2018-01-07, 10:26
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Hej

Skaffade just Plex efter att ha sneglat på det ett tag. Satte upp en dedikerad dator i nätverket här hemma och installerade Windows Server 2016 med Plex på. CPUn är en i5-2500k med 8 GB ram.

Setupen var jättesmidig och lätt att komma igång. Installerade Plex på min Samsung TV som kommer vara den huvudsakliga klienten.

Men fan, det laggar ju? Alltså, inte dålig FPS men den stannar och buffrar i typ 20 sekunder varannan minut. Ibland hänger den sig så att jag måste avbryta filmen och starta den igen.

Sen är undertexterna jättebuggade, dom blinkar och flimrar hela tiden.

Googlade lite och visade sig att buffringsproblemet kunde ha att göra med att man kör med undertextern, men vafan, det klart jag måste få kunna använda undertexter?
Och min server är väl ändå tillräckligt stark till att kunna streama 720p?

Nä jag är lite besviken på Plex faktiskt, förväntade mig inte så här grova performance issues

Jag har en Mac mini med liknande komponenter som jag kör serverdelen på och jag har inte alls laggande på det sätt du beskriver. Jag använder inte någon app för smart-TV som klient utan snarare Plex Media Player på samma Mac mini eller ibland webgränssnittet som man kommer åt via app.plex.tv. Kanske kan du testa någon av de klienterna för att se om det är din nuvarande klient som är problemet.
Citera
2018-01-07, 19:46
Medlem
svampssons avatar
Är det någon som vet om det är standard att cpu-fläkten på datorn går upp och ner i varv under tiden man tittar på en film med inladdade undertexter, via appen och till tvn'n? Jag vill ju gärna se film när jag lägger mig för att sova men som det är nu går fläkten upp ordentligt i varv för att sedan sakta ner och sedan full fart igen. Jag har en burk för närmre 30k så prestandan är top notch. Kan jag på något sätt få fläkten att lugna sig?

Jag tror den är inställd på att börja öka så fort cpu'n får jobba hårt. Går det att ställa in så att fläkten enbart går efter temperatur, och är det en bra idé?
Citera
2018-01-07, 21:34
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag har en Mac mini med liknande komponenter som jag kör serverdelen på och jag har inte alls laggande på det sätt du beskriver. Jag använder inte någon app för smart-TV som klient utan snarare Plex Media Player på samma Mac mini eller ibland webgränssnittet som man kommer åt via app.plex.tv. Kanske kan du testa någon av de klienterna för att se om det är din nuvarande klient som är problemet.

Provade via webbgränssnittet på min laptop och då fungerade det betydligt bättre. Kunde dra på en 1080p-film men satan vad servern fick jobba, 100% cpu hela tiden, men det gick.
Men samma 720p-filmer som laggade på TV:n funkade finfint på laptopen.

Verkar ju vara Plex Smart-TV app som är lite dålig då med andra ord... eller ja den funkar inte alls. Går ju inte att kolla när den ska buffra varannan minut och när undertexterna flippar ur helt.
Citera
2018-01-07, 21:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Provade via webbgränssnittet på min laptop och då fungerade det betydligt bättre. Kunde dra på en 1080p-film men satan vad servern fick jobba, 100% cpu hela tiden, men det gick.

Verkar ju vara Plex Smart-TV app som är lite dålig då med andra ord... eller ja den funkar inte alls. Går ju inte att kolla när den ska buffra varannan minut och när undertexterna flippar ur helt.

Om det finns en browser i TV:n så borde det gå att använda webgränssnittet i den, vilket kanske minskar belastningen på datorn något. Jag har inte kollat CPU-belastningen när jag ser på film, men jag hör aldrig fläkten i Mac minin så det borde inte vara 100% hela tiden.
Citera
2018-01-08, 04:52
Medlem
Citat:

Har du kontrollerat i inställningar för Plex på din Samsung-TV vilken kvalite som ska användas vid uppspelning? Det brukar gå att ställa in på vissa klienter, och för bästa prestanda ska "Local Quality" stå på "Original" så att plex inte behöver koda om materialet du försöker spela upp.

Annars är väl en riktig mediaspelare att rekommendera, t.e.x en Apple TV 4K eller Nvidia Shield. Båda klarar av att spela det mesta utan "transcoding" vilket medför minimal CPU-användning på din server.
Citera
2018-01-08, 10:05
Avslutad
Citat:

Det låter lite som nätverksissues. Prova med att ställa in 'force transcoding' så kodar Plex om ljudet med oavsett bildkvalitet. Min erfarenhet är att det blir lättare för din uppspelare att hantera det.
Citera
2018-01-08, 10:17
Medlem
Profaxs avatar
Ville bara säga att Plex är ett fantastiskt program som lätt är värt sina 4USD/mån eller vad det kostar. Har en "server" på min stationära dator och kan utan lagg se både på min tv,mobil eller dator vart jag än befinner mig. Man kan också dela med sig av sin inloggning till t.ex. släktingar som vill se något material man har på sin dator. Mycket smidigt.

