2016-03-09, 22:23
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berne88
Någon här inne kanske kan hjälpa mig,

Har iPad,iPhone och en MacBook, på alla använder jag mig av plexi.

Finns det något sätt att ladda ner torrent fil från tex iPhones, så den börjar tanka ner till datorn? Plex söker ju allis av efter nytt material, när den väl är färdig så kan man kolla på film, även om man inte här hemma

Exempelvis med appen VNC Viewer kan du styra din Mac helt och hållet, inte bara torrentprogram utan alla program du har installerade på din Mac. Då är det även möjligt att ansluta till datorn när du är utanför ditt hemmanätverk, förutsatt att du har öppnat rätt port i din router.
Citera
2016-03-17, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berne88
Någon här inne kanske kan hjälpa mig,

Har iPad,iPhone och en MacBook, på alla använder jag mig av plexi.

Finns det något sätt att ladda ner torrent fil från tex iPhones, så den börjar tanka ner till datorn? Plex söker ju allis av efter nytt material, när den väl är färdig så kan man kolla på film, även om man inte här hemma
Jag laddar ner torrenter till ett DropBox-konto från telefonen. Sedan kollar mitt torrentprogram av DB-mappen och lägger automatiskt till torrenten och laddar ner. Smidigt!

Om man vill kan man nörda ner sig med att packa upp och flytta filen till Plex-mappen också. Och även ladda ner undertexter automatiskt. Automator eller Hazel för att automatisera. SubsMarine för undertexter.
Citera
2016-03-17, 14:50
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oknarn
Skönt program det där PLEX, men jag har problem för att hitta TV-serierna som jag har på min hårddisk, den hittar mina avsnitt av Californiacation, men inte mina House och Family Guy avsnitt. Måste man döpa dem på något speciellt sätt?
Såg på wikin på plex nåt om de där men fattade inget, läste iof inte så noga heller..

Kan rekommendera Academic Earth, hittas på Apps Store. Mängder av föreläsningar om olika intressanta ämnen.

Följ denna struktur och Plex kommer inte få några problem att hitta din media:

Filmer:
Kod:
/Movies
   /Avatar (2009)
   /Batman Begins (2005)
      Batman Begins (2005).mp4
      Batman Begins (2005).eng.srt
      poster.jpg

Har du en svensk sub så ändrar du Batman Begins (2005).eng.srt till Batman Begins (2005).sv.srt
Poster är inte nödvändigt om du har en bra Agent påslagen ex. themoviedb

TV-serier:
Kod:
/TV Shows
   /Grey's Anatomy
      /Season 01
         Grey's Anatomy - s01e01.avi
         Grey's Anatomy - s01e02 - The First Cut is the Deepest.avi
         Grey's Anatomy - s01e03.mp4
      /Season 02
         Grey's Anatomy - s02e01.avi
         Grey's Anatomy - s02e02.mkv
         Grey's Anatomy - s02e03.m4v

Har du tonvis med Family Guy-avsnitt så kan du installera en Sonarr-server (som är utmärkt för att hämta hem nya serier) men Sonarr har också ett trevligt verktyg för att döpa om dina serier till vald standard. (Dock synd att göra det då Agenterna brukar få problem att hitta korrekta subs så man för överväga lite där)

Återkom om problemen fortsätter så ska jag kika på det åt dig.
Citera
2016-04-08, 05:42
Medlem
Har en Plex server uppe sedan en tid tillbaka. Nu har jag lite polare och familj som ansluter till den och kikar när de vill.

Min fråga om detta är om det är att ta någon risk? dvs är det fildelning?

Använder VPN tjänst när jag laddar ner saker på en annan dator. har faktiskt det mesta som finns på min Plex i original på DVD eller bluray. Men har ingen vpn aktiv på servern. kanske skall ha det aktiverat om det går med min vpn tjänst. måste se vilken port mm då antar jag.

Det jag är rädd för är att jag riskerar att åka fast för något när jag delar med mig av mitt bibliotek till andra.
Kan min ISP se vad jag delar?
Måste en ISP rapportera något till någon om vad en person har för datatrafik.

Detta kanske redan har tagits upp, har letat runt på nätet men inte hittat svar på dessa frågor.

Vågar man dela med sig av sin pms?
Citera
2016-04-08, 07:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stealex
Har en Plex server uppe sedan en tid tillbaka. Nu har jag lite polare och familj som ansluter till den och kikar när de vill.

Min fråga om detta är om det är att ta någon risk? dvs är det fildelning?

Använder VPN tjänst när jag laddar ner saker på en annan dator. har faktiskt det mesta som finns på min Plex i original på DVD eller bluray. Men har ingen vpn aktiv på servern. kanske skall ha det aktiverat om det går med min vpn tjänst. måste se vilken port mm då antar jag.

Det jag är rädd för är att jag riskerar att åka fast för något när jag delar med mig av mitt bibliotek till andra.
Kan min ISP se vad jag delar?
Måste en ISP rapportera något till någon om vad en person har för datatrafik.

Detta kanske redan har tagits upp, har letat runt på nätet men inte hittat svar på dessa frågor.

Vågar man dela med sig av sin pms?

Att copyrightinnehavarna själva ser det som fildelning kan du vara 100% säker på. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis finns någon möjlighet att du kan dömas för något. Det blir dock möjligen något större risk om du låter många anhöriga och bekanta använda din server. Jag kan dock inte minnas att jag någonsin läst att någon i hela världen har dömts för att dela Plex-server med någon.
Citera
2016-04-12, 20:21
Medlem
jasså... men kan någon tex min ISP se att jag har en plex server uppe?
Måste de rapportera sådant till tex polisen?
eller kan antipiratbyrån eller vad de kallar sig se att den finns och vad som finns?

eller är det som jag hört av andra att plex blir som ett slutet litet nät som bara de med mitt godkännande känner till och kan se? (förutom ev min isp)

surt om man skall bli kontrollerad pga av att man har mycket data som skickas när folk streamar...
Citera
2016-04-12, 21:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stealex
jasså... men kan någon tex min ISP se att jag har en plex server uppe?
Måste de rapportera sådant till tex polisen?
eller kan antipiratbyrån eller vad de kallar sig se att den finns och vad som finns?

eller är det som jag hört av andra att plex blir som ett slutet litet nät som bara de med mitt godkännande känner till och kan se? (förutom ev min isp)

surt om man skall bli kontrollerad pga av att man har mycket data som skickas när folk streamar...

Det finns knappast något intresse hos ISP:erna att försöka övervaka dig på eget initiativ. Det skulle ju leda till att de blev av med alla sina kunder.

Det stämmer även att Plex-servern inte släpper in vem som helst utan ditt medgivande, så under förutsättning att du inte delar med dig av ditt bibliotek till någon du inte känner så har Antipiratbyrån eller liknande knappast någon förmåga att faktiskt upptäcka dig.

Det jag menade var att ifall de hypotetiskt hade upptäckt din Plex-server med dess innehåll så hade de definitivt försökt sätta dit dig för det. Man bör dock inte se det som ett troligt scenario i verkligheten.
Citera
2016-04-17, 20:20
Medlem
GoFuckADucks avatar
Nån som vet varför man måste tillåta brandväggen i OSX varje gång man startar PLEX?
Citera
2016-04-17, 20:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Nån som vet varför man måste tillåta brandväggen i OSX varje gång man startar PLEX?

Det har jag aldrig råkat ut för. Menar du att det händer när du startar servern eller när du startar klienten? Händer det även när du befinner dig i ditt eget nätverk?
Citera
2016-04-18, 22:01
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det har jag aldrig råkat ut för. Menar du att det händer när du startar servern eller när du startar klienten? Händer det även när du befinner dig i ditt eget nätverk?
Det är när jag startar PMS som jag får allow or deny från brandväggen. Fick det aldrig på dom äldre versionerna på PMS mer en första gången då.

Men jag hitta en tillfällig lösning på deras forum. http://forums.plex.tv/discussion/207...ception#latest
Citera
2016-05-02, 07:42
Medlem
MontyBurnss avatar
Hej, när jag ser film på plex via min chromecast så tappar den ofta texten. Ngn som har en aning vad det beror på? Alltså en srt fil.
Citera
2016-05-03, 13:54
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Hej, när jag ser film på plex via min chromecast så tappar den ofta texten. Ngn som har en aning vad det beror på? Alltså en srt fil.

När du säger "tappar" texten, menar du att den försvinner helt eller att den går off-sync? Har du samma problem när du använder .sub-filer?
Jag själv har både nya och "gamla" versionen av Chromecast och kör version 0.9.16.6 av PMS. Fungerar bra med både .srt och .sub, dock kan den försvinna om jag pausar och startar. Men då räcker det oftast med att pausa och starta igen för att den ska hoppa igång. Inget som har stört mig.

Däremot, om du vill verkligen vill veta vad som händer:

Gå till din server och klicka på Inställningar > Server > Allmänt > Aktivera utökad loggning för Plex Media Server

Starta sedan något med text och var uppmärksam när texten försvinner. Stoppa filmen. Ta loggfilen och skicka in här i tråden så kan vi kika tillsammans.

Vet inte vad du kör för OS på din server men nedan kan du se vart du hittar loggfilen för respektive OS.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in