Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-03, 22:49
  #1
Medlem
torrenttobbes avatar
Hej!
Jag sökte runt lite men hittade inte officiell Plex tråd så jag tänkte att det är nog på tiden.
Plex är ett Open Source projekt för Mac som har XBMC i grund.
Det började som ett enkelt filmuppspelningsprogram men har nu utvecklats väldigt mycket. Du kan styra all din media (filmer, musik, foton) genom Plex, det finns hur mycket Plugins som helst för att till exempel se på Hulu eller South Park (problem med Proxy fortfarande dock) men framför allt så är det fruktansvärt snyggt!
Här kommer en liten video på hur det kan se ut
http://www.youtube.com/watch?v=iMm4A0xzvqA
Här är Wikin och ni vill läsa mer
http://en.wikipedia.org/wiki/Plex_(software)
Här är bloggen från en av grundarna
http://elan.plexapp.com/
Själv har jag valt att använda min gamla mini som Plex server och jag spelar 1080p utan några större problem.
Hur använder ni Plex? Har ni en dedikerad dator eller använder ni det bara för att spela upp filmer utan att packa upp dom?
Vad tycker ni är bra/dåligt med Plex?
Tänkte att det här kanske kunde bli en samlingstråd för Plexanvändare och kanske hjälpcentral om någonting blir fel!
Citera
2009-06-04, 00:33
  #2
Avstängd
Ah Plex
Har lärt mig rätt mycket om hur Plex fungerar senaste 8 månaderna. Så har folk problem är det bara att fråga på, MEN inte förens ni har sett den här filmen! http://www.ilove.nu/mactv/mactv-1-plex
Den går igenom grunderna och hjälper dom flesta som inte riktigt hajar hur det fungerar!
Själv använder jag det uteslutande till film och tv-serier. Musikdelen har jag inte riktigt fastnat för, tycker det är mycket förvirrande så det får gå via Frontrow.
Jag packar inte upp filerna alls, om det inte behövs. Filmerna måste heta likanande: filmnamn.CD1.xvid-grupp.avi och filmnamn.CD2.xvid-grupp.avi
om dom är uppdelade i två filer. Heter dom filmnamn.CDA.xvid-grupp.avi filmnamn.CDB.xvid-grupp.avi eller något annat skumt uppfattar inte plex det som en film tyvärr. Oftast behöver man packa upp dom helt och hållet om det inte fungerar riktigt, eller så får man döpa om 40 rar-filer :P
Har skrivit om detta tidigare men det tåls att ta upp i den här tråden direkt
Citera
2009-06-04, 00:35
  #3
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Ah Plex
Har lärt mig rätt mycket om hur Plex fungerar senaste 8 månaderna. Så har folk problem är det bara att fråga på, MEN inte förens ni har sett den här filmen! http://www.ilove.nu/mactv/mactv-1-plex
Den går igenom grunderna och hjälper dom flesta som inte riktigt hajar hur det fungerar!
Själv använder jag det uteslutande till film och tv-serier. Musikdelen har jag inte riktigt fastnat för, tycker det är mycket förvirrande så det får gå via Frontrow.
Jag packar inte upp filerna alls, om det inte behövs. Filmerna måste heta likanande: filmnamn.CD1.xvid-grupp.avi och filmnamn.CD2.xvid-grupp.avi
om dom är uppdelade i två filer. Heter dom filmnamn.CDA.xvid-grupp.avi filmnamn.CDB.xvid-grupp.avi eller något annat skumt uppfattar inte plex det som en film tyvärr. Oftast behöver man packa upp dom helt och hållet om det inte fungerar riktigt, eller så får man döpa om 40 rar-filer :P
Har skrivit om detta tidigare men det tåls att ta upp i den här tråden direkt

Hur menar du när du döper om .rar filerna? Det låter ju väldigt mycket smidigare än att packa upp och sen slänga alla .rar Det är alltså dom som heter .CDA som är problemet?
EDIT ah jag letade efter det där klippet, nåja om tråden blir lite småpoppis så kan säkert mod lägga in den i min förstapost
Citera
2009-06-04, 02:12
  #4
Medlem
Akademikerns avatar
Har aldrig testat plex, men har några frågor.

Om man tankar vanliga ca 700mb-filmer (.avi, divx/xvid och sånt) kan plex då automatiskt hitta vilken film det är och hämta omslag o dyl. till filmen? Jag sitter bara på en 20mbit-lina så jag pallar aldrig att tanka DVD-rippar eftersom jag allt som oftast vill se filmerna right away.
Citera
2009-06-04, 02:31
  #5
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Har aldrig testat plex, men har några frågor.

