolby?
Ja det gör du
__________________
Senast redigerad av BrotherMyBrother 2018-11-13 kl. 03:42. Anledning: Glömde citera
Citera
2018-11-14, 14:16
  #762
Medlem
vonfnass avatar
Finns det någon här som har erfarenhet av att använda Plex Media Server och VPN?
Jag använder Plex enbart lokalt, men har lite funderingar.

Jag har en liten NUC som jag kör Win10 på och använder som Plex Server.
Om jag vill använda Plex för att titta på t.ex IPTV eller Popcorn Hour (eller vad det nu heter), och vill använda VPN i samband med det. Räcker det då med att köra VPN enbart på PC:n som kör Plex Media Server, eller behöver jag köra VPN på enheten som jag lokalt streamar till?

Spontant känns det som att det borde räcka att köra VPN på PC:n som kör Plex Media Server, men samtidigt vill jag fråga för att vara säker.
Citera
2019-03-02, 15:27
  #763
Medlem
Delade ut mitt bibliotek till en kompis. Han startade en 4K-film och fläktarna i min dator gick upp på max och CPU:n fick en temp på 67 grader. Detta har inte hänt förut ens när jag spelar krävande spel.

Är det krävande för burken att låta andra streama eller är min dator kass?
Citera
2019-03-02, 16:34
  #764
Medlem
Profanitys avatar
Har du bockat i hårdvarutranscoding? Om inte så gör det. Fördelar arbetsuppgifter till din gpu bl.a.
Med då måste du ha ett aktivt abonnemang som kostar några spänn i månaden.
Citera
2019-03-04, 00:26
  #765
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profanity
Har du bockat i hårdvarutranscoding? Om inte så gör det. Fördelar arbetsuppgifter till din gpu bl.a.
Med då måste du ha ett aktivt abonnemang som kostar några spänn i månaden.

Har aldrig fattat grejen med plex egentligen. Betala pengar för att skicka mina egna videos till mina egna enheter...?
Finns det inte någon tjänst som gör att man kan betala pengar för att flytta vatten från kranen till ett glas också?

Om jag idag har en NFS share och kan använda FFMPEG, som har ett par hårdvaruencoders för att transcoda till de format mina enheter klarar av, vad tjänar jag då på att betala för plex? Vill man ha det fisher price enkelt så använd Kodi och peka på din nfs share så har du all funktionalitet som plex erbjuder aldelles gratis.
Citera
2019-03-04, 10:29
  #766
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Har aldrig fattat grejen med plex egentligen. Betala pengar för att skicka mina egna videos till mina egna enheter...?
Finns det inte någon tjänst som gör att man kan betala pengar för att flytta vatten från kranen till ett glas också?

Om jag idag har en NFS share och kan använda FFMPEG, som har ett par hårdvaruencoders för att transcoda till de format mina enheter klarar av, vad tjänar jag då på att betala för plex? Vill man ha det fisher price enkelt så använd Kodi och peka på din nfs share så har du all funktionalitet som plex erbjuder aldelles gratis.

Blir lite krångligt om du inte är hemma, och vill ha samma bibliotek på olika enheter utan att skanna på var och en.
Citera
2019-03-04, 18:17
  #767
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Blir lite krångligt om du inte är hemma, och vill ha samma bibliotek på olika enheter utan att skanna på var och en.

NFS över VPN. Nog för att man måste köra netcat för att testköra förbindelsen först för att det inte skall hacka men det går det med. Då är man inte heller begränsad till att bara dela ljud, bilder och film utan man kommer åt rubb och stubb.

Om jag faktiskt skall på semster så tar jag nog med mig de filer jag kan tänkas behöva i laptop eller mobil och lämnar NAS:en avstängd. Det blir tveksamt nöje att resa på solsemester för att kolla på samma grejer som man har hemma, speciellt med tanke på hur kassa och dyra linorna faktiskt kan vara annorstädes.
Citera
2019-03-05, 14:38
  #768
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
NFS över VPN. Nog för att man måste köra netcat för att testköra förbindelsen först för att det inte skall hacka men det går det med. Då är man inte heller begränsad till att bara dela ljud, bilder och film utan man kommer åt rubb och stubb.

Om jag faktiskt skall på semster så tar jag nog med mig de filer jag kan tänkas behöva i laptop eller mobil och lämnar NAS:en avstängd. Det blir tveksamt nöje att resa på solsemester för att kolla på samma grejer som man har hemma, speciellt med tanke på hur kassa och dyra linorna faktiskt kan vara annorstädes.
Tror du ligger i minoriteten här som orkar tejpa ihop såna lösningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback