Jag har precis skaffat Anonine, och det verkar fungera bra.
Nu funderar jag dock över några saker, av vilka en del aspekter inte är Anonine-specifika utan gäller alla vpn.
För det första är Anonines vpn uppenbart väldigt öppet. Alla portar verkar vara öppna. Skyddet som hårdvaruroutern gav är borta. Jag använder comodo firewall i windows 7, och frågan är vad man skulle kunna göra där / bör göra för att skydda sig. Mitt preliminära svar är: gör inget alls, förutom att använda comodo's skydd på applikationsnivå.
För det andra uppträder Anonine som ett 'public network' i network and sharing center, windows 7. Jag är osäker på vad denna inställning faktiskt innebär i windows 7 och vad den innebär för anonine. Jag *tror* att det handlar om hur datorer inom samma ip subnät inom anonine behandlas. Jag *tror* också att de enda datorer man öht kan nå är sin gateway och dns servrar, så det kvittar hur man har ställt in det vad gäller public/private.
För det tredje försökte jag göra ett filter av ett slag som jag tidigare använt för Swissvpn, som endast tillåter specifika program (utorrent, dc++) att vara igång när vpn är uppe. Trafiken ska alltså gå ned till noll om vpn dyker. Jag får det inte att funka. Tack vare tidigare tips provade jag med att definiera en nätverkszon omfattande rangen 188.126.70.1 -- 188.126.95.255 som anonine. Passar denna?
Public network betyder att delningen av dina privata mappar inte är aktuell. Besvarar inte riktigt din fråga om vilka program som ska vara aktiva vid VPN, men däremot vilka som ska stängas ner om VPN går ner, då du kan använda programmet http://vpnetmon.webs.com/
Funkar anonine med 3g? Står på deras webb att det ska göra det men har ett märkligt "problem". Kör telenors 3g bredband, kontantkortsvariant. Om jag kopplar upp mig på irc innan jag kör igång anonine så borde ju jag bli disconnectad när jag väl kopplar upp mig mot anonine. Så har det alltid blivit när jag kört vpn med min adsl som jag hade förr. Men nu lever irc vidare med min riktiga ip samtidigt som nya program som startas får en anonine ip.
Det känns inte vidare säkert? Om det hade fungerat felfritt så hade väl irc kopplat ner sig och kopplat upp sig igen med en anonine ip. Men som det är nu så tuffar irc på utan problem?
Funkar anonine med 3g? Står på deras webb att det ska göra det men har ett märkligt "problem". Kör telenors 3g bredband, kontantkortsvariant. Om jag kopplar upp mig på irc innan jag kör igång anonine så borde ju jag bli disconnectad när jag väl kopplar upp mig mot anonine. Så har det alltid blivit när jag kört vpn med min adsl som jag hade förr. Men nu lever irc vidare med min riktiga ip samtidigt som nya program som startas får en anonine ip.
Det känns inte vidare säkert? Om det hade fungerat felfritt så hade väl irc kopplat ner sig och kopplat upp sig igen med en anonine ip. Men som det är nu så tuffar irc på utan problem?
Nja, det har nog inget med det att göra; när jag körde anonine med adsl så disconnectade den på en gång för att den blev av med det riktiga ip't och kopplade upp sig med anonine ip't istället.
Men här kan den fortsätta med det riktiga ip't tills jag stänger ner mirc. Vi snackar om timmar. Det gäller inte bara irc, även msn och skype. Det enda som ändras så fort man kör igång anonine är webben.
Nja, det har nog inget med det att göra; när jag körde anonine med adsl så disconnectade den på en gång för att den blev av med det riktiga ip't och kopplade upp sig med anonine ip't istället.
Men här kan den fortsätta med det riktiga ip't tills jag stänger ner mirc. Vi snackar om timmar. Det gäller inte bara irc, även msn och skype. Det enda som ändras så fort man kör igång anonine är webben.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!