Om man tankar vanliga ca 700mb-filmer (.avi, divx/xvid och sånt) kan plex då automatiskt hitta vilken film det är och hämta omslag o dyl. till filmen? Jag sitter bara på en 20mbit-lina så jag pallar aldrig att tanka DVD-rippar eftersom jag allt som oftast vill se filmerna right away.

ja det ska allt fungera. men man kan förstås inte utesluta alla releaser.
Citera
2009-06-04, 02:33
  #6
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Ah Plex
Har lärt mig rätt mycket om hur Plex fungerar senaste 8 månaderna. Så har folk problem är det bara att fråga på, MEN inte förens ni har sett den här filmen! http://www.ilove.nu/mactv/mactv-1-plex
Den går igenom grunderna och hjälper dom flesta som inte riktigt hajar hur det fungerar!
Själv använder jag det uteslutande till film och tv-serier. Musikdelen har jag inte riktigt fastnat för, tycker det är mycket förvirrande så det får gå via Frontrow.
Jag packar inte upp filerna alls, om det inte behövs. Filmerna måste heta likanande: filmnamn.CD1.xvid-grupp.avi och filmnamn.CD2.xvid-grupp.avi
om dom är uppdelade i två filer. Heter dom filmnamn.CDA.xvid-grupp.avi filmnamn.CDB.xvid-grupp.avi eller något annat skumt uppfattar inte plex det som en film tyvärr. Oftast behöver man packa upp dom helt och hållet om det inte fungerar riktigt, eller så får man döpa om 40 rar-filer :P
Har skrivit om detta tidigare men det tåls att ta upp i den här tråden direkt

får jag fråga vilken release grupp/er som döper sina rellar på det viset?
Citera
2009-06-04, 02:48
  #7
Medlem
SinXs avatar
Vart ska jag lägga mina filmer och tv-serier så plex hittar dem?
Citera
2009-06-04, 02:52
  #8
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Vart ska jag lägga mina filmer och tv-serier så plex hittar dem?

kika in denna som emilsund hänvisade till, http://www.ilove.nu/mactv/mactv-1-plex

hem mappen kan också vara ett alternativ, under filmer etc.
Citera
2009-06-04, 02:55
  #9
Medlem
tältpinnes avatar
Plex har tyvärr varit en stor besvikelse när det kommer till att hitta rätt på obskyra/smala filmtitlar (som dock finns på IMDB), så jag kör DVDpedia istället, men till serier är det ju förträffligt.
Citera
2009-06-04, 02:58
  #10
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Plex har tyvärr varit en stor besvikelse när det kommer till att hitta rätt på obskyra/smala filmtitlar (som dock finns på IMDB), så jag kör DVDpedia istället, men till serier är det ju förträffligt.

vad är det för titlar som du haft problem med?
har över 200 titlar i plex, och har inte haft några problem så tillsvida. som inte gått att lösa efter lite knåpande.
Citera
2009-06-04, 03:15
  #11
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Plex har tyvärr varit en stor besvikelse när det kommer till att hitta rätt på obskyra/smala filmtitlar (som dock finns på IMDB), så jag kör DVDpedia istället, men till serier är det ju förträffligt.
Oj, vad är det för titlar? Går väl även att lägga till manuellt men det är väl jobbigt om man har väldigt många titlar dock
Citera
2009-06-04, 10:30
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Hur menar du när du döper om .rar filerna? Det låter ju väldigt mycket smidigare än att packa upp och sen slänga alla .rar Det är alltså dom som heter .CDA som är problemet?
EDIT ah jag letade efter det där klippet, nåja om tråden blir lite småpoppis så kan säkert mod lägga in den i min förstapost
Det jag menade var att det är mycket smidigare att packa upp än att döpa om, blev lite förvirrat kanske :P
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
får jag fråga vilken release grupp/er som döper sina rellar på det viset?
Jag vet inte exakt. Jag tankade ner flera feta paket från Torrentbytes och vissa var sådär. Ganska irriterande..
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Plex har tyvärr varit en stor besvikelse när det kommer till att hitta rätt på obskyra/smala filmtitlar (som dock finns på IMDB), så jag kör DVDpedia istället, men till serier är det ju förträffligt.
Som _Fiskarn har jag inte heller sett problemet. Men ofta får man komplettera med egna omslag för att dom inte finns på IMDb. Har ca 300 filmer och har hittat alla..
__________________
Senast redigerad av emilsund 2009-06-04 kl. 10:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback