2016-08-21, 14:36
Medlem
oets avatar
Håller på och testar plex lite och undrar om man kan få fram en lista över undertexter som i xbmc och välja vilken som ska laddas ner?
Citera
2016-08-23, 00:49
Medlem
xantrexs avatar
Hej!

Har en Plex server uppe sen en tid med en del serier och filmer som jag delar med familjen och några vänner. Jag tankar allt själv på samma dator som jag har plex servern. Det blir en del trafik som skickas men jag har VPN igång på datorn/servern. Finns det någon risk?

Om inte, antar jag att det finns en stor risk om jag hade kört utan VPN?

Tacksam för svar.
Citera
2016-08-23, 08:15
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xantrex
Hej!

Har en Plex server uppe sen en tid med en del serier och filmer som jag delar med familjen och några vänner. Jag tankar allt själv på samma dator som jag har plex servern. Det blir en del trafik som skickas men jag har VPN igång på datorn/servern. Finns det någon risk?

Om inte, antar jag att det finns en stor risk om jag hade kört utan VPN?

Tacksam för svar.

Det skulle nog vara i första hand om de vänner du delar med råkar visa ditt bibliotek för någon som är verksm i copyrightindustrin som det skulle kunna bli problem. Du får bedöma själv om det är troligt att någon av dem kan råka göra det oavsiktligt eller avsiktligt.
Citera
2016-08-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oet
Håller på och testar plex lite och undrar om man kan få fram en lista över undertexter som i xbmc och välja vilken som ska laddas ner?

Tyvärr inte, det är en av nackdelarna med PLEX, skaparna av plex lever fortfarande i illusionen av att majoriteten av deras användare inte använder piratkopieratmaterial (kom igen, skulle jag ha plex annars)Det är anledningen till att bland annat uppspelningen av rar inte fungerar.
Det som däremot finns är att plex laddar ner en sub ifrån t.ex opensubtitles som har samma namn som din filmfil. problemet är att du inte kan välja vilken fil du vill ladda hem.

Personligen använder jag plex för streaming till apple tv i sovrummet, och KODI för filmtittning i storarummet.
Citera
2016-08-30, 19:17
Medlem
Hallå, har funderat på att skaffa plex så man inte behöver dra hårdisken till tv varje gång man tankat ner & ska kolla nån film. undrar bara ifall de är säkert att använda plex ifall man laddat ner filmen olagligt, de är väll ändå i nått moln att ligger, så de har väll några ögon på vad man har på sitt plexkonto. Tror ni det är tryggare att fortsätta med hårddisk eller hur gör ni när ni tankat nån film?

Mvh
Citera
2016-08-30, 21:51
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxc86
Hallå, har funderat på att skaffa plex så man inte behöver dra hårdisken till tv varje gång man tankat ner & ska kolla nån film. undrar bara ifall de är säkert att använda plex ifall man laddat ner filmen olagligt, de är väll ändå i nått moln att ligger, så de har väll några ögon på vad man har på sitt plexkonto. Tror ni det är tryggare att fortsätta med hårddisk eller hur gör ni när ni tankat nån film?

Mvh

Själva mediafilerna har du ju bara på din egen lagringsmedia även med Plex. Så länge som du inte gör din server tillgänglig för en massa folk så finns det knappast någon nämnvärd risk att du skulle få några problem.
Citera
2016-08-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Själva mediafilerna har du ju bara på din egen lagringsmedia även med Plex. Så länge som du inte gör din server tillgänglig för en massa folk så finns det knappast någon nämnvärd risk att du skulle få några problem.

Okej tack för svaret, de är typ om man delar ut lösenordet till vänner & så? Eller är det förinställt på plex att den ska dela ut till andra användare som har plex också?

En fråga till jag sitter och tänker på, är det nödvändigt att använda vpn, eller spelar det ingen roll? Har vpn när jag tankar, bör den vara igång på datorn när man använder plex (dock så är det ju ingen vpn på xbox, så då länkas ju plexkontot till xbox ip adress som är oskyddat?
Citera
2016-08-30, 22:09
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxc86
Okej tack för svaret, de är typ om man delar ut lösenordet till vänner & så? Eller är det förinställt på plex att den ska dela ut till andra användare som har plex också?

En fråga till jag sitter och tänker på, är det nödvändigt att använda vpn, eller spelar det ingen roll? Har vpn när jag tankar, bör den vara igång på datorn när man använder plex (dock så är det ju ingen vpn på xbox, så då länkas ju plexkontot till xbox ip adress som är oskyddat?

Nja, det bättre sättet att dela med sig av sin Plex-server är att ge kompisar egna konton att logga in med. Låt bli att göra det (och naturligtvis även att ge dem lösenordet till ditt eget konto) så finns det knappast någon reell risk.
Citera
2016-08-30, 22:18
Medlem
Citat:
Nja, det bättre sättet att dela med sig av sin Plex-server är att ge kompisar egna konton att logga in med. Låt bli att göra det (och naturligtvis även att ge dem lösenordet till ditt eget konto) så finns det knappast någon reell risk.

Okej tror jag förstår nu, så länge man inte skapar dem en användare på kontot så kommer ingen åt det förutom en själv som har det.

Tack så mycket för hjälpen

Mvh
Citera
2016-09-04, 17:34
Medlem
Hej! Det är så att jag installarade plex på datorn samt appen på tv:en.. Så fort jag försöker kolla någon film på tv:en via plex appen (Den startar) men efter cirka 10-15 sekunder så startar tv:en om och lär starta om filmen.. Någon som har en aning om en lösning eller vart med om samma problem?
Citera
2016-09-04, 17:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtp
Hej! Det är så att jag installarade plex på datorn samt appen på tv:en.. Så fort jag försöker kolla någon film på tv:en via plex appen (Den startar) men efter cirka 10-15 sekunder så startar tv:en om och lär starta om filmen.. Någon som har en aning om en lösning eller vart med om samma problem?

Vilket märke är det på din TV? Har du testat att koppla in datorn till TV:n och köra klienten på datorn istället för direkt på TV:n?
Citera
2016-09-04, 18:09
Medlem
Citat:
Vilket märke är det på din TV? Har du testat att koppla in datorn till TV:n och köra klienten på datorn istället för direkt på TV:n?

Samsung 40" cirka 3-4 år gammal.. Nej tyvärr, har ingen så lång HDMI kabel just nu.
Körde kodi tidigare och det fungerade! Men efter jag installerade Windows 10 så fick jag inte kodi att fungera alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in