Det kräver dock att man har bra bandbredd för att se 1080.
Citera
2018-01-25, 10:18
Medlem
Commodores avatar
Senaste update från Plex: Google Daydream-stöd
https://www.plex.tv/blog/plex-now-virtual-reality-daydream/

I sin korthet:
Titta på material från din PSM i VR och bjud in en kompis som kan sitta virtuellt och titta med dig i en virtuell soffa, man kan också prata under tiden via voice-chat.

Detta är ruskigt grymt! Någon som har varit supersnabb och testat?
Citera
2018-01-29, 19:09
Medlem
swimp78s avatar
Plex funkade extremt dåligt. Har i hemmet Apple TV 4K och två laptops (min PC och min sambo Mac)

Testade det i tre dagar. Plex buffrar i minst 30 sekunder upp till en minut när man trycker play på en film. Det är buggigt och oerhört långsamt både på datorerna och tvn. Även att trycka stopp och gå till huvudmenyn buffrar och hackar, allt går sirapssegt. Omöjligt att använda.

Till slut fick jag nog och testade Infuse pro istället. Funkar blixtsnabbt och utmärkt på både Mac och PC plus Apple TV. Ett tips.
Citera
2018-01-29, 20:21
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Plex funkade extremt dåligt. Har i hemmet Apple TV 4K och två laptops (min PC och min sambo Mac)

Testade det i tre dagar. Plex buffrar i minst 30 sekunder upp till en minut när man trycker play på en film. Det är buggigt och oerhört långsamt både på datorerna och tvn. Även att trycka stopp och gå till huvudmenyn buffrar och hackar, allt går sirapssegt. Omöjligt att använda.

Till slut fick jag nog och testade Infuse pro istället. Funkar blixtsnabbt och utmärkt på både Mac och PC plus Apple TV. Ett tips.

Jag använder Infuse sen några år tillbaka och hur fan folk använder Plex (för att titta på film) är tamefan en gåta.
Citera
2018-01-30, 08:52
Medlem
Infuse är perfekt när man är hemma eller bara använder det själv. Men om man vill att flera ska komma åt filmerna så är Plex en bra lösning. Håller på att flyttar över alla filmer till att ha dem på nätet med Plex Cloud. Har idag en Plex nätverkshårddisk men upplever som andra att Plex laggar ibland. Har försökt ställa in att den endast ska spela upp med originalfilen och inte hålla på att konvertera men får ibland error eller att det laggar som f_n. Känns ibland som att den skickar filmen ut på nätet för att sen streama tillbaka till tvn eller datorn, dvs typ ta en omväg via Plex servrar???

Tycker även att när man ska hämta överblicken från Plex tar långt tid med långsam hämtning och visning av omslagen jämfört med Infuse som flyger fram och då hämtar den metadatan och omslagen från nätet.

Skulle gärna se att Apple lät oss lägga filmer på iCloud som vi kan nå från alla våra enheter liknande Bilder så skulle jag i alla fall skippa Plex helt. Ska eventuellt försöka ersätta Plex med att köra en ftp-servier istället och endast använda Infuse eller annan programvara.
Citera
2018-01-30, 09:46
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMaster
Infuse är perfekt när man är hemma eller bara använder det själv. Men om man vill att flera ska komma åt filmerna så är Plex en bra lösning. Håller på att flyttar över alla filmer till att ha dem på nätet med Plex Cloud. Har idag en Plex nätverkshårddisk men upplever som andra att Plex laggar ibland. Har försökt ställa in att den endast ska spela upp med originalfilen och inte hålla på att konvertera men får ibland error eller att det laggar som f_n. Känns ibland som att den skickar filmen ut på nätet för att sen streama tillbaka till tvn eller datorn, dvs typ ta en omväg via Plex servrar???

Tycker även att när man ska hämta överblicken från Plex tar långt tid med långsam hämtning och visning av omslagen jämfört med Infuse som flyger fram och då hämtar den metadatan och omslagen från nätet.

Skulle gärna se att Apple lät oss lägga filmer på iCloud som vi kan nå från alla våra enheter liknande Bilder så skulle jag i alla fall skippa Plex helt. Ska eventuellt försöka ersätta Plex med att köra en ftp-servier istället och endast använda Infuse eller annan programvara.

Absolut, du har rätt, det kan finnas mer faktorer att ha i åtanke.

Jag blev tipsad om Emby häromdagen, har du testat det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in